Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om resan var planerad innan man kom på att man ska göra aktiviteten bör de andra avstå tycker jag. Om aktiviteten är syftet med resan (och var så från början) så bör ju den som inte vill vara med stå över resan.Så vad är då svaret. Bör vännen som inte vill delta i aktiviteterna skippa resan, eftersom hen inte vill delta i aktiviteten. Eller bör de övriga 4 vännerna skippa aktiviteten?
Man kan inte trycka in sig fem i den tillgängliga bilen?
Som svar på frågan så tror jag att man kan se det på två sätt.
Antingen kalkylerar man den faktiska bilkostnaden vilket ju är bränslekostnaden plus kanske ytterligare kanske lika mycket. Det är den mest "rättvisa" fördelningen.
Eller så räknar man bara med bränslekostnaden. Är det bara en kort resa på kanske tio mil eller så, hade det inte spelat någon roll för mig som bilägare. Men ska man kanske >100 mil så är det inte lika tilltalande att bara ersättas med bränslekostnaden.
Fastän ni måste bestämma matsedel och schema i förväg?Jag tycker att böket är värt det för det brukar bli riktigt bra resor.
Men om den vännen skippar resan blir ju ändå inte aktiviteten av? Eller missförstår jag? Vad är då vinsten i att vännen inte följer med?Bör vännen som inte vill delta i aktiviteterna skippa resan, eftersom hen inte vill delta i aktiviteten.
Håller med. Antingen att alla åker tåg eller att man typ hyr en extra bil.
Men ni gör det ju jättesvårt? Måste man vara med på aktiviteten för att få vara med på resan? Har det i såna fall varit tydligt och varför vill då vännen ens åka med?
Jag tänker att man delar den sammanlagda reskostnaden på alla.
Jag tycker att den som inte vill göra aktiviteten inte gör den. Det kan väl inte vara omöjligt att lösa? Det skulle aldrig falla mig in att betala 2000kr och "tvingas" göra något. Jag hade annars skippat hela resan om det inte gick att anpassa.
Fastän ni måste bestämma matsedel och schema i förväg?
Men om den vännen skippar resan blir ju ändå inte aktiviteten av? Eller missförstår jag? Vad är då vinsten i att vännen inte följer med?
Fråga vännen tycker jag. Att ni vill göra en grej och vad tänker hen? Vill hen följa med eller vad planerade hen?Det är inget kriterium men alternativet att vännen inte är med blir inte tilltalande för varken vännen eller de övriga vännerna. Då kommer vännen sannolikt välja att hellre inte följa med alls. Så i teorin nej det är såklart inte ett krav men i praktiken så ja, eftersom vännen kommer välja att stanna hemma hellre än att följa med och avstå aktivitet.
Att 4 av 5 vänner har denna önskan har varit tydligt från början, ja.
Då förstår jag nog inte hur det hela kan hänga ihop? Om de åker allihop så måste alla vara med för aktiviteten går inte att göra utan den femte vännen, men om den femte vännen inte åker alls så kan de andra göra aktiviteten.Aktiviteten blir av om vännen inte följer med.
Dåså, det tycker jag också låter rimligast. Annars måste de ju be personen stanna hemma så de kan få genomföra sin aktivitet och det känns ju otroligt märkligt.Så sannolikt kommer de övriga 4 vännerna hellre skippa aktiviteten, än att förlora vännens sällskap.
Återigen, jättekonstigt scenario tycker jag.Eftersom många tar upp det så förtydligar jag. Nej, det är inte ett alternativ att vännen följer med på resan och skippar aktivitetenSå vi kan väl ha det som utgångspunkt framöver.
Det låter för mig som väldigt krångliga och invecklade resor (och det visar ju den här tråden ocksåJa. En önskan av alla inblandade.
Då är det ju upp till de andra att avgöra hur gärna de vill göra aktiviteten? Jag ser inte riktigt problemet.Eftersom många tar upp det så förtydligar jag. Nej, det är inte ett alternativ att vännen följer med på resan och skippar aktivitetenSå vi kan väl ha det som utgångspunkt framöver.
Nä jag med! En aktivitet som inte kan genomföras utan en femte person förutom om den femte personen inte är med för då går det jättebra att göra det på fyra personerBara jag som blir SJUKT nyfiken på vad det är för resa som innefattar en aktivitet som inte är resans huvudsyfte och som ändå inte går att skippa?![]()