Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar också avstå malariaprofylax lite beroende på vart i Afrika jag ska och när på året. Däremot skulle jag aldrig någonsin rekommendera någon annan att göra det utan tycker att var och en får lyssna på vaccinationsläkaren och sedan fatta egna beslut. Att sitta på internet och argumentera för att avstå känns otroligt vanskligt.
Självklart gör man som det känns bäst för en själv, men det tror (eller hoppas) jag ju att folk gör ändå, även om nån på ett hästforum berättat att den aldrig ätit malariaprofylax eller ens knappt sett en mygga under sina nu 9 resor dit. ;) Frågar man läkaren så säger de självklart att man måste äta profylax, men de har enligt erfarenhet ofta rätt dålig koll på detaljerna...
 
Jag reser till Mauritius i nästa vecka och läste för ett par månader sedan att inga vaccin behövs om man stannar kortare tid än tre veckor och inte besöker typ bostäder eller har andra sjukdomar som gör att man är extra känslig (kommer inte ihåg exakt vad det stod). Eftersom jag inte uppfyller något av det så lät jag det vara.

Nu började jag noja lite när ni pratar vaccin här i tråden och kollade på en annan sida där de rekommenderar vaccin mot Hepatit A för alla resenärer. Hur skulle ni mer resvana göra? Borde jag skynda mig till vaccinationsklinik idag?
 
Frågar man läkaren så säger de självklart att man måste äta profylax, men de har enligt erfarenhet ofta rätt dålig koll på detaljerna...
Ja, det är min erfarenhet också. Jag skulle dock aldrig drömma om att försöka påverka någon i en sådan fråga.

Att jag väljer att avstå som har stor erfarenhet av Afrika är en sak, jag gör det på eget bevåg och känner mig lugn i det. Det betyder inte att jag skulle till höger och vänster på nätet råda folk att gå emot läkares rekommendationer.
 
En annan input i tråden, hoppas det inte är trådkap då får jag skapa en egen tråd!

Finns det länder ni absolut aldrig skulle åka till och vad är ert skäl till det i så fall?

T ex är jag själv inte intresserad av något land i Sydamerika och det beror helt på att jag inte känner mig trygg i tanken på att turista där. Rädd att hamna i trubbel, bli rånad, kidnappad mm

Däremot vill jag till Antarktis och billigaste är ju att ta sig till och sen från sydspetsen där men i så fall hade jag planerat att flyga direkt alternativt bokat något dyrare hotell nära flygplatserna om jag måste ha övernattning

Indien är på min bojkott lista också pga att jag inte vill sponsra en kultur med kastsystem. Jag vet att diskremineringslagar har kommit till osv men fortf är folk inskränkta och flera hundra hedersmord begås varje år pga detta


Det är nog de enda riktigt big no no jag har
 
Ja, det är min erfarenhet också. Jag skulle dock aldrig drömma om att försöka påverka någon i en sådan fråga.

Att jag väljer att avstå som har stor erfarenhet av Afrika är en sak, jag gör det på eget bevåg och känner mig lugn i det. Det betyder inte att jag skulle till höger och vänster på nätet råda folk att gå emot läkares rekommendationer.
Detta är ju just mina högst personliga reflektioner. Om man inte vill höra folks egna erfarenheter så kan man ju ge sjutton i att fråga på ett forum utan helt enkelt bara fråga doktorn och lita på vad hen säger? (Spelar ingen roll egentligen. Hoppas det går att förstå hur jag menar! Peace out. :))
 
Jag tar alla sprutvaccin som behövs och just hepatit-sprutorna skulle jag personligen inte vilja avstå.

Tack! Så himla irriterande när jag ändå kollade upp det i tid. Som jag förstår det hinner jag inte få fullt skydd eftersom jag åker så snart, men att det ska vara bättre än inget iaf.
 
Som jag förstår det hinner jag inte få fullt skydd eftersom jag åker så snart, men att det ska vara bättre än inget iaf.
Ja, jag har också förstått det så. Bästa är väl att svänga förbi en vaccinklinik och höra med dem, för att vara på den säkra sidan.
 
Jag har väskor och ryggsäckar av märket Pacsafe. De finns i många olika varianter och har alla vissa säkerhetsfunktioner. Dessa skiljer lite beroende på väska, men gemensamt för de modeller jag har är att:

- Dragkedjorna kan knäppas fast med hakar så att de inte kan öppnas med enhandsgrepp.
- Axelremmen/en av remmarna på ryggsäckarna kan tas loss så att väskan kan sättas fast vid ett fast föremål. Det finns också en "låsanordning" på spännet som gör att det måste till tvåhandsgrepp för att öppna det.
- Delar av väskan samt remmen är metallförstärkt och går inte att skära av/skära upp.
- Det finns ett fack med RFID-skydd för att förhindra scanning av pass och kreditkort.

Därtill är väskorna smart upplagda. I den jag använder mest får jag ner min minsta dator och en hel massa annat. Info om den väskan finns här.
pacsafe-metrosafe-ls200-sandstone

Nu har jag tagit mig samman och beställt en väska enligt ovanstående tips. Jag ska till Rom om ett par veckor, och Rom är ett av de ställen där jag har blivit bestulen relativt nyligen (i försomras, om jag inte minns fel).
 
Nu har jag tagit mig samman och beställt en väska enligt ovanstående tips. Jag ska till Rom om ett par veckor, och Rom är ett av de ställen där jag har blivit bestulen relativt nyligen (i försomras, om jag inte minns fel).
Bra! Se till att du använder funktionerna också:p, även om du tycker det är lite meckigt i början. Du vänjer dig! En kompis skrev just på Fejan att hen blev bestulen på sin nya mobil på tunnelbanan i Rom idag!
 
Nu har jag tagit mig samman och beställt en väska enligt ovanstående tips. Jag ska till Rom om ett par veckor, och Rom är ett av de ställen där jag har blivit bestulen relativt nyligen (i försomras, om jag inte minns fel).

Alltså något sånt där skulle man ju ha känner jag, jag som brukar vara rätt naiv skulle säkert behöva en sånn..
 
Alltså något sånt där skulle man ju ha känner jag, jag som brukar vara rätt naiv skulle säkert behöva en sånn..
Jag köpte den nu sedan jag blivit bestulen tre gånger på rätt kort tid. Innan dess har jag aldrig ens funderat på saken.

Nu hoppas jag att jag lyckas fatta att det är enklare för mig att stänga den här nya väskan på rätt sätt, än att förlora mitt bankkort stup i kvarten.
 
Jag känner att jag vill resa iväg till sommaren.
Kommer troligen få resa själv, vilket skulle vara första gången :nailbiting: vars vill man åka?

Tänker mig 1-2 veckor, det ska vara varmt, gärna finnas shopping och möjlighet till strand/bad.
 
Jag känner att jag vill resa iväg till sommaren.
Kommer troligen få resa själv, vilket skulle vara första gången :nailbiting: vars vill man åka?

Tänker mig 1-2 veckor, det ska vara varmt, gärna finnas shopping och möjlighet till strand/bad.

Tel Aviv!
Strand, storstad, shopping, fantastisk mat... direktflyg och 100% solsäkert (det regnar inte alls under sommarmånaderna) dock bör du stå ut med att det är VARMT, alltså riktigt varmt! Det är inte heller superbilligt, ungefär i samma prisklass som här hemma (ngt billigare taxi och krognota). Är du lite social hittar du lätt folk att hänga med är bara gå ut på stan och snacka med folk! Israel är litet så du kan lätt göra utflykter, tex Jerusalem (snabb bussresa dit) och kanske åka och flyta runt i Döda havet?
 
Tel Aviv!
Strand, storstad, shopping, fantastisk mat... direktflyg och 100% solsäkert (det regnar inte alls under sommarmånaderna) dock bör du stå ut med att det är VARMT, alltså riktigt varmt! Det är inte heller superbilligt, ungefär i samma prisklass som här hemma (ngt billigare taxi och krognota). Är du lite social hittar du lätt folk att hänga med är bara gå ut på stan och snacka med folk! Israel är litet så du kan lätt göra utflykter, tex Jerusalem (snabb bussresa dit) och kanske åka och flyta runt i Döda havet?

Vågar inte åka dit själv första gången :D var livrädd en dag i Marocko... hahaa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
453
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 685
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp