Regler för sin häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Regler för sin häst.

Om de tävlar varje helg så tillbringar de antagligen en massa tid till hantering, ridning, miljö o lastträning.
Mer än vad man kan åstadkomma med en stunds promenad hemma o lite gos:rofl:

Ungdomarna som inte har hästvana föräldrar eller mentorer fattar inte att man inte behöver någon metod alls.
Bara lite känsla för djuret, ömsesidig respekt o konsekvens.

jo visst, de lasttränar ju varje dag, tränar miljö osv..
det var inte riktigt det jag tog upp omfrån början egentligen..utan att JAG upplev det som att tävlingsmänniskor hellre går förbi problemen än löser dem..

sistnämda förstår jag inget alls av?

delvis knapplån...

NH är säkert en utmärkt metod/skola för orutinerade/osäkra människor utan vettiga förebilder att hitta ett bra sätt att kommunicera med hästar.

Som jag uppfattat det är det numera nästan religiösa begrepet NH mest en beskrivning av just sunt hästmannaskap- alltså precis det sättet bra hästfolk i alla tider hanterat hästar. Och fortfarande gör. Utan att kalla det något speciellt.

Sk Tävlingsmänniskor, alltså de som tävlar på hög nivå och har högpresterande hästar använder sig i regel inte av någon annan "lära" än det som fungerar bäst, dvs sunt hästmannaskap. Proffessionellt hästfolk lever runt och med sina djur hela tiden, på träning och tävling och i det vardagliga. De som i tråden kallas tävlingsmänniskor har för det mesta mkt god koll på sina hästar, de har hästar som respekterar människan som sin ledare, hästar som är mkt välhanterade och lydiga (även jämfört med sk nh-hästar).
Människor som hanterar fina och dyra hästar 24/7 har absolut inget att vinna på "quick fix"-lösningar där en oharmonisk häst tvingas till att prestera/uppföra sig pga våld. Tvärtom!
Elithästarna kan jämföras med elitidrottsmän och kvinnor. De måste må psykiskt bra för att prestera bra.
Sen att de på tävlingsplats kanske använder tex kedjegrimskaft, skarpare bett och spön är i de flesta fall en säkerhetsåtgärd. En häst som aldrig blir rädd/exalterad/busig är inte längre en häst. Och mår förmodligen inte heller speciellt bra.
På en tävlingsplats blir de flesta hästar upprymda, det är nya dofter, nya hästar etc. En topptrimmad energistinn och adrenalinfylld tävlingshäst är inte alltid lätt att hålla, även om den i 95% av fallen lyssnar mkt bra på sin groom/ryttare (och nej, det finns inte utrymme på tävlingsplatsen, på veterinärbesiktningen, framridningsbanan, collecting ring att i en halvtimme lugnt övertala hästen att det är trevligare på marken än i luften... Andra hästar och människor kan ta skada)

Som jag tidigare sagt, NH är oxå i mina ögon ett mkt bra sätt att skola de som inte har hästhanteringen på det klara.
Våld av alla de slag är givetvis aldrig nånsin att föredra, vilket många orutinerade hästmänniskor ofta tror.
En lite äldre (och även yngre) rutinerad häst-/tävlingsmänniska kan för det mesta föra sig mkt väl med hästar och det känns bakvänt att små -20 tjejer som gått ett par helgclinics i sunt förnuft ska berätta för dem hur de ska bete sig?

Absolut inget ont om NH- det jag vänder mig emot är att vissa NH-utövare tror de sitter på något stort, en sanning som ingen utanför NH-kretsarna förstår. För det gör vi visst (eller kanske inte just de viftade repen), vi kallar det inte något speciellt bara, för det är så vi alltid gjort, och lärt oss från början.

Måste bara tillägga:

Dessa tävlingsmänniksor..De riktigt inbitna..där ska allt gå fort, ingen tid över till annat än träning inför tävling :angel:
Sällan något gos eller annan träning..

Bara jag som uppfattar det så ?

Har läst hela tråden. Som jag uppfattar det som är att det finns fördomar mot oss tävlingsryttare och samtidigt som andra har fördomar mot nh träning. Jag har själv ingen erfarenhet av nh överhuvudtaget och kommer nog aldrig vara intresserad av det själv. Men den uppfattning du har om tävlingsryttare tycker jag är helt fel. En häst är ingen tävlingsmaskin det tycker jag är regel nummer 1 om man ska tävla. Tycker man så kommer man ingen vart inom tävling.
Det måste finnas tillit mellan ryttare och hästen på tex en hoppbana, om en häst inte litar ett dugg på ryttaren kommer man ju ingen vart. MEn samtidigt måste man faktiskt träna för att komma någonvart. Hästen måste vara lydig och lita till 100% på sin ryttare och jag anser att all den tilliten kommer ju inte bara fram på träning. Den kommer även från den sociala biten.
För min egen del tycker jag att den sociala biten är ytterst viktig, finns det något mysigare än att stå och gosa med sin egen häst?
Vet att det här vart något luddigt skrivet men jag hoppas ändå att ni förstår vad jag menar :)

beror på placering, under hakan så ges eftergift då kedjan glider tillbaka i löst läge eller förblir så om inte hästen dragit alls i kedjan

De gånger jag varit med om att kedja använts har den hakats upp sig och efter avlägsnandet av kedjan har vanlig grimma fungerat bättre för att lösa problemet.

Har läst hela tråden. Som jag uppfattar det som är att det finns fördomar mot oss tävlingsryttare och samtidigt som andra har fördomar mot nh träning. Jag har själv ingen erfarenhet av nh överhuvudtaget och kommer nog aldrig vara intresserad av det själv. Men den uppfattning du har om tävlingsryttare tycker jag är helt fel. En häst är ingen tävlingsmaskin det tycker jag är regel nummer 1 om man ska tävla. Tycker man så kommer man ingen vart inom tävling.
Det måste finnas tillit mellan ryttare och hästen på tex en hoppbana, om en häst inte litar ett dugg på ryttaren kommer man ju ingen vart. MEn samtidigt måste man faktiskt träna för att komma någonvart. Hästen måste vara lydig och lita till 100% på sin ryttare och jag anser att all den tilliten kommer ju inte bara fram på träning. Den kommer även från den sociala biten.
För min egen del tycker jag att den sociala biten är ytterst viktig, finns det något mysigare än att stå och gosa med sin egen häst?
Vet att det här vart något luddigt skrivet men jag hoppas ändå att ni förstår vad jag menar :)

Jag tycker att det var ett bra inlägg. :)
Du har helt rätt. Det verkar finnas en hel del fördomar både mot tävlingsryttare och NH människor. Bägge sortens fördomar beror nog på okunskap.

Jag sysslar inte med skit. Mina hästar är glada, lätthanterliga och lydiga. De lyssnar på mig och vet att nej betyder nej. De är lättlastade, uppför sig även när andra hanterar dem och de sköter sig strålande oavsett om det är veterinär eller hovslagare som är i farten. De drar inte när man leder dem och de är inget problem att fånga i hagen. Jag har ridit barbacka i bara grimman i såväl snöstorm som sommarsol på mina förra. De som haft problem har tid, konsekvent hantering och tålamod fått ordning på och de vet var de har mig. Skulle aldrig falla mig in att hålla på och fjanta med repviftningar eller att hålla på och flytta runt dem som NH-mupparna håller på. Mina hästar respekterar mig och jag dem, jag behöver inte bevisa ngt genom att tvinga dem backa hit och dit för mitt eget höga nöjes skull, snacka om brist på respekt! Finns inte en ledarhäst i hela världen som skulle göra så mot en flockmedlem! Endast en dålig ledare bossar runt. :cool:

:rofl::bow:
Visst kan jag tycka att det är lite kul att leka lite i repgrimma med hästen någon gång ibland och då få respons men tycker inte att folk som håller på med NH så gott som varje dag faktiskt kommer någonstans. Visst, de kanske kan rida sina hästar utan utrustning, men hästen kommer inte upp mer från bogarna m.m.

delvis knapplån...

NH är säkert en utmärkt metod/skola för orutinerade/osäkra människor utan vettiga förebilder att hitta ett bra sätt att kommunicera med hästar.

Som jag uppfattat det är det numera nästan religiösa begrepet NH mest en beskrivning av just sunt hästmannaskap- alltså precis det sättet bra hästfolk i alla tider hanterat hästar. Och fortfarande gör. Utan att kalla det något speciellt.

Sk Tävlingsmänniskor, alltså de som tävlar på hög nivå och har högpresterande hästar använder sig i regel inte av någon annan "lära" än det som fungerar bäst, dvs sunt hästmannaskap. Proffessionellt hästfolk lever runt och med sina djur hela tiden, på träning och tävling och i det vardagliga. De som i tråden kallas tävlingsmänniskor har för det mesta mkt god koll på sina hästar, de har hästar som respekterar människan som sin ledare, hästar som är mkt välhanterade och lydiga (även jämfört med sk nh-hästar).
Människor som hanterar fina och dyra hästar 24/7 har absolut inget att vinna på "quick fix"-lösningar där en oharmonisk häst tvingas till att prestera/uppföra sig pga våld. Tvärtom!
Elithästarna kan jämföras med elitidrottsmän och kvinnor. De måste må psykiskt bra för att prestera bra.
Sen att de på tävlingsplats kanske använder tex kedjegrimskaft, skarpare bett och spön är i de flesta fall en säkerhetsåtgärd. En häst som aldrig blir rädd/exalterad/busig är inte längre en häst. Och mår förmodligen inte heller speciellt bra.
På en tävlingsplats blir de flesta hästar upprymda, det är nya dofter, nya hästar etc. En topptrimmad energistinn och adrenalinfylld tävlingshäst är inte alltid lätt att hålla, även om den i 95% av fallen lyssnar mkt bra på sin groom/ryttare (och nej, det finns inte utrymme på tävlingsplatsen, på veterinärbesiktningen, framridningsbanan, collecting ring att i en halvtimme lugnt övertala hästen att det är trevligare på marken än i luften... Andra hästar och människor kan ta skada)

Som jag tidigare sagt, NH är oxå i mina ögon ett mkt bra sätt att skola de som inte har hästhanteringen på det klara.
Våld av alla de slag är givetvis aldrig nånsin att föredra, vilket många orutinerade hästmänniskor ofta tror.
En lite äldre (och även yngre) rutinerad häst-/tävlingsmänniska kan för det mesta föra sig mkt väl med hästar och det känns bakvänt att små -20 tjejer som gått ett par helgclinics i sunt förnuft ska berätta för dem hur de ska bete sig?

Absolut inget ont om NH- det jag vänder mig emot är att vissa NH-utövare tror de sitter på något stort, en sanning som ingen utanför NH-kretsarna förstår. För det gör vi visst (eller kanske inte just de viftade repen), vi kallar det inte något speciellt bara, för det är så vi alltid gjort, och lärt oss från början.

Hej (ledsen har inte varit inne på ett tag, ligger sjuk)

Att säga att NH enbart är för människor som är osäkra/inte kan hästar tycker jag personligen är rätt elakt.
Jag ser det så här:
Dålig/sämre hästhantering: andvänds våld/smärta
Bra hästhantering: andvänds inget våld/smärta
NH: när du försöker kominusera med hästen som den komuniserar med andra hästar.

Jag har inga fördomar om tävlingsryttare, hobbyryttare eller annat vad man använder sin häst till är ens eget val och vad man gör spelar väl ingen roll så länge båda tycker det är kul.
Utan själv utgår jag enbart från hur man hanterar hästen.
Så helt ärligt, JA jag blir arg/upprörd när jag ser någon slå/rappa sin häst eller onödigt rycka den i munnen. Men jag tycker inte folk sköter sina hästar illa för att dom inte tränar NH.

När du säger att alla jobbar NH och förstår det (förutom repviftandet) bara att de inte kallar det något. Jag är väldigt säker på att du inte har en aning om vad NH är. Jag kräver inte att du sätter dig in i det, men innan jag höll på med NH och lärde mig av de som faktisgt kan NH så trodde inte jag häller det va så stor skillnad, tro mig det är mkt mkt att lära.

Och ja det finns många som säger sig vara duktiga NH tränare som visar sig vara bluff. Sen finns det de där som verkligen har den talangen. Och när man ser dom jobba, nej NH sitter inte på någon stor sanning, det gör ingen annan häller. Själv ser jag NH som ja vissa hoppar, vissa tömkör, vissa tränar NH.

Jag va på en kurs, dit kom några med en nordsvensk som va så rädd. Han skenade blint för minsa lilla, han droppade av svett när han kom ur transporten och va nästan omöjlig att bara få in i stallet. Denna häst va en fara både för sig själv och sin omgivning. Jag pratade lite med ägarna och de sa att de köpt honom av några som tydligen inte tagit hand om honom så bra. De hade varit hos så många kända tränare m.m. allt för att få hjälp ingen hade lyckats. De sa att detta va sista chansen funkade detta inte skulle de låta avliva honom för både hans och hans omgivninfs bästa.
Denna "NH" tränaren jobbade hästen i kanske en timme inte mer. sedan stod häsen lös brevid honom medan han kastade en stor vit dunk med lite vatten i. Hästen reagerade inte ens den såg bara lite nyfiket på publiken och sedan fick ägren gå in jobba hästen på samma sätt och när de skulle hem igen. Hästen gick som en klocka. Visst reagerade den fortfarande på saker runt om och det kommer förmodligen ta tid att få den helt trygg men så stor skillnad på så kort tid. Jag va målös.
Du påstår alltså att denna NH tränaren bara va en osäker/okunnig människa som försökte lära ut lite hästvet? långt ifrån.
det är skillnad på NH och hästvett.
Precis som det är skillnad på att rida dressyr och åka häst på ponny ridning.

Jag menar inte att det är fel att inte träna NH, men jag tycker det är fel att gämföra NH med vanligt hästvet.

nu blev det långt, hoppas det inte blev för sludrigt :angel: (om det är så får jag väl skylla på högfeber;) )

Visst kan jag tycka att det är lite kul att leka lite i repgrimma med hästen någon gång ibland och då få respons men tycker inte att folk som håller på med NH så gott som varje dag faktiskt kommer någonstans. Visst, de kanske kan rida sina hästar utan utrustning, men hästen kommer inte upp mer från bogarna m.m.

Du vet nog inte riktigt vad du pratar om, de som jobbat NH tillräkligt länge/ och är duktiga/konsikventa och vet vad de sysslar med kan utan problem rida en häst i form utan utrustning. Har sett folk rida båda galopp piruetter, piaff m.m. utan utrustning.
Det är ungefär samma som t.ex. dressyr vissa tror att de kan dressyr för att hästen kröker på nacken, andra vet att de har lång väg kvar, vissa kan verkligen jobba upp sin häst och få den att dansa;)

och snälla alla som läser, nej jag kan inte personligen jobba en häst i form utan utrustning, jag ligger på "vet att jag har lång väg kvar" delen ;)

Tror jag fattar vad du menar:)
Jag tycker det är synd att det ska va så mkt fördomar. Har själv vänner som tävlar på hög nivå och de är jätte fina ihop med sina hästar. Det spelar väl ingen roll vad man sysslar med så länge både häst och ryttare ar kul.
Så nu när jag skriver detta förstå mig rätt, för jag VET att det finns jätte många (förmodligen de flesta) tävlingsryttare som har jätte bra relation med sin(a) häst(ar) .
Dock kan man inte säga att man inte kommer någon vart utan det. Finns flera på högre nivå som inte har tid att umgås med sina hästar utan har skötare som gör allt, och ryttaren rider bara träningen. Såg en intevju av någon hoppryttare, för många år sedan, (det va någon känd gubbe, kan inte namn:o :angel: ) han stod brevis sin bästa hästs box när de talade och hästen stod med slickade örn, hög i luften och sparkade i väggarna hela tiden. Han va tydligen underbar på banan och älskade det han gjorde men ett monster att hantera. Han hade "bara" huggit skötaren tre gånger den morgonen... Vet även att ett landslag i frankrike (mins inte vilken sport) har en NH tränare anstäld för att kunna hantera hästarna. Så vist går det att komma långt utan lydnad eller så...tyvärr...Dock håller jag med dig det är för mkt fördomar och de flesta tävlingsryttare har bra relation till sin häst med lydnand å så vidare.
Klart det finns dom som tror dom kan NH också donar och visar upsig, fast egentligen inte alls har bra kontakt med hästen.
Det finns alla sorters människor i alla sorters inriktningar antar jag:crazy:;)

Nja, jag kan inte riktigt hålla med dig ;)
Titta på denna video t ex. Visserligen en otroligt duktig person som jag är långt ifrån lika duktig som, men ändå se hur hans signaler verkligen går igenom! Hans häst utvecklas och rör sig bättre och friare än de flesta andra hästar skulle jag vilja påstå.
http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis

Eller på denna, där han gör exempelvis galoppiruetter utan träns
http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA

Jag säger inte att det är fel att göra på andra sätt, men det GÅR! Det har du bevis på här. Det går att utveckla hästen även fysiskt och jag skulle säga att det är mycket enklare att inte göra något negativt av det ju mindre medel man använder. Ju mindre hjälptyglar eller andra saker som ska få hästen i form du använder desto mindre risk att hästen utvecklas negativt av det.

Om man rider helt löst, stoppar sin häst utan varken träns eller halsring så måste man använda sitsen. Och det är också sitsen/kroppen som är det största medlet du använder inom NH. Sedan kan du ha linor osv till hjälp för att ge pyttesmå fina signaler, göra pyttesmå justeringar men kan du inte behärska hästen utan dem kan du aldrig rida den löst och du kan aldrig utföra sådana svåra saker löst, utan att utsätta dig själv för fara.

Tyckte din text bar bra skriven och förstod vad du menar!
Hade bara några funderingar. Men det finns ju olika slags NH, och eftersom du som du säger inte är så insatt kanske du inte har träffat på så många olika delar av det. Eller hur man nu ska säga :D

Varför skulle NH endast vara bra för nybörjare/sådana med problem?
Jag skulle nog kunna säga att NH är något för alla som någon gång kommer i kontakt med hästar. Det är ingenting man tränar, det är något man lever i. Nu låter jag nästintill religös i fråga om horsemanship, men så är det faktiskt. Alla människor borde lära sig se sina hästar. Öppna ögonen, för det är långt ifrån alla människor i detta land som gjort det.

Om vi säger såhär, för att ta ett exempel:

Bettans hund är mycket jobbig. Den hoppar på andra människor, drar i kopplet och skäller ideligen. Vad gör Bettan åt det?
Jo, antingen skaffar hon ett starkare koppel som hon kan slita i om hunden börjar hoppa mot andra människor. Men i de flesta fall tror jag att hon går på en kurs för att få hjälp med problemet. En hundhanteringskurs där hon lär sig dominera sin hund med mycket små signaler. Alternativ nummer två är alltså vanligast utifrån vad jag hört (har inte hund själv, men ändå). Iaf tycker jag att det är det alternativet jag skulle föredra, och det alternativet som är bäst för hunden iom att den då känner sig trygg med sin matte och tycket om henne.

Om vi byter ut ordet hund mot häst här, så skulle jag säga att altenativ ett är betydligt vanligare tyvärr. Nu är det väl inte så vanligt precis att hästar hoppar på folk eller skäller ideligen, men nog finns det många som sparkar, bits eller liknande.

Påstår däremot inte att det är fel att använda så som bett, spön eller liknande ur säkerhetssynpunkt men inte bruka dem i den dagliga hanteringen för då är något fel... hos människan.

Det är långt ifrån alla människor som förstår, ser och kan kommunicera med sina hästar. Och jag kan det inte heller... än.
Men situationen lär ju inte förbättras om personen inte öppnar ögonen mot hästen. Om personen inte ens förstår att det är den själv som är problemet, som alltid.

Fast kan alla människor i alla tider hantera sina hästar så bra att de kan rida dem löst vart som helst, i vilken riktning som helst. Eller styra dem från marken på samma sätt... löst?

Jag säger inte att det är smart ur säkerhetssynpunkt att göra detta, men KAN de? Det är när man tar bort alla hjälpmedel, allting som håller fast hästen som man får veta den verkliga sanningen. Det har jag fått känna av alltför många gånger. Påstår fortfarande inte att jag kan allt detta vartsomhelst, men jag vill. Jag strävar mot det, och jag letar hela tiden efter problemen hos mig själv. Och hittar dem alltid i mig själv, tillslut.

NH består inte av repviftande.

Tyckte din text bar bra skriven och förstod vad du menar!
Hade bara några funderingar. Men det finns ju olika slags NH, och eftersom du som du säger inte är så insatt kanske du inte har träffat på så många olika delar av det. Eller hur man nu ska säga :D

Varför skulle NH endast vara bra för nybörjare/sådana med problem?
Jag skulle nog kunna säga att NH är något för alla som någon gång kommer i kontakt med hästar. Det är ingenting man tränar, det är något man lever i. Nu låter jag nästintill religös i fråga om horsemanship, men så är det faktiskt. Alla människor borde lära sig se sina hästar. Öppna ögonen, för det är långt ifrån alla människor i detta land som gjort det.

Om vi säger såhär, för att ta ett exempel:

Bettans hund är mycket jobbig. Den hoppar på andra människor, drar i kopplet och skäller ideligen. Vad gör Bettan åt det?
Jo, antingen skaffar hon ett starkare koppel som hon kan slita i om hunden börjar hoppa mot andra människor. Men i de flesta fall tror jag att hon går på en kurs för att få hjälp med problemet. En hundhanteringskurs där hon lär sig dominera sin hund med mycket små signaler. Alternativ nummer två är alltså vanligast utifrån vad jag hört (har inte hund själv, men ändå). Iaf tycker jag att det är det alternativet jag skulle föredra, och det alternativet som är bäst för hunden iom att den då känner sig trygg med sin matte och tycket om henne.

Om vi byter ut ordet hund mot häst här, så skulle jag säga att altenativ ett är betydligt vanligare tyvärr. Nu är det väl inte så vanligt precis att hästar hoppar på folk eller skäller ideligen, men nog finns det många som sparkar, bits eller liknande.

Påstår däremot inte att det är fel att använda så som bett, spön eller liknande ur säkerhetssynpunkt men inte bruka dem i den dagliga hanteringen för då är något fel... hos människan.

Det är långt ifrån alla människor som förstår, ser och kan kommunicera med sina hästar. Och jag kan det inte heller... än.
Men situationen lär ju inte förbättras om personen inte öppnar ögonen mot hästen. Om personen inte ens förstår att det är den själv som är problemet, som alltid.

Fast kan alla människor i alla tider hantera sina hästar så bra att de kan rida dem löst vart som helst, i vilken riktning som helst. Eller styra dem från marken på samma sätt... löst?

Jag säger inte att det är smart ur säkerhetssynpunkt att göra detta, men KAN de? Det är när man tar bort alla hjälpmedel, allting som håller fast hästen som man får veta den verkliga sanningen. Det har jag fått känna av alltför många gånger. Påstår fortfarande inte att jag kan allt detta vartsomhelst, men jag vill. Jag strävar mot det, och jag letar hela tiden efter problemen hos mig själv. Och hittar dem alltid i mig själv, tillslut.

NH består inte av repviftande.

Tack här fick vi en bra förklaring;)

Du kanske borde vara mer specifik då du hånar andra då, så att man förstår vilka du menar... lilla vän.

Måste bara tillägga:

Dessa tävlingsmänniksor..De riktigt inbitna..där ska allt gå fort, ingen tid över till annat än träning inför tävling :angel:
Sällan något gos eller annan träning..

Bara jag som uppfattar det så ?

Det är väl inte bara tävlingsmänniskor som vill att det ska gå fort?
(men jag vet hurdana du menar)

Jag nog vad man skulle kalla för "inbiten" tävlingsryttare, men för den skull har jag aldrig låtit något gå ut över hästen.

Jag har alltid haft mkt väluppfostrade hästar, just för att jag sätter gränser utan att på ngt sätt slå eller plåga min häst. Jag "talar" helt enkelt om för hästen var jag accepterar eller inte.
Mitt mål är och har alltid varit, att sträva efter en hållbar häst som mår bra och trivs med livet (därav inte stressa med vare sig träningar eller tävlingar). Nu har jag en pigg och frisk mkt väluppfostrad 19-årig dressyrhäst och vi tävlar fortfarande, men nästa år blir det nog fölboxen för hennes del, hon har gjort sitt på tävlingsbanan nu (S:t Georges en gång i tiden)...

Nu är jag medveten om att många tävlingsryttare tyvärr är som du beskriver.
Hästen ska kvala till den ena unghästtävlingen efter den andra, vilket den säkert gör, men hur länge tävlar den sen?
Och är den ouppfostrad viftas det bort med att det är en unghäst.

När jag tog föl på en annan häst för ett par år sedan, hade jag samma krav på fölet gällande lydnad som de äldre hästarna och han blev en mkt trevlig ungpojk att ta hand om, sa de som köpte honom.

Och nej, jag kan inget/har inte lärt mig något om NH jag går på sunt förnuft, och har läst en del etologi (lran om hur djur beter sig och varför de gör det). Det funkar uppenbarligen iaf.

Senast ändrad:

Jag sysslar inte med skit. Mina hästar är glada, lätthanterliga och lydiga. De lyssnar på mig och vet att nej betyder nej. De är lättlastade, uppför sig även när andra hanterar dem och de sköter sig strålande oavsett om det är veterinär eller hovslagare som är i farten. De drar inte när man leder dem och de är inget problem att fånga i hagen. Jag har ridit barbacka i bara grimman i såväl snöstorm som sommarsol på mina förra. De som haft problem har tid, konsekvent hantering och tålamod fått ordning på och de vet var de har mig. Skulle aldrig falla mig in att hålla på och fjanta med repviftningar eller att hålla på och flytta runt dem som NH-mupparna håller på. Mina hästar respekterar mig och jag dem, jag behöver inte bevisa ngt genom att tvinga dem backa hit och dit för mitt eget höga nöjes skull, snacka om brist på respekt! Finns inte en ledarhäst i hela världen som skulle göra så mot en flockmedlem! Endast en dålig ledare bossar runt. :cool:

Vem har sagt att NH-människor bossar runt sina hästar?

Nä du, om det är detta intryck du fått av NH har du inte sett allt. Inte sett mycket skulle jag till och med kunna påstå. Att kunna "styra" sin häst i vilken riktning man vill är självklart inom NH. Lika självklart som du styr din häst när du rider. Kallar du det också att bossa runt hästen? För i så fall är jag helt säker på att du också gör det.

Ska man kunna bygga upp ett samspel, en kommunikation, en tillit och en respekt mellan sig och hästen måste man dels visa hästen att man inte tänker bråka, men visa att det är man själv som har högst rang. Det behöver man inte göra genom att flytta hästen, det kan räcka bara genom att vara med den. Men om hästen då inte svarar för din minsta signal måste du flytta den med en lite tydligare signal. En lite "större".

Om vi t ex säger såhär. Jag har en häst som jag leder rakt framåt. Vill jag sedan svänga hästen och den inte svarar för min minsta signal på att jag riktar energi mot den, att jag vill svänga och att den ska gå undan så ger jag signalen lite tydligare. För att kunna bli hästens ledare, kunna bli en individ som hästen ser upp till måste man kunna få hästens koncentration. Hästen måste vilja göra det du ber den om. Därför är det en smal, smal lina som du måste balansera på. På den ena sidan om linan finns området där du kräver för mycket av hästen. Där den inte förstår, inte hinner tänka eller tappar lusten. Jag hamnar själv ofta på denna sida om linan, speciellt i inlärning av tricks (alltså inlärning, inte naturligt kroppspråk) och då minskar jag kraven i min träning. Det är alltså mig själv jag tränar, och hästen jag samspelar med för att reda ut begreppen. Jag ställer frågorna, hästen ger mig svaren. Har jag lyckats blir det som jag tänkt, har jag misslyckats blir det något annat.

För att återgå till linan. På den andra sidan om linan finns området där du kräver för lite av hästen. Där du är osäker i dig själv. Då känner sig hästen inte trygg hos dig eller slutar bry sig om dig eftersom den inte tycker att du är värd att se upp till.

Man måste hitta balansgången mellan detta. Och det är verkligen som att balansera på lina på cirkus ;)

Sen finns det ju olika "lätta" hästar också. Det finns hästar som inte är särskilt skeptiska till något och inte gör mycket väsen av sig. Brukar oftast kallas "okomplicerad i all hantering"-hästar. Självklart beror det ju på människan också, men om vi pratar om personligheter nu då. Sen finns det hästar som är rädda och skeptiska för mycket á la arab, och hästar som är buffliga, tar för sig och gör som de vill. Alltså inte ser något hinder i något i princip (självständiga) á la envisa ponnyer. Och självklart många fler personligheter och hästtyper. Har man en enkel häst att hantera kan man givetvis vara glad!

Och olika människor har olika mål. Men jag tror att ingen människa skulle tacka nej till att ha en fin kontakt till sin häst, att kunna utveckla den med bara kroppsignaler. Visst är det enklare att använda medel som spön, kedjor, hjälptyglar, sporrar, bett och så vidare, och jag är inte emot det. Men jag tror inte att någon människa egentligen skulle ha något emot att kunna göra det man gör dagligen med sin häst utan dessa medel, och att endast med en pytteliten signal få hästen att glatt utföra det man ber den om... med egen vilja!

Det är detta som är NH´s guldkorn. Detta folk blir lyriska av. Just att få hästen att göra saker de tidigare behövt tvinga den till. Att få känna hästens glädje och utveckling på ett fritt sätt. Det är nog därför många (inklusive mig själv) förespråkar NH. För att de någon gång upplevt detta.

Man måste vara uttalad NH-anhängare för att uppnå det du skriver om i de två sista styckena?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 440
Senast: alicegard
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 623
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud