Det hade varit ett fantastiskt alternativ för mig! Vi pratade om detta för 2-3 år sedan då min partner ville flytta till mig och flytta ihop med en gång. Jag bromsade/stoppade det då just pga ihopflyttandet, trodde inte att det just då skulle fungera med dottern (och med facit i hand så hade det nog inte gjort det heller). Då ville partnern ha "allt eller inget", dvs antingen bo ihop med mig direkt eller inte flytta alls, så det blev inget. Men kanske att situationen är en annan nu? Tack, jag skall ta upp den diskussionen igen!
Vi har nästan lika långt mellan oss som ni, och det ÄR verkligen komplicerande ibland, och jag känner igen mig i att det nästan alltid blir för lite tid tillsammans. Och har det någon gång blivit lite längre tid, så är det nästan ännu jobbigare att åka...
Jag tror att både särbo och jag är villiga till kompromisser (vi hade inte lyckats hålla ihop det såhär länge annars), men just nu har allt ställts på sin spets när hen med buller och bång åkte hem sur och missnöjd i söndags, och jag behöver fundera på VILKA kompromisser jag är villig att göra och på vilka områden jag för min egen skull måste säga "det här är jag, det ändrar jag inte på, du får ta mig som jag är eller låta bli".
Ja, jag tror det är där någonstans vi behöver börja vår diskussion (särbon och jag, alltså). Just nu är det spänt - särbon väntar i princip på att jag skall "hitta på en lösning" och "visa i handling" vad hen betyder. Vilket jag inte riktigt vet om hen anser betyder att jag skall släppa allt jag har för händer, kasta mig iväg till hen och bedyra min kärlek, eller om det betyder att vi skall inleda en sansad diskussion om hur vi skall ha det och vad jag (vi) kan tänka mig (oss) att kompromissa om. Jag hoppas på det senare, det är mer "jag".
Tack för all din input! Det känns bra med lite erfarenheter från någon i liknande situation! Det är lite speciellt ibland att vara särbo med långt avstånd emellan...
Det fetade, av det får jag lite intrycket att din särbo är en person som ser saker väldigt svartvitt, är något av en dramaqueen och blir väldigt tjurig när det inte blir precis som hen vill?
Jag kanske dömer hårt nu då jag haft lite för många sådana personer i min närhet (och med resevation för att jag kan ha missuppfattat din partner helt), men jag tycker det är ett förvånansvärt omoget och egoistiskt beteende av en vuxen människa...
I övrigt skrev @Petruska allt jag tänkte i inlägg #67