Regntäcke eller inte?

karamelldrottningen

Trådstartare
Jag är lite fundersam om jag ska köpa ett rengtäcke eller inte, tror att jag kommer att göra det fast först efter sommaren.

Tänkte att han ska bara ha flugtäcket på sig dygnet runt nu när han snart går på bete. Det är ganska orealistiskt att behöva åka ut dit för att byta till ett regntäcke så fort det blir risk för regn (10 mil enkel väg, eftersom jag är på landet då).

Vilken inverkan har ett flugtäcke när det regnar och blåser nordliga vindar? Är det sämre än inget täcke alls?

Hur gör ni?

Sv: Regntäcke eller inte?

Du är väl ändå där varje dag eller? (alternativt att någon annan kollar)

Att hästen går på bete är i mina ögon inte lika med att man inte kollar till den varje dag. Vi åker ut och tar på regntäcke om det förväntas bli regn.

Flugtäcke funkar inte mot regn. Tvärtom brukar det kunna bli skav och grejer av det om det blir blött.

Nej jag kommer inte att vara där eftersom att det är för långt bort. Min medryttare kommer vara där kanske två eller tre gånger i veckan. Sen vet restan av gänget att jag far så det håller ett extra öga på min pålle om det skulle hända något.

Så du tycker att det är bättre att han går nacken?

Jag tycker du kan ha på flugtäcket om det inte ger skav- oavsett väder. Men det beror ju lite på hur känslig han är mot sol och knott mm. Det torkar snabbt av hästens kroppsvärme så fort det slutar regna.
Vi får hoppas på en solig sommar! :bump: *soldansar*

Ett flugtäcke på i spöregn och nordliga vindar gör att hästen blir dyngsur och mycket kallare än utan täcke, för pälsen kan inte resa sig utan plattas till, och då blir hästen kall.

Jag skulle låta hästen vara utan, och betala ngn för att sätta på flugtäcke de dagar det verkligen behövs istället.

ingen häst kan gå i samma täcke sommaren igenom 24 timmar om dygnet - blir fruktansvärd skav, hur bra täcket än sitter. :crazy:

Hmm... Kanske ska han få gå utan. Kan inte bestämma mig. Tror du exemtäcke funkar bättre istället för flugtäcket, mot regn alltså?

Hoppas oxå på sol :D såklart!

Tror inte han är så känslig mot solen, men desto mer mot knotten, har dock inte exem, men kan klia sig ibland.

Svarar till mig själv: Som det känns nu tror jag att han får gå utan täcke. Slipper jag oroa mig för skav eller trasiga täcken, lär ändå oroa mig till vansinne hur som helst.

Vill mitt lilla hjärtgryn det allra bästa:love::love::love::love::love::love:

Efter mycket hjärnverksamhet så har jag nu bestämt mig för att han får gå som en nakenfis från och med imorgon :D!

Det tror jag är bra beslut. :) Han verkar inte ha så jättemkt problem med knott och sol, och man vill inte riskera att han står och fryser pga blött insektstäcke.

För det första, varför har du hästen så långt ifrån dig på sommarbete?? Klart hästen måste visiteras minst en gång varje dag.. Sen så är ett regntäcke ett måste nu, tkr jag :P

För det första, varför har du hästen så långt ifrån dig på sommarbete?? Klart hästen måste visiteras minst en gång varje dag.. Sen så är ett regntäcke ett måste nu, tkr jag :P

som jag tolkat det om jag läst tråden rätt, har hon folk som visiterar hästen, även om hon själv har långt att åka.
varför ordinerar du regntäcke rakt av? vet du hur hagen ser ut, om den har skydd och är kuperad? som vädret varit här i mellansverige senaste 3 veckorna, så regnar det, men däremellan blir det SJUKT varmt av solsken och varma vindar däremellan. Hästar jag har i min närhet med regntäcken är så varma att de flämtar, svettas och är dåsiga av värme, när de gått en dag i sånt väder. Det är inget jag skulle ordinera rakt av till NÅGON, särskilt inte om hagen har skydd.

Vill mitt lilla hjärtgryn det allra bästa

Om du vill din häst det allra bästa så ordnar du någon som ger honom daglig tillsyn och som kan ta av och på flug- eller regntäcke när så behövs.

Så ja, köp ett regntäcke nu ifall din häst behöver det. Eller finns det möjlighet att stalla in om det blir skitväder i flera dagar?

varför sånt tjat om regntäcke? måste han ha det? mina har då aldrig haft nått regntäcke på sommaren!

har inte hästen ett enda träd i hagen?

Håller med fullständigt! Mina hästar går nakna sen i slutet på april.Dom har tillgång till lösdrift med har inte varit inne i den en enda gång sen i slutet på april nu.Dom fryser inte.Det kan jag lova.Så lämna för guds skull inte hästen med något regntäcke på hela sommaren.Låt den vara naken och få vara häst! har inte hästen knottallergi eller exem så låt den gå naken helt och hållet.behandla med Switch innan du åker mot knott och fästingar.Ha en trevlig semester!

Tack för allas svar!

Han går nu med de andra och verkar trivas med livet. Satte på Switch efter att hovslagaren åkt.

Hagen är stor och skydd finns så han klarar sig nog även om det kommer en skur.

Därför att jag åker bort på semester och det känns onödigt att släpa med sig hästen, när man "bara" ska stanna ca 4 veckor och sen den långa resan hem igen.

Ja, regntäcke är inte så dumt när det regnar, men det blir himla krångligt att ha det med en beteshäst och man själv inte är på plats för att ta av och på det.

Om du vill din häst det allra bästa så ordnar du någon som ger honom daglig tillsyn och som kan ta av och på flug- eller regntäcke när så behövs.

Så ja, köp ett regntäcke nu ifall din häst behöver det. Eller finns det möjlighet att stalla in om det blir skitväder i flera dagar?

Det skulle vara jättebra med en hjälpassistet som gick ut i hagen och fixa med täcken allt efter hur vädret ändrar sig, men jag kan inte begära det av dem som redan lovat att se till honom under tiden jag är borta, känns som lite för stora krav.

Jag tror han kommer klara sig utan diverse täcken, i höst köper jag ändå ett regntäcke som han kan få börja ha när det börjar bli kallare och blötare väder.

// Karamelldrottningen som vill att sin lilla rara islandshäst på fem år, ska få en riktig toppensommar på betet.

Tror din häst kommer få en toppen sommar, stor hage, kompisar ,skydd och tillsyn! :bump:

Mina har gått ute sedan slutet på april utan täcke, har det varit dåligt väder har jag istället tagit in ett par timmar så de kan torka lite i stallet, men oftast står dom mitt i hagen och glufsar i sig oavsett väder!:rofl:

Ha en bra semester!

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Shixle
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 644
Senast: MJLee
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar