Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan ni flyga till Bergamo eller Milano så är Verona och Como två väldigt vackra städer som ligger inom rimligt avstånd och bör vara lätt att ta sig till.

Annars är Rom alldeles fantastiskt - att gå runt där är som att promenera runt i en enda stor historiebok. Även Florens är väl värt ett besök tycker jag.
Tack för dina svar :)

Rom o Florens är de jag kikat lite på faktiskt :)
Är det lätt att ta sig runt i tex Rom? Vill gärna kunna promenera hellre än åka kommunalt.
Några specifika stadsdelar som är bättre att bo på? (lugnt, nära till allt)
 
Men då måste du lära dig att det heter ayurveda och inget annat! Jag har påpekat det förut men då fattade du inte poängen. Bra att jag fick tillfälle att återkomma. ;):D

Det låter som en superfin resa! Delhi har jag inte varit i. Men jag skulle nog själv inte göra mycket mer än ströva runt och försöka överleva alla intryck. Indien är galet överväldigande.
Ha, ha, jag är lite trög ibland. :D
Poängen är att jag har skrivit fel så många gånger så att min I-Pad automatiskt skriver min stavning. Ärligt talat, jag funderade lite på stavningen men så trodde jag att " jamen det måste ju vara rätt då" när den skriver såhär. :o :p

Jo, jag ser verkligen fram emot resan. Det är min 50-årspresent.
Jag har längtat tillbaka till Indien ända sen jag var på semesterresa med mina föräldrar och mellanlandade där i ett dygn. Då var jag 11 år gammal. :)
Så man kan säga att det var på tiden.
 
Har inga direkta tips mer än att bara ta sig runt och kolla, hitta nån marknad, fönstershoppa osv. Men för oss var det inga problem att röra oss runt Delhi som unga ensamma västerländska kvinnor, dock ska man kanske undvika att ha för utmanande kläder på sig.. Det röda fortet, India Gate och nåt tempel som jag inte minns namnet på var de enda sevärdheter vi hann med under vår korta visit i staden, gick dock aldrig in i fortet så har ingen aning hur det är eller ej.
Tack! :bow: Vad bra! :) Då vet jag att det är ok att gå runt själv. Ska tillägga att jag kommer vara där dagtid, melllan 08-18.
Jo, jag har läst om dresscoden så det har jag lite koll på. ;)
Funkar det att ta en random taxi in till stan från flygplatsen?
 
Tack! :bow: Vad bra! :) Då vet jag att det är ok att gå runt själv. Ska tillägga att jag kommer vara där dagtid, melllan 08-18.
Jo, jag har läst om dresscoden så det har jag lite koll på. ;)
Funkar det att ta en random taxi in till stan från flygplatsen?
Jag var där med skolan så all transport var ordnad av dem så kan tyvärr inte svara på det. Men man får ju anta att vanliga taxis som finns där ska vara ok. Det är ju inte så att du reser till nån liten pluttstad mitt ute i ingenstans liksom.
 
Är det lätt att ta sig runt i tex Rom? Vill gärna kunna promenera hellre än åka kommunalt.
Några specifika stadsdelar som är bättre att bo på? (lugnt, nära till allt)
Ja i Rom SKA man promenera tycker jag, för det finns ofta saker att upptäcka bokstavligen talat i varje hörn! Gällande boendet så är det en lite svår ekvation att bo lugnt men ändå nära, det är ju trots allt en storstad... Jag har bott på en av mindre gatorna kring Piazza Navona en gång (minns tyvärr inte vilken, det var 7 år sen och inte jag som bokade) vilket var supertrevligt och verkligen mitt i smeten! Nu senast bodde vi på ett hotell på Via Principe Amedeo som ligger precis vid tågstationen, också en trevlig och framförallt lugn gata. Känner inte till att det ska finnas några dåliga områden, men kolla recensioner på olika bokningssidor och så så hittar ni säkert något bra :)
 
Andra tips om Rom: antingen gå en organiserad matvandring som var supertrevligt men kostade en slant (men var enligt min uppfattning klart värt det).

Eller så föreslår jag ett par av stoppen från den, som fortfarande får gommen att krulla sig av längtan tillbaka. Forno Marco Roscioli på Via dei Chiavari. Köp med en bit pizza. Eller foccacia. Eller fem. Promenera ner till Tibern och avnjut dessa med en Peroni öl och utsikt över någon av alla vackra broar.




För den obligatoriska gelaton rekommenderas Gelateria Artigianale Corona, precis i närheten av Largo Torre Argentina och ett katthem i unik miljö.


En espresso på Sant Eustachio.


Och en liten sötsak på I Dolci di Nonna Vincenza, med sicilianska specialiteter.



Men fan, jag vill ju OCKSÅ till Rom!!! NU! :arghh: :love:
 
Andra tips om Rom: antingen gå en organiserad matvandring som var supertrevligt men kostade en slant (men var enligt min uppfattning klart värt det).

Eller så föreslår jag ett par av stoppen från den, som fortfarande får gommen att krulla sig av längtan tillbaka. Forno Marco Roscioli på Via dei Chiavari. Köp med en bit pizza. Eller foccacia. Eller fem. Promenera ner till Tibern och avnjut dessa med en Peroni öl och utsikt över någon av alla vackra broar.




För den obligatoriska gelaton rekommenderas Gelateria Artigianale Corona, precis i närheten av Largo Torre Argentina och ett katthem i unik miljö.


En espresso på Sant Eustachio.


Och en liten sötsak på I Dolci di Nonna Vincenza, med sicilianska specialiteter.



Men fan, jag vill ju OCKSÅ till Rom!!! NU! :arghh: :love:
Och jag vill åka dit ännu mer nu när du har lämnat sådana där fina tips som får det att vattnas i munnen! :cautious:
 
Jag åker till London på måndag och vi vill ut och äta på tisdag på nått bra ställe. Har ni något tips?
Det finns ju en hel del ställen att äta på...
Vi ska bo vid hyde park
 
Jag åker till London på måndag och vi vill ut och äta på tisdag på nått bra ställe. Har ni något tips?
Det finns ju en hel del ställen att äta på...
Vi ska bo vid hyde park

Vad gillar du för typ av mat? :)
 
Jag åker till Israel (Tel Aviv) nästa vecka!
Vädret verkar bli perfekt, soligt och runt 30 grader! Planen är att variera strand med lite annat. Vi har planerat att besöka Carmel marknaden och promenera runt i Jaffa. Såklart god mat och dryck också. Har varit i Tel Aviv flera ggr tidigare men tar gärna emot tips om ngn har på lager (allt möjligt)!
 
Jag äter inte gris. Helst nötkött och välstekt eller vegetariskt. Kyckling går också bra.

Tänkte mer om det var ngt speciellt kök du föredrog? Det finns många bra restauranger i London med olika inriktningar! :)
 
Aha
Typ "vanlig" mat. Jag äter sällan ute. Men typ kött och nått till som på vanliga svenska resturanger :D

Ok, lite svårt med så vaga kriterier ;)

Om ni gillar indiskt har jag hört att Bombay Palace ska vara bra! Finns även en irakisk restaurang som är väl värt ett besök i krokarna. Heter le Chef Masgouf om jag minns rätt!
Rent allmänt finns många restauranger med mellanöstern tema i krokarna, libanesiskt, persiskt osv. Och det är ju generellt sett gott tycker jag!

Sökning på top 10 near Hyde Park gav detta på Trip Advisor! :)

https://www.tripadvisor.se/RestaurantsNear-g186338-d189030-Hyde_Park-London_England.html
 
Bästa bokningssiten enligt er?
Där det sällan strular, lätt att av/omboka etc?

Gäller hotell i Rom :)
Vi har alltid använt oss av Hotels.com. Där är tydligt om man kan omboka eller inte och vilka regler som gäller för varje hotell. Har aldrig varit problem att omboka eller avboka för oss.
 
Aha
Typ "vanlig" mat. Jag äter sällan ute. Men typ kött och nått till som på vanliga svenska resturanger :D

Inte direkt vid Hyde Park, men kolla in The Harwood Arms. Supergod mat och avslappnad stämning, tror de har fokus på vilt men finns även annat att välja på, bland annat en vegetarisk meny. Det är en gastropub med en Michelin-stjärna men priserna är överkomliga och det känns väldigt opretentiöst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 685
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp