jag vet inte om det här är OT men här kommer det:
jag tycker att en del som tycker sig hålla på med NH också tycks ha missuppfattat begreppet.
jag var tex medryttare på ett ställe (i några veckor innan jag gav upp) på ett ställe där hästägaren gullade och daltade med hästarna, ställde inga krav och lät dem ta över fullständigt - och kallade detta NH eftersom hon inte använde våld mot dem
nu vet jag iofs att de flesta som håller på med NH inte alls har den här inställningen utan är seriösa, vilken nivå de än har kommit till.
för mig handlar NH om att jobba med hästar på ett språk som är anpassat, det handlar om dominans, ledarskap, tillit och trygghet.
det är just att människan kan använda sin hjärna logiskt som gör att fysiskt våld inte är nödvändigt, vilket det däremot är hästar emellan. det är också människans logiska hjärna som gör det möjligt att jobba vidare på relationen (allt med hästens språk) och utveckla en närhet och förståelse med hästen.
därmed inte sagt att man ibland inte måste ta en "fajt". det som skiljer från "vanlig" hästhantering är att man använder sin förståelse för hur hästen kommer att reagera på ens signaler och därmed behöver man inte använda fysiskt våld.
ett exempel på "fajt" kan vara:
jag ska ge en häst hö i hagen. det är en dominant häst som jag intebefäst mitt ledarskap gentemot. jag vill att hästen ska vänta tills jag själv har valt att gå undan från maten. tills dess ska den stå avslappnad och gärna pyssla med något annat. den ska inte tränga sig på.
denna häst är dock van vid att kunna böka undan människan och börja äta direkt.
NH i den här situationen tycker jag att jag tillämpar när jag lugnt och tydligt kör bort hästen med ett vevande grimskaft då den försöker tränga sig på. om den inte viker undan tar jag också ett steg mot den.dessutom hanvänder jag en dominant kroppshållning. så fort hästen viker undan släpper jag trycket och slappnar av. när hästen är avslappnad går jag lugnt undan och låter hästen äta.
för ett par år sedan innan jag började "tänka NH" så hade jag möjligtvis rappat till hästen om den hade gått rakt på mig. efter ett par gånger hade den antagligen lärt sig att det gör ont att gå på mig, men en väldigt dominant häst hade kanske istället valt att agera hotfullt mot mig och eventuellt slå eller bita mig. nästa gång i hagen hade jag kanske tagit "fajten" med ett spö, tills hästen hade "lärt" sig.
i båda fallen har jag alltså tagit "striden", men bara i ena fallet använt NH. om det är någon som har orkat läsa så här långt så undrar jag såklart om någon håller med mig, eller om någon tycker att jag har missuppfattat NH (jag har ju aldrig gått kurser, utan tittat, tänkt och försökt lära)?