Repgrimma i transport?

Sv: Repgrimma i transport?

Är det inte olagligt också att köra hästen lös i transporten? Alltså obunden menar jag nu.
I personbilssläp ska hästen lastsäkras i möjligaste mån. Föl undantagna eftersom det är risk att sätta fast dem plus att de inte väger så mkt.
Frambom om den står i färdriktningen o att den inte kan vända sig eller sätta huvudet under bommen. Det handlar alltså om andra trafikanters säkerhet oxå.

Vid inbromsning måste ngt som tål enorma krafter hålla emot.

Vem har inte fattat att en hund blir till en elefant i baksätet. Gissa då vad en häst kan göra i dessa fysiska krafter som träder in vid farter som förändras- bromssträcka mm.

Lastbilar är ngt helt annat där fordonet är intakt o har egen hydraulisk bromsverkan o stabilare skåp.

Jag kan inte hitta någonstans att det är olagligt att ha hästen lös. Vi kör t.ex vår minishettis lös, hon har alltid åkt lös och allt som går att skada sig på plockas bort. Hon är "lastsäkrad" om man så vill iom att hon har en "box" där hon står, hon når inga fönster, ingen framdörr, ingen baklucka och kan inte skada sig på någon bom.
Men det är just det, att man måste ha ett högt säkerhetstänkande och beakta alla möjligheter, precis som man alltid måste göra när man har med ett flyktdjur att göra. Så det jag vänder mig mot är när man påstår sig "skola" hästarna till att inte reagera oavsett. Med kännedom om vad för slags djur en häst är och hur oförutsett ett flyktdjur kan reagera, så tycker jag det låter direkt okunnigt att påstå något sådant. Det kvittar hur väluppfostrad hästen än är, den kommer alltid att kunna reagera oförutsett ändå. Och det är vår skyldighet att tänka minst ett steg i förväg för att kunna förhindra, eller i alla fall minska, risken för olyckor.

Jag måste säga att jag också uppfattar det som att LIA är övertygad om att kunna skola sin häst att inte reagera oavsett situation. ÄR kanske fel ute jag med?
Ja, det är du. Visa var jag sagt att den inte ska (1)reagera, (2)oavsett situation. Snälla!

Det jag lärt mig i alla fall är att det är farligt att ha en lös häst i transporten obunden eller utan bakbommar . OM hästen får panik är det inte kul att öppna en baklämm och hästen kastar sig mot den, utan att en bom stoppar den. Du kommer alltså få hela lämmen över dig med ett halvt ton häst på. Bakbommar är en säkerhetsfråga för mig i alla fall.
Känns meningslöst och tjatigt att ta det där en gång till. Vem står f ö bakom en läm som öppnas?

Det med att ha dom bundna ser jag också som väldigt viktigt. Det är samma sak här. OM hästen blir rädd eller får panik så kommer dom kasta sig runt i transporten. Slå i huvudet, kasta sig bakåt mot bommar/läm eller försöka hoppa över existerande frambom.

En panikslagen häst följer sin instinkt som flyktdjur och försöker FLY. De är instängda i en låda men kommer antingen som sagt försöka hoppa uppåt, bakåt, vända sig om eller hoppaöver frambommen. Den här instinkten går inte skola bort. EN panikslagen häst försöker fly, instängd eller inte. Även den säkraste och skolade häst som har åkt tusentals gånger kan bli panikslagna. Man KAN inte förutse hur sin häst kommer reagera i alla situationer! Alla kan bli rädda! Man kan inte räkna med att varje transportresa kommer gå felfritt och utan situationer heller! Olyckor och situationer händer lätt, tyvärr.
Det är det här med rädd och panik. Vi har helt enkelt olika syn och uppfattning om vad och hur man kan påverka. Olyckor kan ske oavsett hästen är bunden eller inte.

Nu har jag sagt hur jag upplever det i alla fall! Sen har jag fråga också. Är det inte olagligt också att köra hästen lös i transporten? Alltså obunden menar jag nu.
Nej.

Du har din uppfattning att hästen måste vara bunden annars blir det automatiskt panik och katarstrof, ungefär. Jag respekterar din uppfattning, även om jag inte håller med.
Jag är ursprungligen också lärd att hästar är hästar och därmed "på det sättet". Numera vet jag att det inte behöver vara så.

LIA

Jag försökte i så saklig ton uppge min uppfattning och en motivering till varför som jag tycker. Tydligen så räckte inte detta.

Jag ska förklara vart jag uppfattade att du har sagt att man skolar en häst att inte reagera oavsett tillfälle. DU har aldrig rakt ut sagt detta me vi är fler som uppfattar dig så. Här ska jag försöka reda ut det. (Även andra saker) Du sa så här:

Som sagt, alla har det inte. Somliga av oss använder tvångsmedel, andra väljer att "skola" hästen istället.

Här är en av gångerna där du tydligt klargör att du skolar dina hästar att uppföra sig i transporten. Fine, det gör vi alla på vårt egna sätt.

Våra gör det inte i 100 fall av 100.
(hoppar över frambommen alltså)

Här säger du att du VET till 100% att dina hästar aldrig skulle hoppa över bommen. No matter what, blir det ju, när man säger så. ”Målet” med att du ”skolade” din häst är alltså komplett och du kan alltid förutse hur din häst ska bete sig. Det är så jag uppfattar och även andra. Vi reagerar på det du säger och förklarar att du kan aldrig förutspå en varelse helt, speciellt inte hästar som är både känsliga djur och har en mycket stark flyktinstinkt. Får en häst panik så kommer den att fly. Är det en frambom där är risken stor att den hoppar över eller trycker sig under den i ren rädsla.

För att gå vidare...

Olyckor kan hända, men då hjälper det knappast att hästen står fastbunden.

Som någon annan sa så är det just att hästen är bunden som kan rädda livet på den i en olyckssituation. Den kan inte skada sig själv under panik genom att den inte kan kasta sig omkring eller ta sig över/under bommen. Jag tycker därför det är viktigt att binda den. Jag tror att du tycker man är elak som binder fast den, men faktum är att linan är slack så länge hästen står och är som du själv sa: "vuxna och förståndiga". D spelar det ingen roll för hästen, det gör varken från eller till för den förutom att vara en avgörande säkerhetsdetalj vid möjlig olycka. Man är inte taskig som binder ”fast” sina hästar. Den kan äta, ta det lugnt och titta omkring, precis som när den är lös.

Det urtrista är att somliga inte förstår att det finns annan hästhållning än den egna, att man inte vill tro att det finns hästar annorlunda än den egna och att man tror att dom egna kunskaperna och åsikterna är dom enda rätta och tänkbara. Man sitter fast i en hästsyn som hindrar all individutveckling av dessa på olika sociala och mentala plan.

Jag tycker det snarare är synd att du inte kan följa din egen filosofi eller åsikt kring detta utan kvarhålla att ditt sätt att transportera hästar är rätt. Tänk om du skulle få en individ som är lite flängig att köra? Ska du ändå följa din mall som du alltid gjort? Vissa hästar går inte att träna på ett sätt som passar en, de är alla olika individer med olika behov.

Jag dömer dig inte alls i ditt sätt att transportera, utan jag har lyft fram saker som du själv har sagt och hur jag och andra har reagerat på det. Jag säger inte någonstans att ”måste vara bunden annars blir det automatiskt panik och katarstrof”. Jag sa vad jag tyckte var viktigt och gav dessutom en motivering. Jag yrkar alltså ingenstans på att mitt sätt är det rätta och sanna. Vi alla gör olika.

Genom att läsa andras svar ser man att det är inte första tråden som du skriver så här på. Därför kommer jag välja som mackan att inte ta vidare disskusion. Jag försökte vara helt neutral i första inlägget och märkte att det inte fungerade. Här har jag klargjort en gång för alla vad jag menade om det nu missuppfattades. Eftersom fler uppfattar dig som fientlig när du tar kritik och att du verkar bli missuppfattad av flera kanske du får du tänka på att inte säga något om du har svårt att ta till dig konstruktiv kritik och dessutom uttrycka dig bättre så att man inte missförstår dig.

Summa av kardemumman! En häst är ett djur med flyktinstinkt som inte går att träna bort. Man kan aldrig säga säkert att inget kommer hända och hästen kommer aldrig göra något oväntat. När jag lastar, hanterar och kör olika hästar så följer jag deras behov, även om jag har åsikter om vad som fungerar bäst och vad som är säkrast. Det viktigaste är i slutändan att varje häst är nöjd.

Over and out om detta!

Till det med olagligt:
Okej! Lite förvirrad där, man måste lastsäkra men den kan stå lös... Går inte ihop i mitt huvud :p Hur lastsäkrar man annars? Får sluta vara lat och ta och kolla upp det själv också!

Nu hugger jag LIAs knapp eftersom hon var sist men jag vänder mig till "alla" (som diskuterat surt de senaste sidorna) när jag säger att det kanske är dags att kliva ur sandlådan och lägga ner spade och hink...

Den diskution ni håller kommer inte ge något vettigt, endast sura miner och dåliga vibbar.

Istället för personhopp, medvetna missförståelser och negativ kritik kanske vi kan återgå till att diskutera på ett kreativt och inspirerande sätt...

Jaha? Du väljer PM till en som frågar det många gjort x antal ggr??!!

Märkligt...men jag grattar Brixhammar till ett ev klargörande....

Så mycket skrivet, och ändå inget i sakfråga eller något svar.

LIA

Du ger aldrig några svar, nej. Dina inlägg är så förutsägbara att det är skrattretande. Aldrig ett enda vettigt argument.

Senast ändrad:

Våra gör det inte i 100 fall av 100.

Hur tränar man en häst att inte agera/reagera/krypa under bommen om ex någon skulle köra in i transporten bakifrån?
Olyckor kan hända och det finns idioter till allt.

*Kl*

Mycket lite av seriös argumentation, desto mer av låga inlägg.
Därför följer jag Sammets uppmaning och lämnar "Sandlådan".

LIA

Summa av kardemumman! En häst är ett djur med flyktinstinkt som inte går att träna bort. Man kan aldrig säga säkert att inget kommer hända och hästen kommer aldrig göra något oväntat.

Precis! Och just det jag försökt få fram, men inte lyckats med. Jag har hittills aldrig träffat på en häst som i 100% av alla lägen varit 100% säker. Och en sådan häst är jag fullständigt 110%-igt övertygad om att jag aldrig heller kommer att få träffa. Dessutom är det ju alltid en risk att alls ge sig ut på vägen med häst och släp, man vet aldrig vad man kommer att träffa på. Förvånansvärt många förare åker fast för alkohol och narkotika, en del drabbas av sjukdom, en del är bara helt enkelt olämpliga att framföra ett fordon. Så det är inte svårt alls att föreställa sig vad som kan hända och att man måste tänka så säkert man kan.

Jag kan inte hitta någonstans att det är olagligt att ha hästen lös. Vi kör t.ex vår minishettis lös, hon har alltid åkt lös och allt som går att skada sig på plockas bort. Hon är "lastsäkrad" om man så vill iom att hon har en "box" där hon står, hon når inga fönster, ingen framdörr, ingen baklucka och kan inte skada sig på någon bom.
Men det är just det, att man måste ha ett högt säkerhetstänkande och beakta alla möjligheter, precis som man alltid måste göra när man har med ett flyktdjur att göra. Så det jag vänder mig mot är när man påstår sig "skola" hästarna till att inte reagera oavsett. Med kännedom om vad för slags djur en häst är och hur oförutsett ett flyktdjur kan reagera, så tycker jag det låter direkt okunnigt att påstå något sådant. Det kvittar hur väluppfostrad hästen än är, den kommer alltid att kunna reagera oförutsett ändå. Och det är vår skyldighet att tänka minst ett steg i förväg för att kunna förhindra, eller i alla fall minska, risken för olyckor.
Tror att det står som finstilt någonstans- inte säker alls, men sunt förnuft måste råda o vi har ett ansvar att träna hästen för normal färd- med säkerhetstänk. inte bara för oss o hästen, utan även för våra medtrafikanter.

Man läser frekvent om olyckor med släp där hästarna kommer ut från släpet vid vältningsolyckor. Iom att luckans konstruktion är det sannolikt att den går upp. Bakbommen är en extra säkerhet.

I ett stall jag stod i för många år sen fanns en "dressyrtant", som sa att hon hade minsann världens snällaste häst.

Välskolad och har aldriggjort något dumt alla de åren hon haft honom.(enligt ägaren)

Just därför red hon alltid utan hjälm.

En dag kom hästen hem själv.

Han hade blivit biten av en geting och exploderat.

Hästar är DJUR, som precis som alla andra djur har FLYKT INSTINKTER.

Den dagen man inser det anser jag, så är man redo att börja hantera/ ha häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 299
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 295
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar