Reklamation död häst..

Nä, exakt min tanke.. låter helskruvat allt det här.
Det tycker ju jag också. Att allt blivit skruvat.
Och som sagt . Om man fått en reklamation via deras jurist så kan de väl inte ändra den bara för att det blev lite fel i deras planering(hästen dog) .
Känns som om de gjort detta mer personligt Dvs att de tycker uppenbarligen att jag red en häst som led enligt dem. trots att vi inte kunnat göra annorlunda då hästen inte var halt vare sig vid ridning eller böjprov.

Och därför uttalar sig som de gör. Men att säga att de kräver upprättelse (ska de helgonförklara hästen?)
De tycker väl att jag slipper undan ansvar då hästen dött och jag inte behöver ersätta dem personligen i form av köpesumman.
Allt jag begärt när allt dragit ut på tiden är att prata med undersökande veterinär men aldrig fått det. Och nu hann hästen dö pga att DE inte var tillmötesgående trots att deras jurist sa till dem att jag måste få den informationen.
Nu hoppas jag att det bara är tomma hot och att detta får ett avslut.
Jag har inte velat ta fula ord i min mun. Men det är nära nu.
 
Det tycker ju jag också. Att allt blivit skruvat.
Och som sagt . Om man fått en reklamation via deras jurist så kan de väl inte ändra den bara för att det blev lite fel i deras planering(hästen dog) .
Känns som om de gjort detta mer personligt Dvs att de tycker uppenbarligen att jag red en häst som led enligt dem. trots att vi inte kunnat göra annorlunda då hästen inte var halt vare sig vid ridning eller böjprov.

Och därför uttalar sig som de gör. Men att säga att de kräver upprättelse (ska de helgonförklara hästen?)
De tycker väl att jag slipper undan ansvar då hästen dött och jag inte behöver ersätta dem personligen i form av köpesumman.
Allt jag begärt när allt dragit ut på tiden är att prata med undersökande veterinär men aldrig fått det. Och nu hann hästen dö pga att DE inte var tillmötesgående trots att deras jurist sa till dem att jag måste få den informationen.
Nu hoppas jag att det bara är tomma hot och att detta får ett avslut.
Jag har inte velat ta fula ord i min mun. Men det är nära nu.
Men varför struntar du inte i allt och avvaktar. Slutar prata med dem och hänvisar en gång till din advokat (alternativt att de kommer med en stämning eller vad de nu tänkt sig) skrifligt. Innan de agerat kan du knappast planera vad du ska göra.
 
Låter som att du sålt till galna personer utan rimlig uppfattning om hästar/hästägarlivet. Enligt vilka lagar vill de reklamera. Om de vill reklamera en produkt måste de ju rimligt vis ha kvar produkten i ursprungligt skick. Annars kan de ju kräva ersättning för utgifter som de haft i samband med undersökning och behandling. Jag tror att det som är bäst för dig ära att söka hjälp och åtminstone få rådgivning av sak kunnig person.
 
Juristen ville inte reklamera en död häst
Utan tala om att hästen har avlivats. Och att det därmed borde vara slut på det hela om de får ut på försäkringen. Då de ville ha ersättning för köpebeloppet . ( i reklamationen återlämnande av häst mot köpeskillingen åter. Punkt. Inget skadestånd i den reklamation de lämnat tidigare)

Däremot har köparna nu uttryckt efteråt att de ska kräva rättvisa för att hästen har lidit i sitt liv.

Jag hänger inte med riktigt.

Men köparens jurist har alltså ringt dig för att meddela att hästen nu är avlivad av andra skäl, och att man inväntar beslut från försäkringsbolaget.
Om FB godkänner avlivningen och betalar ut livvärdet så är problemet avslutat.

Var ligger det aktuella problemet?
Vad har jag missat?
 
Jag hänger inte med riktigt.

Men köparens jurist har alltså ringt dig för att meddela att hästen nu är avlivad av andra skäl, och att man inväntar beslut från försäkringsbolaget.
Om FB godkänner avlivningen och betalar ut livvärdet så är problemet avslutat.

Var ligger det aktuella problemet?
Vad har jag missat?

Sista meningen i det du svarar på verkar ju dock visa på att problemet inte alls är avslutat?
 
Jag väntar fortfarande på slutbesked från juristen. (Som jag hoppas är SLUT)
Hon borde ju kunna säga om det tar slut här.
Oavsett vad köparen har yttrat på vad jag hoppas ;på sidan om.
Juristen vet ju om vilka krav köparen hade när de kontaktade henne och i det jag fick i reklamationen.
Även om de nu som sagt yttrat annat här i efterhand.
Jag hoppas att det nu kan bli locket på och så att jag kan släppa tankarna på detta.
Men enligt vad jag hört så är de helt övertygade om att de har blivit lurade.
Även om jag sålde en häst som inte varit halt. Aldrig blivit röntgad innan och som gick igenom en veterinärbesiktning.
Jag kunde omöjligt veta annat. Det gör ju en rätt less att bli kallad djurplågare och lurare .
Det är extremt tråkigt att hästen blev behäftad med fel. Man vill att alla ska vara friska och glada. Men även sådant händer ju både djur och människor. Att de blir sjuka.
Så jag får ju gissa att djungeltelegrafen är tänkt joddla runt nu även om det juridiskt skulle ta slut här.
 
Jag väntar fortfarande på slutbesked från juristen. (Som jag hoppas är SLUT)
Hon borde ju kunna säga om det tar slut här.
Oavsett vad köparen har yttrat på vad jag hoppas ;på sidan om.
Juristen vet ju om vilka krav köparen hade när de kontaktade henne och i det jag fick i reklamationen.
Även om de nu som sagt yttrat annat här i efterhand.
Jag hoppas att det nu kan bli locket på och så att jag kan släppa tankarna på detta.
Men enligt vad jag hört så är de helt övertygade om att de har blivit lurade.
Även om jag sålde en häst som inte varit halt. Aldrig blivit röntgad innan och som gick igenom en veterinärbesiktning.
Jag kunde omöjligt veta annat. Det gör ju en rätt less att bli kallad djurplågare och lurare .
Det är extremt tråkigt att hästen blev behäftad med fel. Man vill att alla ska vara friska och glada. Men även sådant händer ju både djur och människor. Att de blir sjuka.
Så jag får ju gissa att djungeltelegrafen är tänkt joddla runt nu även om det juridiskt skulle ta slut här.
Jag tycker du ska sluta fundera på varför de känner sig lurade det är uppenbart. Du sålde inte en frisk häst, jag skulle också känt mig lurad om jag köpt en häst med spatt och kissing spine (det var det du skrev i förra tråden om jag inte minns fel) och det oavsett om du känt till det eller inte. Om du kände till det eller inte hade varit ointressant för mig, jag hade dock inte skrivit på det kontrakt du använt.
 
Om det är gjort en godkänd veterinärbesiktning innan försäljning och hästen inte haft några symtom hos säljaren.
Då förutsätter man ju att hästen är frisk?
Då är det ju upp till köparen att röntga hästen för att vara helt säker att den köper en frisk häst (på insidan).
Hur ska man veta innan?
Priset på ts häst hade varit intressant att veta. Är den såld billigt?
 
Om det är gjort en godkänd veterinärbesiktning innan försäljning och hästen inte haft några symtom hos säljaren.
Då förutsätter man ju att hästen är frisk?
Då är det ju upp till köparen att röntga hästen för att vara helt säker att den köper en frisk häst (på insidan).
Hur ska man veta innan?
Priset på ts häst hade varit intressant att veta. Är den såld billigt?

Har för mig från en annan tråd att det var ca 30.000kr.
Vet dock inte vad det var för ras.

Jag kan förstå både säljaren, som känner sig förföljd, och köparen som känner sig lurad i det här fallet.
Köparen trodde sig köpa en frisk häst men det visade sig vara en häst behäftad med flera fel. Som säljaren berättat att hon inte känt till. Fel som möjligen "normalt sett" nog är reklamationsgrundande, men där köpekontraktet var ganska vinklat (vilket inte var säljarens fel, eftersom vederbörande använde ett färdigt kontrakt) till säljarens fördel.

Så det går att förstå båda parter.
 
Jag kan visst förstå att de "känner sig lurade" men till att hävda att de har blivit lurade är stor skillnad enligt mig.
Jag har ju liksom de ingen röntgensyn, vilket så här i efterhand ju är väldigt synd
Huruvida hästen hade spatt vid försäljning eller inte kan jag inte svara på då jag hört (av veterinär och försäkringsbolag som vill ha färska plåtar) att spattpålagringar kan komma "fort" (här är det 8 månader efter köp)
Men som sagt. Jag kan inte svara på det för jag är inget veterinär( och kan även ältas i oändlighet för åsikterna verkar det finnas många av så ingen ide gå in på det igen) och hästen hade inte symptom hos mig. Men väl senare hos dem.

Men att säga att man har blivit lurad när man har godkänt veterinärbesiktning godkänt och skrivit under kontrakt...
 
Jag kan visst förstå att de "känner sig lurade" men till att hävda att de har blivit lurade är stor skillnad enligt mig.
Jag har ju liksom de ingen röntgensyn, vilket så här i efterhand ju är väldigt synd
Huruvida hästen hade spatt vid försäljning eller inte kan jag inte svara på då jag hört (av veterinär och försäkringsbolag som vill ha färska plåtar) att spattpålagringar kan komma "fort" (här är det 8 månader efter köp)
Men som sagt. Jag kan inte svara på det för jag är inget veterinär( och kan även ältas i oändlighet för åsikterna verkar det finnas många av så ingen ide gå in på det igen) och hästen hade inte symptom hos mig. Men väl senare hos dem.

Men att säga att man har blivit lurad när man har godkänt veterinärbesiktning godkänt och skrivit under kontrakt...
Ja man kan känna sig lurad och vara lurad i det läget. Och många har blivit lurade just i den situationen. Och många säljare har blivit falsk anklagad. Lurad eller inte har inget med att godkänna en besiktning eller skriva under ett kontrakt att göra.

Jag är inte ute efter dig, hela historien är olycklig, men ja jag skulle känt mig lurad om i samma situation.

Jag skulle inte förföljt dig etc, men jag hade inte rekommenderat dig som säljare, tvärt om, varnat. Grejen är att med det kontraktet så skulle någon som vill luras valt den typen. Att sen haft avsikten kan inte köparen veta. I deras ögon kan du mycket väl vara djurplågaren som sålt hästen väl medveten om problem.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
413
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 223
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 363
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 094
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp