Repgrimma i transport?

Sv: Repgrimma i transport?

Jag försökte hitta något igår, men lyckades inte. Tittade bl.a på Jordbruksverkets sida, men kanske finns det som finstilt i någon lagtext någonstans.

Säkerhetstänket måste, precis som jag tidigare skrivit, vara väldigt högt. För allas skull. Och då blir det, för mig, fullständigt befängt att tro sig kunna lära sina hästar att uppföra sig på ett visst sätt till 100%. För det kan man inte. Men man måste vidta alla åtgärder man kan för att minska risker.

Det står i såna fall i Transportstyrelsen regler- för trafiksäkerheten.

Precis! Och just det jag försökt få fram, men inte lyckats med. Jag har hittills aldrig träffat på en häst som i 100% av alla lägen varit 100% säker. Och en sådan häst är jag fullständigt 110%-igt övertygad om att jag aldrig heller kommer att få träffa. Dessutom är det ju alltid en risk att alls ge sig ut på vägen med häst och släp, man vet aldrig vad man kommer att träffa på. Förvånansvärt många förare åker fast för alkohol och narkotika, en del drabbas av sjukdom, en del är bara helt enkelt olämpliga att framföra ett fordon. Så det är inte svårt alls att föreställa sig vad som kan hända och att man måste tänka så säkert man kan.

Vi är minst tre i tråden som försökt ta upp exakt detta,men tyvärr går det inte hem utan vi har bara inte koll på hur man uppfostrar och tränar en häst att stå lös i trailern utan att reagera även vid en bilolycka/trafik olycka eller annat trauma.

Vi är minst tre i tråden som försökt ta upp exakt detta,men tyvärr går det inte hem utan vi har bara inte koll på hur man uppfostrar och tränar en häst att stå lös i trailern utan att reagera även vid en bilolycka/trafik olycka eller annat trauma.

Fast nu anser då inte jag att en häst i är speciellt "säker" bara för att den är uppbunden...såvida den inte är uppbunden med en repgrimma...vilket dom flesta här har förklarat är farligt för hästen just för att den inte går sönder och att man därför ska använda material som faktiskt "ska gå sönder" av andra säkerhetsskäl och vad tror du/ni då händer med "uppbindningen" vid en olycka/traumatisk situation....? Jo grimman/grimskaftet går sönder och hästen kommer lös i alla fall....

Jag tycker diskussionen blir rätt motsägelsefull i detta perspektiv...och´att problemet är att du/ni läser/skriver förbi varandra....

Jag håller inte med ö.h.t.

självklart är hästen mer säkrad uppbunden än lös. från att vända sig i transporten eller krypa/fastna under bommen.

jag skulle aldrig använda repgrimma det är livsfarligt.

det är ju dessutom bevisat i studier att en lös häst i trailer gärna vänder sig och åker mot färdriktningen. Hur skulle man träna sin lösa häst att stå stilla i alla situationer inklusive olycka, utan att vända sig eller hamna under bommen för att den blir rädd, får panik eller på annat sätt skräms att leva runt?

jag har svårt att se vad som är motsägelsefullt i mitt och flera andras argument. Har du verkligen läst igenom tråden?

Kollade där också, men läst snabbt. Ska försöka igen att hitta något.

Allvarligt talat så tror jag inte det finns någon lag som säger att hästar måste vara uppbundna i transporten. Utan det är dom grundläggande lastsäkringskraven som gäller.

Här kommer ett uttdrag ur TSVFS 1978:10

Citat: "1.3.3 Grundläggande lastsäkringskrav.

1.3.3.1 Last skall vara säkrad genom låsning, förstängning eller surrning eller genom kombination av dessa åtgärder på sätt som anges i dessa föreskrifter.

1.3.3.2 Last får vara säkrad på annat sätt än som anges under 1.3.3.1, om intyg kan företes att tillämpad metod uppfyller krav enligt 1.3.2.

Intyg skall vara grundat på teknisk beräkning eller praktiska försök. Intyget skall vara utfärdat antingen av transportledare vid större företag eller åkericentral, verkstadschef vid företag som tillverkar lastsäkringsutrustning, provledare vid provningsanstalt eller av annan tekniskt kompetent person i ansvarig ställning som kan fastställa att kraven på lastsäkring är uppfyllda." Slut citat

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1978nr010.pdf

Läser man vidare i denna föreskrift om vad låsning, förstängning och surrning står för så inser man ju att det inte är avsett för hästar....

...alltså är det djurskyddet och dom lagar och föreskrifter dom har tagit fram som gäller....men även där är det svårt att hitta något konkret där det står att hästar ska vara uppbundna i transporter....en rekomendation..ja...men inget tvingande....inte vad jag har hittat i alla fall...

Jag håller inte med ö.h.t.

självklart är hästen mer säkrad uppbunden än lös. från att vända sig i transporten eller krypa/fastna under bommen.

jag skulle aldrig använda repgrimma det är livsfarligt.

det är ju dessutom bevisat i studier att en lös häst i trailer gärna vänder sig och åker mot färdriktningen. Hur skulle man träna sin lösa häst att stå stilla i alla situationer inklusive olycka, utan att vända sig eller hamna under bommen för att den blir rädd, får panik eller på annat sätt skräms att leva runt?

jag har svårt att se vad som är motsägelsefullt i mitt och flera andras argument. Har du verkligen läst igenom tråden?

Jo för att ni utgår ifrån att en uppbunden häst är en säker häst....

Dessutom utgår du/ni ifrån att alla transporter har bommar.....fast många transporter idag har en "halv-vägg" framtill, med förvaringsutrymme under, och dörrar baktill....istället för bommar...

Det måste ju vara mycket säkrare att köra en häst som står på ett sätt som "den själv" känner att den har balans i....då blir den ju lugnare....oftast diagonalt om den har tillräckligt med plats....finns det ingenting att göra sig illa på...eller fastna i....så ser inte jag problemet med att ha hästen lös i transporten....

...sen om olyckan är framme...ja då spelar det ju ingen roll...den kommer lös hursomhelst....

Jo det är självklart säkrare om hästen är uppbunden om du vill förhindra i första hand att den lever runt/rör sig.

jag vet inte vad du pratar om för transporter som inte har frambom -lastbilar? alla släp som inte är lastbil har frambom vad jag vet, oavsett om det är sadelskåp inbyggt därfram.

sen vet jag inte vad din diskussion om vad hästen föredrar har att göra med frambom eller fastbunden häst.
det finns trailers där hästen åker diagonalt, eller baklänges. då är de gjorda för det, och har frambom eller sidovägg samt uppunden häst- oavsett.

Jag lovar dig,att råkar du ut för en olycka där hästen kommer farande genom framväggen på trailern pga avsaknad av frambom, så lär din försäkring inte täcka, då det kommer anses som att du inte säkrat din last. oavsett om grundreglerna inte specifikt vänder sig och nämner ordet häst.

Jo fast transporter med "låda" framtill har en konstruktion som ersätter bommen....ur lastsäkringssynpunkt....det var det jag menade...att man behöver inte ha just bommar...

...sen går det inte att lastsäkra en häst till 100%, det är snarare ett faktum än en åsikt...bommar eller inte....uppbunden eller inte...vid en "crasch" så kommer hästen obönhörligen...pga av sin stora massa....dessutom med hög tyngdpunkt...att tippa framåt...över bommar och/eller "lådor"....sitter hästen då fast....bryter den troligtvis nacken....innan den kommer farandes ut ur transporten...jag tror inte folk i allmänhet fattar vilka enorma krafter man har att göra med....

Nej den absolut bästa "lastsäkringen" vid hästtransporter är att man har kunskap om hästens beteende och instinkter....att man förbereder (tränar) den så att den behåller sitt lugn så långt det är möjligt....och att man sedan kör med ansvar...dvs försiktigt och med framförhållning....för man kan aldrig komma ifrån detta "säkerhetstänk", inte ens med uppbindning hur gärna man än skulle vilja....

Ett utdrag ur "Handbok för djurtransporter"

"Citat: Hästar som utsätts för ovarsam körning kan reagera häftigt och löpa stor risk att skada sig. De har gott minne och en obehaglig transport kan göra en häst permanent svår att transportera. Kör därför mycket varsamt med hästar. Slut citat"

http://www.djurtransporter.nu/dokument/bilder/modul2/9293_Djurtransporter_2010-04-08.pdf

Inte heller i denna handbok står det någonstans om att uppbindning vid transport är ett krav eller ens nödvändig, utan tonvikten ligger på själva hanteringen och körtekniken....att det är DET som är avgörande för hur "säker" transporten blir...(läs på sidan 88).

Sen får man ju utgå ifrån att transporter, som är godkända vid besiktning också uppfyller kraven för "säkrad last" vid transport av häst....

Jo det är självklart säkrare om hästen är uppbunden om du vill förhindra i första hand att den lever runt/rör sig.

Glömde svara på detta....jo jag håller med dig....om man har bommar är det nödvändigt att "hindra" hästen från att "krypa under" eller "hoppa över"....men om man inte har bommar....det är det jag pratar om....

Personligen anser jag att bommar är ett problem....nu har jag bommar i min egen transport och binder därför upp hästarna....med säkerhetsspänne dock...men jag skulle mycket hellre slippa dessa bommar helt....funderar faktiskt på att bygga om transporten...

så du tror inte hästen bryter nacken när den kommer farandes genom framväggen på trailern in i din bil, om den inte har någon frambom i trailern?

tänk till lite.
du är ute och cyklar ang. dina antaganden runt säkrad last.vaddå "man får anta att de släp som finns på marknaden ekvivalerar säkrad last"?!
självklart gör de det om har hanterat dem så som de är byggda och menade att användas. dvs frambom.
har du plockat bort den, sitter du värre till. Lyft luren till ditt f-bolag och ge dem scenariot så ska du se vad de svarar!

Det blir lite knepigt det här. För något som faktiskt står i JSVs föreskrifter är att väggarna i släpet ska vara släta och att inget får finnas som hästen kan skada sig på. Om nu hästen absolut ska åka lös så måste då allt tas ut iom att den kan skada sig på t.ex. bommar mm. Samtidigt måste hästen som "last" betraktad vara säkrad. Då kan man undra: Hur lastsäkrar du hästen i en helt "ren" trailer? För det räcker ju knappast att stänga igen bakluckor och framdörr för att hästen ska anses lastsäkrad.
Och sätter man i bommar men ändå envisas med att hästen ska åka lös, ja, då har man genast en olycksrisk iom att den kan fastna under eller kravla sig över.

Fast bogbom krävs ju, så länge hästen åker i färdriktningen (eller mot för den delen). Att lastsäkra levande last är knepigt, själv föredrar jag att ha lasten på så säkrad yta det går, d v s kan hästen åka smalt är det bra. Om inte, får den åka brett och jag får ta förändringarna i köregenskaperna som sker genom att hästen kan flytta i sidled.

så du tror inte hästen bryter nacken när den kommer farandes genom framväggen på trailern in i din bil, om den inte har någon frambom i trailern?

Jag tror du får läsa en gång till....om hästen sitter fast är risken mkt stor att den bryter nacken på väg ut ur transporten..... det handlade om "uppbunden eller inte".....självklart kan den "tippa över" och bryta nacken oavsett....det kan den ju göra på en vanlig ridtur också....

tänk till lite.
du är ute och cyklar ang. dina antaganden runt säkrad last.vaddå "man får anta att de släp som finns på marknaden ekvivalerar säkrad last"?!
självklart gör de det om har hanterat dem så som de är byggda och menade att användas. dvs frambom.
har du plockat bort den, sitter du värre till. Lyft luren till ditt f-bolag och ge dem scenariot så ska du se vad de svarar!

Som jag skrev, så finns det transporter med "halvväggar" framtill ("lådor" kan man också kalla dem), som ersätter bommen...det står ingenting någonstans att det måste vara en bom, bara att om hästen är placerad i färdriktningen ska det finnas ett "stöd" i boghöjd...0,6 m från väggen....

"Citat: När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande. slut citat"

http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf

Läs om, läs rätt...;)

Det blir lite knepigt det här. För något som faktiskt står i JSVs föreskrifter är att väggarna i släpet ska vara släta och att inget får finnas som hästen kan skada sig på. Om nu hästen absolut ska åka lös så måste då allt tas ut iom att den kan skada sig på t.ex. bommar mm. Samtidigt måste hästen som "last" betraktad vara säkrad. Då kan man undra: Hur lastsäkrar du hästen i en helt "ren" trailer? För det räcker ju knappast att stänga igen bakluckor och framdörr för att hästen ska anses lastsäkrad.
Och sätter man i bommar men ändå envisas med att hästen ska åka lös, ja, då har man genast en olycksrisk iom att den kan fastna under eller kravla sig över.

Som sagt, jag tror att även du får läsa om...;)

Som jag skrev, handlar det inte om att köra hästen utan "stöd" framtill i boghöjd....utan om ett annan typ av stöd än en bom....ett säkrare stöd helt enkelt som hästen inte kan "fastna" i, krypa under eller klättra över....

Då kan den vara lös....utan att vara olaglig....

Senast ändrad:

Du menar nog som Mackan skrev sadel skåp med inbyggd krubba.

Har du sett ett glasfibersläp bara välta?

Det blir mos av det.
Bommen sitter i den förstärkta skåpkonstruktionen o håller om det inte är Al.
Det är oxå viktigt att den sitter i rätt höjd så hästen inte tippar över eller får strupen mosad alt. bryter halsryggen.

Du menar nog som Mackan skrev sadel skåp med inbyggd krubba.

Har du sett ett glasfibersläp bara välta?

Det blir mos av det.
Bommen sitter i den förstärkta skåpkonstruktionen o håller om det inte är Al.
Det är oxå viktigt att den sitter i rätt höjd så hästen inte tippar över eller får strupen mosad alt. bryter halsryggen.

Nej det menar jag inte. Här kommer en länk till ett exempel på vad jag menar.

http://www.doubledtrailers.com/prod02.htm#images

Om du bläddrar till näst sista sidan i fotogalleriet och klickar på bilden längst ner till höger så ser du ett exempel på inredning jag syftar på.

Som sagt "stödet" behöver inte vara en bom, och fästes så klart på samma ställe som bommen.....bommen kan förstås få sitta kvar också om man tex gör ett hembygge...bara att man "bäddar in" den med en vägg som förhindrar att hästen kan fastna....

Kan väl tillägga att det finns transporter som har såna här "halvväggar" (lådor) utmed hela fronten....man har då en "lucka" upptill som man kan fälla upp om man behöver "inspektera" hästen (gå in i transporten) framifrån.....

Senast ändrad:

Kan väl också tillägga att detta tankesätt för mig uppstod då jag hade en häst som fick panik så fort hon "satt fast". Det var visserligen länge sedan men jag tänker fortfrarande på detta....att det inte är en särskilt bra ide att binda upp en häst inuti en transport....om den får panik...

Kan väl också tillägga att denna panik hade hon med sig i bagaget då hon kom till mig....och det var för 15-20 år sedan...

Denna låda är ju sadelkammare men är oxå istället för bom- vägg.- som du inte kan reglera i höjd. Tänk o köra en ponny i den.

mina hästar sitter inte fastbundna i bommen. De har begränsad rörelsefrihet men kan stå brett bak o kan röra huvudet hur mkt som helst. De känner inte att de sitter "fast" om de inte nu skulle börja med konststycket att försöka att vända sig. Först då o av den anledningen sitter de fast- säkerhetsfastsättning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 299
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 295
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar