Regntäcke som INTE läcker

@mily Nu vet jag inte om du menar i mitt fall, men dessa två täcken läckte inte in vid en dags hällregn utan en halv dags duggregn ungefär.

Jag plockade av en annan häst i stallet sitt täcke idag (ösregn hela em). Det täcket köpte jag för ca 10 år sedan (sen har det gått i arv nyligen) det är aldrig impregnerat eller tvättat. Det har lite småhål från rullande. Snustorrt inuti. Så ska ett täcke vara i min mening. Lustigt att det var möjligt att göra sådana täcken för 10+ år sedan men inte idag.

Alltså, HW's täcken läcker inte alltid genom tyget. Våra läcker som sagt inte. Men blött runt kanterna är dom, vilket jag aldrig sett som nått konstigt och inget som tyder på dålig kvalitet. Det gäller alla täcken jag hanterar. Men klart det inte ska läcka genom tyget, då är det ju verkligen nått fel.

Så här långt är jag väldigt nöjd med mitt Shires, och då är det en av deras billighetsmodeller. Min häst behöver dock minst en halvstorlek större i Shires än i t ex Weatherbeeta och HW.

Ge mig också in i HW läcka eller inte läcka diskussion. Jag har ett Rihno 200 g och det läcker inte.
Har haft ett Amigo 100 g innan som aldrig läckte. Har nu ett väldigt gammalt Amigo Bravo ofodrat som läcker in lite i kanterna. Har även ett gammalt Amigo Hero 200 g som håller bra tråts små hål mm. Detta ska dock bytas ut till ett Amigo Hero 200 g med helhals som jag hoppas på ska hålla bra.
Däremot hade jag ett Rambo 100 g som hann användas 2 v innan det läckte som bara den. Detta såldes då det även satt hemskt på hästen.

Förövrigt har jag ett Bucas smartex som håller tätt i alla väder!

Kan meddela att båda täckena läckte vid deras vattentest. De testade bravotäcket direkt i affären när jag kom dit, och efter att det också läckt igenom ringde de returavdelningen och gav mig sedan pengarna tillbaka. Först ville de att jag skulle ta nya täcken, men jag sa helt enkelt att risken är ju överhängande att de också läcker när de är från samma uppsättning täcken och jag bara kommer lämna tillbaka dem om det läcker också. Så nu måste jag ta itu med att leta nya täcken!

Angående Bucas, de med fleeceinsida, åker inte de bak på hästen? Jag har haft ett täcke med fleeceinsida (från en travshop) och det åkte bak så dant att bogspännena gick sönder, trots att passformen och storlek var rätt. Det var inte på denna hästen dock. Erfarenheter?
Jag skulle aldrig köpa ett täcke med fleeceinsida- igen.
det fastnar hur mkt hår som helst som inte går att få bort. bucas ligger inte lika bra över korset o har bensnören- usch.

Jag har inte haft ngt HW som läckt. Om det läcker i sömmarna funkar det bra att dra på lite stearin.

gillar inte HW policy att man som kund ska ta direktkontakt med dem, fast man handlat av ÅF. Hööks verkar dock bättre.

På båda bilderna är täckena precis avtagna så det är inte kondens som tjejen på hööks försökte få det till.

Amigo hero: Även blött runt alla kanter förutom i bogen, nederkanterna förstår man ju, men inte där det inte ens är kant.
10407496_10152495909977483_5685961713510808458_n.jpg

Amigo Bravo: Inte lika mycket som hero, men inte lika mycket regn heller. Även fläck mitt på svanslappen och i dess nedre kant.
1452127_10152495909877483_8728617114125136000_n.jpg

Det kanske inte ser ut som så mycket att gnälla på, men jag är trött på skräpkvalitet för mycket pengar. Bravot behåller jag nog ändå och ser till att impregnera kanten, men hero hade läckt in mycket mer så det tänker jag inte behålla.

Det där hade jag aldrig accepterat, så ska det inte se ut.

Jag har varit grymt nöjd med mitt Bucas turn out light 50g, hållt helt tätt i flera dagars ösregn och passat hästen bra. Även haft ett med stay dry foder, fruktansvärt. Förstår inte hur man kan ha täcken utan blank insida, sitter ju som klistrat på hästen och stackarn kan ju inte röra sig. Men tätt har det varit och passformen bra.

Har ex ett Rambo Lite fr i våras. Det blir fuktigt vid sömmen vid svanslappen och sömmarna längs nederkanten när det regnat men hästen är alltid torr och det sitter bra och kasar inte. Med halsen på så håller hon sig torr trots hällregn och 12 timmar i hagen.

@axel Bucas har inte svanssnören. Eller iaf har inte nåt av mina det (har Irish, Freedom och Celtic). Fleece är verkligen opraktiskt ur håraspekten men tycker att Smartex-täckena ligger bra ändå och drar inte bakåt.

Idag har det hällregnat här precis hela dagen. Efter 9 timmar ute var den hästen som har ett Amigo regntäcke över sitt innetäcket blöt på innetäcket både över halsen, rumpan och på flera fläckar över kroppen. Förra vändan med liknande väder var alla tre andra hästar med Amigotäcken blöta igenom. Jag använder bara mina vid lätt sommarregn typ...

@axel Bucas har inte svanssnören. Eller iaf har inte nåt av mina det (har Irish, Freedom och Celtic). Fleece är verkligen opraktiskt ur håraspekten men tycker att Smartex-täckena ligger bra ändå och drar inte bakåt.

Idag har det hällregnat här precis hela dagen. Efter 9 timmar ute var den hästen som har ett Amigo regntäcke över sitt innetäcket blöt på innetäcket både över halsen, rumpan och på flera fläckar över kroppen. Förra vändan med liknande väder var alla tre andra hästar med Amigotäcken blöta igenom. Jag använder bara mina vid lätt sommarregn typ...
Man får vad man betalar för.
Jag låter förvisso inte mina stå ute hela dagen i spöregn o blåst annat än möjligen på sommaren.
Idag har mina varit utslängda i 30 min, medan jag mockade.
Erbjöd dem senare att gå ut, men icke. Vem vill vara ute i det här vädret? Inte ens hunden har varit ute o kissat.
De är ute massor när det är bra väder o lite när det är skit. - 15 o vindstilla är bra väder.
Alla regnjackor jag har köpt av medelpris har varit tokkassa. Har inte hållit en kvart.

@axel Inte för att det har med tråden att göra, men min hästar står inte heller ute hela dagen i ösregn med täcken som regnar igenom. Mina hästar går vid sånt här väder med 200gr och helhals. Finns inte en blöt fläck på dom och de har bra skydd för vädret i hagen men fick ändå komma in nån timme tidigare än vanligt.

Nu lät det sådär..sorry, men inget av mina HW Amigo rhino eller rambo har någonsin läckt.
att det blir blött på droppkanten är en sak, därav ej vaddering ända ner.. tyget ska inte läcka.
Vatten kan krypa uppåt i fodret

Det verkar från svaren i tråden som att HW har väldigt varierande kvalitet på sina täcken, vare sig det är Amigo, Rhino eller Rambo. Tror jag satsar på Shires istället, känns som ett säkrare kort. Bucas går bort pga fleecefodret.

Det verkar från svaren i tråden som att HW har väldigt varierande kvalitet på sina täcken, vare sig det är Amigo, Rhino eller Rambo. Tror jag satsar på Shires istället, känns som ett säkrare kort. Bucas går bort pga fleecefodret.

Fast det är väl bara Smartex som är fleecefodrat..? Jag har har Irish turnout, och inget av mina är eller har varit fleecefodrade - de är glatta/silkiga på insidan.

Fast det är väl bara Smartex som är fleecefodrat..? Jag har har Irish turnout, och inget av mina är eller har varit fleecefodrade - de är glatta/silkiga på insidan.

Ah ja så är det nog, jag har bara hittat med smartex i butikerna häromkring, men de andra finns kanske att beställa på nätet.

Jag kommer aldrig mer köpa ett HW! Köpte ett Rambo för några år sedan, svindyrt var det! Men när hästen kom in efter en vanlig, halvregnig dag i november var hon sjöblöt. Fick krångla som tusan för att kunna reklamera.

Däremot har jag nog haft tio täcken från Börjes som aldrig läckt. Fuktiga i sömmarna har de blivit om det regnat nåt hiskeligt, men aldrig nåt mer än så. :bow:

Jag kommer aldrig mer köpa ett HW! Köpte ett Rambo för några år sedan, svindyrt var det! Men när hästen kom in efter en vanlig, halvregnig dag i november var hon sjöblöt. Fick krångla som tusan för att kunna reklamera.

Däremot har jag nog haft tio täcken från Börjes som aldrig läckt. Fuktiga i sömmarna har de blivit om det regnat nåt hiskeligt, men aldrig nåt mer än så. :bow:

Det är bra lustigt hur de dyra "kvalitetsmärkena" inte längre lyckas mäta sig med budgetvarianterna. Snacka om att utvecklingen går bakåt.

Alla ofodrade regntäcken läcker efter ett litet tag. Vissa direkt... det verkar vara hit and miss. Impregnering hjälper till viss del.

Det finns ETT ENDA täcke som tål hur mycket regn som helst och aldrig läcker, det är Börjes Macpro, de rutiga. Vet inte ens om de finns längre men min kompis häst hade ett sånt och när mina Bucas och HW täcken läckte så var han helt torr!!

Alltså är det bara jag som har totala problem med mina täcken? Har nu köpt 2 st amigo stalltäcken som är perfekta, inget fel på dem. de är 145, 6'6, 78'' i storlek. Idag köpte jag ett shires och råkade få med mig 145, 6'3, 75'', vilket var då för litet. Bytte mot ett 150, 6'6,78'', men passar det? Nej, det är typ en dm för kort så stalltäcket (och rumpan) sticker ut massor under det också, när det ska vara samma storlek! Hur stort shires ska jag behöva köpa för att det ska passa fröken? :banghead::banghead: *frustrationen är total*

Liknande trådar

Utrustning Hej ni med mer koll än mig! Är på jakt efter ett ca 100g täcke till varmblodstravarn. Mailade S-gård med bilder och fick Rhino som rek...
2
Svar
25
· Visningar
3 282
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
2 826
Senast: Harbor
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 752
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
3 109
Senast: Gabriol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar