Repgrimma i transport?

Sv: Repgrimma i transport?

Hästarna lär sig snabbt om inte annat... :P

Men så är det inte bara i sverige som okunskapen om repgrimman finns. (Tyvärr).

Många har sagt att "hästen går sönder före grimman vid rätt tryck". Och absolut! Men jag har inte hittat någon som sagt vad det är som går sönder på hästen, i första taget i en sådan situation.

Det är faktiskt nackremmen som, vid maximal otur, jag ha sönder atlas-kotan som sitter mitt emellan hästens öron. Det är den kotan som så att säga håller ihop hela systemet. Går den kotan av någon anledning, på ett eller annat sätt sönder, så kommer din häst att falla platt död på en halv sekund.

Summan av kardemumman, som vi ju redan har kommit fram till. Ha ALDRIG hästen uppbunden i repgrimma, oavsett.

Snart har vi kommit fram till slutstationen... Ha inte hästen uppbunden alls i transporten. Lär den stå lös och stilla istället. :idea:

LIA

de kan mycket väl skada atalskotan, men även om det inte händer så har jag redan redogjort för vad som händer om hästen hänger sig i en repgrimma, den skalar av sig all hud över huvudet.

LIA: läst reglerna för transport som handlar om säkrad last? Jag kan säga som så att jag bevittnat flertalet allvarliga skador på häst genom åren där hästen stått uppbunden men kommit loss, dvs varit lös i trailern, försökt vända sig om, fastnat eller skadat sig på annat sätt och måst avlivas. För att åka helt utan inredning är även det olagligt, dvs ta bort precis allt som finns att skada sig på därinne.

LIA: läst reglerna för transport som handlar om säkrad last? Jag kan säga som så att jag bevittnat flertalet allvarliga skador på häst genom åren där hästen stått uppbunden men kommit loss, dvs varit lös i trailern, försökt vända sig om, fastnat eller skadat sig på annat sätt och måst avlivas. För att åka helt utan inredning är även det olagligt, dvs ta bort precis allt som finns att skada sig på därinne.

Fast ibland kan man ju undra över dessa lagar:angel:

*kl*
Hur "säkrad" är egentligen en uppbunden häst...jag menar eftersom i alla fall jag har "säkerhetsspänne" som utlöses av sig själv vid kraftigt tryck/ryck vid uppbindning i transporten....:D

fast riktigt så enkelt är det ju inte eftersom det inte är död last vi pratar om utan ett flyktdjur. så givetvis måste det vara en sanning med modifikation då en häst knäppt i en icke givande uppbindningsanordning ju annars kan orsaka minst lika stor skada. så det finns ju som sagt ett mellanting, men det är ju en jäkla skillnad på en säkrad last som "löser ut" vid kris, än en rent generellt osäkrad last som lämnas åt sig själv att leva runt som det faller sig, eller därigenom utsättas för yttre påverkande situation som kan orsaka olycka.....

fast riktigt så enkelt är det ju inte eftersom det inte är död last vi pratar om utan ett flyktdjur. så givetvis måste det vara en sanning med modifikation då en häst knäppt i en icke givande uppbindningsanordning ju annars kan orsaka minst lika stor skada. så det finns ju som sagt ett mellanting, men det är ju en jäkla skillnad på en säkrad last som "löser ut" vid kris, än en rent generellt osäkrad last som lämnas åt sig själv att leva runt som det faller sig, eller därigenom utsättas för yttre påverkande situation som kan orsaka olycka.....

Fast nu är det ju mycket fler olyckor och trauman pga hästar som har "fastnat" i uppbindningen i just transporter....det är ju därför man har "säkerhetsspännen" där (finns t.o.m speciella för just transporter)....annars vore det väl säkrast att binda upp dem med något "som inte går av", tex en repgrimma...;)

Som fd yrkesförare så är jag väl insatt i reglerna om "säkrad last", det är därför jag tycker det är lite "komiskt" att man menar att en uppbunden häst i en transport är "säkrad" last....:D

läs igen så ser du att jag inte har ngt som helst att invända. dock så håller jag inte med om att skadorna är störst pga att hästar fastnat. isåfall har de varit fel uppbundna inklusive inte kunnat lösas ut så som du skriver, genom säkerhetsknut.

Du läste inte den sista meningen?

Menar du att det är olagligt att åka t ex utan mellanvägg? Det tror jag inte.

LIA

Skulle aldrig få för mig att använda uppbindingar som släpper utan att jag medger det. Fullständigt livsfarligt. De flesta incidenter jag varit med om vad gäller hästar i transport har att göra med att hästen har fått för stor rörelsefrihet. Istället för en incident har det blivit en olycka, några med dödlig utgång.

Hästen måste sitta fast till dess att jag eller annan utvärderat situationen och sett som bästa chans att hästen kommer lös.

Nej LIA det har jag aldrig påstått. Om du läser igen, så ska du , rent teoretiskt, ha hästen helt lös i trailern utan skaderisk så vill det till att du plockar bort all inre utrustning, inklusive mellanvägg, frambom och bakbom. att plocka bort frambom är inte lagligt.

Om du läser igen, så ska du , rent teoretiskt, ha hästen helt lös i trailern utan skaderisk så vill det till att du plockar bort all inre utrustning, inklusive mellanvägg, frambom och bakbom.
Varför ska jag det? Du har fortfarande inte läst den sista meningen?

LIA

Varför svarar du inte på en enkel fråga? Varför ska jag plocka ut all inredning ur transporten för att jag har hästen lös därinne?

LIA

suck. Ibland undrar jag om du får ut mer av att tjafsa än att verkligen på traditionellt sätt delta i trådar.
Jag har redan skrivit svaret på din fråga. Fortsätt gärna tjafsa med någon annan om du finner nöje i det, jag har fått nog av dig sen länge så jag borde egentligen inte ha svarat alls till att börja med på din rekommendation att ha hästen helt lös i transporten.

Traditionellt sätt? Är det att svälja vad du påstår utan att ifrågasätta eller ens fråga vad du menar?

Du påstår att man måste plocka ut hela inredningen ur transporten om man ska ha en häst lös därinne. Jag vill gärna veta varför! Själv ser jag nämligen ingen anledning till det.
Om du har en anledning till att man måste göra det, så är jag mycket intresserad av att få ta del av den.

Att avfärda relevanta frågor med anklagelse om tjafs ger intryck av att du inte kan svara.

LIA

Har du läsproblem?

Nej LIA det har jag aldrig påstått. Om du läser igen, så ska du , rent teoretiskt, ha hästen helt lös i trailern utan skaderisk så vill det till att du plockar bort all inre utrustning, inklusive mellanvägg, frambom och bakbom. att plocka bort frambom är inte lagligt.

eftersom jag vet sen många år att du förespråkar lösa hästar i trailern och inte ens ser en säkerhets aspekt i att åka utan bakbom så förväntar jag mig inte mycket i fråga om att du ska förstå vad som avses, men nu har jag svarat igen eftersom du inte verkar se vad som skrivs.

Senast ändrad:

Att du upprepar dina påståenden om att man ska ta ut inredningen för att ha en häst lös i transporten, klargör ju ingenting.

Jag vill veta varför. På vad sätt skulle borttagen inredning påverka skaderisken??

Eftersom du har så bra koll på vad jag skrivit under alla år här på Bukefalos, så vet du också att jag flera gånger påtalat det viktiga i att man har frambommen monterad. Det kan du väl inte ha missat?

Nej, jag förespråkar inte lösa hästar i transporter. Jag har mina lösa och anser att även andra kan ha det om man vill, om hästarna står stilla osv. Men det är en annan diskussion.

LIA

jag har skrivit VARFÖR femtielva gånger. att borttagen inredning är en förutsättning för att skaderisken med lös häst ska bli så obefintlig som möjligt.
har du en lös häst med frambom tex kan du nog själv räkna ut att den kan komma under frambommen, fastna, eller på annat sätt skada sig - trilla ut genom framdörren, eller slå ut rutan därframme, bland annat. har du en mellanvägg kan den försöka vända sig och fastna. Att inte ha frambom är totalt olagligt. Därmed har du en stor skaderisk oavsett.
jag har ju redan skrivit precis detta, vad är det som du inte förstår?
de diskussioner du varit inblandad i tidigare som jag sett, så har du starkt förespråkat att folk ska ha sina hästar lösa precis som du, så isåfall är det ju jättebra om du modifierat den åsikten. det framgick inte av ditt inlägg i den här tråden dock, då du framställer det som att om folk kommer till slutsatsen att det bästa är att ha hästen helt lös, så är det det bästa.

Senast ändrad:

Enda gången som det finns fog för att "strippa" trailern är om den ska till djursjukhus för kolik.

Lia menar nog att man ställer den så trångt o då har den lös- som seminspilta.
Varför ska hästen kunna bredda sig liksom....

Ingår i hela synen på hästen- den avtrubbade.

Lia har troligen inte bakbom för att släpet är gammalt, få resor o att det "alltid hittills har funkat".

Det kan räcka med att hästen står med nosen nere vid golvet när en tvär inbromsning måste ske. Tror inte att det finns kamera monterad- sånt onödigt trams.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 026
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 299
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 295
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar