Regler för sin häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mos410

Letar runt lite överrallt på forum m.m. och ser ofta inlägg där man bytt till skarpare bett, satt en kejda runt/under/över/i hästens mun/nos. Tar med sig pisk fall hästen skulle bråka:( Som svar får dom antingen:
:bow: du gjorde helt rätt bla bla bla...
eller :
Vad sysslar du med? träna ledarskap bla bla bla...
När man sedan läser vidare är det som om folk som "spöar" sina hästar när de är olydiga tror att de som jobbar NH eller liknande inte her några regler?
Klart man har regler I vissa fall skulle jag säga att man har mer regler då än när man inte tar sitt ledarskap.
Jag tror inte att hästen ser dig som ledare för att du rycker i den och styr den med smärta. De flesta hästar slutar bråka och lyssnar för att de helt enkelt ska slippa smärta, de är inte dumma heller. Men en "starkare" eller ved man ska kalla det?, individ tillslut slår tillbaka och betraktas då som farlig problemhäst...
Jag tränar NH m.m. för ett naturligt ledarskap, aldrig skulle jag få Peewee att stanna genom att dra en kedja över nosryggen på honom och rycka, han skulle inte förstå (får förmodligen komentarer på detta där folk skriver att han då är en korkad häst). Men jag kan gå med honom lös, stannar jag så stannar han...att lära honom detta naturltg väg kravde inga "muskler" från mig och tog ca 5 min. För en svårare häst tar det kanske en ½ timme. Har man inte den tiden att lägga på ett NH pass vet jag inte om man har tid att ha häst överhuvudtaget.
Peewee har fler regler att följa än de flesta andra hästar jag känner.

Måsta bara få skriva av mig, blir så ledsen när jag ser alla som tycker man ska slå/rycka till sig lydnad.:cry:

Har jobbat med många så kallade problem hästar själv och sett många duktiga NH tränare gör underverk på bara några minuter. Så kom inte med att det finns hästar som det inte går med för att de är starkare eller liknande...

Så ska inte skriva längre nu (har en tendens att göra lååååånga inlägg).

Sv: Regler för sin häst.

de som tycker saker tar lång tid och hellre säger att hästen jävlas undviker NH träning vad jag har uppmärksammat..

hellre så rycks det å slits åt alla håll..och ibland kommer pisken in..

sen finns det de med väldigt lite tålamod som efter 5 minuters NH träning säger; " den här skiten tror jag inte på"

Har själv en NH tränad häst, väldigt högt tränad dessutom. Jag är inte direkt utbildad NH "förare" eller vad man ska säga..kan dock grunderna..och jag ser då resultat varje gång jag utövar NH. Det resultat jag får/ser är en häst som slappnar av och blir mer uppmärksam för signaler från mig..
Jag tror inte på att våld löser problemen.

Senast ändrad:

Jag håller med dig fullständigt! Av egen erfarenhet har jag många gånger sett hästfolk bråka med sina hästar om allt möjligt och sen inte alls fatta varför hästen gör si eller så! Det är bara att acceptera att LÅNGT ifrån alla "hästmänniskor" antingen kan eller vill ta till sig dessa bra träningsmetoder som NH. De fattar helt enkelt inte och kommer förmodligen aldrig göra detta heller. Jag märker många gånger att det är brist på att kunna läsa sin häst. Kan du inte läsa din häst så kan du inte begära att den ska förstå dig och dina signaler. Har träffat på t.ex många som tror att hästen har öronen bakåt i en viss situation för att den är aggressiv, när den bara vinklat öronen för att lyssna vad personen i fråga gör. Jag kan sitta här och räkna upp flera hundra exempel. Ingen är/blir fullärd och långt ifrån jag, men är man inte intresserad och villig att lära sig så är det svårt. Många tröttnar när de tycker att det inte funkar (de har inte alls gjort klart för hästen vad det är de vill). Sen tycker jag att det finns en mycket konstig inställning bland t.ex "ridfolk". Man kan acceptera en häst som beter sig outhärdligt på t.ex en tävlingsplats ( går knappt att leda, sparkar, går inte att lasta etc. ) Bara den kan hoppa! Men vad är det för inställning!! Hade hästen övats med ledarskap kanske den kunde lägga all negativ energi till något positivt i stället! Då kanske den hade presterat ännu bättre på tävlingsbanan.

Måste bara tillägga:

Dessa tävlingsmänniksor..De riktigt inbitna..där ska allt gå fort, ingen tid över till annat än träning inför tävling :angel:
Sällan något gos eller annan träning..

Bara jag som uppfattar det så ?

Jag håller med dig i stort. Man är verkligen allt bra korkad om man tror att man kommer någonstans genom att tvinga eller skrämma sin häst till lydnad. Dock så tycker jag inte att det per automatik är fel att ha kedjegrimskaft, spö eller ett skarpare bett, så länge man vet vad man sysslar med och det inte på något sätt riskerar att skada eller göra illa hästen.

Jag hade t.ex. ett lite skarpare bett på min häst under en period eftersom han helt enkelt inte lyssnade annars. Givetvis insåg jag att grundproblemet inte låg i munnen på honom, men för att vi ö.h.t. skulle kunna komma vidare och kunna komma ut i skogen ibland, så tog jag hjälp av ett pelhambett. Aldrig att jag använde det som bestraffning eller satt och ryckte i munnen på hästen (tvärtom red jag bara på halvlånga tyglar) men det var en trygghet för mig att veta att jag omedelbart kunde stanna hästen om det behövdes. Efter ett tag på pelham (och trots allt väldigt lite kontakt med hästens mun) så kunde jag gå över till vanligt tränsbett igen, och de problem vi haft innan var helt borta.

Likaså har jag nästan alltid ett spö med mig när jag rider ut. Aldrig någonsin för att slå eller bestraffa hästen, utan för att det dels är ett hjälpmedel som går att använda som en förstärkning av skänkeln, och dels för att det återigen kan vara en trygghet OM det uppkommer en situation som gör att jag snabbt måste få hästen att flytta på sig.

Att man använder kedjegrimskaft på den egna hästen kan jag dock ha lite svårt att förstå (möjligtvis om man har en hingst då), men att man på stora anläggningar ibland använder sig av kedjegrimskaft kan jag faktiskt förstå. På sådana större ställen finns det i regel många olika hästar av varierande storlek och med olika temperament, blandat hingstar och ston etc., så att då använda kedjegrimskaft över/under nosen är helt enkelt en extra säkerhetsåtgärd för både hästar och människor. Hästar är trots allt väldigt stora och starka djur, och blir de rädda eller är dåligt uppfostrade så är risken stor att det blir väldigt farligt. Men som sagt, den egna hästen borde man verkligen ha ett intresse av att få en sådan bra kontakt med att man slipper använda sig av kedjegrimskaft (i alla fall kedja över/under nos eller - ve och fasa - i munnen).

Nåväl, det jag vill ha sagt är väl mest att man inte ska dra alla över en kam. Bara för att en person väljer att under en period använda sig av ett skarpare bett eller dylikt, så betyder det inte per automatik att personen kommer att använda det för att rycka hästen i munnen eller att personen ifråga inte bryr sig om eller tycker om sin häst. För trots allt så tror jag faktiskt att de allra flesta hästmänniskor/-ägare tack och lov är väldigt måna om sina hästar, oavsett om de håller sig till mer traditionell hästhållning eller till NH.

Senast ändrad:

Ja så sant men det är synd att folk inte kan vänta på ett resultat:( som du sa våldlöser inga problem, tror inte jag heller. Jag är inte heller utbildad på det visset utan har bara ett privat intresse och även om man inte är/blir full lärd så kommer man långt :)

Känner igen mycket av det du skriver! Finns många som verkar tro att man får en känsligare och lydigare häst av att plocka på den kedjor och skarpa bett och slå den med pisken :crazy:

Personligen använder jag aldrig någonsin spö (har aldrig ens ägt ett :) ) när jag hanterar min häst. Mitt mål är att kunna hantera henne och rida med så lite utrustning som möjligt! Nu för tiden kan jag utan problem leda henne med bara ett rep runt halsen (jobbar med att kunna ha henne helt lös!) och en dag ska jag kunna rida på henne utan sadel och träns! :) För det är DÅ man kan snacka om kommunikation! Att slita i en kedja och slå med ett spö är inte kommunikation, det är misshandel.

Tar man "ledarskapet" (eg inte ledarskap utan man skrämmer hästen till lydnad) mha spö mm så måste man ju alltid ha spö och det är inget roligt att ha en häst som man måste ha ett spö med sig för att få att göra det man vill. Dessutom är det förbjudet (av någon anledning;)) på dressyrtävling. Inte är jag någon flitig anhängare av tävlingsteglementen, men det är nog den vettigaste punkten jag läst i den boken.
Jag försöker träna min häst till ett bestående resultat och det tar lite längre tid för mej än för de som använder våld, det tror jag säkert, men jag hoppas att jag har igen det i längden.
Kelly Marks regler om uppförande, både vad det gäller min häst och mej gäller hos oss.:)

Jag har hanterat min häst utifrån NH, men jag har ändå ett skarpt bett när jag rider ut och hoppar, av den enkla anledningen att jag då inte behöver seg dra henne i munnen för att få stopp, det räcker med en lätt "kramning" i tygeln.

Jag fick även när jag började träna NH ha ett spö med mig, på tränarens inrådan då hon reste sig och gick till attack, då fick jag attakcera tillbaka med spöt, det behövdes bara en gång, har sedan dess aldrig använt spö på henne.

Kedja vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till, vet en häst som inte går att leda utan kedja och för allas säkerhet så använs därför kedja, men aldrig för att straffa hästen eller för att skada den.

Har heller absolut inget emot spö, starkare bett eller kedja..
BARA de används i rätt händer och till förstärkande hjälper och ej som bestraffande eller uppfostringsmedel

Delvis KL
Håller med, men skulle inte säga förstärkande hjälper utan snarare förtydligande. Olika bett ger olika signaler för att uppnå olika svar från hästen, och pisken hjälper en att uppmärksamma kroppsdelar på hästen man annars inte kommer åt.

Är inte ren NHare och kan mycket väl vara hård mot min häst om han börjar ''dumma sig'' (dvs tappa fokus på mig, testar och inte lyssnar mer än en halv sekund när jag påminner honom snällt några gånger). Framför allt när jag leder honom och han envisas med att gå en huvudlängd framför hela tiden, går fram igen så fort jag backat honomoch håller på. Till slut tappar jag tålamodet och ''jagar'' bak honom ett tag (vilket är jättehemskt tycker han, slänger upp huvudet och stressar). Sen låter jag honom stå ett ögonblick och börjar gå igen, då vet han plötsligt precis vart han ska gå och håller sig där. :angel: Det behövs mer och mer sällan numer.
Egentligen är jag hårdare än jag vill vara, men vad gör man när de inte lyssnar då man ber dem fint? Jag missbrukar i varje fall inga andra redskap en en vanlig grimma och ett långt grimskaft, använder jag skarpare hjälpmedel (tex kapson) får jag mycket bättre tålamod och om jag måste säga till ordentligt är jag ändå mer försiktig.

Håller delvis med dig, fast jag vill inte använda etiketten NH. För det är precis som att NH är lösningen på allt.

Sunt förnuft och vanligt hästvett skulle jag hellre vilja kalla det, men det är inte så många som skulle förstå det är jag rädd.

Fast ärligt talat så skulle jag nog inte få min märr dit jag ville om jag aldrig gav henne någon typ av obehag, fast jag använder aldrig kedja eller spö. Dock obehag. I form av ryck i grimma, viftningar, kroppsspråk mm. Och om hon gör mig illa så drar jag mig minsann inte för att slå tillbaka. Men OM jag nu skulle vilja använda mig av kedja eller spö (vilket jag inte skulle dra mig för om det behövs), så handlar det ju inte om vilka verktyg man använder, utan HUR man använder dem!!

Utan att nu vara NH-expert så vill jag också nämna repgrimman, som så många tycker är bra. Den fungerar ju just för att den ger hästen smärta/obehag när föraren drar/rycker i den. På vilket sätt skulle den vara så fantastiskt mycket bättre än ett kedjegrimskaft?

Vart jag vill komma är att det går trender och mode i allt, så även hästuppfostran. Men människor och hästar har varit de samma i århundraden. Det gäller att se bakom trenderna och ta ut det "gottaste" av alltihop, inte låsa sig vid att man är en viss typ av hästfolk, eller är hängiven en viss "skola".

Måste bara tillägga:

Dessa tävlingsmänniksor..De riktigt inbitna..där ska allt gå fort, ingen tid över till annat än träning inför tävling :angel:

Du missuppfattar det lika mycket som "vanliga människor" missuppfattar att NH har inga regler. För att skapa förståelse börjar man inte med påhopp, om du vill visa människor hur bra NH är ska du inte trycka ned dem och deras sätt att vara med häst- du ska vara förstående och ha bra argument, inga påhopp för då kommer du bara att möta mostånd.

En liten fotnot bara..

Har jobbat med många så kallade problem hästar själv och sett många duktiga NH tränare gör underverk på bara några minuter. Så kom inte med att det finns hästar som det inte går med för att de är starkare eller liknande...

Om vi nu ska prata NH och inte bara vanligt hästvett... Jag tränade NH med min gamla ponny och det fungerade inte alls på honom. TRänaren lyckades inte, men när vi började använda ''vanligt'' sätt igen började han lyda och mådde bättre. Är så trött på alla som säger att NH fungerar på alla hästar för det gör det inte.

Regler är viktiga att ha och man behöver inte använda piska eller annat hårda medel. Sen i vissa situationer som är farliga kan det ju faktiskt vara bra att ha. Men det är absolut inte det första man bör göra och det är som sagt i yttersta nödfall och inget man bör ta till lätt.

Om jag hade en häst som gick till attack:eek: så skulle jag också ta med mej ett spö. Om en häst går till attack så innebär det att den är hanterad på ett sådant sätt att människan har satt den i en så trängd situation att den inte kan fly. En hästs första instinkt är nämligen att fly från obehag om den inte kan fly attackerar den.
Det bästa är ju att man aldrig går så långt som till attack, men får man en häst som är så illa hanterad så har man ju knappast något val, de är ju så mycket större än vi är och att inte ha något att försvara sig med vore livsfarligt.
Jag tror jag skulle dra mej för att hantera en attackerande häst öht. Tycker inte jag kan så mycket.

Måste bara tillägga:

:rofl::rofl::rofl:Ursäkta men ärligt talat...snacka om att dra alla över en kam????

Jag är en av Dessa Tävlingsmänniskor och har haft häst i över 30 år. Alltid tränat och tävlat i dressyr, hopp och fälttävlan. Och det som ni beskriver som "NH-träning" är för mig helt vanlig lydnad som är en förutsättning för att jag, 60 kg och 164 cm, ska kunna hantera en individ på 170 cm och ca 700 kg.

Att jag skulle träna "fortare" än en människa som kallar sin träning NH-metod finner jag ganska otroligt. Däremot tror jag min långa erfarenhet gör att jag kräver lydnad och 100% fokus på mina signaler snabbare än en mer orutinerad människa, och därför når resultat snabbare.

Om vi alla ska uppnå respekt för varandra oavsett vilken "metod" eller ridsätt vi utövar så ska vi akta oss noga för att göra såna generaliseringar som Ridtravare_bäst gör i sitt inlägg...:cool:

Ja vet vad du pratar om så många exempel man sett, det är sorgligt. Så ibland kommer de ljusastuder man ser häst och "ryttare" som verkligen förstår varandra. ;)

Hon gjorde under en av övningarna som vi gjorde med våran NH tränare, hon är en högrangad före detta travare så hon har nog fått en ganska hård uppfostran, det var första och enda gången hon gjort så, nu mera vet hon att det är jag som bestämmer och följer mig överallt lös.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 440
Senast: alicegard
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 623
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud