Rensa "vänner" på facebook?

Bra tråd! Tog äntligen tag i det faktum att det fanns en del jag vill sluta följa.
En tråkig sak med den funktionen är att vissa som jag har på FB, har jag endast för att jag tänker att det är berikande för deras liv. :angel:
Människor som har osympatiska åsikter där jag tycker att de behöver ha vänner på FB som inte håller med dem, helt enkelt. Retar mig om de har gjort samma sak med mig, som jag har gjort med dem. :meh: :cautious:
 
Eller rasistisk smörja :cautious:. Lyckligtvis är det bara en person i bekantskapskretsen som gjort det. Hon delade även några sådana grejer vilket jag bemötte med argument och statistik. Jag har numera valt att inte se hennes uppdateringar.

Exakt samma sak har jag upplevt.
En nybliven FB-vän och stallkompis visade sig dela inlägg från friatider och annan dynga plus att hon skrev nedlåtande om flyktingar. Jag trodde först att hennes konto blivit kapat så jag kollade igenom hennes flöde och tyvärr så verkar hon ha dessa brunskjorteåsikter. Jag har avföljt henne och tänker bara vara vän för att kunna använda messenger om jag vill henne ngt. Jag tycker det är skitjobbigt faktiskt.
 
Eller rasistisk smörja :cautious:. Lyckligtvis är det bara en person i bekantskapskretsen som gjort det. Hon delade även några sådana grejer vilket jag bemötte med argument och statistik. Jag har numera valt att inte se hennes uppdateringar.
Jag tänker att den som gillar rasistisk smörja ändå gör det av någon politisk agenda. Det är ändå begripligt. Men att kollegeor och snickarklubben ser att man gillar "hot chick" är mer obegripligt.
 
Det jag har svårast för att begripa är när man rensar bort personet på grund av deras åsikter. Om man röstar på m, v, sd eller något annat, eller om man är kristen, muslim, ateist eller något annat bryr jag mig inte om, när det gäller att vara vänner på facebook. Däremot har det betydelse hur man diskuterar, att man är saklig och bemöter andra med respekt.
 
Hur hanterar ni det om någon frågar varför ni tagit bort hen?
Har hänt typ 2 gånger, ena tog det TVÅ VECKOR innan vederbörande person ens märkte att jag tagit bort och skickade meddelande å frågade varför.

Så är ni ärliga å säger att ni tycker att personen känns allmänt falsk och otroligt ointressant, eller ignorerar ni?
 
Hur hanterar ni det om någon frågar varför ni tagit bort hen?
Har hänt typ 2 gånger, ena tog det TVÅ VECKOR innan vederbörande person ens märkte att jag tagit bort och skickade meddelande å frågade varför.

Så är ni ärliga å säger att ni tycker att personen känns allmänt falsk och otroligt ointressant, eller ignorerar ni?
Jag hade nog bara svarat att jag inte vill ha andra än de närmsta eller något sånt. Om det inte beror på att personen delar massa rasistdravel, i sådana fall hade jag varit noga med att poängtera det. Men om det bara är för att personen är ointressant känns det onödigt att vara taskig.
 
Bara en person har frågat varför jag tagit bort den. Då hade jag gjort det enbart av misstag och trodde hon tagit bort mig.
Övriga har inte frågat
 
Det roliga i kråksången är väl att dom läser den här tråden eftersom jag vet att några av dom håller till här :p

Men! Jag är så jävla less på vissa människor i min omgivning. Hur brukar ni göra, plockar ni bort packet, eller sätter på en begränsad lista eller vad?

Jag vill inte se något från dom för det intresserar mig inte det minsta och jag vill inte dela med mig av mitt liv till dom. Jag vet vilka som är mina vänner å inte liksom.

Hur gör ni andra när ni rensar bland "vännerna"?
Det är ju en del gemensamma vänner med, startar bortplockningar osämja?
Får "vännen" någon notis om att dom är bortplockade eller hur funkar det? :confused:

Mvh Har aldrig rensat vänlistan men nu är det på tiden :D
Jag har varit väldigt sparsam med FBvänner.
Jag öppnade kontot i första hand för att kunna vara uppdaterad inom lokala dansvärlden, kolla på samåkningar till danser o annat. Därför är stor del av mina FBvänner dansanta.
Sedan kom till några hästägande/intresserade kompisar, lite släkt och jag har också blivit FBvän med personer som jag tycker är intressanta och har intressanta åsikter och intressen även om jag inte känner dem så väl. *vinkar till en här, hej tanten*
Sådana som jag tror kan utveckla mig, som berättar om sådant jag inte haft att göra med tidigare t ex.
Läser intresserat deras inlägg.

Jag har några stycken vänner som jag inte orkar se vad de skriver, eftersom det är väldigt enahanda, men då har jag plockat bort att få upp deras inlägg.
Jag väljer själv när jag vill gå in på deras sida och läsa.
Om jag börjar känna att jag inte vill att någon person ska läsa det jag skriver så kommer jag att plocka bort den .
Därför har jag heller inte godkänt vänförfrågningar från kollegor. Vill hålla jobb och privatliv separat.
 
Jag rensar bort folk lite då och då. Men då är det främst sånna som jag mött genom någon grupp på fb, där dom lagt till mig som vän för att vidare diskutera någonting över messenger (alla verkar inte förstå att man inte måste vara vän för det) och det sedan varit tyst en lång period. Dvs personer jag inte känner eller har någon slags relation till, och som inte delar inlägg jag vill fortsätta ta del av.
Däremot avföljer jag hej vilt. Har några kusiner som gärna delar rasistisk smörja, vilket jag förut bemötte i kommentarsfältet. Men eftersom det har lika stor effekt som att prata med en vägg valde jag att sluta följa istället, då kan jag kontakta dom över messenger när det behövs men slipper att se deras åsikter.

Skulle själv inte ta illa upp om någon tog bort eller slutade följa mig. Det finns större problem än så i världen ;)
 
Jag rensar typ aldrig. Jag uppskattar och värdesätter att jag har ett stort kontaktnät och jag vill ha folk tillgängliga runt omkring mig, så även på Facebook. Däremot brukar jag sluta följa de som inte tillför min feed någonting.

Jag är helt övertygad om att människor kan tycka att jag har fel i vissa saker, men ändå tillåter mig att få ta plats och vara med och det uppskattar jag. Jag hade blivit ledsen ifall någon menade på att de inte ville vara min vän bara för att jag har en åsikt som de inte håller med om. Det är ju det som berikar våra liv - att vi tycker olika och att vi får tänka till och få nya perspektiv. Om någon är invandrarfientlig så gör jag ju ingen nytta genom att ta bort personen på Facebook. När samma person sen städar ut stallet går jag dock miste om en bra deal på något jag letar efter. ;) Eller när personen ger ett bra tips om något mister jag det ifall jag tar bort dem.
 
Om någon är invandrarfientlig så gör jag ju ingen nytta genom att ta bort personen på Facebook.
Vad för nytta gör det att vara vän med personen då? I ett politiskt perspektiv alltså.

Den personen jag har tagit bort pga rasism delade fula memes, väldigt väldigt låg nivå. Andra argumenterade emot väldigt genomtänkt men det ignorerade personen och delade bara fler idiotmemes. Jag känner verkligen ingen skyldighet att "göra nytta" genom att försöka argumentera mot någon som lägger sig på sandlådenivå. Så jag tänker istället på mitt -ärligt talat- anseende och att jag inte vill bli associerad med personen mer än nödvändigt. Och det är inte nödvändigt att vi är facebookvänner.
 
Vad för nytta gör det att vara vän med personen då? I ett politiskt perspektiv alltså.

Den personen jag har tagit bort pga rasism delade fula memes, väldigt väldigt låg nivå. Andra argumenterade emot väldigt genomtänkt men det ignorerade personen och delade bara fler idiotmemes. Jag känner verkligen ingen skyldighet att "göra nytta" genom att försöka argumentera mot någon som lägger sig på sandlådenivå. Så jag tänker istället på mitt -ärligt talat- anseende och att jag inte vill bli associerad med personen mer än nödvändigt. Och det är inte nödvändigt att vi är facebookvänner.
Håller med. Nyttan av det tycker jag är att ta ställning och visa var gränsen går. De tjatar så mycket om att de är en tyst majoritet. Därför är det viktigt att visa att man inte håller med.
 
Vad för nytta gör det att vara vän med personen då?
Jag gör nog ingen nytta genom att argumentera. Jag har andra bättre saker för mig att lägga min tid på och det är väl lite det också som är poängen - att det kommer upp grejer i personens flöde som inte handlar om rasism och främlingsfientliga saker. Min erfarenhet säger mig att de som är öppet främlingsfientliga på Facebook faktiskt är helt insnöade på just detta och mer eller mindre bara postar sådana saker eftersom många av deras andra kompisar postar det. Så kommer jag där och lägger upp en bild på mina jordgubbar, på någon festkväll ute, på ett par öron när jag är ute och rider eller jag delar någon rolig länk om någon intressant och positiv händelse i världen. Det blir liksom ett avbrott i deras negativa flöde. Så tänker jag!

Sen svarar jag ju på rena lögner förstås, med sakliga argument de inte kan motbevisa. Typ det var någon som delade en artikel som bara innehöll felaktigheter och rena lögner. Då la jag upp rättelsen av den artikeln som kom i tidningen dagen efter. Men jag argumenterar aldrig. Och jag lägger mig inte i om jag inte vet om vad som hänt, denna gången visste jag tex att en rättelse kommit eftersom en annan vän på Facebook hade delat den.
 

Liknande trådar

Relationer Ja, jag kan inte vara den enda? Jag verkar ha träffat en kille, jättefin på alla sätt och vis och jag känner mig faktist alldeles...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 156
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 751
Senast: Angel
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 619
Relationer Hej, jag har tidigare haft en annan användare här på forumet men har nu valt att starta denna. Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska...
Svar
13
· Visningar
5 963
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp