Regler för sin häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Regler för sin häst.

Hehe ja som du sa det är bara ord :crazy: Lärarna säger sexuell lägning,,,så jag snodde bara deras ord:o du har rätt beteende störning lät bättre;)

Jag tror inte att hästen ser dig som ledare för att du rycker i den och styr den med smärta. De flesta hästar slutar bråka och lyssnar för att de helt enkelt ska slippa smärta, de är inte dumma heller.

Tekniken att lära hästen att ge efter för tryck (oavsett om det kommer från en repgrimma, skänkel eller kedja) är en grundläggande metod i utbildningen. Det har inget med "ledarskap" att göra, utan ett sätt att få hästen att förstå vad den som hanterar/rider den vill. Hästar är precis som människor olika känsliga för tryck och påverkan. En del bryr sig inte om spö eller skänklar, andra reagerar kraftigt bara för viktskillnader. Min häst bryr sig inte nämnvärt om betslet. Är hon på sitt goda humör följer hon små kramningar, men är hon motiverad att göra något annat bryr hon sig inte om även en hård hand. Så på henne kan vassare bett ibland behövas, för att undvika att hamna i en dragkamp.

Jag tycker det är urbota löjligt att sätta upp regler av typen: Repgrimma är okej, kedja är fel, eller: tränsbett av den eller den millimeterstorleken är bra, kandar fel. Det som är fel på en individ, är rätt på en annan.

Jag kan säkert komma dithän med min häst - om jag ger mig 17 på det - att jag kan rida henne bettlöst och utan sadel. Men varför skulle jag? Mitt mål är att tävla i dressyr. Jag har inget behov av att imponera på min omgivning med "rätt hästmetod". Huvudsaken för mig är att jag och hästen förstår varandra i alla situationer!

Ja, så länge utövaren fattar att det ens handlar om "tryck och eftergift", det får man ju bara hoppas. För när man väl fattat det så behövs ju inga kedjor längre. Det är ju faktiskt så, för då kan man parera så mkt lättare eller hur? Då kan man kommunicera med hästapålle i alla fall. Och den skenar inte aldrig över stallplan.

Jag sysslar inte med skit. Mina hästar är glada, lätthanterliga och lydiga. De lyssnar på mig och vet att nej betyder nej. De är lättlastade, uppför sig även när andra hanterar dem och de sköter sig strålande oavsett om det är veterinär eller hovslagare som är i farten. De drar inte när man leder dem och de är inget problem att fånga i hagen. Jag har ridit barbacka i bara grimman i såväl snöstorm som sommarsol på mina förra. De som haft problem har tid, konsekvent hantering och tålamod fått ordning på och de vet var de har mig. Skulle aldrig falla mig in att hålla på och fjanta med repviftningar eller att hålla på och flytta runt dem som NH-mupparna håller på. Mina hästar respekterar mig och jag dem, jag behöver inte bevisa ngt genom att tvinga dem backa hit och dit för mitt eget höga nöjes skull, snacka om brist på respekt! Finns inte en ledarhäst i hela världen som skulle göra så mot en flockmedlem! Endast en dålig ledare bossar runt. :cool:

Ja, så länge utövaren fattar att det ens handlar om "tryck och eftergift", det får man ju bara hoppas. För när man väl fattat det så behövs ju inga kedjor längre. Det är ju faktiskt så, för då kan man parera så mkt lättare eller hur? Då kan man kommunicera med hästapålle i alla fall. Och den skenar inte aldrig över stallplan.

Nej, exakt. Sedan är det min uppfattning att kontinuerlig träning och stimulans ger lydigare hästar, bara genom att de får utlopp för sin energi. Välmotionerade hästar skenar sällan med matte över stallplanen, om de inte blir rädda för något. En häst som däremot har stått i box en vecka är en helt annan sak, vilket alla som har haft en energisk individ på boxvila känner till...

Tekniken att lära hästen att ge efter för tryck (oavsett om det kommer från en repgrimma, skänkel eller kedja) är en grundläggande metod i utbildningen. Det har inget med "ledarskap" att göra, utan ett sätt att få hästen att förstå vad den som hanterar/rider den vill. Hästar är precis som människor olika känsliga för tryck och påverkan. En del bryr sig inte om spö eller skänklar, andra reagerar kraftigt bara för viktskillnader. Min häst bryr sig inte nämnvärt om betslet. Är hon på sitt goda humör följer hon små kramningar, men är hon motiverad att göra något annat bryr hon sig inte om även en hård hand. Så på henne kan vassare bett ibland behövas, för att undvika att hamna i en dragkamp.

Jag tycker det är urbota löjligt att sätta upp regler av typen: Repgrimma är okej, kedja är fel, eller: tränsbett av den eller den millimeterstorleken är bra, kandar fel. Det som är fel på en individ, är rätt på en annan.

Jag kan säkert komma dithän med min häst - om jag ger mig 17 på det - att jag kan rida henne bettlöst och utan sadel. Men varför skulle jag? Mitt mål är att tävla i dressyr. Jag har inget behov av att imponera på min omgivning med "rätt hästmetod". Huvudsaken för mig är att jag och hästen förstår varandra i alla situationer!

Jag menar inte att alla borde rida utan utrustning. Vill du rida dressyr så är det klart att det okej, det är ju erat mål. Jag vill inte heller imponera på någon.
Jag menar vissa kanske inte får sin häst förbi den där presseningen som ligger påvägen till hagen och tar då en kejda run nosen eller genom munnen på sin vättskrämda häst och sliter med den. det va som exempel. Jag menar vissa tar till våld innan de provat något annat.
Klart ett skaprare bett är bättre änn ett milt bett som man måste slita i. Själv rider jag bettlöst av andra anledningar på mina hästar. Men en av mina vänner tävlar högre klasser i dressyr och har kandar vid tävling pga att det är ett krav.
Försöker bara mena på de som brukar våld. det är inte rättvist att slå en rädd eller missföståd individ. En individ som tar komandot som ledare har ju en annledning till varför han inte tycker att du är en duglig ledare, bara därför ska denne får stryk?
hoppas du förstå jag menar på de som har skarpt bett för att de är snyggt eller för att hästen gör ett oönskat beteende (som kan bero på t.ex. smärta eller missförstånd) De som rappar hästen om den rycker till eller sliter runt den i kedja.

En individ som tar komandot som ledare har ju en annledning till varför han inte tycker att du är en duglig ledare, bara därför ska denne får stryk?

Jag tror inte på att göra saker för komplicerat. Jag tror att många hästar (ston) tar kommandot för att de kan. Det är rätt kul att vara den som bestämmer! ;)

Jag menar vissa kanske inte får sin häst förbi den där presseningen som ligger påvägen till hagen och tar då en kejda run nosen eller genom munnen på sin vättskrämda häst och sliter med den.

Något sådant exempel har jag aldrig sett, däremot hårda metoder vid lastproblem, något som ofta har sitt ursprung i osäkerhet eller rädsla hos hästen. Det är trist att bevittna.

Framför allt stör jag mig på ryttare som använder otydliga sätt att kommunicera med hästen. De skriker, spöar hästen vid fel tillfälle, eller bestraffar den på annat sätt i fel moment. Hästen har ingen chans att förstå vad den har gjort, eller vad den förväntas göra. Väldigt många ryttare rider också varv på varv utan att någonsin berömma hästen! Jag ser uppfostran som ren utbildning, inte som ledarskap. Jag coachar hästen att förstå mitt signalsystem. Det är inte säkert att den någonsin kommer att se mig som en ledare, men den ska i alla fall förstå vad jag menar.

Jag sysslar inte med skit. Mina hästar är glada, lätthanterliga och lydiga. De lyssnar på mig och vet att nej betyder nej. De är lättlastade, uppför sig även när andra hanterar dem och de sköter sig strålande oavsett om det är veterinär eller hovslagare som är i farten. De drar inte när man leder dem och de är inget problem att fånga i hagen. Jag har ridit barbacka i bara grimman i såväl snöstorm som sommarsol på mina förra. De som haft problem har tid, konsekvent hantering och tålamod fått ordning på och de vet var de har mig. Skulle aldrig falla mig in att hålla på och fjanta med repviftningar eller att hålla på och flytta runt dem som NH-mupparna håller på. Mina hästar respekterar mig och jag dem, jag behöver inte bevisa ngt genom att tvinga dem backa hit och dit för mitt eget höga nöjes skull, snacka om brist på respekt! Finns inte en ledarhäst i hela världen som skulle göra så mot en flockmedlem! Endast en dålig ledare bossar runt. :cool:

Nej men då är det ju inga problem för dig och det är kul att höra. Men om en häst skulle försöka rusa iväg över stallplanen med dig skulle du då Dra en kedja genom munnen på den eller föröka hitta anledningen till varför den rusar?
många hä verkar tro att NH enbar handlar om att snurra ett rep,,,NH är en Jätte stor benämning på många olika arbets metoder man kan använda på en häst utan att bruka våld eller smärta. Jag skulle aldrig tvinga Peewee till att backa tre meter eller bossa runt honom utan anledning. Men där imot istället för att rappa till honom med en pisk för att han går för nära kanske jag backar honom två steg och sedan fortsätter. Jag mednade inte att de som råkar ha ett spö när de rider för att förstärka skänkeln är plågare, jag menar att jag tycker det är fel att man har med ett spö när man rider för att man ska kunna rappa hästen när den gör fel.

Jag tror inte på att göra saker för komplicerat. Jag tror att många hästar (ston) tar kommandot för att de kan. Det är rätt kul att vara den som bestämmer! ;)

sant:o men det beror ju fortfarande på bristande kunskaper från ryttare;)

är det någon här inne som vet vad NH innebär eftersom det snackas om att man viftar ett rep...nej nej, NH är inte repviftning

Ursprungligen postat av Mia_R
Jag sysslar inte med skit. Mina hästar är glada, lätthanterliga och lydiga. De lyssnar på mig och vet att nej betyder nej. De är lättlastade, uppför sig även när andra hanterar dem och de sköter sig strålande oavsett om det är veterinär eller hovslagare som är i farten. De drar inte när man leder dem och de är inget problem att fånga i hagen. Jag har ridit barbacka i bara grimman i såväl snöstorm som sommarsol på mina förra. De som haft problem har tid, konsekvent hantering och tålamod fått ordning på och de vet var de har mig. Skulle aldrig falla mig in att hålla på och fjanta med repviftningar eller att hålla på och flytta runt dem som NH-mupparna håller på. Mina hästar respekterar mig och jag dem, jag behöver inte bevisa ngt genom att tvinga dem backa hit och dit för mitt eget höga nöjes skull, snacka om brist på respekt! Finns inte en ledarhäst i hela världen som skulle göra så mot en flockmedlem! Endast en dålig ledare bossar runt.

Jisses, vill du bli min bästa vän? Eller typ mentor. Jag behöver en sån mänska häromkring! :D

Nej men då är det ju inga problem för dig och det är kul att höra. Men om en häst skulle försöka rusa iväg över stallplanen med dig skulle du då Dra en kedja genom munnen på den eller föröka hitta anledningen till varför den rusar?

Men vad menar du skulle vara anledningen? jag tror inte hästen tänker så långt att den har en plan med att sticka, eller att det behöver finnas någon raffinerad förklaring. Är den inte rädd för något, kan den dra för att den vill springa in i stallet till kvällsmaten, för att den är van att göra så eller för att den blir otrygg när bara matte är med och saknar kompisarna... typ. Men vad spelar orsaken då för roll? Om man utesluter rädsla tycker jag inte att det har någon avgörande betydelse varför hästen drar. Varje gång den inte lyckas slita sig och ryttaren som leder den berömmer hästen när den uppför sig, stärks det positiva beteendet, oavsett vad anledningen var till att hästen ville dra.

Något sådant exempel har jag aldrig sett, däremot hårda metoder vid lastproblem, något som ofta har sitt ursprung i osäkerhet eller rädsla hos hästen. Det är trist att bevittna.

Framför allt stör jag mig på ryttare som använder otydliga sätt att kommunicera med hästen. De skriker, spöar hästen vid fel tillfälle, eller bestraffar den på annat sätt i fel moment. Hästen har ingen chans att förstå vad den har gjort, eller vad den förväntas göra. Väldigt många ryttare rider också varv på varv utan att någonsin berömma hästen! Jag ser uppfostran som ren utbildning, inte som ledarskap. Jag coachar hästen att förstå mitt signalsystem. Det är inte säkert att den någonsin kommer att se mig som en ledare, men den ska i alla fall förstå vad jag menar.

Jag har sett, läst och hört just det exemplet.:(
Ja precis de är jobbit att se hästar som inte förstår och får stryck för det. Och som du sa det är ju viktigt med berömm så att hästen vet när den förståt rätt.
Kalla det ledarskap eller inte, så länge det går ut på att hästen ska förstå utan våld så tycker jag det är bra hästhantering. sedan har ju alla olika inriktning och mål.;)

sant:o men det beror ju fortfarande på bristande kunskaper från ryttare;)

Ja, eller bristande självförtroende. Men det behövs ju sällan några hårda metoder att ändra på saken om inte hästen tagit för vana att bete sig så illa att den är farlig för omgivningen. Då är det svårare av praktiska skäl.

Ja, eller bristande självförtroende. Men det behövs ju sällan några hårda metoder att ändra på saken om inte hästen tagit för vana att bete sig så illa att den är farlig för omgivningen. Då är det svårare av praktiska skäl.

Precis. Fast har det gått så långt att hästen är rent av farlig så tycker jag att man ska skaffa en bra tränare som hjälper till, och då menar jag en tränare som ger hästen och ägaren tid att komma över det och hitta en säger väg att klara av det i vardagen fram över. ;)

Håller delvis med dig, fast jag vill inte använda etiketten NH. För det är precis som att NH är lösningen på allt.

Sunt förnuft och vanligt hästvett skulle jag hellre vilja kalla det, men det är inte så många som skulle förstå det är jag rädd.

Utan att nu vara NH-expert så vill jag också nämna repgrimman, som så många tycker är bra. Den fungerar ju just för att den ger hästen smärta/obehag när föraren drar/rycker i den. På vilket sätt skulle den vara så fantastiskt mycket bättre än ett kedjegrimskaft?

Vart jag vill komma är att det går trender och mode i allt, så även hästuppfostran. Men människor och hästar har varit de samma i århundraden. Det gäller att se bakom trenderna och ta ut det "gottaste" av alltihop, inte låsa sig vid att man är en viss typ av hästfolk, eller är hängiven en viss "skola".

:bow::bow::bow::bow:

sedan kör vi på ett knapplån .

Jag tycker som så att gå in i hagen, observera hur hästarna i en flock gör emot varandra, lek med hästen och försök läsa kroppspråk.
Jag har, genom att sitta flera timmar i hagen, kommit hästen jag rider grymt nära.
Jag har alltid använt mig av metoder som hästarna använder mot andra hästar - det dem förstår. Ska jag gå in i boxen med mat och ge hästen, så ska denne vänta. Gör hästen inte det så stampar jag med benet eller gör ett svagare ljud. Markerar att 'håll dig undan'. Samma sak som om man kommer in i hagen och en häst blir närgången. Genom att stamap hårt i marken samt backa emot hästen så visar man att 'du är för nära' exempelvis.
Sedan har jag och hästen jag tränar lekt i hagen, jaga eller en typ av kurragömma. Han lär sig att jag finns med i bilden, att det är jag som bestämmer när jag vill sluta leka (att jag drar mig undan m.m). Han har lärt sig att lita på mig. Och helt utan vare sig snälla eller skarpa bett, olika typer utan clickerträning eller vad som helst. så har jag kommit så långt att jag faktiskt kan leda honom till och från stallet utan grimma. (Något jag inte gör för säkerhetsrisker osv)

Just som tidigare sagt; sunt förnuft! Det är väl ganska självklart att om hästen hugger en så ska man tillrättavisa. Gör hästen fel så korrigera den med en metod som behövs för att hästen ska lyssna.
Jag tycker inte att man ska gå efter tex en NH metod utan för hur hästen i fråga fungerar. Varje häst är en individ, precis som oss. För alla vi kan inte tex jobba på samma jobb för att vi alla passar inte för jobbet. Och då finns det ingen som kan lära oss det jobbet för vi passar helt enkelt inte till det. Och jag tror att det blir samma sak med hästar.
En del måsta ha dom där tuffa tagen medans andra räcker det med ett 'Nej'..

Mina hästar försöker inte dra mig över stallplan, andras ouppfostrade hästar är inte mitt problem. Jag har inte betalt för att hantera andras hästar och står tack och lov inte i några kollektivstall där jag måste göra det heller. Jag har haft problemhästar = osäkra hästar pga felhantering. Felhanterade hästar behöver konsekvent hantering med tydliga regler, det ska inte vara en massa tjafsande med att flytta en häst hit eller dit = dålig hantering, hästar gör inte så mot andra hästar = dumheter. Osäkra korrigerar i det oändliga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 440
Senast: alicegard
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 623
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar