restriktionerna väck!

Åka och jobba från kontoret istället för att sitta hemma, vilket innebär att jag ska börja klä mig som en normal människa och kan koncentrera mig mer på arbete och få något vettigt gjort. Ser fram emot fikaraster med kollegorna och vettiga möten där man kan prata med varandra och rita på samma ritning odyl. Föreningen kan börja planera för ett mer "vanligt" program med träffar och aktiviteter. Dessutom kanske jag kan börja träna igen och få till en vettig vardag och ett socialt liv.
 
Ja, jag kommer avvakta innan jag jublar med tanke på tidigare gånger...

Personligen har jag varit lite skeptisk till det här med att "bara umgås med dem man brukar umgås med", eftersom det slår så olika. Det innebär att om man träffar mycket folk i sin vardag så är det ok att fortsätta träffa dessa även på kvällar och helger, medan om man jobbar hemifrån, inte har familj och inte har sina vänner tvärs över gatan så ska man inte träffa någon alls (sen hoppas jag att de flesta som kunnat ändå har träffat någon ibland). Jag tror att smittspridningen har varit större i den första gruppen än den andra.
I vissa andra länder har de åtminstone i perioder uppmuntrat till att skapa en egen ”bubbla” oavsett om den är med de man bor med eller andra. För att se till att ”alla” kan få ta en rimlig risk och ha en rimlig social kontakt med andra människor.
 
Inte för att dra den här vidare, min första tanke var ändå bara att nämna att det går att vara social utan att "gå ut och bubbla"

Men. Jag avskyr telefoner och de framkallar panikångest attacker hos mig. Är inte särskilt bekväm med video-chattar heller.

Ja det har du förstås rätt i. Jag tänkte dock utifrån vad som blir en skillnad när pandemin är över, det digitala är ju detsamma 🙂
 
Har inte någon i min bekantskapskrets som blivit sjuk av sin covid, inte ens bland våra äldre. Jobbar på en stor gymnasieskola där både elever och personal testar positivt till höger och vänster och många av oss är uppriktigt sagt frustrerade över att det fortfarande ska anses vara så vansinnigt allvarligt att smittas av just covid. De som fått vanliga influensan har åtminstone känt sig lite hängiga…
 
Har inte någon i min bekantskapskrets som blivit sjuk av sin covid, inte ens bland våra äldre. Jobbar på en stor gymnasieskola där både elever och personal testar positivt till höger och vänster och många av oss är uppriktigt sagt frustrerade över att det fortfarande ska anses vara så vansinnigt allvarligt att smittas av just covid. De som fått vanliga influensan har åtminstone känt sig lite hängiga…

Känns lite jobbigt att läsa när en sitter med covid och är rejält sjuk. Men grattis till dig och din omgivning! Förstår att det kan vara frustrerande för många som inte "berörs" och tycker att covid är en löjlig förkylning osv. Men så är det inte för alla och därför är det bra att alla är lite försiktiga. Men det är min personliga åsikt då.
 
Många trippelvaccinerade blir rejält sjuka även av omikron, och vi vet ännu inte om det blir liknande långtidseffekter som av de andra varianterna. Jag har flera med jätteallvarlig handikappande långtidscovid i bekantskapen, det är fan INTE att leka med, oavsett vaccin!
Jag är trippelvaccinerad och går ur hemkarantän imorgon, efter genomgången infektion. Då anser jag att jag kan gå på aw. Jag har verkligen försökt undvika att bli sjuk, men sambon blev smittad på jobbet och då var det kört för mig med 🤷
Jag anser att man kunnat gå på ansvarsfull AW mesta delen av tiden redan nu utan att skämmas. Restauranger med bra avstånd mellan sällskap, enbart personer man normalt umgås med, mindre grupper, absolut noll symtom. Med rekordhög smittspridning med stora konsekvenser för samhällets funktion ger jag inte mycket cred åt de som tänker skita i konsekvenserna av sitt agerande bara för att restriktionerna släpps.
Fast jag har valt bort allt liknande under två års tid. Och som jag skrev ovanför. Trippelvaccinerad och har precis varit sjuk. Jag är extremt medveten om vilka risker jag utsätter andra för. Att våga gå på aw med de förutsättningarna kommer jag göra med glädje!
 
Känns lite jobbigt att läsa när en sitter med covid och är rejält sjuk. Men grattis till dig och din omgivning! Förstår att det kan vara frustrerande för många som inte "berörs" och tycker att covid är en löjlig förkylning osv. Men så är det inte för alla och därför är det bra att alla är lite försiktiga. Men det är min personliga åsikt då.
Varför? Oavsett sjukdom blir vi alla sjuka i olika grad- de som inte blivit sjuka eller ingen känner måste väl också få skriva det? Blir jättekonstigt om covidtrådarna på buke inte ska få innehålla lite balans.
 
Jag är trippelvaccinerad och går ur hemkarantän imorgon, efter genomgången infektion. Då anser jag att jag kan gå på aw. Jag har verkligen försökt undvika att bli sjuk, men sambon blev smittad på jobbet och då var det kört för mig med 🤷

Fast jag har valt bort allt liknande under två års tid. Och som jag skrev ovanför. Trippelvaccinerad och har precis varit sjuk. Jag är extremt medveten om vilka risker jag utsätter andra för. Att våga gå på aw med de förutsättningarna kommer jag göra med glädje!
Har en på jobbet som är trippelvaccinerad, fick covid, jobbade ett par veckor, fick covid igen. Så inte ens trippelvaccinerad + Infektion hjälper mot Omikron.
 
Har inte varit så stor skillnad för mig. Jobbar och är i stallet.
Ser mest fram emot en jobbrealterad resa till Holland senare i vår. Börjar våga hoppas på att den blir av nu.
 
I vissa andra länder har de åtminstone i perioder uppmuntrat till att skapa en egen ”bubbla” oavsett om den är med de man bor med eller andra. För att se till att ”alla” kan få ta en rimlig risk och ha en rimlig social kontakt med andra människor.

Ja och jag har saknat det i den svenska kommunikationen. Det kom dock in ett tag, minns inte när men det var långt in i pandemin, långt efter i andra länder. Och fortfarande väldigt mycket fokus på en "bästis" man ska hitta sig. Jag har svårt att tro att det skulle bidra till så mycket mer smittspridning om man umgås med olika personer men har ett par veckor hemma själv däremellan.
 
Fast ingen har väl påstått det heller? Däremot är risken mindre och i majoriteten av fallen, blir dessa mindre sjuka.
Ja mindre sjuka men fler. Det börjar bli knappt med personal på samhällsuppehållande arbeten och det är nog så illa som när alla dog. Och släpper man på alla restriktioner lär fler bli sjuka och man står inför risken av en samhällskollaps.

Faktiskt glad jag bor där man inte har några planer alls på att lätta upp, trots det krångel och de inskränkningar det innebär.
 
Jag har på något konstigt vänster fortfarande inte blivit sjuk. Arbetar som lärare där kollegor och barn blivit sjuka (ibland halva klasser borta). Vi som inte varit sjuka har täckt för varandra och går nu på knäna.
Har umgåtts i en liten privat bubbla utöver det.
Men jag hoppas ändå att få gå på en konsert i sommar. 😍
 
I vissa andra länder har de åtminstone i perioder uppmuntrat till att skapa en egen ”bubbla” oavsett om den är med de man bor med eller andra. För att se till att ”alla” kan få ta en rimlig risk och ha en rimlig social kontakt med andra människor.
Det tycker jag man varit tydliga med här i Sverige också, att man kan skapa sin egna ”bubbla” och att det är särskilt viktigt för de som bor själva. Det har man inte pratat om senaste tiden, men för 1 1/2 år sedan tycker jag att det togs upp så fort det talades om att minska sina fysiska sociala kontakter.


Till trådstarten: Jag ska ”fira” med att hålla mig borta från folk. Jag har inte lust att få covid igen med tanke på hur jag mådde sist och att jag två år senare ändå känner mig påverkad av det. Jag är glad åt att det går åt rätt håll, men jag är inte redo att leva livet som innan covid.
 
Eftersom vi inte har några data på om långtidssjukdom kommer att vara lika vanligt efter omikron som efter andra varianter känns ett ev släpp av restriktioner överilat, sorgligt å alla framtida långtidssjukas vägnar och dessutom som att min verklighet gaslightas. Hittills har det inte gått att se något samband mellan sjukdomsgrad i den akuta fasen och utvecklande av lång covid. Jag känner personer som hade asymptomatisk infektion som är helt sjukskrivna nu, nästan två år senare med omfattande skador på bl.a. hjärta och lungor.

Dessutom har jag dels blivit riskgrupp av covid och dels är orken att ta mig runt inte på topp, så det känns naturligt att fortsätta vara försiktig av alla dessa skäl.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
31 244
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
24
· Visningar
1 586
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 393
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 725
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp