Resa när man har hund?

SiZo

Trådstartare
Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna?

Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är hon så pass sjuk i sin cancer att det inte fungerar riktigt. Jag har en kompis som kanske, potentiellt skulle kunna någon dag här och där, men det känns inte helt optimalt heller.

Brukar folk ha dem på typ pensionat? Hur fungerar det? Mina hundar skulle inte uppskatta hundgård, och inte heller andra hundar. Och det känns som att det blir väldigt dyrt?

Eller stannar man helt enkelt hemma och reser aldrig?

Just denna resa ska vi åka till göteborg och gå på liseberg, så att ta med hundarna är inte riktigt görbart. I framtiden har vi diskuterat husvagn, då kan man lämna dem "hemma" några timmar medans man hittar på saker som de inte kan vara med på. Men det är inte riktigt görbart just nu heller. Men risken just nu är stor att vi helt enkelt inte kommer iväg. Vilket känns jättetråkigt då vi har försökt under tre års tid att komma iväg dit med några kompisar...

Vad har ni andra för lösningar?

Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är hon så pass sjuk i sin cancer att det inte fungerar riktigt. Jag har en kompis som kanske, potentiellt skulle kunna någon dag här och där, men det känns inte helt optimalt heller.

Brukar folk ha dem på typ pensionat? Hur fungerar det? Mina hundar skulle inte uppskatta hundgård, och inte heller andra hundar. Och det känns som att det blir väldigt dyrt?

Just denna resa ska vi åka till göteborg och gå på liseberg, så att ta med hundarna är inte riktigt görbart. I framtiden har vi diskuterat husvagn, då kan man lämna dem "hemma" några timmar medans man hittar på saker som de inte kan vara med på. Men det är inte riktigt görbart just nu heller. Men risken just nu är stor att vi helt enkelt inte kommer iväg. Vilket känns jättetråkigt då vi har försökt under tre års tid att komma iväg dit med några kompisar...

Många hotell tillåter hundar på rummen och ni kan ju alltid hyra en stuga på någon camping om ni har bil?

Jag har mina föräldrar när det gäller flera dagar. Över dagen (skulle nog gå enstaka nätter ockdå) har jag en granne med egen hund som ibland kan. Hunden har en gång varit på pensionat och det var väl ok men skulle inte lämna henne där nu då hon börjar bli äldre. Hade hon varit van att vara på pensionat en eller två gånger om året, eller om jag haft två hundar, hade jag varit ok med det.
Skulle mina föräldrar inte längre kunna passa så skulle jag få sluta med längre resor. Det är jag beredd på.

Många hotell tillåter hundar på rummen och ni kan ju alltid hyra en stuga på någon camping om ni har bil?
Jo men jag är inte bekväm med att lämna hundarna i ett främmande rum i 6 timmar. Hade man husvagn så tänker jag att det inte blir främmande på samma sätt.

Det finns ju tillfälliga hunddagis, ofta som pensionat med hundgård, där man kan lämna bara över dagen. Ullared och Ölands djurpark har sådana. Jag vet inte hur bra de är, men 6-7 timmar över dagen är nog ok för de flesta hundar att vara på ett sådant ställe. Speciellt om du har mer än en hund så de har sällskap av varandra.
Kanske finns något sådant i Göteborg så kan hundarna vara där just när ni är på Liseberg. Och bo med er på hotell i övrigt.

Vänner, primärt. Annars granne. Ibland jobbar jag bökiga tider och har då rastningshjälp. Min uppfödare kan hjälpa mig, pensionat funkar sådär eftersom min hund vantrivs med att inte leva familjeliv, vilken familj spelar mindre roll.

Hemma , aldrig passning, i skåne kan den kvinnliga delen av grannarna ta ut henne och även få in henne.
Vid något tillfälle var hon hos lillasyster som hon känner väl till medans vi var i Tyskland över dagen, dottern fick bära in henne efter 3 timmar vid grinden.

Jo men jag är inte bekväm med att lämna hundarna i ett främmande rum i 6 timmar. Hade man husvagn så tänker jag att det inte blir främmande på samma sätt.
Problemet med husvagn är att det blir varmt i husvagnar om det är varma dagar, det är inte heller ett alternativ att lämna hunden så många timmar i en husvagn. Hade mycket hellre lämnat hunden i ett svalare hotellrum om det är på sommaren.

Det lättaste är, tycker jag, att boka hundvänliga hotell och aldrig vara borta från hotellet så många timmar i taget helt enkelt om man måste lämna dom för aktiviteter dom inte kan vara med på.

Tar med hundarna eller lämnar hos olika hundvakter. Har några jag oftast frågar men ibland blir det någon som inte passat just mina hundar förut men det går också fint. Lämnar dock inte till okända utan de rör sig alltid om vänner/kollegor/familj. Har tre hundar så brukar krävas tre hundvakter.

Min pappa lämnar bort på pensionat när inte jag eller hans bekanta kan ta hunden. Man får räkna in kostnaden för pensionat i resans kostnad helt enkelt.

Problemet med husvagn är att det blir varmt i husvagnar om det är varma dagar, det är inte heller ett alternativ att lämna hunden så många timmar i en husvagn. Hade mycket hellre lämnat hunden i ett svalare hotellrum om det är på sommaren.

Det lättaste är, tycker jag, att boka hundvänliga hotell och aldrig vara borta från hotellet så många timmar i taget helt enkelt om man måste lämna dom för aktiviteter dom inte kan vara med på.
Många husvagnar har AC så det ser jag inte som ett större problem faktiskt. Och man kan även anpassa sig efter vädret om man är osäker.

Som sagt så är det inte ett alternativ att lämna dem i ett helt främmande rum, som det blir på ett hotell. Jag skulle inte ens lämna dem 10 minuter på ett sånt ställe. De har haft separationsångest förr, något som vi har jobbat mycket på för att få bort. En sådan upplevelse skulle nästan helt säkert göra att de fick tillbaka separationsångesten. Så gärna vill jag inte resa iväg på nöjen.

Tror samtliga hundar hade fungerat på pensionat men det inget som behövs då vi kan lämna till olika släktingar och corgin också kan bo hos uppfödaren. Vi brukar dela upp dem så slipper nån ta alla tre. Vi i vår tur ställer ju upp som hundvakter i gengäld.

Inte varit något problem hittills.

Jag kan lämna hundarna där jag spårtränar. Då får de bo i hundgård. Det har fungerat finfint för Svante. Fridolf har mer separationsångest så förra sommaren bodde äldste sonen hos oss när vi var bortresta. Om bara mannen och jag reser så hjälps de två äldsta barnen åt.

Hade jag inte haft någon som kunde passa dem hade jag lämnat på pensionat.

Brukar lämna till vänner.
Men minst ett hunddagis i Göteborg har plats för "Lisebergshundar". Men krävs ju att det är en vardag då.

Har tidigare lämnat hos hundvänner, eller så har ena dottern kunnat bo här hemma. Men nu bor inte hon i samma stad längre, och vi har numera fyra hundar, så vi åker var för sig, maken med sina vänner och jag med mina. Mina är ridresor, så det vill han inte med på ändå. I övrigt reser vi i husbil och där är de vana och nöjda några timmar 😊

Jag lamnade forsta rottisen pa pensionat en natt nar hon var ung. Hon var helt forstord och super angslig nar Jag hamtade henne igen och jag har aldirg lamnat pa pensionat sedan dess. Nu har jag en hund, Mallen, Tate, som inte tycker om manniskor han kanner mycket val ... och som jag inte kan lamna bort. Jag har ingen har i Oregon som han skulle acceptera som kan ta honom da bada sonerna har katt 😶 och han garna jagar katter om Jag inte ar dar och sager ifran.

Vi har haft bade superstor husvagn och husbuss (med AC) som har fungerat mycket bra, men om vi aker bort over nagon/nagra natter nu far vi boka hotel/motel som ar hundvanligt. Det fungerar mycket bra och mina hundar har inget emot det ... sa lange ingen framling bara gar in i rummet nar vi inte ar dar. Jag sager till ALLA och satter en skylt pa dorren dar det star VARNING och att det finns en hund som inte vill ha sallskap.

Forsta gangen vi stannade pa motell med Tate kollade jag sa klart att han accepterade att Jag lamnade honom. Jag hade med mig min "hundkamera" (apple's blink) och hade sten koll och var aldrig langre bort an att jag kunde na rummet pa nagra minuter.

Jag har ingen som jag kan lämna bort dem till eller som kan komma och bo hos mig så jag reser helt enkelt inte utan dem, men har inte haft några problem med att lämna dem ett par timmar i hotellrum om vi varit ut på middag eller liknande. Båda mina var totaltrygga i det men jag förstår helt och hållet att man inte vill mecka runt med det om man inte är helt säker på att det fungerar.

I nyare husvagnar blir det inte så varmt trots att man inte har AC då de har bra isolering. Det gäller bara att öppna på rätt sida av vagnen. Vi var i Kroatien där det var 35-40 grader ute och vi kunde utan problem lämna hundarna i vagnen. De hade kyldynor att ligga på om de ville, och de var inte ens flåsiga när vi kom tillbaka till vagnen.

Ska man bara resa i Sverige har jag aldrig upplevt att det är problem med för varmt för hundarna i en husvagn.

Vi har lyxen att uppfödaren tar emot alla hundar hon sålt, så länge det finns tid o det fungerar. Har lämnat honom där 2 år i rad nu när vi åkt utomlands. Betalar en slant men värt det.

Kortare resor över dag eller natt så har antingen exet eller en av hans dagisfröknar haft honom.

Vi har ett litet gäng av hundvakter. Både för längre tid och för några timmar.
Vi har inte haft brist på hundvakter när vi velat resa. Ibland har vi bokat hundvänligt hotell.
Men vi ogillar att lämna bort hunden (saknar henne direkt) så vi köpte husvagn och drog ner på flygresor och liknande. Nu är hon med nästan överallt utom till fjällen och nån stadsweekend per år.
Vi har AC i vagnen och har koll på tempen i en app i telefonen så det är tryggt att lämna henne där om vi vill göra nån utflykt på egen hand.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 333
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 602
Senast: Nota
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3
Svar
56
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 181
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka