Regntäcke som INTE läcker

Alltså jag får knäppryck snart :banghead:
Åkte till hööks med täcket och bildbevis på läckaget på telefonen redo att reklamera och få pengarna tillbaka eller ett nytt täcke.
Då ska de behålla täcket på obestämd tid nu för att göra ett vattentest för att veta om de får i sin tur reklamera till HW.

Det skiter väl för fan jag i! Jag reklamerar till dem ett täcke med tillverkarfel och sen reklamerar de i sin tur till HW, det är deras problem, men nej, nu får jag vara utan täcke i x antal dagar för att de ska utföra ett test på något jag redan har bevisat. Hur hade de gjort om det hade varit deras egna täcke jag reklamerade? Maken på dålig service har jag nog aldrig varit med om. Aldrig mer täcken från hööks, speciellt inte kvalitetstäcken. Om nu deras lilla vattentest (det kunde hon inte förklara hur det gick till) inte då bevisar att täcket läcker, då har jag fortfarande ett läckande täcke. Grattis till mig liksom.

Tjejen i kassan: Men jag har ett rambo som jag har haft i 10 år och det läcker aldrig. 1, Rambo, inte Amigo, 2, Äldre täcken = bättre kvalitet, 3, DET FINNS TÄCKEN MED TILLVERKARFEL! :rage: :wtf:

Märks det att jag blev lite sur?
Den där jäkla garantin är inte värt ett skit, tyvärr.

Verkar som jag har lyckats köpa måndagsexemplar, även Amigo Bravot hade läckt på samma ställe som Hero idag, första användningen, trots att det inte direkt ösregnat. Var inte lika mycket som Hero men vafan det ska ju inte läcka alls! Stallkompisens höökstäcke hade inte läckt öht.

På båda bilderna är täckena precis avtagna så det är inte kondens som tjejen på hööks försökte få det till.

Amigo hero: Även blött runt alla kanter förutom i bogen, nederkanterna förstår man ju, men inte där det inte ens är kant.
10407496_10152495909977483_5685961713510808458_n.jpg

Amigo Bravo: Inte lika mycket som hero, men inte lika mycket regn heller. Även fläck mitt på svanslappen och i dess nedre kant.
1452127_10152495909877483_8728617114125136000_n.jpg

Det kanske inte ser ut som så mycket att gnälla på, men jag är trött på skräpkvalitet för mycket pengar. Bravot behåller jag nog ändå och ser till att impregnera kanten, men hero hade läckt in mycket mer så det tänker jag inte behålla.

På båda bilderna är täckena precis avtagna så det är inte kondens som tjejen på hööks försökte få det till.

Amigo hero: Även blött runt alla kanter förutom i bogen, nederkanterna förstår man ju, men inte där det inte ens är kant.
10407496_10152495909977483_5685961713510808458_n.jpg

Amigo Bravo: Inte lika mycket som hero, men inte lika mycket regn heller. Även fläck mitt på svanslappen och i dess nedre kant.
1452127_10152495909877483_8728617114125136000_n.jpg

Det kanske inte ser ut som så mycket att gnälla på, men jag är trött på skräpkvalitet för mycket pengar. Bravot behåller jag nog ändå och ser till att impregnera kanten, men hero hade läckt in mycket mer så det tänker jag inte behålla.

Att det blir blött i kanterna, är det egentligen nått som tyder på dålig kvalitet? Kantbanden lär knappast vara täta, utan drar åt sig väta. Jag hanterar mellan 5-10 HW-täcken varje dag jag jobbar i stallet och hittills har bara ett enda läckt igenom tyget. Men jag anser då förstås att blöta kanter inte är nått att hänga upp sig på.

Att det blir blött i kanterna, är det egentligen nått som tyder på dålig kvalitet? Kantbanden lär knappast vara täta, utan drar åt sig väta. Jag hanterar mellan 5-10 HW-täcken varje dag jag jobbar i stallet och hittills har bara ett enda läckt igenom tyget. Men jag anser då förstås att blöta kanter inte är nått att hänga upp sig på.

Nu var det ju inte kanten som var grejen utan som du ser på första bilden att det har läckt in på ett ganska stort område där det inte är någon kant. Men jag anser att för de pengarna ska hela täcket vara torrt, speciellt när man jämför med billigare täcken som klarar av att hålla torrt där detta inte gör det. Inget annat täcke jag ägt (30+ st) har läckt någonstans när det är nytt, varken kantband, svanslapp eller mitt på ryggen. Så när ett "kvalitetstäcke" gör det så är ju något fel.

Med att det har läckt vid kant menar jag alltså nedre kant, vilket inte är det jag klagar på, då det lika gärna kan komma från galopp i hagen ;)

Senast ändrad:
Är det alltså "standard" att HW täcken ser ut som på övre bilden ovan efter måttligt regn när de är nya?

Är det alltså "standard" att HW täcken ser ut som på övre bilden ovan efter måttligt regn när de är nya?

Jag har köpt 3 HW täcke i år (början av året), 2 regntäcke och ett 50 gr och inga av dem har läckt alls. Inte heller har någon jag känner haft läckande HW varken täcke eller vid kantbanden. Du måste verkligen haft otur. Jag har inte mycket för Hööks kundservice. Du kunde inte få pengar tillbaka och köpa täcke någon annanstans?

Nu var det ju inte kanten som var grejen utan som du ser på första bilden att det har läckt in på ett ganska stort område där det inte är någon kant. Men jag anser att för de pengarna ska hela täcket vara torrt, speciellt när man jämför med billigare täcken som klarar av att hålla torrt där detta inte gör det. Inget annat täcke jag ägt (30+ st) har läckt någonstans när det är nytt, varken kantband, svanslapp eller mitt på ryggen. Så när ett "kvalitetstäcke" gör det så är ju något fel.

Med att det har läckt vid kant menar jag alltså nedre kant, vilket inte är det jag klagar på, då det lika gärna kan komma från galopp i hagen ;)

Okej. Nej jag ser inte nånting på bilderna, har kanske fel ljusinställning på skärmarna. Men på ryggen får det ju absolut inte läcka in, då är det verkligen fel.

Jag har köpt 3 HW täcke i år (början av året), 2 regntäcke och ett 50 gr och inga av dem har läckt alls. Inte heller har någon jag känner haft läckande HW varken täcke eller vid kantbanden. Du måste verkligen haft otur. Jag har inte mycket för Hööks kundservice. Du kunde inte få pengar tillbaka och köpa täcke någon annanstans?

Ja man tycker ju att det ska vara torrt överallt, men tydligen inte. Jag ska be om pengarna tillbaka, har kontakt med Horseware direkt också.

Okej. Nej jag ser inte nånting på bilderna, har kanske fel ljusinställning på skärmarna. Men på ryggen får det ju absolut inte läcka in, då är det verkligen fel.

Dra upp ljuset så syns det nog, är ju svårt att se på bild när tyget är mörkt. På första bilden är det blött på ett område som är kanske 2 dm x 4 dm eller något i den stilen, och längs alla kanter runt täcket förutom i bogen. På den andra är det typ 4 cm x 4 dm. (ungefärligt längdmått ;)) och typ en liten kantbit på svanslappen och en fläck mitt på svanslappen.

Ryggen hade ju varit värst men ett nytt täcke ska inte läcka någonstans alls kan ju jag tycka. Man lägger ju inte tusentals kronor på nya regntäcken för att behöva impregnera dem det första man gör.

Eftersom alla pratar om läckande horseware, vill jag tala om att Rhinot har membran(typ goretex) och är inte impregnerat, så dom läcker inte och går att tvätta utan att man behöver impregnera, köper bara Rhino numera pga det, dom håller dessutom tätt när täcket är så gammalt att yttertyget börjar fnasa sig från ljuset och nerbrytning, det täcket låg på 24/7 på vintern på lösdrift i 13 år. det nya är likadant.

Jag hade ett rhino förut, men fel storlek för nuvarande hästen så det är sålt. Tror tyvärr att rhino blir för smalt för henne.

Ja man tycker ju att det ska vara torrt överallt, men tydligen inte. Jag ska be om pengarna tillbaka, har kontakt med Horseware direkt också.

Eller hur, menar, skulle det vara ett känt att kantbanden läcker och att man "får ta det" skulle ingen välja att köpa HW pga priserna på deras täcke om det finns billigare som inte läcker. Bra att du har kontakt med HW också. Butiken får ju ge dig pengarna tillbaka och sen lösa det/reklamera det med HW tycker jag.

Eller hur, menar, skulle det vara ett känt att kantbanden läcker och att man "får ta det" skulle ingen välja att köpa HW pga priserna på deras täcke om det finns billigare som inte läcker. Bra att du har kontakt med HW också. Butiken får ju ge dig pengarna tillbaka och sen lösa det/reklamera det med HW tycker jag.

Idag ringde hööks och sa att de hade testat täcket och att det läckte (no shit) och då meddelade jag att det andra också läckte, ska åka dit imorgon och prata med dem. De ville ge mig ett nytt täcke men jag vet inte hur bra det kommer gå om det är från samma "batch", kommer ju säkert läcka det också.

Idag ringde hööks och sa att de hade testat täcket och att det läckte (no shit) och då meddelade jag att det andra också läckte, ska åka dit imorgon och prata med dem. De ville ge mig ett nytt täcke men jag vet inte hur bra det kommer gå om det är från samma "batch", kommer ju säkert läcka det också.

Men bra ändå att du fick igenom det :-) Förstår du inte vill ha nytt täcke utav samma batch, blir bara besvärligt om det ska hållas på likadant igen om det också skulle läcka. Vill dom inte ge pengarna tillbaka alls?

Men bra ändå att du fick igenom det :-) Förstår du inte vill ha nytt täcke utav samma batch, blir bara besvärligt om det ska hållas på likadant igen om det också skulle läcka. Vill dom inte ge pengarna tillbaka alls?

Jag ska dit efter mitt morgonseminarium idag så får vi se vad de säger. De ska säkert vattentesta det andra täcket också så jag får säkert vänta en dag till.

Kan meddela att båda täckena läckte vid deras vattentest. De testade bravotäcket direkt i affären när jag kom dit, och efter att det också läckt igenom ringde de returavdelningen och gav mig sedan pengarna tillbaka. Först ville de att jag skulle ta nya täcken, men jag sa helt enkelt att risken är ju överhängande att de också läcker när de är från samma uppsättning täcken och jag bara kommer lämna tillbaka dem om det läcker också. Så nu måste jag ta itu med att leta nya täcken!

Angående Bucas, de med fleeceinsida, åker inte de bak på hästen? Jag har haft ett täcke med fleeceinsida (från en travshop) och det åkte bak så dant att bogspännena gick sönder, trots att passformen och storlek var rätt. Det var inte på denna hästen dock. Erfarenheter?

Verkar som om vissa blir förvånade när täckena läcker vid sömmar och kanter efter en hel dags hällregn, det tycker jag snarare är logiskt att de gör, sömmar och kanter = hål på ett eller annat sätt. Läcker täckena däremot genom tyget så är det dåligt, men det är också tyttertygets förmåga att stå emot vatten som anges, inte sömmar osv.

Jag föredrar att använda ett snäpp tjockare täcke om jag vet att det ska hällregna hela dagen, är det vanligt regntäcke-väder så har mina 100g en sådan dag och är det 100g-väder men riktigt busväder så har de 200g, aldrig någon som fryser, är genomblöt eller för varm för den delen om det inte är så att vädret överraskat och man inte hunnit byta. Likaså har jag alltid helhals vid ösregn, annars regnar det ju givetvis in om inte täcket är supertajt, vilket jag inte vill ha i bogen.

@mily Nu vet jag inte om du menar i mitt fall, men dessa två täcken läckte inte in vid en dags hällregn utan en halv dags duggregn ungefär.

Jag plockade av en annan häst i stallet sitt täcke idag (ösregn hela em). Det täcket köpte jag för ca 10 år sedan (sen har det gått i arv nyligen) det är aldrig impregnerat eller tvättat. Det har lite småhål från rullande. Snustorrt inuti. Så ska ett täcke vara i min mening. Lustigt att det var möjligt att göra sådana täcken för 10+ år sedan men inte idag.

Liknande trådar

Utrustning Hej ni med mer koll än mig! Är på jakt efter ett ca 100g täcke till varmblodstravarn. Mailade S-gård med bilder och fick Rhino som rek...
2
Svar
25
· Visningar
3 282
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
2 826
Senast: Harbor
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 752
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
3 109
Senast: Gabriol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2