Repgrimma i transport?

Sv: Repgrimma i transport?

Jag binder inte i bommen jag heller, har sido uppbindning på hästen. bommen är endast där som stöd och säkerhet.

Fiador: jag fattade inte att du inte förespråkar avsaknad av frambom. den trailer du visar är ju mer byggd som en lastbil, går inte att jämföra med vanliga trailers och jag tror inte många har den typen av trailer direkt......

Finns denna lösningen ens på marknaden? D v s är den typgodkänd här i Sverige? Jag har inte sett någon, men jag har i o f s inte skannat marknaden på ett par år.

* Svar till alla *

Tack för att ni tog er tid att läsa och svara :)
Jag ska under inga omständigheter ha repgrimma på honom i transporten, jag lovar :D

Till er som tyckte att jag var dum som inte tänkte efter själv; Tack ni också för att ni tog er tid, men anledningen att jag frågade var för att jag inte ville göra något dumt och själv inte känner till hur lätt olika material och produkter går sönder och dessutom inte har kört hästar speciellt mycket under mitt liv. Jag kan helt enkelt ingenting inom just de ämnena.

Bättre att be om hjälp än att göra fel, säger jag. :idea:

Det går alldeles utmärkt att ha repgrimman under den vanliga när du transporterar. Och som alla andra sagt så binder du inte upp i den.

På så sätt slipper du ett farligt moment på träningsplatsen av byta av huvudlag. Samma orsak som tränset gärna sitter under vanliga grimman när man åker på träning, tävling.

Hälsning Maja

Finns denna lösningen ens på marknaden? D v s är den typgodkänd här i Sverige? Jag har inte sett någon, men jag har i o f s inte skannat marknaden på ett par år.

Jag känner några som har liknande inredning i sina transporter...antingen är dom importerade eller så är det ett hembygge....alla är godända..

*kl*
Är det någon som varit med om att dom kollar inuti transporten vid besiktning? Jag ska besiktiga mitt släp denna veckan, ska kolla då för skojs skull vad det är dom egentligen kollar. Tror det är bara bromsar, däck och dragkrok...

Jag binder inte i bommen jag heller, har sido uppbindning på hästen. bommen är endast där som stöd och säkerhet.

Fiador: jag fattade inte att du inte förespråkar avsaknad av frambom. den trailer du visar är ju mer byggd som en lastbil, går inte att jämföra med vanliga trailers och jag tror inte många har den typen av trailer direkt......

Jag började nästan misstänka det...:)

Jag binder inte heller i bommen, utan på sidan (högt upp)...men då var det nån som påtalade att detta ju inte hindrade hästen från att försöka "klättra" över bommen....ja då blev jag fundersam igen....ska nog bygga om transporten ändå...

varför skulle de kolla ngt annat än själva hållbarheten menar du? såvida din inredning inte är fastlödd så har de ju knappast ngn koll på vad du sen plockar ut. det är ditt f-bolag som kommer ha åsikter i frågan, om det händer ngt.

Det går alldeles utmärkt att ha repgrimman under den vanliga när du transporterar. Och som alla andra sagt så binder du inte upp i den.

På så sätt slipper du ett farligt moment på träningsplatsen av byta av huvudlag. Samma orsak som tränset gärna sitter under vanliga grimman när man åker på träning, tävling.

Hälsning Maja

Men man lägger till ett farligt moment under själva transporten!
Hur svårt är det egentligen att byta till repgrimma från vanlig grimma? Det ska till en mycket ovan/farlig häst för att det ska bli ett "farligt moment".

Men man lägger till ett farligt moment under själva transporten!
Hur svårt är det egentligen att byta till repgrimma från vanlig grimma? Det ska till en mycket ovan/farlig häst för att det ska bli ett "farligt moment".
Precis min tanke.
det går ju att byta när man väl ska lasta ur- som vi gör som tränsar våra när det är lämpligt.

Jag lastar ur själv o sätter inte på kandaret innan urlastning.
De kan lyckas fastna i ngt på vägen ut.

Fiador. om hästen inte har dåliga erfarenheter av lastning o åkande bör de inte klättra. Ser en del som inte förstår konsekvenserna av oroligt körande. En del sitter o smårattar hela tiden, släpper på gasen. De förstår inte att allt detta känns mkt för hästen. Prova att åka o ställ dig på alla fyra o känn o då förstå.

Bind lågt istället. Risken finns oxå att OM de klättrar så fastnar de i grimskaftet om det är bundet högt plus att hästen inte kan sänka sitt huvud eller balansera upp sig som den behöver o kan bli orolig av det.

Häftiga inbromsningar kan ge en häst som spänner sig länge o reagerar för minsta lilla ett långt tag efter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 425
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 299
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 295
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar