Regntäcke som INTE läcker

På måndag ska Bucas skicka mitt Smartex turnout, tog storlek 155 så jag hoppas att det passar. Verkar det bra så ska jag kanske satsa på ett irish också. Provade en stallkompis höökstäcke på henne idag, 145, var också ca 15 cm för kort, så det verkar bara vara HW som hon har 145 i :P
Just det, du vann ju ett smartex! Har haft smartex men gillar inte fleece helt men är det ett regntäcke kanske det inte finns fleece i det?
Hoppas 155 passar och du äntligen hittar ett bra täcke till din häst. =)

Just det, du vann ju ett smartex! Har haft smartex men gillar inte fleece helt men är det ett regntäcke kanske det inte finns fleece i det?
Hoppas 155 passar och du äntligen hittar ett bra täcke till din häst. =)

Ja tack :) det är fleece (eller vad nu smartex är) jag gillar inte heller fleece, men eftersom hon har amigo insulators under så borde det inte bli sån friktion av fleecen.

Nu är det ju visserligen inte ett regntäcke utan har 300 g foder men min häst har haft Shires Typhoon med helhals senaste veckorna genom typ regnstormar. Pyttelite fuktigt i skarven vid svanslappen och lite i nederkanten vid bakbenen fram till där fästet till bensnöret är resultatet. Så sjukt nöjd! Inte minsta tendens att bli blött i sömmen vid maggjordarna där fodret i täcket är slut! Där HW-täckena (ofodrat och 100 g) varit pisseblöta vid lite lugnt strilande regn.

Har ett likadant i 100 g men det har inte varit riktigt oväder med det täcket.

Det är just detta TM som är väldigt stort dock tror jag (kan ju även vara felmärkt), för jag hade 2 st TM premium tornado 135, som jag provade på henne, och de var ca 10 cm för korta. Funkade tillfälligt, men inte i längden.
Mina som är för stora i "rätt storlek" är dels ett ljusblått med fleecefoder, dels ett lila med bomullsfoder.

Idag mätte jag för skojs skull hennes 145 HW Amigo Insulator. Från manke till svans mäter det 157 cm, från mitt på bogen till bakkant ca 197 cm (give or take nån cm). Är inte tanken med storlek 145 att det faktiskt ska vara så långt i ryggen också? Eller är det jag som har missat något?

Idag mätte jag för skojs skull hennes 145 HW Amigo Insulator. Från manke till svans mäter det 157 cm, från mitt på bogen till bakkant ca 197 cm (give or take nån cm). Är inte tanken med storlek 145 att det faktiskt ska vara så långt i ryggen också? Eller är det jag som har missat något?

Men man vill ju att täcket ska börja lite framför manken, inte mitt på. och ska det då räcka bak så får man lägga till någon dm.

Men man vill ju att täcket ska börja lite framför manken, inte mitt på. och ska det då räcka bak så får man lägga till någon dm.

Ja det är klart, men om täckesmåttet anges som 145 (manke-svans) borde inte då täcket vara 145 och inte 157? I 145-måttet borde ju hela manken ingå så att säga. Täcket sitter som ett smäck, börjar framför manken, slutar där det ska. Rimligt för mig vore om detta täcke angavs som 155. Borde ha mätt hennes utetäcke (135) också, men det är praktiskt taget samma längd, give or take ett par cm, börjar och slutar på samma ställe, ett par cm kortare möjligtvis. :)

Kom på nu att du kanske tolkade "mitt på bogen" som att jag menade mitt på manken, det måttet menar jag alltså mitt frampå där man knäpper täcket.

Verkar som om vissa blir förvånade när täckena läcker vid sömmar och kanter efter en hel dags hällregn, det tycker jag snarare är logiskt att de gör, sömmar och kanter = hål på ett eller annat sätt. Läcker täckena däremot genom tyget så är det dåligt, men det är också tyttertygets förmåga att stå emot vatten som anges, inte sömmar osv.

Men har inte hästtäcken (i synnerhet från dessa dyra märken!) tejpade sömmar? Det är ju jättemärkligt isåfall.

Men har inte hästtäcken (i synnerhet från dessa dyra märken!) tejpade sömmar? Det är ju jättemärkligt isåfall.

Många har tejpade sömmar, uppenbarligen inte alla :meh: Det handlar också om vilken tråd som används.
Ang milys inlägg så funkar ju inte det riktigt, om alla sömmar läckte så skulle ju inga regnkläder eller regntäcken funka, då de har sömmar klipp överallt.

När det gällde dessa täcken så var det ju inte alla sömmar som läckte utan just specifika delar av täcket. Mycket märkligt indeed.

Många har tejpade sömmar, uppenbarligen inte alla :meh: Det handlar också om vilken tråd som används.
Ang milys inlägg så funkar ju inte det riktigt, om alla sömmar läckte så skulle ju inga regnkläder eller regntäcken funka, då de har sömmar klipp överallt.

När det gällde dessa täcken så var det ju inte alla sömmar som läckte utan just specifika delar av täcket. Mycket märkligt indeed.

Mäter man tätheten i hästtäcken i vattenpelare precis som på jackor? Var längesen jag hade häst och är inte så uppdaterad, men med den avancerade teknologin som finns inom regnjacksvärlden så borde verkligen hästtäckena kommit längre.

Läste lite om Horsewares olika modeller och det är onekligen svårt att göra nån bedömning om täckets egentliga kvalitet när beskrivningarns på de olika täckena är "vattentätt", "50-100% slitstarkare än Amigo" samt "Det mest slitstarka täcket vi har!". :confused: Då känns det ju som att modell nummer 1 (Amigo) är ett rätt kasst men dyrt täcke.

Fast sömmar läcker ju först trots att de är tejpade, de är ju den svaga länken så att säga :)

Hur menar du att sömmar läcker fast att de är tejpade?, det har jag aldrig upplevt. Dessa två täcken som jag startade tråden om är de första täckena jag har haft (av en rejäl bunte täcken) som någonsin har läckt från början, någonstans. Det första täcket som har läckt i sömmarna för mig innan dessa har slitits på något rejält i 3 år innan läckandet började.
Som jag skrev någonstans tidigare i tråden så var det rätt roligt att en häst i stallet har ett täcke som jag köpte för 15 år sedan, aldrig tvättat eller impregnerat, och det var snustorrt inuti trots ösregn (och sömmar ;)). Så det där att sömmar läcker som regel är jag inte med på, då är något fel.

Mäter man tätheten i hästtäcken i vattenpelare precis som på jackor? Var längesen jag hade häst och är inte så uppdaterad, men med den avancerade teknologin som finns inom regnjacksvärlden så borde verkligen hästtäckena kommit längre.

Läste lite om Horsewares olika modeller och det är onekligen svårt att göra nån bedömning om täckets egentliga kvalitet när beskrivningarns på de olika täckena är "vattentätt", "50-100% slitstarkare än Amigo" samt "Det mest slitstarka täcket vi har!". :confused: Då känns det ju som att modell nummer 1 (Amigo) är ett rätt kasst men dyrt täcke.

Denier är ju slitstyrkan och brukar ligga på 420, 600, 1000, 1200 osv av olika sorters material i täcken. Standard för vattenpelare i täcken verkar vara 3000. Men sen har ju säkert tygets täthet och material påverkan också. Ex. Rhino har membran och är gjort av polypropylen, istället för polyester som Amigo, sen är Rambo gjort av ballistic nylon.

Fast sömmar läcker ju först trots att de är tejpade, de är ju den svaga länken så att säga :)
Nä, snarare tvärtom! Är sömmarna tejpade håller de tätt väldigt bra, däremot kan tyget på resten av täcket vara i varierande kvalitet, särskilt om det saknar membran.

Har har aldrig haft ett enda täcke som, läckt genom tyget före sömmarna och då har det varit allt ifrån billig skit till dyra fina täcken så det tycker inte jag stämmer alls faktiskt :p i teorin kanske det borde göra det men inte i praktiken

Har har aldrig haft ett enda täcke som, läckt genom tyget före sömmarna och då har det varit allt ifrån billig skit till dyra fina täcken så det tycker inte jag stämmer alls faktiskt :p i teorin kanske det borde göra det men inte i praktiken

Då har vi helt klart olika uppfattning. Jag har aldrig haft något som läckt genom tyget före sömmarna tidigare heller, förutom det hästen har just nu, som vid ösregn får en blöt fläck mitt på täcket (billigt 420d hööks som jag hade kvar sen förra hästen, skulle agera sommarregntäcke) dock inga sömmar som läcker in :p

Ja det är klart, men om täckesmåttet anges som 145 (manke-svans) borde inte då täcket vara 145 och inte 157? I 145-måttet borde ju hela manken ingå så att säga. Täcket sitter som ett smäck, börjar framför manken, slutar där det ska. Rimligt för mig vore om detta täcke angavs som 155. Borde ha mätt hennes utetäcke (135) också, men det är praktiskt taget samma längd, give or take ett par cm, börjar och slutar på samma ställe, ett par cm kortare möjligtvis. :)

Kom på nu att du kanske tolkade "mitt på bogen" som att jag menade mitt på manken, det måttet menar jag alltså mitt frampå där man knäpper täcket.

145 är snarare hästmåttet, inte täckesmåttet. Mäter hästen 145 cm manke-svansrot "ska" den storleken passa. Annars hade man t.ex. behövt 145 cm på täcken med vanlig skärning, 170 cm på halvhalstäcken och 240 cm på helhalstäcken om storleken skulle ange täckets faktiska mått. Köper man barnbyxor i storlek 122 centilång är inte byxorna 122 cm långa, men det passar ett barn med den längden. :)

Senast ändrad:
145 är snarare hästmåttet, inte täckesmåttet. Mäter hästen 145 cm manke-svansrot "ska" den storleken passa. Annars hade man t.ex. behövt 145 cm på täcken med vanlig skärning, 170 cm på halvhalstäcken och 240 cm på helhalstäcken om storleken skulle ange täckets faktiska mått. Köper man barnbyxor i storlek 122 centilång är inte byxorna 122 cm långa, men det passar ett barn med den längden. :)

Ja det låter rimligt, men det gör bara täckes-storlekarna mer förvirrande :) HW är rätt i sin storlek i sådant fall (hästen är ca 140-145 över ryggen, ca 195 mitt fram till bakpå brevid svans), medan Shires i så fall är way off eftersom hästen med 145 i HW skulle behövt ca 160-165 i Shires. Det ska bli spännande när mitt 155 Bucas kommer och se vart det ligger i spektrumet :)

Ang det med halvhals/helhals så tänkte jag mig att man inte räknade med den extra längden, utan att man utgår från den klassiska skärningen, men din förklaring makes more sense.

Igår kom Fios Bucas Smartex lagom till jul :D Nu väntar vi bara på lite regn för att testa det ;)

1450882_10152562264057483_7512850991080317216_n.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej ni med mer koll än mig! Är på jakt efter ett ca 100g täcke till varmblodstravarn. Mailade S-gård med bilder och fick Rhino som rek...
2
Svar
25
· Visningar
3 282
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
2 826
Senast: Harbor
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 752
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
3 109
Senast: Gabriol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2