Repgrimma i transport?

Sv: Repgrimma i transport?

Jo, det ska jag absolut försöka göra nu när du säger det! :)

Ska prata med honom nästa gång jag är där :) Tror han skulle uppskatta att få hjälp även med andra saker. Han är väldigt villig att lära sig och frågar alltid om hur allting fungerar när man är där, har fått försöka lära honom allt jag kan om bett till exempel :D

Vill på inget sätt kritisera det du säger, men det låter i mina öron helt ohållbart att alla försäljare ska förklara för sina kunder hur alla redskap ska användas. Det finns ju i en hästsportbutik ganska mycket saker som kan göra stor skada vid felanvändning. Jag för min del skulle nog höja rätt mycket på ögonbrynen om jag gick in på H**ks för att köpa bett, sporrar och spö och fick instruktioner av personalen hur dessa ska användas. :D

Jag har inte heller varit med om att någon förklarat för mig, däremot hade jag inte tyckt att det var fel om det gjorde det. Oavsett ifall jag redan visste hur man använde t.ex. ett spö så skulle jag uppskatta att personalen berättade, för tänk om jag inte hade vetat? Bättre att förklara än att skicka iväg en kund med något som felanvänds. Många kanske också "tror att de vet" hur man använder ett spö, men egentligen har helt fel.

På t.ex. Hööks kommer vi nog aldrig att få se något sådant, men de lokala hästsportaffärerna skulle jag faktiskt kunna tänka mig göra det :)

Skillnaden är att det finns så många fler som vet hur de "normala" redskapen skall användas.
Och ryttarna kommer tidigt i kontakt med tex spö, sporrar och div "standardbett", de får tidigt en liten kunskap om dessa redskap, medans det är mycket färre som vet hur en repgrimma ska användas.
Att sätta upp en informationslapp bredvid repgrimmorna är det minsta man kan begära.

För att kompisen har det. :angel:

:rofl::rofl:

Överlag är det väl alltid bra med information, hööks har ju en liten minigenomgång av inspänningstyglar och bett i sin katalog - nu har jag inte närstuderat dessa texter och vet inte exakt hur välskrivna de är, men de finns! En liknande liten text om repgrimman kunde de kanske kosta på sig.

Men varför någon skulle gå och lägga pengar på ett hjälpmedel utan att i alla fall ha en relativt tydlig bild av varför de köper just detta hjälpmedel fattar jag inte... Jag går ju inte in och köper en gramantygel bara sådär appropå exempelvis.

:rofl::rofl:

Överlag är det väl alltid bra med information, hööks har ju en liten minigenomgång av inspänningstyglar och bett i sin katalog - nu har jag inte närstuderat dessa texter och vet inte exakt hur välskrivna de är, men de finns! En liknande liten text om repgrimman kunde de kanske kosta på sig.

Men varför någon skulle gå och lägga pengar på ett hjälpmedel utan att i alla fall ha en relativt tydlig bild av varför de köper just detta hjälpmedel fattar jag inte... Jag går ju inte in och köper en gramantygel bara sådär appropå exempelvis.

Det är alldeles för många som tror sig kunna använda en repgrimma rätt, speciellt nog många som gått en helgkurs och sedan tror sig "kunna NH".
Tyvärr...

Absolut inte!
Som de andra sagt, hästen går sönder före grimman .. När jag transporterar hästar så använder jag alltid läder grimma, har inte ens "vanlig" tyggrimma eftersom den också kan "ha sönder" hästen. Läder grimman är den som går sönder lättast om det skulle hända en olycka eller om hästen skulle få ren panik.

KL

Inga försäkringar gäller heller om man inte transporterar hästen i lädergrimma

KL
Lädergrimma i transport är det som gäller, för min del... De ger inte brännskador som nylon, rep och syntetgrimmor gör.
Lädret ska vara av god kvalité, inte gå sönder vid ryck. Har man en häst som tendenserar att rycka/få panik så tycker jag personligen att balsnöremetoden är att föredra. (Därmed inte sagt att man ska låta hästen lära sig att den kan komma loss, men den biten får man träna på vid ett annat tillfälle...)
Har också hört att försäkringen inte gäller vid olycka, som Lilla Malin skriver, men jag kan inte komma ihåg vart det var.

Senast ändrad:

KL

Inga försäkringar gäller heller om man inte transporterar hästen i lädergrimma

Nu har jag inte lusläst alla försäkringsbolags villkor, men jag kan till 99% lova att det är ett oerhört envist rykte. ;)
Varför det tillåts att florera förstår jag inte. Det är ju bara att läsa villkoren!

Det där är bara skitsnack, det finns inget i något försäkringsvillkor som stipulerar lädergrimma vid transport.

pja. det är väl bara att läsa alla trådar på utrustningsforumet om käcka bett folk sett i kataloger eller tyckt varit käcka när Malin Baryard rider runt på dem, som sen köper betten och frågar hur de funkar :angel:

Precis vad jag menar!

Detsamma gäller ju tyvärr repgrimman, som i rätt hand (och detta har vi diskuterat i dödagar på buke) är ett mjukt redskap för kommunikation, och i fel händer är ett tortyrredskap.

Men det är inte repgrimmans fel utan människans okunskap och därmed människans ansvar.

Det är alldeles för många som rider omkring i felaktiga bett, hjälptyglar, och div andra redskap som de inte har en aning om hur de ska använda...

Själv föredrar jag tredelat eller rakt gummibett och anser att skarpare bett inte är lösningen på en sk. problemhäst. Lösningen är att omskola hästen, och i vissa fall ryttaren om hästen ska vara kvar hos ryttaren.

Lite OT. :)

Det är alldeles för många som tror sig kunna använda en repgrimma rätt, speciellt nog många som gått en helgkurs och sedan tror sig "kunna NH".
Tyvärr...

Det verkar så, ja. Jag upplever det i vissa fall som att repgrimman inte ses som ett faktiskt träningsredskap alls - utan ett tillbehör/en accessoar som man har för att visa att man "tränar NH", ingår i den inre klubben så att säga.

Ett tag skulle alla hoppryttare på min gamla RF rida med martingal - oavsett om den behövdes eller inte. Nu är ju martingalen en relativt harmlös hjälptygel, som till majoriteten av hästarna användes mest som utsmyckning... men ALLA skulle ha en för att visa att de var Hoppryttare på Hopphästar. Lite som att dressyrryttarna (här) gärna vill ha de breda nosgrimmorna och kulsporrar. Det handlar om att visa vilka grupp man tillhör.

Skillnaden är att en repgrimma kan orsaka större fysiska och psykiska skador än en martingal eller ett byte från 3 cm bred nosgrimma till 5 cm bred nosgrimma... :cool:

Senast ändrad:

pja. det är väl bara att läsa alla trådar på utrustningsforumet om käcka bett folk sett i kataloger eller tyckt varit käcka när Malin Baryard rider runt på dem, som sen köper betten och frågar hur de funkar :angel:

Ja - grupptillhörighet. Hon har det, hon är duktig, alltså är det bra, och om jag har det så kommer jag också att vara sådär duktig. Smart va! :idea:

Vad hände med att lära sig sköta och rida hästen ordentligt utan en massa extrasnören och tjafs...

Att ha en sak för att känna grupptillhörighet är inte fel. Men det är fel om man inte kan använda utrustningen rätt.

Sen tycker inte jag att jag mött på så många som har repgrimma för att känna tillhörighet, snarare för att det är ett hjälpmedel som är till för förfina dina hjälper (rätt använt). Men med det sagt så ska man som människa ha Kunskapen att använda den.

Precis som vissa redskap inom ridning är till hjälp rätt använda, men felaktigt använda gör de skada.
Tom en sadel, som är rätt harmlös, kan skapa stora skador om den är felanpassad. Även om det mestadels är fysiska och inte psykiska skador.

Jag delar din åsikt ang. repgrimmans användning bland svenska hobbyryttare.

för övrigt (halvt knapplån kanske) har jag precis kommit hem från spanien där jag ridit några dagar. Där var alla hästarna hingstar, man tog ut dem ur boxen och band upp dem utanför stallet i stallväggen när man skulle göra iordning dem. Repgrimma, och sen en järnkedja till ringen i betongväggen. :cool:
Livsfarligt i min värld, men det var praxis där, och hästarna stod som änglar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 026
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 299
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 295
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar