Regler för sin häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Regler för sin häst.

klart man sett många sådanda...fast sedan så är det ju så att många som inte tävlar ser man inte och vet man inte,,,det kanske är ännu fler "vanliga" ryttare som vill att saker ska gå fort. Har klart sett tävlingsryttare som verkligen är noga och jobbar sina hästar på alla plan också;)

Kart allt har två sidor. Jag håller med om att spö även kan användas possetivt på vissa hästar för att ryttaren ska kunna va tydligare. Jag syftade dock mer på de som tar med spö för att bestraffa hästen eller som uppfostringsmedel, skrev nog inte det så tydligt:o

Skarpare bett....själv gillar jag inte bett av andra anledningar och rider mina hästar bettlöst. Men jag känner dressyr ryttare på högre nivå som har skarpare bett vid tävling pga regler m.m. så ett skarpt bett man inte sliter i är ju inte värre en ett milt som man sliter i. Men även där menade jag vissa som skriver att de leder sin häst från hage till stall med typ pellham eller liknande. eller vid situationer där man har skarpt bett och ändå måste slita i hästen.
I ditt fall så var säker det skarpare bra för att du slapp slita i bettet. Men jag hoppas du förstår min poäng;)

Kedja....Nej personligen tycker jag inte att kedja är lösningen någonstans. Men som du sa en privathäst tycker jag aldrig ska behöva kedja,,egentligen inte ens hingstar (har haft hingst själv och känner många som har). För det är inte omöjligt att träna bort med rätt hjälp (alltså tränare). På större anläggningar så visst det är klart det kan va svårt men endå tycker jag att hästarna ska kunna ledas utan att man måste vira in nosen deras i en kedja. Spelar ingen roll om det finns ston och hingstar på sammaställe. Många talar om farliga hästar, men en hingst som inte kan ledas förbi en stohagen utan att man måste slita i honom med en kedja borde väll kunna räknas som farlig häst då. Har ridit/lett många hingstar vid ston utan problem (alltså har "ägare/stället" jobbat med dom med ledarskap m.m.)

Klart man inte ska dra alla över en kam, det finns människor av varje slag, vissa vill sina hästar väl, vissa vill bara ha rosetter och vissa vet jag inte vad de sysslar med. klart man kan tävla för att vinna men endå försöka ta hand om sin häst på bästa sätt. Sammtidigt som vissa inte gör det. som sagt det är alltid individuellt.

Med NH menar jag inte någon inriktning på det sättet, för NH världen är stor och finns i flera olika varianter ;)

Alla som tävlar på lite högre nivå har jättebra koll och både miljötränar och lydnadstränar sina hästar (hur skulle det annars se ut med fulla läktare och flaggor, högtalare mm) det som syftades på var nog de som tävlar på typ klubbnivå, man blir mörkrädd ibland. Har själv varit funktionär och fått hjärtat i halsgropern mer än en gång.

Ridskolorna lär heller inte ut så mycket hästhantering, det är mest att komma till sin lektion, rida och åka hem...tyvärr. Några hänger i stallet, de lär sig väl en del, men någon organiserad hanteringsutbildning vet jag inte att det finns.

Har heller absolut inget emot spö, starkare bett eller kedja..
BARA de används i rätt händer och till förstärkande hjälper och ej som bestraffande eller uppfostringsmedel

Kedjan ger ett väldigt effektivt tryck, men en väldigt dålig eftergift. Därför tycker jag inte att den hör hemma i min hästhantering.

Alla som tävlar på lite högre nivå har jättebra koll och både miljötränar och lydnadstränar sina hästar (hur skulle det annars se ut med fulla läktare och flaggor, högtalare mm) det som syftades på var nog de som tävlar på typ klubbnivå, man blir mörkrädd ibland. Har själv varit funktionär och fått hjärtat i halsgropern mer än en gång.

Ridskolorna lär heller inte ut så mycket hästhantering, det är mest att komma till sin lektion, rida och åka hem...tyvärr. Några hänger i stallet, de lär sig väl en del, men någon organiserad hanteringsutbildning vet jag inte att det finns.

Precis. På många ridskolor lär man sig att man ska lära hästen att "veta hut" och att inte visa sig rädd vilket i praktiken betyder att man skriker/slår hästen. Man lär sig att alltid ha med en pisk och leda hästen antingen i träns eller grimma.

Har man bara "vanlig" ridskoleutbildning så är det inte så lätt att veta att det finns ett annat sätt att hantera en häst på utan piskor och skrik. Många ridskoleelever har nog aldrig hört ordet NH ens engång.

Det är inte så lätt att ställa sig på en ridbana och öva NH i 30min när det enda man känner till är den vanliga ridskoletraditionen. Det är ju inte heller så att det dräller av NH-tränare...

Jag vill tillägga att självklart finns det även bra ridskolor där man lär eleverna både hästhantering och ridning!

NH eller inte, klarar jag inte hästen med tränsbett och sunt förnuft så håller jag mig till det som funkar. Dvs man kan inte springa innan man kan gå, eller vad det heter.:o Så småningom kan man öka kraven.

Jag är nog rätt pedagogisk och tycker att det grundläggande ska sitta innan kraven ökar. Jag rider mest i skogen numera och skulle aldrig få för mig att dra iväg i galopp om jag inte har full koll i trav. Jag skulle heller inte trava om jag inte kan stanna hästen i skritt. Jag får helt enkelt inte ut lika mycket av en ridtur som jag inte kan kontrollera. Jag kan få ihop min häst fint med hjälptyglar om jag vill men det blir under protest från hästen och då är det inte kul.

Fast nu är jag rätt ambitionslös och vill bara ha en lydig kompis och inte tävla eller nåt.

Däremot rider jag ALLTID med spö eftersom min häst någon gång drabbas av panik vid olämpliga platser (särskilt om vi träffar på kossor) och då backar hon okontrollerat ner i diken, taggtråd och annat. Det enda som får henne framåt är ett spörapp. Det är alltså en säkerhetsåtgärd. Har dock endast behövt rappa till en gång:crazy:.

Sen har jag full förståelse för att skarpa bett mm kan ha sin plats bland elitryttarna. Men ofta ser man att folk betslar upp för att hästen/ponnyn sticker annars och då tycker jag det måste lösas på annat sätt.

Det var lite tankar från mig. Har provat NH men var mer imponerad i teorin än i praktiken.

Frågan är om det ens skulle finnas en efterfrågan på "hästhanteringskurser" eftersom de flesta vill lära sig RIDA hästar, inte FLYTTA hästar:rofl:.

Jo, jag håller med dig.

Har själv använt mig av sådana "metoder" innan (något jag ångrar så grymt mycket idag!). Jag tittade inte ens på hästen utan när hon reagerade och lydde mig tyckte jag allt var frid och fröjd. Men problemet kvarstod och var det något hon var extremt rädd för (t ex att hoppa) tog det lång tid innan hon kom över. Hemskt..

Men nu när jag istället ger henne lite tid att själv tänka. Att själv kämpa med den inre komflikten om hon ska hoppa eller inte, och sedan med en liten signal ber henne går över gör hon det nästan alltid. När hon känner sig trygg i situationen och med mig slappnar hon av och gör tillslut det jag ber henne om. Och det som förut tog en till två timmar tar nu max 10 minuter. Det är sjukt egentligen. Jag hade inget tålamod och ändå kunde jag hålla på och öva och försöka få över henne i över en timme förut. Och vad fick jag ut av det?

Jo en otroligt stressad häst som inte förstått någonting utan fått panik. Och nästa gång vi skulle hoppa, vad tror ni hände då? Jo problemet var bara ännu värre än gången innan.

Om man bara ställer sig och tittar på någon som hanterar sin häst med slag, skrik eller andra sådana "metoder" ser man antingen en livrädd, panikslagen häst som inte fattar någonting eller en aggressiv, försvarande häst. Man pressar hästen till att göra något den inte förstår. Och jag vet hur svårt det är att hamna i den situationen. Man tycker bara att hästen är dum i huvudet som vägrar att göra det man "ber" den om.

Och hur handlar man själv? Jo, man blir frustrerad. Man börjar koka inombords och blir väldigt arg. Detta FÅR inte hända! Då har man förlorat allt lugn och sin inre styrka. Du kan aldrig vinna över en häst om du inte har den inre styrkan. Det går inte. Och vinna är fel ord, ett dumt ord för det syftar på att man måste bryta ned hästen och själv bli dess herre. Både häst och människa ska vinna, i samspel och förståelse. Inte i panik och frustration. Om du ska kunna hålla kvar en rädd häst som dessutom är lös. Då finns bara en enda sak som avgör. En enda sak du MÅSTE ha. Du måste ha ett inre lugn, en inre övertygelse och styrka. Hästen känner hur du är inombords. Den ser det, och andra människor ser det också. Iaf om man tittar lite noggrannare så kan man se på varenda människa hur de känner sig eller upplever situationen.

Aja, nog om det. Däremot tycker jag inte att det är fel att använda diverse spön, kedjor eller nosgrimmor ur säkerhetssyfte. Det kan vara en hjälp, i en absolut nödsituation! Men hästen ska inte visas vägen i dessa. De ska inte användas för att kommunicera med hästen, det räcker kroppen och rösten så gott till på egen hand. Utan sådan utrustning bör, enligt min mening, endast användas ur säkerhetssynpunkt om en farlig situation skulle uppstå.

Frågan är om det ens skulle finnas en efterfrågan på "hästhanteringskurser" eftersom de flesta vill lära sig RIDA hästar, inte FLYTTA hästar:rofl:.

Grejen är att jag tror inte att ngn som inte vet vad NH är skulle få för sig att åka på en NH-kurs av den anledningen att "jag behöver minsann inte lära mig att svänga med rep och jag har ridit i massvis med år så jag kan hantera en häst".

Jag fick en NH-kurs i födelsedagspresent för några år sedan. Om jag inte hade fått kursen i födelsedagspresent kan jag ärligt säga att jag aldrig skulle kommit på tanken att åka iväg på NH-kurs. Kursen var verkligen en AHA-upplevelse och gav mig mersmak. Nu kan jag grunderna i NH som jag praktiserar på min häst vilket underlättat all hantering ngt otroligt.

"jag behöver minsann inte lära mig att svänga med rep och jag har ridit i massvis med år så jag kan hantera en häst".

Svänga med rep är minsann inte det lättaste, jag är INTE bra på det, jo, svänga kan jag men sedan ska man ju få stopp i exakt rätt sekund, det kan jag inte.
Men om sanningen är att jag ska spöa min häst och bruka våld för att få henne att "samarbeta" då vill jag faktiskt inte ha häst för jag verkligen avskyr att slå på någon.:crazy:

Svänga med rep är minsann inte det lättaste, jag är INTE bra på det, jo, svänga kan jag men sedan ska man ju få stopp i exakt rätt sekund, det kan jag inte.
Men om sanningen är att jag ska spöa min häst och bruka våld för att få henne att "samarbeta" då vill jag faktiskt inte ha häst för jag verkligen avskyr att slå på någon.:crazy:

Vad pratar du om och vad menar du?

Alltså, jag tror jag svamlde till det totalt.
Jag menade nog att många resonerar som du gjorde i början, att det där med att svänga med ett rep det kan ju alla, men när man väl provat så är det inte alls så lätt som det ser ut. Jag har tränat men för det mesta så blir det bättre utan repet för jag är inte tillräckligt bra på att tajma med det.
Men iaf när man börjat upptäcka att man kan använda ett rep, eller för den delen bara kroppsspråk, så finns inte alternativet att bruka våld längre, när min häst följer varje steg jag tar helt lös, då fattar jag inte hur man öht kan bruka våld (detta syftade nog på ditt tidigare inlägg om ridskolorna där man ofta lär ut detta att "hästen ska vet hut").
Hoppas jag är lite klarare nu, fast jag kan vara väldigt svamlig, det vet jag, tänker oftast fortare än jag skriver och så får jag med hälften och ingen fattar nåt.
Förlåt om jag skrev något korkat:o

:rofl::rofl::rofl:Ursäkta men ärligt talat...snacka om att dra alla över en kam????

Jag är en av Dessa Tävlingsmänniskor och har haft häst i över 30 år. Alltid tränat och tävlat i dressyr, hopp och fälttävlan. Och det som ni beskriver som "NH-träning" är för mig helt vanlig lydnad som är en förutsättning för att jag, 60 kg och 164 cm, ska kunna hantera en individ på 170 cm och ca 700 kg.

Att jag skulle träna "fortare" än en människa som kallar sin träning NH-metod finner jag ganska otroligt. Däremot tror jag min långa erfarenhet gör att jag kräver lydnad och 100% fokus på mina signaler snabbare än en mer orutinerad människa, och därför når resultat snabbare.

Om vi alla ska uppnå respekt för varandra oavsett vilken "metod" eller ridsätt vi utövar så ska vi akta oss noga för att göra såna generaliseringar som Ridtravare_bäst gör i sitt inlägg...:cool:

detta är vad jag upplevt, de som tävlar jämt, varje helg.
ingen tid till att umgås med hästen i övrigt..direkt hästen säger ifrån på något sätt så sägs det att hästen är korkad eller dum i huvudet osv..pisken åker fram som bestraffningsmedel...inget gos över huvudtaget..utan enbart träning..det är bara det som räknas.
du får ursäkta om du tog åt dig, men jag upplever detta.
och nh är mer än bara än lydnad..det är samspel mellan människa och häst. 30 år av hästhantering ser jag inte som någon fördel då man aldrig kan vara fullärd här i hästvärlden

Kedjan ger ett väldigt effektivt tryck, men en väldigt dålig eftergift. Därför tycker jag inte att den hör hemma i min hästhantering.

beror på placering, under hakan så ges eftergift då kedjan glider tillbaka i löst läge eller förblir så om inte hästen dragit alls i kedjan

detta är vad jag upplevt, de som tävlar jämt, varje helg.
ingen tid till att umgås med hästen i övrigt..direkt hästen säger ifrån på något sätt så sägs det att hästen är korkad eller dum i huvudet osv..pisken åker fram som bestraffningsmedel...inget gos över huvudtaget..utan enbart träning..det är bara det som räknas.
du får ursäkta om du tog åt dig, men jag upplever detta.
och nh är mer än bara än lydnad..det är samspel mellan människa och häst. 30 år av hästhantering ser jag inte som någon fördel då man aldrig kan vara fullärd här i hästvärlden

För att tävla varje helg så krävs det ju fler än 1 st häst....annars lär nog den hästen tämligen snart vara helt utsliten. Och om det nu FINNS såna människor så gör så med sina hästar så kan jag sätta min högra hand på att de inte tävlar på ngn högre nivå.

Om tränar och tävlar med din häst så umgås du dagligen med den individen. Om du då inte har byggt upp ett förtroende som baseras på att du är flockledare så kommer hästen till slut inte att ställa upp på tävling längre.

Därför hävdar jag att "tävlingsmänniskor" antagligen har mycket mer samspel o lydigare häst än en skogsmulle som ägnar 2 tim dag åt att gulla med hästen!:D

Ok
Jag har ALDRIG tävlat.
Däremot har jag jobbat/ridit i alla sorters stall förutom trav o galopp.
Ridskolor - mååånga, privatstall - flera, tävlingsstall, försäljningsstall, turistanläggningar m hästar, Bollerup, Strömsholm, jag har varit medryttare och haft eget stall.

Att springa omkring med andras otränade hästar och tro att man ska kunna hantera dem genom att veva m grimsskaftet och träna Nh när du har 35 boxar som ska mockas är en utopi.

Att motionera någon annans häst där ägaren valt att sätta på helvetesbettet som kanske behövs pga överfodring - tja är man duktig så rider man med skänklarna.

Att leda en hysterisk märr från betäckningsspiltan tillbaka till den skrikande fölungen som står i en främmande box på betäckningsstationen - tåja tåja lilla hästen, inte stegra nu..Knappast - grimskaftet runt näsan och ett rejält tag - behöver jag nämna att det skulle passeras en väg med trafik.

Gamhingsten som lärt sig att resa sig och slå sig fri (han slog av benen på en tidigare ägare)- honom ledde jag förståss m sytråd och sa fypåsejsan när han försökte klippa mig.
Nä ni - Stigbett och sen försökte han inte ens.

Hans avkomma som försökte betäcka folk - nämen tå får du väl inte göra lilla gubben (skyffel i aschlet fick han, sen försökte han inte med mig igen - en annan tjej fick dock hjärnskakning)

Den fjording som en gång anföll mig med öppen käft riktad mot mitt ansikte fick dock en högerkrok så det skvätte.
Efter det var vi polare - andra jagade han ut ur paddocken.

Välkommen till verkligheten tjejer - det är inte bomullspåsar ni har i grimskaftet. Dom tar en tillrättavisning på rätt sätt - man pryglar inte ett djur - man säger ifrån genom korrigeringar - den korrigering som fungerar på just det djuret.

Mina egna brukar jag kunna säga hörrududu till i normal samtalston och inget våld förekommer.

Jag har tävlat någon enstaka gång och jobbat på ridskolor, travstallar och privat stall m.m. har också egna hästar så klart.

Detta är lite det jag pratar om, tror du verkligen de som jobbar hästar utan våld bara gullar? aldrig korrigerar sina hästar?

Att motionera en annans häst och använda den utrustning ägaren valt är en sak. Det är ägarens problem och om man nu måste använda det så är det klart som du säger, förstarkt bett rid med vikt och skänklar då.

Har också lätt många märrar till och från sina skriande föl, klart hon blir upprörd. Hennes bebis ropar ju på henne. Och för att hon råkar bry sig så ska hon behöva få stryck för det? är det rättvist? Jag har inte sagt att man inte ska göra något åt det men att bestraffa ett sto för att hon bryr sig om sitt föl är i mina ögon grymt.

Ja åh inte va det pga att han gav dig respekt som han inte kickade dig det va pga att han ville slippa smärta. Men med en annan hantering redan som ung hade han förmodligen aldrig börjat med de dumheterna.

En häst som försöker betäcka folk har antingen inte gått med andra hästar som liten eller har psykiska problem. Ett djurs sexuella läggning lärs in vid en ungålder (olika, olika djur). De som går med sin mor lär sig att det är just den arten den ska intressera sig för och inget annat. Så återigen detta borde aldrig hända om han fått rätt hantering från början.

Att tro att du och han va "polare" efter detta är att tro lite för mkt. Han kanske inte attackerade igen för att han inte ville ha styk. Finns fortfarande en bättre lösning som till och med kanske kunde lära honom att sluta attacker folk överhuvudtaget.

Åter igen i alla dina exempel skriver du som att dom som inte slår sina hästar inte korrigerar dom. Vilket man gör, fast utan våld!
vänta bara till den dagen du möter på en individ som inte bara tar stryk utan att ge tillbaka.

En häst som försöker betäcka folk har antingen inte gått med andra hästar som liten eller har psykiska problem. Ett djurs sexuella läggning lärs in vid en ungålder (olika, olika djur). De som går med sin mor lär sig att det är just den arten den ska intressera sig för och inget annat. Så återigen detta borde aldrig hända om han fått rätt hantering från början.

Både djurs och människors sexuella läggningar beror mestadels på fysiska saker (hormoner bl.a. m.m.) Att en häst betäcker människor har visserligen rätt säkert med hanteringen att göra, men sen vet jag inte om det egentligen ska kallas sexuell läggning eller om det snarare är en ''ovana'' av någon form. Dominans beteende kanske.

I övrigt håller jag med dig till punkt och prick. :bow:

Ja tog upp just det med den sexuella läggningen därför på mitt gymnasium (djurvårds gymnasie) pratar ofta lärarna om att t.ex. många bönder har problem med sina kor/tjurar pga att kalvar tas från kon och lär sig då inte att det är andra kor de ska vara intresserade av utan tror då att det är människor. Som vunxa kan de då försöka betäcka folk. vilket då också gäller andra djur, föl som förlorar mamman för tidigt och inte får annat häst sällskap kan också försöka betäcka människor när de lite äldre. Så det är en vanlig anledning men som du sa kanske det har med annat att göra på vissa, jag vet inte riktigt ^^;

Hm.. den sexuelle läggning jag lärt mig om är väl ffa homo-hetero-bi sexualitet, som inte kan läras in utan som man föds med.
Är väl möjligt att handuppfödda djur ''tar fel''..men vet inte om man ska kalla det sexuell läggning.. :S Snarare hjärnskada/beteende störning, tycker jag.... x)
Men det är ju bara ord, spela roll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 441
Senast: alicegard
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar