restriktionerna väck!

Jag lever ett väldigt restriktionsvänligt liv redan innan pandemin, träffar bara de allra närmaste och har eget stall utan inhyrda så jag har absolut noll kontakter privat utanför närmaste familjen. Den största skillnaden är att jag efter restriktionerna hävs kommer bli tvungen att åka till kontoret och jobba halvtid. Jag skriver tvungen, för det är kaos i vården där jag bor och regionen har själva förlängt sina lokala restriktioner till och med månadsskiftet februari-mars, det känns inte alls säkert. Jag kommer dessutom inte ha hunnit ta min tredje spruta innan den 9 februari, den ligger ungefär en vecka längre fram.

Så jag kommer vara den tråkiga asociala häxan som låser in mig på mitt rum och vägrar delta i stora sociala sammankomster förrän smittläget här där jag bor har lugnat ner sig. Har man klarat sig fram till nu vill man inte ha helvetet så här på sluttampen.

Det jag däremot ser fram emot att göra när pandemin verkligen har lugnat sig på riktigt är att gå och klippa mig (varje gång det har varit en lugnare period och jag har tänkt boka en tid har det dragit igång igen) och kunna gå på hockey till hösten. För jag räknar iskallt med corona resten av hockeysäsongen som är kvar, vad politikerna än tror.
 
Rekommendationen att undvika trängsel och stora folksamlingar ligger kvar för de som är ovaccinerade. Men inget vaccinpass kommer eller ens får krävas om jag förstod pressträffen rätt.

Alla ska dessutom fortsatt stanna hemma vid misstänkt covid-19.
 
Jag lever ett väldigt restriktionsvänligt liv redan innan pandemin, träffar bara de allra närmaste och har eget stall utan inhyrda så jag har absolut noll kontakter privat utanför närmaste familjen. Den största skillnaden är att jag efter restriktionerna hävs kommer bli tvungen att åka till kontoret och jobba halvtid. Jag skriver tvungen, för det är kaos i vården där jag bor och regionen har själva förlängt sina lokala restriktioner till och med månadsskiftet februari-mars, det känns inte alls säkert. Jag kommer dessutom inte ha hunnit ta min tredje spruta innan den 9 februari, den ligger ungefär en vecka längre fram.

Så jag kommer vara den tråkiga asociala häxan som låser in mig på mitt rum och vägrar delta i stora sociala sammankomster förrän smittläget här där jag bor har lugnat ner sig. Har man klarat sig fram till nu vill man inte ha helvetet så här på sluttampen.

Det jag däremot ser fram emot att göra när pandemin verkligen har lugnat sig på riktigt är att gå och klippa mig (varje gång det har varit en lugnare period och jag har tänkt boka en tid har det dragit igång igen) och kunna gå på hockey till hösten. För jag räknar iskallt med corona resten av hockeysäsongen som är kvar, vad politikerna än tror.
Fast rekommendationen att jobba hemma om möjligt skulle vara kvar vad jag har förstått
 
Det jag saknat är utomhusauktionerna! Men nu har mycket flyttats till internet redan före, förstår vitsen men urtråkigt i jämförelse.
Var det din far som hade auktioner förr i Svärdsjö @athena_arabians ? Sådana längtar jag efter att leta upp till sommaren :).

Kommer att vara extra försiktig nu när det släpper, har alltid under förkylningstider varit försiktig. Hatar att bli sjuk särskiltdå jag tränar och tävlaten del vintertid, så att ex öppna dörrar med armbågen och inte äta i stora folksamlingar var inget nytt för mig när coronan kom.

Ja, jag är dotter till Keken :heart

Tyvärr är det inga auktioner här längre, pappas kompanjon fick problem med knäna och orkade inte hålla på längre (vi fortsatte flera år efter pappa gått bort). Jag leker väl med tanken på att ha sommarloppis... någon gång.
 
Fast rekommendationen att jobba hemma om möjligt skulle vara kvar vad jag har förstått
Problemet är min arbetsgivare. De tycker att de har varit så himla generösa och givmilda för att de godkänt möjligheten till distansarbete på halvtid även efter pandemin, men glömmer glatt att det var en möjlighet vi hade även innan men som få nyttjade. Men den fanns redan då. Så de tycker att eftersom de gått med på det behöver de inte ta hänsyn till några andra restriktioner eller åtgärder överhuvudtaget, "för alla kommer inte vara där samtidigt ändå". Tyvärr funkar det ju inte riktigt så i praktiken, för alla kommer sitta där tisdag, onsdag och torsdag i princip, alla kommer undvika fredagarna som pesten i alla fall. Alternativt om vi börjar om med fredagsfikorna igen kommer folk vara där mangrant på just fredagar (dock inte jag eftersom jag ogillar gemensamma måltider).

Jag hade inte brytt mig så mycket om jag hade bott i stan, för då hade jag antagligen jobbat halvdagar från kontoret måndag-fredag och undvikit fikarummet tills det lugnar sig, men med tanke på att jag har sex mil tur och retur till jobbet kan jag inte riktigt göra så.
 
Har inte någon i min bekantskapskrets som blivit sjuk av sin covid, inte ens bland våra äldre. Jobbar på en stor gymnasieskola där både elever och personal testar positivt till höger och vänster och många av oss är uppriktigt sagt frustrerade över att det fortfarande ska anses vara så vansinnigt allvarligt att smittas av just covid. De som fått vanliga influensan har åtminstone känt sig lite hängiga…

Javisst, jag bara inte förstår hur det kan vara jobbigt att läsa om andra som är friska.

Jag kan ju inte svara för @tornblomma, men det som jag reagerar lite på är det fetade, jag förstår att det kan upplevas förminskande av de som blivit/är ordentligt sjuk av covid, för trots att omikron verkar vara mildare, så är det fortfarande ingen förkylning vi pratar om.
 
Ja, jag är dotter till Keken :heart

Tyvärr är det inga auktioner här längre, pappas kompanjon fick problem med knäna och orkade inte hålla på längre (vi fortsatte flera år efter pappa gått bort). Jag leker väl med tanken på att ha sommarloppis... någon gång.
De var väldigt uppskattade och härligt familjära:heart
De din far gjorde och ni därefter var favoriterna att gå på!
 
Oj, jag tycker man pratat massor om det. Och att en av anledningarna till att karantänregler och antal dagar man behöver vara hemma vid sjukdom ändrades var för att få all samhällsviktig verksamhet att fungera bättre. Vi läser uppenbarligen olika nyhetsrapportering. Jag har sett rapporter från skolor, reningsverk, kollektivtrafik, osv. osv.
Det börjades prata om det på ett annat sätt i december 2021 efter vi hade tryckt på extremt länge (sen starten) även om personalförsörjningsplaner finns såklart sen innan. De ändringar du nämner kom för ett par veckor sedan.
Jag läser inte så mycket nyhetsrapportering eftersom jag sitter på förstahandsinformation i olika möten och forum.
 
Tycker mig se ett mönster i vilka som välkomnar detta och vilka som inte gör det:

Folk som har jobbat hemifrån och nu tvingas gå tillbaka till sina jobb igen tycker att det är fruktansvärt att restriktionerna hävs! Fruktansvärt.

Och sen har vi den andra gruppen som består av framför allt företagare som äntligen kan få fart på industrin igen, och människor som ändå har varit tvungna att vistas i offentliga miljöer på olika sätt.

Intressant tycker jag.
 
Tycker mig se ett mönster i vilka som välkomnar detta och vilka som inte gör det:

Folk som har jobbat hemifrån och nu tvingas gå tillbaka till sina jobb igen tycker att det är fruktansvärt att restriktionerna hävs! Fruktansvärt.

Och sen har vi den andra gruppen som består av framför allt företagare som äntligen kan få fart på industrin igen, och människor som ändå har varit tvungna att vistas i offentliga miljöer på olika sätt.

Intressant tycker jag.

Jag har jobbat hemifrån hela pandemin men tycker att det är skönt att restriktionerna hävs. Jag vill gå på konsert igen! Jag kommer få fortsätta jobba hemifrån delvis även efter pandemin.
 
Personligen så fortsätter livet som vanligt. Jag jobbar redan hemifrån. Jag är vaccinerad.

Däremot ser jag ju som gravid fram emot att slippa föda barn ensam utan partner, vilket har varit verkligheten för många nu under pandemin. Jag ser också fram emot att få ha honom med på ultraljud, vilket han inte skulle få annars.

Min dotter (8 år) har längtat och längtat så efter att äntligen få börja sin gymnastik igen. Hon har varit lika knäckt och ledsen varenda gång det blivit inställt.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
32 852
Senast: mars
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 660
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 428
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 749
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp