Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har någon varit i Sydafrika eller södra Afrika? Har någon ”burdykt” med vithajar också?
Jag har varit i Sydafrika, men "bara" i Kapstaden med omnejd då det var det enda vi kände att vi hann med på 10 dagar. Vi bodde i först Kapstaden och sedan Camps Bay och åkte på utflykter till vingårdar i Stellenbosch, safari någonstans som jag inte minns vad det hette (kan kolla upp om du vill, det var väldigt bra), samt en tur för att se Godahoppsudden samt Boulders Beach (stranden med pingviner).

Det var alldeles fantastiskt, på alla möjliga sätt och vis! Kallt (men fortfarande badbart, enligt mig) i havet på den sidan kusten dock. Hajarna höll jag mig så långt bort från som jag bara kunde :p
 
Jodå, Bosnien har kust. Flera kilometer kust. Det är nog ändå inte mitt förstaval för just en badsemester. ;)

Kroatien är ju omvittnat fint med massa fina platser och bra mat. Vad är det som gör Montenegro bättre?
Det är svårt att säga konkret men känslan. Egentligen bara känslan. När jag kom med bussen till Kotor och gick av, så kändes bara allt wow. Turism har inte exploderat lika mycket som Kroatien. Men på god väg. Mycket populärt bland serber, ryssar och engelsmän. Byarna är så vackra, landet är litet men har verkligen allt. Det nära till mycket, det finns berg, dalar, stränder, nationalparker av olika slag, den andra djupaste ravinen i världen osv. Om man nu vill göra mer än att bada :D Historia överallt. Kotor är urmysigt (mycket finare än Dubrovnik tycker jag), Perast är en liten "drömby", Tivat är lite gulligt och en mängd andra byar.
När det gäller stränder så finns det många längs hela kusten. Det enda du ska hålla dig borta från är Budva centrum. Kanske du gillar det, det vet jag inte, men när jag kom dit ville jag skrika och åka till Kotor igen :D Budva kändes som början till en Ayia Napa-kopia. Jag drog till Kotor samma kväll igen....

Däremot finns det fina stränder runt Budva, som Mogren Beach och Jaz. Sveti stefan är världskänt (dyrt), men det finns fina stränder på andra ställen som tex Becici, och i Tivat. Eller ja, hela kusten egentligen.

Jag skulle alla dagar i veckan välja Montenegro istället för Kroatien, men jag har också sett mer av Montenegro än Kroatien.
 
Jodå, Bosnien har kust. Flera kilometer kust. Det är nog ändå inte mitt förstaval för just en badsemester. ;)
Tycker lite synd om kroaterna som måste visa pass där. Jag kom från Kroatien, in i Bosnien, på hemväg in i Kroatien, in i Bosnien och in i Kroatien när jag var där. Var ju ingen idé att lägga ifrån sig passet...hehehe. Men deras kust är fin ;)
 
@Mineur
@Lamia
Så bra! Jag tänkte jobba som en idiot på mitt extrajobb och göra en drömresa. Jag vill dyka ner och titta på hajar. Och valar.Och så vill jag se Big Five, en giraff och en krokodil :laugh: Det är mina krav.

Så hajarna finns i Gainsbaai eller hur det stavas och valarna i Hermanus. Det har jag koll på och också när det är bäst att åka, svårt att få till allt men jag väljer nog början av september.
Men sen är det de där landlevande djuren. Jag har läst mycket om Krugerparken. Om vilka områden som är bäst där (sabi sands står det mycket om och Phinda). Funderat på hur jag ska få ihop det.
Sen råkade jag läsa om Madikwe (tror jag det stavas), norrut mot Botswana. Malariafritt... Har ni nån koll på området där?

MEN sen råkade jag läsa om Victoriafallen. Jag älskar vattenfall... Och då tänkte jag, kanske jag skulle skita i parkerna i Sydafrika och åka till Victoriafallen istället och sen lägga pengar på Chobe eller/och Okavango-deltat för att se djur. Men vilka djur...många leoparder kanske inte bor i deltat...:angel::rofl:

Hur ska jag göra? Är Namibia ett annat alternativ? Jag är förvirrad. Jag kommer ha kort om tid så jag kommer behöva flyga mellan städerna. Är det dumt att tro att man slipper malariatabletter? Behöver man äta det vid Victoriafallen eller i Botswana? Namibia?
Det där med malariatabletter är en skräck, jag har jobbat med flertal folk som käkat det...och det var...intressant O_o
 
Hur ska jag göra? Är Namibia ett annat alternativ? Jag är förvirrad. Jag kommer ha kort om tid så jag kommer behöva flyga mellan städerna. Är det dumt att tro att man slipper malariatabletter? Behöver man äta det vid Victoriafallen eller i Botswana? Namibia?
Det där med malariatabletter är en skräck, jag har jobbat med flertal folk som käkat det...och det var...intressant O_o

Vilka malariatabletter är du orolig för? Gissar den ena sorten som man får hallucinationer av. Det finns en annan som är lite dyrare men utan samma biverkningar.
 
Det där med malariatabletter är en skräck, jag har jobbat med flertal folk som käkat det...och det var...intressant O_o
Lariam kan fucka upp en totalt men Malarone brukar fungera väl för de flesta.

Viktigaste skyddet mot malaria är ju dock att skydda sig mot bett - långärmat när det blivit mörkt, myggmedel, myggnät.
 
@Mineur
@Lamia
Så bra! Jag tänkte jobba som en idiot på mitt extrajobb och göra en drömresa. Jag vill dyka ner och titta på hajar. Och valar.Och så vill jag se Big Five, en giraff och en krokodil :laugh: Det är mina krav.

Så hajarna finns i Gainsbaai eller hur det stavas och valarna i Hermanus. Det har jag koll på och också när det är bäst att åka, svårt att få till allt men jag väljer nog början av september.
Men sen är det de där landlevande djuren. Jag har läst mycket om Krugerparken. Om vilka områden som är bäst där (sabi sands står det mycket om och Phinda). Funderat på hur jag ska få ihop det.
Sen råkade jag läsa om Madikwe (tror jag det stavas), norrut mot Botswana. Malariafritt... Har ni nån koll på området där?

MEN sen råkade jag läsa om Victoriafallen. Jag älskar vattenfall... Och då tänkte jag, kanske jag skulle skita i parkerna i Sydafrika och åka till Victoriafallen istället och sen lägga pengar på Chobe eller/och Okavango-deltat för att se djur. Men vilka djur...många leoparder kanske inte bor i deltat...:angel::rofl:

Hur ska jag göra? Är Namibia ett annat alternativ? Jag är förvirrad. Jag kommer ha kort om tid så jag kommer behöva flyga mellan städerna. Är det dumt att tro att man slipper malariatabletter? Behöver man äta det vid Victoriafallen eller i Botswana? Namibia?
Det där med malariatabletter är en skräck, jag har jobbat med flertal folk som käkat det...och det var...intressant O_o
Oj, det där var lite för många och svåra frågor för mig att besvara är jag rädd! Överlämnar det till någon som är bättre på Afrika som kontinent; jag har bara den erfarenheten av Sydafrika + en Egypten-resa i bagaget (höhö) än så länge.

Gällande malariatabletter är Malarone bättre precis som @niphredil säger, och de behöver inte tas under en lika lång period som de andra varianterna. De är dock också svindyra - runt 60 kr per tablett minns min sambo det som, men det kan ha ändrats.
 
De är dock också svindyra - runt 60 kr per tablett minns min sambo det som, men det kan ha ändrats.
De är generellt väldigt dyra, jag valde lariam av specifikt det skälet varje resa fram till jag blev typ 25-26. Men det ÄR värt att betala mer och inte riskera att få problemen som lariam kan ge. Ska man ge sig iväg på en stor afrikaresa gör kostnaden för pillren knappast nån skillnad. Däremot kan man få sabbad sömn för en lång tid framöver om man chansar (vilket jag alltså nu får leva med).

Riktat till @Hippocampus såklart :).
 
De är generellt väldigt dyra, jag valde lariam av specifikt det skälet varje resa fram till jag blev typ 25-26. Men det ÄR värt att betala mer och inte riskera att få problemen som lariam kan ge. Ska man ge sig iväg på en stor afrikaresa gör kostnaden för pillren knappast nån skillnad. Däremot kan man få sabbad sömn för en lång tid framöver om man chansar (vilket jag alltså nu får leva med).

Riktat till @Hippocampus såklart :).
Jamen precis, det är hans erfarenhet också. Han upplevde att han fick lite hallucinationer och märkliga drömmar av Malarone, men det var ingenting i jämförelse med effekterna av Lariam. Så det verkar absolut vara värt att lägga ett par extra hundralappar!
 
@Mineur
@Lamia
Så bra! Jag tänkte jobba som en idiot på mitt extrajobb och göra en drömresa. Jag vill dyka ner och titta på hajar. Och valar.Och så vill jag se Big Five, en giraff och en krokodil :laugh: Det är mina krav.

Så hajarna finns i Gainsbaai eller hur det stavas och valarna i Hermanus. Det har jag koll på och också när det är bäst att åka, svårt att få till allt men jag väljer nog början av september.
Men sen är det de där landlevande djuren. Jag har läst mycket om Krugerparken. Om vilka områden som är bäst där (sabi sands står det mycket om och Phinda). Funderat på hur jag ska få ihop det.
Sen råkade jag läsa om Madikwe (tror jag det stavas), norrut mot Botswana. Malariafritt... Har ni nån koll på området där?

MEN sen råkade jag läsa om Victoriafallen. Jag älskar vattenfall... Och då tänkte jag, kanske jag skulle skita i parkerna i Sydafrika och åka till Victoriafallen istället och sen lägga pengar på Chobe eller/och Okavango-deltat för att se djur. Men vilka djur...många leoparder kanske inte bor i deltat...:angel::rofl:

Hur ska jag göra? Är Namibia ett annat alternativ? Jag är förvirrad. Jag kommer ha kort om tid så jag kommer behöva flyga mellan städerna. Är det dumt att tro att man slipper malariatabletter? Behöver man äta det vid Victoriafallen eller i Botswana? Namibia?
Det där med malariatabletter är en skräck, jag har jobbat med flertal folk som käkat det...och det var...intressant O_o
Alltså, jag är kanske lite partiskt men jag hade absolut valt Namibia (utan att ens ha varit i nationalparkerna i Sydafrika). Men kort om tid är nog problemet. Hur kort tid handlar det om? Det finns massor att se och flygresan dit är lång... Jag har aldrig varit där kortare än 3 veckor plus nån dag eller två. Men då har vi alltid hyrt bil i Windhoek och sedan kört dit vi har lust med. Camping såklart. Inget går upp mot att höra alla nattljuden och flodhästar, elefanter eller lejon groffa i natten när man ligger där i sitt tält. :p Det är dessutom generellt sett relativt säkert att resa i Namibia och även om det är vänstertrafik så är det rätt lugnt att köra. Flyga med småplan går ju annars till många ställen men vågar inte uttala mig om priser...


I vilket fall. Vi var faktiskt där senast för ett par veckor sedan... Har aldrig varit där under torrperioden innan och det var nästan tråkigt så mycket djur vi såg. ;) Var bland annat i Naukluft Mountains, vid kusten (Swakopmund/Walvis Bay), Etosha och uppe i norr vid Okavango (vid Mahango). Vi såg allt från buckelval, över flockar med 80-100 elefanter, svarta noshörningar, flodhästar och lejon till afrikanska vildhundar denna gången. Leopard och gepard är svåra att få syn på även om de inte är allt för ovanliga (finns även i deltat). Såg dem inte denna resan men har sett dem tidigare, så det är inte omöjligt. Etosha är klart sevärt, om än lite turistigt, och där är inte allt för överfullt med bilar (även om det var lite mer denna gång så var det fortfarande rätt lugnt). Om man ska åka under högsäsong så boka camping/stuga mm i tid! Annars finns det ok till riktigt trevliga alternativa boenden just utanför grindarna.


Jag har aldrig varit vid Okavangodeltat, men väl där det börjar breda ut sig (the pan handle). Om man inte flyger över deltat så får man ju ändå ingen överblick. Man ser ju bara utvalda delar i taget liksom. Man kan se mer eller mindre alla djur i Namibia också t ex i Mahango. Buffel, krokodiler, de speciella ”vattenantiloperna”, flodhästar mm mm.


Malaria finns teoretiskt i Namibia (i norr), men vi har aldrig tagit profylax när vi rest där. Det är helt enkelt oftast för torrt för att det ska finnas så många myggor. Vi brukar ha heltäckande kläder och myggstift vid behov. Varken jag eller maken (som har tillbringat mycket tid där) har blivit sjuka. (Man kan alltid ta med sig ett paket Malarone och ta om man mot förmodan skulle få mystiska symptom, de funkar inte bara som profylax. Lariam hade jag hållit mig borta från. Åt dem på en resa för massa år sedan och skyller faktiskt min depression som fortfarande lurar i bakgrunden på den. Absolut inte värt att spara ett par kronor i det fallet.) Annars borde vara rätt lugnt på malariafronten både i Victoria Falls och i Botswana i deltat också vid den tiden på året. Jag skulle inte ha oroat mig allt för mycket i alla fall.


Bla bla. Story of my life. Kanske inte var så många svar på dina funderingar, men nåt kanske du kan ha nytta av! Fråga om du undrar nåt annat om Namibia!
 
Åh tack alla! Ska läsa genom svaren mer imorgon och fundera. Jag är en sån typ som när den enda levande myggan inom 100 mils avstånd ska ut på blodturne, kommer den till mig. När vi har vandrat är jag myggfångaren. Minns första kvällen på koh Chang i Thailand, hade myggmedel, långbyxor osv och kom till bungalowen och räknade över 80 myggbett på bara benen...

Lariam ska jag akta mig för. Sen finns det väl nåt att ta vid myggbett, något med doxycyklin eller vad det kan heta?

Finns det vaccin man måste ta också?
 
Funderar fortfarande på resa. Har som sagt en kompis som åker till Boracay i januari och hon at erbjudit mig att bo med henne. När jag googlar detta resmål så verkar det inte ha de sevärdheter som jag gärna vill ta del av. Har eventuellt en annan kompis som vill följa med till Bali, men frågan är om jag ska våga åka själv eller inte om hon inte är på. Känner att Boracay absolut kan vara nice, men också mest som det tråkigaste valet av dem två.
 
Åh tack alla! Ska läsa genom svaren mer imorgon och fundera. Jag är en sån typ som när den enda levande myggan inom 100 mils avstånd ska ut på blodturne, kommer den till mig. När vi har vandrat är jag myggfångaren. Minns första kvällen på koh Chang i Thailand, hade myggmedel, långbyxor osv och kom till bungalowen och räknade över 80 myggbett på bara benen...

Lariam ska jag akta mig för. Sen finns det väl nåt att ta vid myggbett, något med doxycyklin eller vad det kan heta?

Finns det vaccin man måste ta också?
En kompis som var med oss nu är också en sån myggmagnet. Hon hade inte några som helst problem hon heller. :)

Inga speciella vaccinationer behövs för Namibia mer än att se över grundskyddet så att det är up to date. (Hepatit A förresten, men det räknas väl typ in i resegrundskyddet...)
 
En kompis som var med oss nu är också en sån myggmagnet. Hon hade inte några som helst problem hon heller. :)
Jag brukar också avstå malariaprofylax lite beroende på vart i Afrika jag ska och när på året. Däremot skulle jag aldrig någonsin rekommendera någon annan att göra det utan tycker att var och en får lyssna på vaccinationsläkaren och sedan fatta egna beslut. Att sitta på internet och argumentera för att avstå känns otroligt vanskligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
453
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 685
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp