Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nar jag laste forsta raden tankte jag direkt "NEJ FOR TUSAN!", men da tankte jag direkt pa hur jobbig centrala delar av stan ar under jul pa grund av alla som besoker for julshopping, inte pa grud av nagot terroristhot.
Alltsa, jag undviker konsekvent centrala delar av stan under typiska rusningstider, men det ar for att jag inte star ut med folksamlingar i allmanhet.

Vill du undvika en kul helg i London, for att det finns en mycket risk att du blir inblandad i en terrorattack kan ju inte jag saga nagot om, men jag bor har och kanner mig inte otrygg.

Haha! Vi vill åt den galna Julkänslan så det blir perfekt! :love:

Men terrorister slipper vi helst.. :cry::heart
 
(Ja, händer något vill man ju vara tillsammans givetvis)
Varför då? :confused: Jag åker tusen gånger hellre ensam till platser som jag känner kan vara osäkra, eftersom jag inte vill att nåt ska hända med min sambo.
 
Bara en vecka kvar tills jag lämnar rusket för nästan ett halvår utomlands, herre min gud! :nailbiting: Först tre månader i Arusha, Tanzania för jobb med barn och sen ytterligare några månader i Georgien för att hälsa på nära och kära. Supernervös och supertaggad! :bump:
 
Skulle varit i Budapest nu. Står vid Sthlm central och ska ta en taxi till Arlanda istället :p

Skulle flugit Landvetter-Tegel-Budapest. Men det blåste för mycket i Tyskland. Så vi fick åka till Stockholm, vidare till Arlanda. Flyget går 07 imorgon, så ska hänga på flygplatsen. Hurra!
Tar även en sväng till Helsingfors på vägen, haha. Jävla skit :p
 
Jag ska tillbringa ett par dar i Sarajevo. Mestadels ska jag jobba så det blir inte så värst mycket tid över till att turista. Men om någon har ett bra tips på restauranger t ex så mottages det med tacksamhet.

Jag hängde mest i gamla stan i Sarajevo och där finns det en del mysiga restauranger, ex Barhana med reservation för att det kanske är kallt att sitta på deras trevliga gård nu. Överlag tycker jag att maten är ganska smaklös men jag gillar spicy.
Om du har tid rekommenderar jag att du går på Galerija 11/07/95.
 
Er favoritstad i Italien?
För en weekend, mest promenera och äta god mat. Gärna enkel transfer (nära flygplats typ).
 
Er favoritstad i Italien?
För en weekend, mest promenera och äta god mat. Gärna enkel transfer (nära flygplats typ).
Kan ni flyga till Bergamo eller Milano så är Verona och Como två väldigt vackra städer som ligger inom rimligt avstånd och bör vara lätt att ta sig till.

Annars är Rom alldeles fantastiskt - att gå runt där är som att promenera runt i en enda stor historiebok. Även Florens är väl värt ett besök tycker jag.
 
Nu är vi hemma från Nerja! Det var ju en jättevacker liten stad, men herregud vad mycket svenskar! Vi trodde att vi skulle undvika "det värsta" genom att inte åka åt Costa del Sol-hållet till, men tji fick vi! Nerja verkar ha blivit något slags svensk-centrum, det var nästan så att det kändes pinsamt emellanåt...

Nåja, förutom detta var det som sagt ett oerhört fint ställe - framförallt när vi varit där i ett par dagar och kunde börja skrapa på ytan lite för att hitta till de riktigt bra restaurangerna m.m. Vädret överträffade alla förväntningar med 25-28 grader och strålande sol varje dag, och stränderna var hur fina som helst. Sambon gjorde lite dykning vilket det tydligen var en rätt bra region för, och vi var på dagsturer till Frigiliana, Málaga och såklart grottorna i Nerja. Granada hade jag tänkt åka till, men Alhambra var fullbokat redan när jag tittade flera veckor i förväg och då tyckte jag inte att det kändes värt resan. En annan gång!

Nu håller vi på att fundera på ifall nästa resa ska gå till Abruzzo, Tarifa, Dubai eller New York. Vi har turen att ha släkt eller bekanta som bor på samtliga ställen, så det blir till att fundera ordentligt på hur vi vill spendera våra semesterdagar. Jag drömmer även om en Etiopien/Kenya/Tanzania-tur inom en inte alltför avlägsen framtid, men den karamellen får jag nog suga på lite längre...
 
Nu är vi hemma från Nerja! Det var ju en jättevacker liten stad, men herregud vad mycket svenskar! Vi trodde att vi skulle undvika "det värsta" genom att inte åka åt Costa del Sol-hållet till, men tji fick vi! Nerja verkar ha blivit något slags svensk-centrum, det var nästan så att det kändes pinsamt emellanåt...

Nåja, förutom detta var det som sagt ett oerhört fint ställe - framförallt när vi varit där i ett par dagar och kunde börja skrapa på ytan lite för att hitta till de riktigt bra restaurangerna m.m. Vädret överträffade alla förväntningar med 25-28 grader och strålande sol varje dag, och stränderna var hur fina som helst. Sambon gjorde lite dykning vilket det tydligen var en rätt bra region för, och vi var på dagsturer till Frigiliana, Málaga och såklart grottorna i Nerja. Granada hade jag tänkt åka till, men Alhambra var fullbokat redan när jag tittade flera veckor i förväg och då tyckte jag inte att det kändes värt resan. En annan gång!

Nu håller vi på att fundera på ifall nästa resa ska gå till Abruzzo, Tarifa, Dubai eller New York. Vi har turen att ha släkt eller bekanta som bor på samtliga ställen, så det blir till att fundera ordentligt på hur vi vill spendera våra semesterdagar. Jag drömmer även om en Etiopien/Kenya/Tanzania-tur inom en inte alltför avlägsen framtid, men den karamellen får jag nog suga på lite längre...
Se upp med Dubai. :meh:
http://www.independent.co.uk/news/w...ar-jamie-harron-stirling-latest-a7987701.html
 
Ja, jag läste det där. Det är ett sjukt ställe på många sätt (men också väldigt härligt, tro det eller ej), men man ska i vanlig ordning ha väldigt mycket otur för att råka ut för något. Men visst är det hemskt, och alldeles ofattbart att det kan få gå till sådär! Och då är Dubai ändå känt som det mest "tillåtande" stället i UAE... :meh:
 
Nu har jag bokat min resa till Indien. Jag åker i mitten av mars 2018 och blir borta i 12 dagar. :)
Det kommer bli en ayrevedaresa till Kerala med massage, mat och boende, all included med andra ord.
Jag längtar! :) Det ska bli så spännande och avkopplande.
På ditresan har jag dessutom ett stopp i Delhi på 10 timmar som jag tänkte utnyttja på något roligt vis.
Är det någon som har tips på vad man kan göra under en dag i Delhi?
Kan man gå ensam som kvinna eller bör man boka en guide?
Finns det ställen man bör undvika?
Alla erfarenheter mottages tacksamt. :bow:
 
Nerja verkar ha blivit något slags svensk-centrum, det var nästan så att det kändes pinsamt emellanåt..
Det är precis så jag förstått det, baserat på många reseforum. Svenskar är TOKIGA i Nerja verkligen!
 
Nu har jag bokat min resa till Indien. Jag åker i mitten av mars 2018 och blir borta i 12 dagar. :)
Det kommer bli en ayrevedaresa till Kerala med massage, mat och boende, all included med andra ord.
Jag längtar! :) Det ska bli så spännande och avkopplande.
På ditresan har jag dessutom ett stopp i Delhi på 10 timmar som jag tänkte utnyttja på något roligt vis.
Är det någon som har tips på vad man kan göra under en dag i Delhi?
Kan man gå ensam som kvinna eller bör man boka en guide?
Finns det ställen man bör undvika?
Alla erfarenheter mottages tacksamt. :bow:
Men då måste du lära dig att det heter ayurveda och inget annat! Jag har påpekat det förut men då fattade du inte poängen. Bra att jag fick tillfälle att återkomma. ;):D

Det låter som en superfin resa! Delhi har jag inte varit i. Men jag skulle nog själv inte göra mycket mer än ströva runt och försöka överleva alla intryck. Indien är galet överväldigande.
 
Nu har jag bokat min resa till Indien. Jag åker i mitten av mars 2018 och blir borta i 12 dagar. :)
Det kommer bli en ayrevedaresa till Kerala med massage, mat och boende, all included med andra ord.
Jag längtar! :) Det ska bli så spännande och avkopplande.
På ditresan har jag dessutom ett stopp i Delhi på 10 timmar som jag tänkte utnyttja på något roligt vis.
Är det någon som har tips på vad man kan göra under en dag i Delhi?
Kan man gå ensam som kvinna eller bör man boka en guide?
Finns det ställen man bör undvika?
Alla erfarenheter mottages tacksamt. :bow:
Har inga direkta tips mer än att bara ta sig runt och kolla, hitta nån marknad, fönstershoppa osv. Men för oss var det inga problem att röra oss runt Delhi som unga ensamma västerländska kvinnor, dock ska man kanske undvika att ha för utmanande kläder på sig.. Det röda fortet, India Gate och nåt tempel som jag inte minns namnet på var de enda sevärdheter vi hann med under vår korta visit i staden, gick dock aldrig in i fortet så har ingen aning hur det är eller ej.
 
Det är precis så jag förstått det, baserat på många reseforum. Svenskar är TOKIGA i Nerja verkligen!
Ja, jag borde nog ha gjort lite mer svensk research inser jag såhär i efterhand. Vi var mest fokuserade på att komma bort från britterna, jag hade inte en tanke på att Sverige skulle kunna vara ett "problem". Vårt lilla land, liksom! Jag brukar annars tycka det är lite kul att höra svenska utomlands eftersom det finns så pass få av oss här i världen - den åsikten ändrades hastigt efter två dagar i Nerja! :laugh:
 
Ja, jag borde nog ha gjort lite mer svensk research inser jag såhär i efterhand. Vi var mest fokuserade på att komma bort från britterna, jag hade inte en tanke på att Sverige skulle kunna vara ett "problem". Vårt lilla land, liksom! Jag brukar annars tycka det är lite kul att höra svenska utomlands eftersom det finns så pass få av oss här i världen - den åsikten ändrades hastigt efter två dagar i Nerja! :laugh:
Haha jag förstår det! Jag kommer ihåg när jag nämnde Nerja för min man (eftersom jag sett det på så många reseforum) och han inte hade nån aning om vad det var. Jag trodde ju att det var typ världskänt men det verkar mest vara sverigekänt bara :D.
 
Haha jag förstår det! Jag kommer ihåg när jag nämnde Nerja för min man (eftersom jag sett det på så många reseforum) och han inte hade nån aning om vad det var. Jag trodde ju att det var typ världskänt men det verkar mest vara sverigekänt bara :D.
Ja det verkar onekligen så. Det fanns till och med en svensk mataffär (vilket i och för sig var kul för mig som inte bor i Sverige i alla fall)! Jag tror dock att det har exploderat de senaste 5 åren eller något, för mina föräldrar var där 2011 och tyckte inte att det var särskilt svenskt alls. Dum som jag var så antog jag att det gällde även 2017... Mataffären hade tydligen öppnat 2015, så det är kanske över de senaste åren som det blivit riktigt svenskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 689
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp