Du kan inte försöka få stallägaren med på noterna med argument som att ett väl genomtänkt parasitprogram, utifrån kännedom om varje hästs parasitstatus, rimligen höjer stallets/ anläggningens attraktivitet etc? Som stallplatsspekulant kan man känna sig trygg med att här har man kontroll på parasitbörda på både marker och hästar och man vidtar åtgärder NÄR det behövs och man tar ansvar och gör vad man kan för att förhindra resistens hos parasiterna. Jag skulle bli själaglad om stallägaren och övriga hästägare hade denna syn! Jag blir beklämd om stallägare/övriga hästägare inte förstår eller ens vill försöka förstå ens det grundläggande kring parasitbekämpning och risk för resistensutveckling.
Jag hade min häst på bete där man inte förstod just det grundläggande. Enda kravet var att ALLA avmaskades innan de släpptes på betet, inget krav på träckprov. Jag tog min vana trogen prov innan för att ha koll och avmaskade hela betesperioden eftersom min häst hade mycket blodmask (tillhör det lilla antal hästar som har normalt högt parasittryck), det räckte inte med en behandling. Men det fanns ingen plan för om/vilka hästar i övrigt som behövde avmaskas upprepade gånger under sommaren, så ingen mer gjorde det. Mot mitten och slutet av sommaren, när de andra hästarna urskiljde ägg igen, tuggade alltså min häst i sig ny smitta så det blev inte alls bra, trots att JAG avmaskade. Nästa år hade min häst skyhöga värden :-(
Ett par somrar senare avmaskade jag, efter träckprov såklart, regelbundet under sommaren och hagkompisarna avmaskades utifrån vad deras träckprover hade visat. Både den hösten och nästkommande vår hade min häst mycket låga och fina värden :-)
Man bör alltså tänka på att det inte spelar så stor roll vad JAG gör om inte ALLA samverkar.
Jag har stått i ett stall där vi införde rutinen att ta träckprover och på bara ett par år hade vi en väldigt fin bild av vilka hästar som var de stora smittspridarna, vi hade fått ner parasittrycket undan för undan på dem och vi hade koll på hur betet mådde. När en häst visade sig ha stora blodmasken lade vi in extra kraft på hagmockning och det gav också direkt resultat och ingen mer blev smittad. Det är KUL att samverka krig parasitrutiner tycker jag!