Reklamation död häst..

Menar du att man kan reklamera för precis vad som helst och sen är det upp till säljaren att neka eller inte? Var ligger bevisbördan? Det finns ju en undersökningsplikt och jag tycker nog att i detta fall så är det orimligt att reklamera för något som syns tydligt så det kan aldrig bli ett dolt fel.
Det finns inga begränsningar i lagen för vad du får försöka reklamera för. Sen kan det vara heltokiga skäl.

Hur tydligt det syns vet vi inte. Veterinären uppmärksammade det inte.
 
Menar du att man kan reklamera för precis vad som helst och sen är det upp till säljaren att neka eller inte? Var ligger bevisbördan? Det finns ju en undersökningsplikt och jag tycker nog att i detta fall så är det orimligt att reklamera för något som syns tydligt så det kan aldrig bli ett dolt fel.

Självklart går det bra att reklamera, d v s skriva och meddela att man önskar reklamera varan - rimligen med en saklig grund för reklamationen.

Men det är upp till säljaren att godkänna eller avslå begäran. Blir det sedan tvist får denna avgöras i tingsrätten, eller skiljenämnd om det är vad som är angivet i kontraktet.

(edit: själv väljer jag alltid skiljenämnd när jag kan vad gäller hästaffärer. Snabbare, går inte att överklaga och i de summorna jag rör mig känns det rimligt. Dessutom hemligt, medan dom är offentlig).
 
Senast ändrad:
Självklart går det bra att reklamera, d v s skriva och meddela att man önskar reklamera varan - rimligen med en saklig grund för reklamationen.

Men det är upp till säljaren att godkänna eller avslå begäran. Blir det sedan tvist får denna avgöras i tingsrätten, eller skiljenämnd om det är vad som är angivet i kontraktet.

(edit: själv väljer jag alltid skiljenämnd när jag kan vad gäller hästaffärer. Snabbare, går inte att överklaga och i de summorna jag rör mig känns det rimligt. Dessutom hemligt, medan dom är offentlig).
Med dom menar du tingsrätten?
 
De nämnde att de tyckte att hästen hade sneda ben efter 1,5 månad. Och en önskan om del av pengar tillbaka (ej angivet belopp)för att hästen inte var värd sina 30000 kr
De hade inget veterinär som styrkte deras påstående och undersökte ej detta vidare.

Jag vet inte vad som anses vara reklamation. Om den ska vara en skriftlig reklamation med exakta krav vad de önskar . Eller bara att man tycker att NÅT är fel. Även om det är icke dolt (exteriör)Även om veterinärer ej påpekat det.(veterinär fel?)

Eller Efter 8 månader reklamation om andra saker med annat krav än innan och på andra saker.
Fast just detta är ju också ältat flera gånger o åsikter olika.

Det räcker att reklamera i meningen att man anser varan är felaktig och att man vill reklamera den. Vad man vill ha (häva/prisavdrag/omleverans/ev skadestånd) måste inte anges omedelbart. Av det du skriver reklamerade de efter 1.5 månad.
 
Jag skulle tro att en sån sak inte noteras av veterinären om det saknar betydelse.

Precis. TS skrev ju nu också att "sneda ben" innebar att hästen var utåttåad bak. Det är ju ganska vanligt i mina ögon, beroende på hur mycket det är förstås. Veterinären kanske inte tyckte att det var så jätteavvikande.
 
Jag tror att det är ytterst ovanligt att hästar har 100% korrekt benställning, utan har någon form av avvikelser. Om avvikelserna inte är ytterst grova så att de kan anses vara ett hinder för hästen tror jag inte att hästen får anmärkning på veterinärbesiktning. Då det inte på verkar hästens brukbarhet.
 
Talking to my hand.
Det har diskuterats i tråd tidigare om de kunde reklamera häst som var bockbent.
Då så alla att det kunde man inte. För det fanns vid köp och var synligt. Även om köpare/säljare inte såg /Sa nåt om det.
Men ett annat exteriört icke dolt fel är det en annan sång.
Jag sa till dem att det inte kan räknas som dolt fel.
Men bad dem ändå om ett andra utlåtande av annan veterinär.
Det kom aldrig.

Dolt fel är helt absurt ang hur oinsatta folk är om vad detta betyder ! Det blir typ aldrig bättre - samma debatt och påståenden ang ”dolt fel” år ut och år in där folk öht inte ens orkat läsa på /fattat att de behöver läsa på vad de pratar om/tror innan de använder ”dolt fel” i en mening/reklamationsammamhang . Blir helt matt !
 
Du påstod att de reklamerat efter 8 månader och inte 1,5, jag utgick från att du glömt det men det var kanske avsiktligt.
Så bra att du kan garantera det uppenbara. Jag är säker på att det är okej att neka reklamation om hästen har 6 ben eller 2 huvud vilket torde vara ekvivalent till om du inser att varan är rund och inte fyrkantig.
Jag håller med Fiador, de sk sneda benen fanns redan vid köpet. De var fullt synliga för var och en, även besiktigande veterinär som inte fäste någon synpunkt vid dessa. För att kallas reklamation bör den ju vara giltig, och det vill jag nog inte kalla den för och absolut inte för dold.
 
Jag håller med Fiador, de sk sneda benen fanns redan vid köpet. De var fullt synliga för var och en, även besiktigande veterinär som inte fäste någon synpunkt vid dessa. För att kallas reklamation bör den ju vara giltig, och det vill jag nog inte kalla den för och absolut inte för dold.
Som sagt, man får försöka reklamera för precis vad man vill, om det går igenom är en annan sak. TS omtalade det som reklamation så det var så det uppfattades. Jag har sett en försöka reklamera en leksaksbil för att batterier inte fanns i paketet. Det var tydligt angivet att de inte var inkluderade.

Hur synligt det är är omöjligt att bedöma utan att se hästen.
 
Som sagt, man får försöka reklamera för precis vad man vill, om det går igenom är en annan sak. TS omtalade det som reklamation så det var så det uppfattades. Jag har sett en försöka reklamera en leksaksbil för att batterier inte fanns i paketet. Det var tydligt angivet att de inte var inkluderade.

Hur synligt det är är omöjligt att bedöma utan att se hästen.
Absolut, och TS accepterade inte det. Om köparen skulle ha haft synpunkter på den reklamationen, borde de gått vidare från det. Istället väljer man att vänta över 6 månader för att inkomma med annan reklamation.
 
Absolut, och TS accepterade inte det. Om köparen skulle ha haft synpunkter på den reklamationen, borde de gått vidare från det. Istället väljer man att vänta över 6 månader för att inkomma med annan reklamation.
Allt är helkonstigt i denna historia, jag påtalade bara att den existerade. Det kan röra sig om samma grundproblem. Nu är hästen död så det blir svårt att göra något åt det.
 
Fast det ska noteras ändå.

Det beror ju helt på hur utåttåad den är och hur noggrann veterinären är. Om inte köparen själv noterat det hela så kanske inte veterinären heller gjort det? Jag spånar bara. Av egen erfarenhet vet jag också att det finns en hel del veterinärer som inte är så värst noggranna, särskilt bland de som gör gårdsbesiktningar.
 
Det beror ju helt på hur utåttåad den är och hur noggrann veterinären är. Om inte köparen själv noterat det hela så kanske inte veterinären heller gjort det? Jag spånar bara. Av egen erfarenhet vet jag också att det finns en hel del veterinärer som inte är så värst noggranna, särskilt bland de som gör gårdsbesiktningar.

All avvikelse ska ju noteras. Men ja det kan bero på hur noga veterinären är. Men exteriör avvikelse som är så synlig som säljaren hävdar skulle nog antecknats av den mest taffliga veterinär faktiskt. Däremot en lindrig som kräver ett kunnigt öga för att upptäcka är större risk det inte kommer med i intyget.
 
All avvikelse ska ju noteras. Men ja det kan bero på hur noga veterinären är. Men exteriör avvikelse som är så synlig som säljaren hävdar skulle nog antecknats av den mest taffliga veterinär faktiskt. Däremot en lindrig som kräver ett kunnigt öga för att upptäcka är större risk det inte kommer med i intyget.
Fast säljaren hade ju inte upptäckt det själv vad jag förstår, utan det framkom senare när ts rotade i hästens bakgrund.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
413
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 221
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 363
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 094
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp