Regntäcke som INTE läcker

För övrigt har jag ännu inte hittat något täcke förutom de urgamla "new zeland-täckena" som håller vatten ute. De var vaxade.

Det finns väl definition på täckets egenskaper? Då kan ju inte Hööks utföra sina egna skitprov?

Har för mig att egenskaperna benämns som vattenpelare i höjd, samt hur länge det ska hålla med den vattenpelaren. Inte sjutton är det ett täcke spänt över en hink?

Jag skulle vilja säga att ett tyg som är spänt sällan läcker vatten, kolla gamla tält av bomullstyg. Så länge det är sträckt och inte i veck eller något som ligger mot tyget på insidan så håller det vatten ute, utan behandling.

Jag vet iofs inte hur täcket är över hinken, om det är spänt eller ligger löst hängande neråt. Men ifrågasatte ju hur deras test kunde säga det var tätt och undrade hur de testat och fick då svaret.

Tyvärr används samma metod av andra. Om det äe rätt eller fel låter jag vara osagt. Vattenpelare mäter vilken mängd vatten som kan pressas mot tyget innan det går igenom, dvs vid vilket tryck det går igenom. Där kan man ju tänka sig tryck med slang tex, MEN om du spolar vatten på något eller står på knä på samma tyg mot vått underlag så är trycket i det senare fallet högre. Så tex tält behöver högre vattenpelare i botten än taket för att inte släppa in fukt. Så helt galen är kanske inte mätmetoden. Men den säger som sagt inget hur täcket klarar ösregn.

Jag var täcken med 3000 i vattenpelare som klarar regnstorm, och de med 5000 i vattenpelare som inte klarar regnstorm utan börjar läcka in då. Så går ju inte ens gå på siffran :/

Även människokläder verkar det skilja. Har en jacka med 10 000 och en med betydligt mindre. Båda håller mig torr knepigt nog, men den med mindre blir "ytblöt" medan den med högre skakar man bara av. Den ytblöta andas sämre med, ologiskt nog.

För övrigt har jag ännu inte hittat något täcke förutom de urgamla "new zeland-täckena" som håller vatten ute. De var vaxade.

Inte jag heller. Min togs in i går helt dyblöt, båda utetäcket och undertäcket var blött. Utetäcket är ett Premier Equine med tjockt foder (det brukar ju hjälpa) men det läcker verkligen som ett såll! Trots att jag impregnerat det efter tvätt. Ponnyn som har ett Amigo 200 g var någorlunda torr men hans täcke är nyare.

Vattentätheten verkar försvinna helt efter 1-2 år och efter det läcker täckena som om de vore innetäcken. :mad:

Hur är Börjes täcken nu för tiden? Jag minns att för 20 år sen hade min kompis häst Börjes täcken (Macpro?) och min häst hade Bucas och Horseware. Gissa vem som var torr och vem som var blöt?? :grin:

Inte jag heller. Min togs in i går helt dyblöt, båda utetäcket och undertäcket var blött. Utetäcket är ett Premier Equine med tjockt foder (det brukar ju hjälpa) men det läcker verkligen som ett såll! Trots att jag impregnerat det efter tvätt. Ponnyn som har ett Amigo 200 g var någorlunda torr men hans täcke är nyare.

Vattentätheten verkar försvinna helt efter 1-2 år och efter det läcker täckena som om de vore innetäcken. :mad:

Hur är Börjes täcken nu för tiden? Jag minns att för 20 år sen hade min kompis häst Börjes täcken (Macpro?) och min häst hade Bucas och Horseware. Gissa vem som var torr och vem som var blöt?? :grin:

Jag önskar att det fortfarande fanns new zeland här i Sverige men jag funderar på att vaxa de täcken jag har men man ska helst ha tjock bomullstyg (smärting) eftersom man ska gno på vax och sedan värma med strykjärn så det åker in i fibrerna. Lång mening det blev.
Med nylontyg blir det nog lite för varmt och smälter själva tyget.

Liknande trådar

Utrustning Hej ni med mer koll än mig! Är på jakt efter ett ca 100g täcke till varmblodstravarn. Mailade S-gård med bilder och fick Rhino som rek...
2
Svar
25
· Visningar
3 282
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
2 826
Senast: Harbor
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 752
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
3 109
Senast: Gabriol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024