Barnböcker, författare och illustratörer

Jag vill tipsa om Förskolan äventyret på rymdresa.
Min kompis som skrivit den, det är en bilderbok som även kombinerar fakta om rymden och passar förskoleålder.
Hela boken är underbart fint illustrerad med vackra färger!
Kul! Den ska jag kolla upp, mina barn älskar rymden men jag har haft svårt att hitta böcker på en lite mer rimlig nivå 😅.
 
Kul med boktips för barnen!
Just nu gillar vi ”vad skrämmer mamma” av Nour El Refai, den är mysig och med fina bilder tycker jag! Sen har mina barn börjat gilla ”den underbara familjen kanin” som är lite läskig men slutar bra, vi har bara läst en av böckerna än men ska låna fler! ”Min osynliga mormor” av Maria Löfgren är en annan favorit, där har mormor gömt sig på varje sida och man får leta lite för att hitta både henne och hennes kameleonter.
Mina barn är drygt 3,5 men både Vad skrämmer mamma och Min osynliga mormor hade nog funkat tidigare!
Åh jag måste kolla mormor-boken. Vi har lånat en bok där man letar upp olika djur ungefär tusen gånger, fina illustrationer och lagom klurigt. Önskar att det gick att köpa den, men den har utgått och jag har inte lyckats hitta den begagnat heller. Leta & upptäck: Klurigt pyssel för skarpa ögon, tipsar jag om att kolla efter på biblioteket.
 
Svart hund av Levi Pinfold älskade sonen och jag, minns inte ålder, den kan kanske vara lite läskig för de allra minsta. Den har otroligt härliga bilder som man kan fastna i och leta detaljer, räkna katter osv :love:

black_dog.PNG
 
Jag älskade Plupp som liten, ni vet han som bor i norr vid sjön Blåvattnet och är osynlig för människor.
Mormor har dom kvar hos sig så vi brukar läsa dom när vi är där.

Gallavanterna läste vi när jag var liten med. Minns jag älskade bilderna och jag blev överlycklig när jag hittade en av böckerna på loppis för 5 kr. Och ännu lyckligare när det visade sig att ungarna älskar den lika mycket som jag gjorde när jag var liten.
 
Jag älskade Plupp som liten, ni vet han som bor i norr vid sjön Blåvattnet och är osynlig för människor.
Mormor har dom kvar hos sig så vi brukar läsa dom när vi är där.

Gallavanterna läste vi när jag var liten med. Minns jag älskade bilderna och jag blev överlycklig när jag hittade en av böckerna på loppis för 5 kr. Och ännu lyckligare när det visade sig att ungarna älskar den lika mycket som jag gjorde när jag var liten.

Jag råkade se det här inlägget, och måste hoppa in bara för att säga att jag fick en riktig nostalgi-rush! Jag älskade Plupp - verkligen älskade! :love: Dottern (nu 17 år) tyckte också om Plupp väldigt mycket när hon var liten. Där har vi en riktig barnboksklassiker-figur som nog aldrig blir inaktuell. Så tidlöst skrivna, och så fint illustrerade.

Visste du förresten att Plupp tydligen inte är vare sig "han" eller "hon", utan kort och gott "Plupp"? Jag har för mig att det var när dottern var liten som jag lärde mig det, men det kan ha varit i något annat sammanhang.
 
Visste du förresten att Plupp tydligen inte är vare sig "han" eller "hon", utan kort och gott "Plupp"? Jag har för mig att det var när dottern var liten som jag lärde mig det, men det kan ha varit i något annat sammanhang.
När du säger det så låter det bekant. Vet dock inte vart jag hört det tidigare.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Vilken trevlig tråd ☺️

Jag gillar Pettson böckerna och det gör barnen med. Roliga illustrationer med små mucklor som man kan sitta å spana efter. Finns även bilderböcker med Pettson & Findus som är fina.

Andra som vi läst en del av i det sista, Dinosariegänget, Lillasyster Kanin, Mumintrollen; speciellt den stora boken om Mumintrollet (som jag köpte på loppis på danska 😅).

En bok som jag själv gillar att läsa och som just nu är väldigt omtyckt av äldsta heter Födelsedagskalas i skogen med Björn och hans vänner, illustrerad av Freya Hartas. Den är väldigt fin med olika delar i boken. Man följer med Björn och hans vänner när dom ska fira den fina gamla eken i skogen. Det är också text som en historia att läsa + illustrationer på sidorna och en lista på olika saker man ska hitta på sidorna. På norska kallas det "myldrebok" när det är så tätt ritat och man ska hitta de olika sakerna på sidorna. Väldigt bra på nattningen när man ska varva ner :) vi fick den i julas och har läst den säker är 80% av kvällarna sen dess. Där finns en till i samma stil men med annat tema så den står på önskelistan till denna julen 😁

Emma Jansson, Vems spår har vi också läst mkt. Fina böcker även dom, står också på önskelistan med fler böcker av henne ^^
 
Har fastnat för Emma AdBåge så nu står Gropen, Såret och även Äppelkänslan på önskelistan. Såg även att hon illustrerat Lotta Olssons böcker om känslor: Arg, ledsen, glad och rädd. Letar nästan bara begagnat men de här vill jag ha så gärna att jag kanske får köpa de nya 😄
 
Bilderböcker av Torben Kuhlman har helt magiska illustrationer. Allt beskrivs inte i text utan ibland är det illustrationen som visar vad som händer. Vi har några böcker om vetenskapsmän t.ex Edison, Armstrong och Einstein där en mus har huvudrollen. Dom kan jag verkligen rekommendera!
Det står 6-9 år på adlibris, min dotter är fem och det är lagom men de är både långa och helt klart lite mer avancerade än många bilderböcker.
 
Var en sväng på biblioteket och frågade var jag hittar Gropen och bibliotekarien visade mig. Då tog jag också upp denna bok från samma hylla som författaren till Gropens syster skrivit. ”Det där är den läskigaste boken jag läst” sa bibliotekarien och det väckte min nyfikenhet tillräckligt för att låna den. Läste igenom direkt och ja, den kommer jag inte läsa för dottern 😄 Hon är nog för liten visserligen för att förstå något så den är nog mest tråkig för en 2-åring.

Rekommenderas dock för vuxna och äldre barn som gillar rysare. Men mest tror jag den har ett existentiellt vuxenperspektiv.

IMG_7598.jpeg
 
Var en sväng på biblioteket och frågade var jag hittar Gropen och bibliotekarien visade mig. Då tog jag också upp denna bok från samma hylla som författaren till Gropens syster skrivit. ”Det där är den läskigaste boken jag läst” sa bibliotekarien och det väckte min nyfikenhet tillräckligt för att låna den. Läste igenom direkt och ja, den kommer jag inte läsa för dottern 😄 Hon är nog för liten visserligen för att förstå något så den är nog mest tråkig för en 2-åring.

Rekommenderas dock för vuxna och äldre barn som gillar rysare. Men mest tror jag den har ett existentiellt vuxenperspektiv.

Visa bifogad fil 150788
Ja, Furan är skitläskig! 😂 Läste den för sonen när han var runt 4, tror inte han tyckte den var lika läskig som jag gjorde men han har pratat om den några gånger sen dess 😁
 
Var en sväng på biblioteket och frågade var jag hittar Gropen och bibliotekarien visade mig. Då tog jag också upp denna bok från samma hylla som författaren till Gropens syster skrivit. ”Det där är den läskigaste boken jag läst” sa bibliotekarien och det väckte min nyfikenhet tillräckligt för att låna den. Läste igenom direkt och ja, den kommer jag inte läsa för dottern 😄 Hon är nog för liten visserligen för att förstå något så den är nog mest tråkig för en 2-åring.

Rekommenderas dock för vuxna och äldre barn som gillar rysare. Men mest tror jag den har ett existentiellt vuxenperspektiv.

Visa bifogad fil 150788 :D
(Helt jätteOT :D: Jag var barnvakt till Emma och Lisen när de var små. Så gulliga ungar! Konstnärliga redan då. )
 
IMG_3129.jpeg
Dessa har vi lånat på biblioteket, fina illustrationer båda två. Allrakäraste syster har väldigt fint språk. Kakorna är slut är mer rolig. Min treåring blev väldigt förtjust i båda två :)
 
Var en sväng på biblioteket och frågade var jag hittar Gropen och bibliotekarien visade mig. Då tog jag också upp denna bok från samma hylla som författaren till Gropens syster skrivit. ”Det där är den läskigaste boken jag läst” sa bibliotekarien och det väckte min nyfikenhet tillräckligt för att låna den. Läste igenom direkt och ja, den kommer jag inte läsa för dottern 😄 Hon är nog för liten visserligen för att förstå något så den är nog mest tråkig för en 2-åring.

Rekommenderas dock för vuxna och äldre barn som gillar rysare. Men mest tror jag den har ett existentiellt vuxenperspektiv.

Visa bifogad fil 150788
Ja den är läskig 😂. Jag tror det är Lisen som skrivit den helt underbara (och lite otäcka) boken ”naturen” också. Jag skrattade högt första gången jag läste den för dottern, men den är lite hemsk också.
I övrigt har nog alla mina favoriter nämnts i tråden :). Har inte sett något om ”alla tre” böckerna, men de var dottern väldigt förtjust i som mindre (2-3 år) och har en viss pedagogisk poäng och trevliga bilder :)
 

Liknande trådar

Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 409
Senast: Sonic76
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 126
Senast: Queen
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 318
Senast: Laa
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp