Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon här inne som har erfarenhet av att hyra bil i Spanien? Några rekommendationer på bolag osv? Vi hittar en billiga deals genom Skyscanner för bolag som Enjoy Car Hire och Argus Car Hire, men är osäkra på om de faktiskt är okej bolag?
Vi hyr aldrig bil i Spanien så jag kan inte rekommendera nåt egentligen men jag hörde efter med min make och han säger att han inte hade valt nåt sånt litet bolag utan gått med de stora, vanliga företagen.

Han har inte hört talas om nåt av företagen för övrigt.
 
Vi hyr aldrig bil i Spanien så jag kan inte rekommendera nåt egentligen men jag hörde efter med min make och han säger att han inte hade valt nåt sånt litet bolag utan gått med de stora, vanliga företagen.

Han har inte hört talas om nåt av företagen för övrigt.
Ok, tack! Det var lite det vi var inne på också, men ville höra mig för så att det inte var vi som var onödigt hårda bara för att det inte var ett företag som hette Europcar, Avis eller Hertz :p

Det känns så väldigt vanskligt det här med att hyra bil och det finns så otroligt många fällor man kan hamna i, så jag lägger nog hellre lite extra pengar på ett märke som folk i alla fall känner till. Tack för ditt svar!
 
Vet inget om de bolag du nämner men vill säga detta: Undvik Goldcar. Undvik Goldcar. Undvik Goldcar. Undvik Goldcar. Undvik Goldcar. Undvik Goldcar. Undvik Goldcar. Undvik Goldcar. Undvik Goldcar. Undvik Goldcar. Undvik Goldcar. Undvik Goldcar. Undvik Goldcar. Undvik Goldcar.

Undvik Goldcar.

En gång till: Undvik Goldcar.
Varför? Är det ett uselt företag på csr-nivå eller har du råkat illa ut?
Undrar för att vi nästan alltid hyr av dem i Spanien och det alltid funkat bra. Tom när jag fick bilen lite bortbogserad. Men de är ju lite som Ryan Air, gäller att veta vilka tillägg man ska tacka nej till.
 
Varför? Är det ett uselt företag på csr-nivå eller har du råkat illa ut?
Undrar för att vi nästan alltid hyr av dem i Spanien och det alltid funkat bra. Tom när jag fick bilen lite bortbogserad. Men de är ju lite som Ryan Air, gäller att veta vilka tillägg man ska tacka nej till.

Totalt anekdotisk bevisföring. :D

Min familj och en del jag känner har i princip bara haft problem när Goldcar varit inblandade. Bara en sådan sak som att bilbarnstolarna var i en helt annan del av flygplatsen mot för var bilarna stod och att de stängde för utlämning av bilbarnstolar vid typ klockan 22, fast folk kommer ju med flyg dygnet runt (och vi kom sent). Min karl och svåger fick först tjata sig till att ens få de stolar vi betalat för, fick två som var trasiga, gick tillbaka och då krävde de att själva få välja stolar. De som jobbade där ville nog bara gå hem och släppte in karln och svågern. Samtliga bilbarnstolar låg i en hög på golvet och de fick leta bra länge innan de hittade två som verkade hela. Den grejen allena gör att jag aldrig kommer att hyra från dem igen, även om allt annat varit toppen.

När vi lämnade igen bilarna försökte de behålla flera tusen kronor av depositionen för de påstod att bilen inte var tankad vid återlämning. Vi hade två bilar, tankade exakt samtidigt, men den ena menade de inte var tankad. Kvittot från tankningen fanns dock kvar och där stod ju tidpunkten som var kanske en kvart innan bilen lämnades in. Då skulle de bara behålla hälften så många tusenlappar för att täcka administrativa kostnader. Vet inte exakt vem som blev arg på vem där, men till slut - efter några månader - kom hela depositionen tillbaka.

Just det där med depositionskrångel vet jag många som haft, att de är inkonsekventa med hur mycket deposition de kräver, att de inte betalar tillbaka, hänvisar till bankavgifter, administrativa kostnader, påstår att kunden haft sönder AC:n osv osv. Skulle kunna skriva spaltmeter om det här. :p

Men det är ju som med allt annat; det handlar mycket om vem man får prata med, hur bra man är att stå på sig (jag har en svärmor som ingen ställer sig på, annars vettetusan vad mer de lurat på oss), kanske vilket bolag man flyger med, vilken flygplats det gäller osv osv. Få företag är ju helt homogena vad gäller rutiner, kundservice och sådana saker. Det torde ju jag veta som jobbade med service och support i många år, det finns alltid kunder som upplever företaget i fråga som djävulen själv och vissa som, faktiskt, blir behandlade som skit.
 
Jag ska tillbringa ett par dar i Sarajevo. Mestadels ska jag jobba så det blir inte så värst mycket tid över till att turista. Men om någon har ett bra tips på restauranger t ex så mottages det med tacksamhet.
 
Åh, skulle vilja våga resa själv en weekend eller vecka. Har så svårt att komma till skott och genomföra det jag vill. Har sneglat på Malta länge, har en bekant som bor där så skulle ju kunna möta upp honom.
 
Någon som har tips på vad man ska se, göra, äta etc i Melbourne Australien ca i slutet av nov/början dec?
Eller andra tips kring sån resa?
 
Är det klokt att åka till London för julshopping i slutet av November?

Allt är bokat och vi har hittat ett jättefint hotell mitt i smeten och nära till ALLT verkligen. Men, känns aningens otryggt just nu, eller är det onödigt att fundera så mycket?
Åker med tjejkompisar och inte sambo, därför jag tvekar.
(Ja, händer något vill man ju vara tillsammans givetvis)
 
Totalt anekdotisk bevisföring. :D

Min familj och en del jag känner har i princip bara haft problem när Goldcar varit inblandade. Bara en sådan sak som att bilbarnstolarna var i en helt annan del av flygplatsen mot för var bilarna stod och att de stängde för utlämning av bilbarnstolar vid typ klockan 22, fast folk kommer ju med flyg dygnet runt (och vi kom sent). Min karl och svåger fick först tjata sig till att ens få de stolar vi betalat för, fick två som var trasiga, gick tillbaka och då krävde de att själva få välja stolar. De som jobbade där ville nog bara gå hem och släppte in karln och svågern. Samtliga bilbarnstolar låg i en hög på golvet och de fick leta bra länge innan de hittade två som verkade hela. Den grejen allena gör att jag aldrig kommer att hyra från dem igen, även om allt annat varit toppen.

När vi lämnade igen bilarna försökte de behålla flera tusen kronor av depositionen för de påstod att bilen inte var tankad vid återlämning. Vi hade två bilar, tankade exakt samtidigt, men den ena menade de inte var tankad. Kvittot från tankningen fanns dock kvar och där stod ju tidpunkten som var kanske en kvart innan bilen lämnades in. Då skulle de bara behålla hälften så många tusenlappar för att täcka administrativa kostnader. Vet inte exakt vem som blev arg på vem där, men till slut - efter några månader - kom hela depositionen tillbaka.

Just det där med depositionskrångel vet jag många som haft, att de är inkonsekventa med hur mycket deposition de kräver, att de inte betalar tillbaka, hänvisar till bankavgifter, administrativa kostnader, påstår att kunden haft sönder AC:n osv osv. Skulle kunna skriva spaltmeter om det här. :p

Men det är ju som med allt annat; det handlar mycket om vem man får prata med, hur bra man är att stå på sig (jag har en svärmor som ingen ställer sig på, annars vettetusan vad mer de lurat på oss), kanske vilket bolag man flyger med, vilken flygplats det gäller osv osv. Få företag är ju helt homogena vad gäller rutiner, kundservice och sådana saker. Det torde ju jag veta som jobbade med service och support i många år, det finns alltid kunder som upplever företaget i fråga som djävulen själv och vissa som, faktiskt, blir behandlade som skit.

Jag har för mig att vi hyrde med GoldCar och det var hur smidigt som helst. Vi hämtade bilen, sa att vi inte ville ha 5 extra försäkringar (;)) och så var det bra med det. Någon slet loss kåpan på vår bils backspegel sista natten från parkeringen och då sa dom bara att sånt kan hända och drog inget extra, vi lämnade bara nyckeln och drog till flyget :p

Nu har min sambo hyrt av dom förut och hans uppgifter fanns redan så de kanske såg honom som en stammis eller så funderade vi på :up:
 
Och vi är kräsna töntar så lyssna på alla andra :D.

Har tyvärr inga bra tips i området! Jag har aldrig varit på solkusten egentligen så har noll koll. Det närmsta jag varit är Jerez som jag verkligen uppskattade (hästarna :heart) och så Sevilla men det är ju en bit bort. Sevilla är dock HIMLEN på freaking jorden.

Ska ni åka till Nerja förresten? Det är ju en jättehit bland folk!
Håller med om Sevilla. Skulle gärna åka tillbaka dit.
 
Jag tror vi åker till Nerja. Vi var där en snabbis sist. Då var vi utan bil. Men nu hyr vi nog bil om vi inte får låna. Så då har jag läst om någon strand en bit från Nerja med mer kul snorkling än i övriga området.
Vi gillar sånt!
Om ni ska till Nerja så ska Almuneca en bit därifrån vara lite mindre turistigt med en bra matmarknad. Detta enligt min mor som tillbringat de sista 7 vintrarna i Nerja.
 
Om ni ska till Nerja så ska Almuneca en bit därifrån vara lite mindre turistigt med en bra matmarknad. Detta enligt min mor som tillbringat de sista 7 vintrarna i Nerja.

Haha! Jag blev så glad när jag såg att jag fått svar i den här tråden. Trodde det var om stundande resa till Australien.
Spanien har vi redan hunnit med. :D

Jag var döv, snorig, febrig och av ngt bihålejox. Men det var jättehärligt iaf att komma iväg. Dock orkade jag inte med alla utflykter jag planerat.
Vi tog oss iaf iväg till Rhonda. Det var ju häftigt med den där canyonen eller vad man ska kalla den. Vi satt på en suverän restaurang och åt och drack med bord längst ut på en balkong över det.
Kocken var suverän och killen fick recept som ska testas.
Vi mötte också en asskön konstnär som var fd berömd arkitekt som nu skippat det livet, sålt allt och nu reser runt i värmen och målar, njuter och har sina 2 väskor med saker typ. Lyssna på honom var underbart!
Sen var den vägen vi tog dit helt fantastisk! Den i sig var värd att åka tycker jag. Kändes som alpvägar typ. Otroligt vackert!

Sen åkte vi till Jerez. Vi är ju båda hästnördar. Så det var en fullträff för oss och en grej som alltid varit på min bucket list.

Sen låg vi mest på stranden, hängde på balkongen/terassen i den härliga lägenheten vi bodde uppe på en kulle i Benalmadena.

Vi hade fått låna bil också. Den vi skulle lånat var på verkstaden. Så vi fick ta reservbilen, en liten och skruttig Peageut. Det gjorde faktiskt resan så mkt roligare.
Dels behövde vi inte vara rädda för att någon skulle repa en ny Mersa. Men också känslan av Spaniens körstil, gatornas trånga kurvor och backar etc blev ju förstärkta i den där lilla skruttbilen, som döptes till Manuel.

Vi åkte runt lite och kollade runt Fuengirola, Benalmadena etc och kollade bla den där konstiga hamnen i Benalmadena en kväll.

Vi kommer absolut åka tillbaks igen iom vänner där och lägenhet vi får låna. Så vi kommer utforska mer saker då.
 
Jag med. Det ösregnade andra dagen vi var där och åkte hop on hop off så vi var inte in på tex världsutställningsområdet. Nästa gång jag åker till Spanien ska jag tillbaka. :love:
Gör det! Vi promenerade ut dit och åkte sedan häst och vagn tillbaka (med en häst som såg otroligt välmående och fin ut för övrigt) och det var fantastiskt fint.

Sevilla är en av mina absoluta favoritstäder i Spanien :love:.
 
Är det klokt att åka till London för julshopping i slutet av November?

Allt är bokat och vi har hittat ett jättefint hotell mitt i smeten och nära till ALLT verkligen. Men, känns aningens otryggt just nu, eller är det onödigt att fundera så mycket?
Åker med tjejkompisar och inte sambo, därför jag tvekar.
(Ja, händer något vill man ju vara tillsammans givetvis)

Nar jag laste forsta raden tankte jag direkt "NEJ FOR TUSAN!", men da tankte jag direkt pa hur jobbig centrala delar av stan ar under jul pa grund av alla som besoker for julshopping, inte pa grud av nagot terroristhot.
Alltsa, jag undviker konsekvent centrala delar av stan under typiska rusningstider, men det ar for att jag inte star ut med folksamlingar i allmanhet.

Vill du undvika en kul helg i London, for att det finns en mycket risk att du blir inblandad i en terrorattack kan ju inte jag saga nagot om, men jag bor har och kanner mig inte otrygg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 689
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp