respekt för hästar?

michicant

Trådstartare
någon som vet hur man kan skapa respekt för hästar hos sin hund?
min pudel är totalt orädd hästar, och det hon främst inte förstår är att hon ska akta sig för deras ben. hon har inte ens reagerat när hon varit nära att bli trampad på, och har inga problem att gå under magen på en häst om det är närmaste vägen till mig och jag inte är uppmärksam.... :eek:

det är som att hon verkligen inte förstår vad hästar är, att de är stora nog att göra pudelmos av henne. om en häst luktar på henne för länge till exempel har hon tidigare morrat och naffsat efter den. :grin:
jag känner mig helt clueless när det gäller de här beteendena för jag har aldrig träffat på en hund som beter sig såhär innan.

nu är hon förpassad till koppel när hästar är i närheten, men jag vill ändå försöka göra något åt hennes beteende, för det känns liksom inte friskt.
har ni några tips på vad man kan göra? hur ska man träna det här?

Sv: respekt för hästar?

Min hade oxå noll respekt för hästarna i början. Om man inte passade henne så sprang hon mellan benen på dom, drog i svansarna och tokskällde. Det löste sig med att hon en gång var för nära en av hästarna när jag tog in dom. Hon fick sig ett litet tjyvnyp när hästen tröttna på henne och sen dess har hon hållit avstånd från hästarna.

Det kanske inte är det bästa sättet att göra på men det löste mina problem iaf:)

Vår lösning var effektiv men fullständigt oplanerad. Vi tog över en 6måns CC-Collie-korsning (ja, jag vet... men han var (är) söt), som vallade ägarens travhästar på ett inte så trevligt sätt. Följde med oss hem och något år senare hälsade han, faktiskt försiktigt, på grannens shettisar genom elstängslet. Vi trodde elen var av, men så var det inte -> hunden fick en stöt samtidigt som han och hästen nosade på varandra, han sprang hem fort som rackarns och höll sig på avstånd från hästar så länge jag kände honom iaf.
Inte en metod som jag rekommenderar, men så löste det sig för vår del.

Min löste också problemet alldeles själv på två sätt. Få en stöt av staketet och bli utjagad av en häst ut hagen. Den var så arg så hade han fått tag i henne hade han dödat henne. Hon var aldrig ute efter hästen utan det smaskiga bajset som låg innan för grinden. Matte släppte fokus för två sekunder. Men tur i oturen så lärde hon sig en läxa.

Lämnar ett avtryck här då min hund är likadan. Hon blir jättelöjlig och springer runt och försker leka med dem och clownar sig allmänt. Vill inte ha en ihjälsparkad hund så hon får inte följa med ut på ridturer eller vara lös kring dem. Inomhus, i boxen när hästarna står still går det, men så fort vi kommer ut börjar hon. Kopplad kan hon gå bredvid om någon/jag rider och den andra håller i henne. Släpper man henne börjar hon rusa runt runt och hålla på kring hästen runt bena osv

Jag rider mycket där hundarna är med, så jag har fått fundera lite olika på mina hundar. Dessutom är de ofta med i stallet och även i hagen delvis.

Hund 1. Hon blev sparkad ofrivilligt som 4 månader, ofrivilligt egentligen från hästens sida, valpen gick lite för nära bakom lär hon lyfte hoven. Hunden lärde sig och är idag klockren med hästar. Otroligt duktig på att hålla avstånd och ändå vara nära.

Hund 2. Tog jag som vuxen. Hon har superrespekt för hästar och eltråd, vilket har varit ett litet problem. Vid hagen kan hon stanna utanför, men om vi är ute och rider på trafikerad väg vill jag ha båda hundarna på samma sida av hästen från trafiken. Men eftersom hunden är lite hästrädd vill hon vara iaf 2 meter ifrån... Så henne har jag hoppat av och kopplat på vägen, just för att veta var hon blir av.

Hund 3. Totalt orädd för hästen. Hon går precis bakom eller precis bredvid och det var inte så längesen hästen råkade trampa på henne. Jag gör som så att jag använder en körpisk och riktar på så sätt hunden var hon ska gå. Går hon för nära så petar jag till hunden och säger "akta". Nu har vi kört det hela vintern och det börjar fastna. Sen har jag såklart jättestor nytta av Hund 1 som är så duktig runt hästen, så hon kan också hjälpa till att rikta in.

Oavsett är det otroligt viktigt att man har en häst som är van vid hundar och inte själv blir stressad om hunden inte förstår. Ska jag rida med andra har jag inte med mig hundarna, det blir för mycket för dem att hålla reda på två hästar.

Jag hade sagt åt min hund att hålla sig en bit bort om han inte kunde uppföra sig bland hästarna. Och låtit honom vara med när han var lugn och jag kan fokusera på honom. Om han gick under hästarna hade jag hindrat honom med ett nej när han var påväg att gå under och återigen skickat bort honom vid tillfällen då jag inte kunde ha koll. Om jag såg det som ett problem. Jag anser annars att sålänge hunden inte stressar hästarna så lär de med tiden vad hästar är.

Min hund hade ingen koll heller i början. Hade ingen anledning att tro att hästar skulle vara otrevliga, vilket jag tycker är bra. Men han var aldrig på dem och med tiden lärde han sig att dom bits ifram och jagar i hagen. Eller ja, vissa iaf. Så han ser till att läsa hästarna och hålla sig undan vid behov.

Jag har alltid haft med mig hunden på ridturerna oavsett hur många vi varit. Det kan vara både andra hundar och hästar med, vagnar eller slädar eller vad som helst. Han vet att läsa av hästarna och ha koll på matte. Men jag accepterar då också att han springer en bit bort och har honom inte fot. Han sköter sig själv på lämpligt avstånd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit