resistens mot avmaskningsmedel

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag vet att det finns spolmaskstammar som är resistenta mot ivermectin (den stam som finns i mina marker är en sådan, bekräftat med träckprov = massor med ägg 2 v efter avmaskning med ivomec)
Men hur är det med moxidectin, som finns i cydectin? Är spolisarna resistenta mot detta också?
Kemiskt har de en del likheter och verkningsmekanismerna liknar varandra en del (jag har nyss läst lite cellbiologi och till min stora glädje begrep jag faktiskt lite av det som skrevs om detta!!)

Någon som vet?

Sv: resistens mot avmaskningsmedel

Samma verkningsbara medel . Mektin i slutet på
Medlet vägleder dig :)
Prata med din vet .

Ja, de är resistenta mot moxidektin också. Moxidektin och ivermektin är så lika, de verkar på i stort sett samma sätt.

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Parasiter-hos-hast/Avmaskning-av-hast/
Tack!
Jag misstänkte väl att det var så.
Samma verkningsbara medel . Mektin i slutet på
Medlet vägleder dig :)
Prata med din vet .
Nej, inte samma, utan bara nästan samma.
Jag vet själv av egen erfarenhet att effekten kan skilja mellan två läkemedel som har nästan sammalikadan verksam substans, därför ville jag veta om det var så i detta fall också.
Det handlar inte om mina egna hästar eller något behov av att diskutera saken med min veterinär, utan frågan är generellt ställd.

För övrigt så finns det alltför många veterinärer som inte har koll på avmaskning och preparat och sånt, så det är inte alltid just de är de bästa rådgivarna... Det är just veterinärers uttalande i frågan som gjort att jag ställt denna fråga. En bekants veterinär har dels påstått att Cydectin funkar mot spolmask men inte Ivomec. Och att Ivomec Comp ska ha bättre effekt mot spolmaskar än vanlig Ivomec. Och ingetdera stämmer ju uppenbrligen.

ja det är samma kategori verksamma medel ja. ;)
Och, precis som jag sa innan, så kan substanser inom samma kategori fungera lite olika, därför ska man inte ta för givet att det är alldeles likadant.

Och blinkgubben behövs inte...

Vad är det du känner mödan värd att petitessa om ? Det är fortfarande som jag skrev från början .

därför att det är en attans skillnad på "samma verksamma substans" och "samma grupp".
Man behöver skilja på äpplen och päron, men det finns skillnader även mellan olika sorters äpplen...

Petitess för dig kanske, men eftersom jag vet att det kan skilja i effekt mellan två väldigt lika verksamma substanser inom samma grupp så är det ingen petitess för mig.

Tillägg:
Det är möjligt att jag är extra nördig, men jag har både ett allmänt intresse för detta sen tidigare och har dessutom påbörjat utbildning till farmaceut.

Här är bilder på de molekyler som du säger ska vara "samma", vilket det inte är. Det kan du se själv om du har lite kunksaper i kemi.

moxidektin
5032.gif

ivermektin
5023.gif

Senast ändrad:

Men mektin preparaten tar fortfarande samma parasiter och används i samma syfte ? Vad är det du vill åt ? Detalj skillnader är ju bara att googla på .

Men mektin preparaten tar fortfarande samma parasiter och används i samma syfte ? Vad är det du vill åt ? Detalj skillnader är ju bara att googla på .
Jag vill veta om det är samma resistensproblem på de två olika substanserna.
Eftersom de ser lite olika ut och faktiskt har lite olika verkan (bara att läsa innantill i fass, det stämmer inte helt överens) så var min undran om det fanns någon skillnad mellan dem vad gäller resistensen.
Och svaret på den frågan är INTE att båda slutar på mektin och därför är likadana.

jag har fått svar på min fråga

Jaha då har jag missuppfattat sorry !
Men är det inte vettigast att fråga sin veterinär ? Det är ju där du gör upp en handlingsplan om du har resistens problem oavsett ?

Du har ju fått samma svar från arwen så vad är problemet ?

det handlar inte om någon specifik häst utan frågan är generellt ställd och har uppkommit efter en diskussion jag har haft med en annan hästägare - som just HAR rådfrågat sin veterinär och där veterinären sagt just att det INTE är samma resistensproblem och dessutom hävdat att comp-preparaten har bättre effekt även på spolmaskar. Dvs veterinären ifråga har sagt precis tvärtemot vad som framkommit här. Och jag ville veta om veterinären hade rätt.

Skillnaden i arwens svar var nog kanske en liten länk där jag kunde läsa mig till det svar jag sökte... :idea:
Åsså ville jag korrigera det felaktiga i dina svar, för det finns ju fler än du och jag som läser denna tråd. Och det är ju tråkigt om någon tror på ett "felaktigt" svar och gör det till en sanning.

Ok ! Jag tycker nog inte dock att mitt svar är felaktigt såvida man inte räknar molekyler men visst :)

Nej faktiskt inte helt sant. De tar styngflugans larver olika och de tar olika stadier av lilla blodmasken. Kan finnas fler skillnader dock inte som jag läst in mig på just nu.

Fråga en veterinär om avmaskning behöver inte nödvändigtvis ge särskilt informativa svar...

Styngfluga är väl knappast relevant i sammanhanget ?
Inte olika stadier heller det handlade väl om resistens generellt ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
80 81 82
Svar
1 622
· Visningar
166 102
Hästvård Hej Vi hade stallmöte igår. Det verkar vara en allmän okunskap i stallet v.g avmaskning och betesskötsel. Det bestämdes att hästarna...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 858
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
260 296
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 213
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka