De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo Master)halvhals.
Förra året halvklipptes hon och gick oftast med två täcken om det inte var jättekallt, dels det ovan och sedan ett Bucas 50g halstäcke över.
Blev det kallare så bytte jag det undre till ett tjockare innetäcke.
Samtidigt som det var praktiskt att kunna anpassa helt till vädret genom att bara ändra ett täcke och hon inte fick pälsskav någonstans så skavdes nedre delen av manen av (klassiskt vid halstäcken)och känslan var att täckena blev väldigt tunga på hästen.
Djuret i fråga är en piplisa och hon Måste ha täcken som sitter perfekt. Bucas-täckena är ok men ligger så tight i lansvecket på henne. Men det är också enda täcket hon kan ha utan bogveck utan att sura ihop totalt.
Nu har jag inte provat Horsewear de senaste åren men det populära Amigo/Horsewear innetäcket sa hon blankt Nej till och samma med ett äldre Horsewear fodrat regntäcke. Så jag vågar inte prova...
Hon drar 145 i stl och är en rätt normalt byggd (mot det något grövre hållet i bål/hals)kropp.
Jag skulle absolut kunna köpa och prova valfritt täcke men vad är bättre än att ha en hint om vad som borde kunna funka genom Buke?
Dessutom tycker jag det är så tråkigt att köpa ett dyrt täcke för att sedan behöva sälja det vidare och fortfarande behöva ett nytt täcke.
Vattentätheten är Jätteviktig (Bucas-täcket har varit exemplariskt!!)men jag skulle gärna slippa manskav och att ha flera täcken.
Jag har funderat lite på WeatherBeeta, ett nytt Bucas (och behöva dras med tight över lansveck), Shires eller kanske till och med Horsewear.
Vad är era erfarenheter?
Vad har ni på era pipiga hästar??