Regler för sin häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Regler för sin häst.

Spara den här tråden och läs den när du jobbat med hästar i 20 år till.
Jag har aldrig gett en häst stryk - du läser illa, ta tillbaka det påstående.

Däremot har jag försvarat mig då hästar som varit felhanterade anfallit. Jobbar man tillräckligt länge så träffar man på ett antal av dom - och jag menar inte rädda hästar, dom är enkla, jag menar hästar som tagit makten.

Vad tycker du tjejen som fick hjärnskakning skulle ha gjort - om hon upptäckt i tid att han var på väg upp - sagt fy kanske.
Det är djur - man sätter sig inte och resonerar med dom.

:bow::bow::bow::bow:

sedan kör vi på ett knapplån .

Jag tycker som så att gå in i hagen, observera hur hästarna i en flock gör emot varandra, lek med hästen och försök läsa kroppspråk.
Jag har, genom att sitta flera timmar i hagen, kommit hästen jag rider grymt nära.
Jag har alltid använt mig av metoder som hästarna använder mot andra hästar - det dem förstår. Ska jag gå in i boxen med mat och ge hästen, så ska denne vänta. Gör hästen inte det så stampar jag med benet eller gör ett svagare ljud. Markerar att 'håll dig undan'. Samma sak som om man kommer in i hagen och en häst blir närgången. Genom att stamap hårt i marken samt backa emot hästen så visar man att 'du är för nära' exempelvis.
Sedan har jag och hästen jag tränar lekt i hagen, jaga eller en typ av kurragömma. Han lär sig att jag finns med i bilden, att det är jag som bestämmer när jag vill sluta leka (att jag drar mig undan m.m). Han har lärt sig att lita på mig. Och helt utan vare sig snälla eller skarpa bett, olika typer utan clickerträning eller vad som helst. så har jag kommit så långt att jag faktiskt kan leda honom till och från stallet utan grimma. (Något jag inte gör för säkerhetsrisker osv)

Just som tidigare sagt; sunt förnuft! Det är väl ganska självklart att om hästen hugger en så ska man tillrättavisa. Gör hästen fel så korrigera den med en metod som behövs för att hästen ska lyssna.
Jag tycker inte att man ska gå efter tex en NH metod utan för hur hästen i fråga fungerar. Varje häst är en individ, precis som oss. För alla vi kan inte tex jobba på samma jobb för att vi alla passar inte för jobbet. Och då finns det ingen som kan lära oss det jobbet för vi passar helt enkelt inte till det. Och jag tror att det blir samma sak med hästar.
En del måsta ha dom där tuffa tagen medans andra räcker det med ett 'Nej'..

Det är just detta jag tror inte det är så många som verkligen vet vad NH betyder. NH är inte en viss sorts hantering utan finns i olika tekniker bara att alla utgår ifrån att man inte ska bruka smärta och våld. Det du beskriver ovan att du studerat hästarna i hagen m.m. är precis vad NH går ut på att försöka imitera hästarnas egna kroppspråk.
NH är inte bara repsvigning.

För att tävla varje helg så krävs det ju fler än 1 st häst....annars lär nog den hästen tämligen snart vara helt utsliten. Och om det nu FINNS såna människor så gör så med sina hästar så kan jag sätta min högra hand på att de inte tävlar på ngn högre nivå.

Om tränar och tävlar med din häst så umgås du dagligen med den individen. Om du då inte har byggt upp ett förtroende som baseras på att du är flockledare så kommer hästen till slut inte att ställa upp på tävling längre.

Därför hävdar jag att "tävlingsmänniskor" antagligen har mycket mer samspel o lydigare häst än en skogsmulle som ägnar 2 tim dag åt att gulla med hästen!:D

så du menar att de som inte tävlar umgås inte med sina hästar?
jag skulle snarare påstå och som jag upplever att de som tävlar jämt och ständigt inte verkar ha tiden alls..
återigen, slarvig uttryckt av mig kanske MEN jag upplever det som så..att de som tävlar ofta verkar inte ha tid till gos eller övrig träning och då hästen beter sig konstigt av något slag då kommer bestraffningarna, det går fortare..det finns inte tid till att ta god tid på sig att lösa och korrigera problemet.

men som jag sett - baseras ett förtroende på bestraffningar?
"flockledare" har jag svårt att se att man blir på ryggen..sen kan man aldrig bli som människa en flockledare över en flock hästar..man kan bara skapa en bättre kommunikation häst - människa emellan.

Skulle ni som tycker att NH är enbart att svänga med ett rep kunna utveckla er lite till i ämnet?
Skulle vara kul att höra :angel:

NH metoderna börjar jag mer och me se som repviftning och ''quick fix'', framtagna för att tjäna pengar.
NH filosofin ser jag som sunt bondförnuft med ett nytt namn.

*Knapplån*

Jag vill bara påpeka att jag inte kommer acceptera tjafs i denna tråd heller.

Mvh

IngelaH
moderator

återigen, slarvig uttryckt av mig kanske MEN jag upplever det som så..att de som tävlar ofta verkar inte ha tid till gos eller övrig träning och då hästen beter sig konstigt av något slag då kommer bestraffningarna, det går fortare..det finns inte tid till att ta god tid på sig att lösa och korrigera problemet.

Nu känner jag ingen tävlingsryttare som har några grava problem med sina hästar, för jag tror att regelbunden ridning löser många av de olater som hästar kan hitta på! En häst som rids minst 5 dagar i veckan och galopperar och hoppar har inte alls samma benägenhet att hitta på bus som en häst som mestadels står och har tråkigt i hagen. Mitt knep är sålunda att börjar hästen uppföra sig illa vid markhantering, behöver den ha mer krävande arbete! Det som är med ungdomar: har de ingen meningsfull sysselsättning hittar de på dumheter. Har däremot de vettiga intressen utvecklar de goda beteenden av bara farten....

Det är just detta jag tror inte det är så många som verkligen vet vad NH betyder. NH är inte en viss sorts hantering utan finns i olika tekniker bara att alla utgår ifrån att man inte ska bruka smärta och våld. Det du beskriver ovan att du studerat hästarna i hagen m.m. är precis vad NH går ut på att försöka imitera hästarnas egna kroppspråk.
NH är inte bara repsvigning.

Jag har inte på något sätt antytt till att NH är repsvingning.
Jag menade bara så att jag tror inte alla hästar passar för NH. Gammelrussen på gåren skulle aldrig ha passat för någon form utan NH utan de har happas lite hit och dit, uppfostrats med rent sunt förnuft. Det har fått dem till de hästar de är idag och det är inga problem. Eller för mig är det inga problem.
Cesar, ena gammelrusset, har alltid varit opålitlig. Mestadels utav att han kanske inte alltid blivit tillrättavisad i rätt tid. Men även att han har en så pass starkt psyke. Men hur som helst. Denna ponny har folk försökt att 'tämja' i trettio år nu (ja, TRETTIO). Allt ifrån NH till att låta honom vara osv. Så för ungefär två år sedan kom jag till gården och fick äran att försöka hlara sig helskinad ut ifrån hagen. Så en dag attackerade han mig, bet sig fast i köttet kring armhålan och verkligen vägrade att släppa. Jag måttade ett slag mot hans hals, så pass hårt att jag fick ont i handen. (Anledningen var just att han släppte inte, jag slår aldrig en häst så pass!) Han vart helt paff för att någon sagt ifrån. Tidigare så har ingen gjort detta då ingen vågat. Sen den dagen, har han aldrig gjort vare sig ett utfall eller lagt öronen bakåt så fort jag är med. Dock har han inte gjort ett enda utfall sedan dess utan mer bara vänt rumpan till..

Så där hjälpte inte NH utan en direkt tillsägelse..
(Jag vill inte ha någon kommetar såvida jag gjorde rätt eller fel!)

Spara den här tråden och läs den när du jobbat med hästar i 20 år till.
Jag har aldrig gett en häst stryk - du läser illa, ta tillbaka det påstående.

Däremot har jag försvarat mig då hästar som varit felhanterade anfallit. Jobbar man tillräckligt länge så träffar man på ett antal av dom - och jag menar inte rädda hästar, dom är enkla, jag menar hästar som tagit makten.

Vad tycker du tjejen som fick hjärnskakning skulle ha gjort - om hon upptäckt i tid att han var på väg upp - sagt fy kanske.
Det är djur - man sätter sig inte och resonerar med dom.

Du sa att du slog en häst i baken med en skyffel. enligt mig är det att bruka våld. Jag tar klart tillbaka om du tolkade det som om jag menade att du binder upp en häst och bankar på den för det menar jag inte at du gjort.
Klart i vissa situationer måste man kunna försvara sig. Men att alltid leda en häst i kedja för att den kan stegra är ju som att äta alvedon för att du kan få ont i huvudet.
Om hästen tagit makten så är det ju dags att ta tillbaks den och att slå den är enligt mig inte rätt sätt att göra det på.
Och exemplet med stoet har ju inte med makten att göra det är ju att hon har starka moderskänslor.
Jag har också mött på flertalet hästar som attackerat folk och andra så kallade problem hästar... (snälla börja inte tjata om min ålder nu).
Vad jag hade gjort i den situationen vet jag inte, flyttat på mig antar jag. Jag är inget proffs och har aldrig påståt att jag har alla svar på det, men det finns många duktiga som vill dela med sig.

Jag har inte på något sätt antytt till att NH är repsvingning.
Jag menade bara så att jag tror inte alla hästar passar för NH. Gammelrussen på gåren skulle aldrig ha passat för någon form utan NH utan de har happas lite hit och dit, uppfostrats med rent sunt förnuft. Det har fått dem till de hästar de är idag och det är inga problem. Eller för mig är det inga problem.
Cesar, ena gammelrusset, har alltid varit opålitlig. Mestadels utav att han kanske inte alltid blivit tillrättavisad i rätt tid. Men även att han har en så pass starkt psyke. Men hur som helst. Denna ponny har folk försökt att 'tämja' i trettio år nu (ja, TRETTIO). Allt ifrån NH till att låta honom vara osv. Så för ungefär två år sedan kom jag till gården och fick äran att försöka hlara sig helskinad ut ifrån hagen. Så en dag attackerade han mig, bet sig fast i köttet kring armhålan och verkligen vägrade att släppa. Jag måttade ett slag mot hans hals, så pass hårt att jag fick ont i handen. (Anledningen var just att han släppte inte, jag slår aldrig en häst så pass!) Han vart helt paff för att någon sagt ifrån. Tidigare så har ingen gjort detta då ingen vågat. Sen den dagen, har han aldrig gjort vare sig ett utfall eller lagt öronen bakåt så fort jag är med. Dock har han inte gjort ett enda utfall sedan dess utan mer bara vänt rumpan till..

Så där hjälpte inte NH utan en direkt tillsägelse..
(Jag vill inte ha någon kommetar såvida jag gjorde rätt eller fel!)

Nej jag menade inte att du antytt det, men många verkar göra det. Så ta det absolut inte personligt, det va inte så jag menade:o utrykte mig kanske illa...
Där imot som jag sa det finns inte en benämning NH utan NH finns det massor av olika tekniker, och sedan finns det bättre och sämre tränare. Vissa kan ha läst NH och inte lyckats men ofta beror det ju på att det då fortfarande inte lyckats visa hästen vad de menar.

Nu känner jag ingen tävlingsryttare som har några grava problem med sina hästar, för jag tror att regelbunden ridning löser många av de olater som hästar kan hitta på! En häst som rids minst 5 dagar i veckan och galopperar och hoppar har inte alls samma benägenhet att hitta på bus som en häst som mestadels står och har tråkigt i hagen. Mitt knep är sålunda att börjar hästen uppföra sig illa vid markhantering, behöver den ha mer krävande arbete! Det som är med ungdomar: har de ingen meningsfull sysselsättning hittar de på dumheter. Har däremot de vettiga intressen utvecklar de goda beteenden av bara farten....

Såklart behöver en häst stimuleras på andra sätt än markträning/hantering!
Men att tänka på är att man bör grundlägga problemet och dess orsak, utan att bruka våld av något slag.

Nej jag menade inte att du antytt det, men många verkar göra det. Så ta det absolut inte personligt, det va inte så jag menade:o utrykte mig kanske illa...
Där imot som jag sa det finns inte en benämning NH utan NH finns det massor av olika tekniker, och sedan finns det bättre och sämre tränare. Vissa kan ha läst NH och inte lyckats men ofta beror det ju på att det då fortfarande inte lyckats visa hästen vad de menar.

Haha, nejdå. Jag tar nästan ingenting personlig här utan tycker bara det är kul att höra hur andra tycker och tänker! :)
Jag ska kanske tillägga att jag inte alls är expert eller vet överdrivet mycket om NH då jag ärligt talat inte är intresserad. Det har fungerat med pollen hitills och jag tänker fortsätta använda rent sunt förnuft.
Så länge hästen får en bra uppfostran och inser vem som är ledaren så tycker jag heller inte att det spelar någon större roll hur man går tillväga.

I will not go in front of my horse and be his leader. My horse will not go in front of me and be my leader. We will go side by side as friends.

jag vet inte om det här är OT men här kommer det:

jag tycker att en del som tycker sig hålla på med NH också tycks ha missuppfattat begreppet.
jag var tex medryttare på ett ställe (i några veckor innan jag gav upp) på ett ställe där hästägaren gullade och daltade med hästarna, ställde inga krav och lät dem ta över fullständigt - och kallade detta NH eftersom hon inte använde våld mot dem :angel: nu vet jag iofs att de flesta som håller på med NH inte alls har den här inställningen utan är seriösa, vilken nivå de än har kommit till.

för mig handlar NH om att jobba med hästar på ett språk som är anpassat, det handlar om dominans, ledarskap, tillit och trygghet.
det är just att människan kan använda sin hjärna logiskt som gör att fysiskt våld inte är nödvändigt, vilket det däremot är hästar emellan. det är också människans logiska hjärna som gör det möjligt att jobba vidare på relationen (allt med hästens språk) och utveckla en närhet och förståelse med hästen.

därmed inte sagt att man ibland inte måste ta en "fajt". det som skiljer från "vanlig" hästhantering är att man använder sin förståelse för hur hästen kommer att reagera på ens signaler och därmed behöver man inte använda fysiskt våld.
ett exempel på "fajt" kan vara:
jag ska ge en häst hö i hagen. det är en dominant häst som jag intebefäst mitt ledarskap gentemot. jag vill att hästen ska vänta tills jag själv har valt att gå undan från maten. tills dess ska den stå avslappnad och gärna pyssla med något annat. den ska inte tränga sig på.
denna häst är dock van vid att kunna böka undan människan och börja äta direkt.
NH i den här situationen tycker jag att jag tillämpar när jag lugnt och tydligt kör bort hästen med ett vevande grimskaft då den försöker tränga sig på. om den inte viker undan tar jag också ett steg mot den.dessutom hanvänder jag en dominant kroppshållning. så fort hästen viker undan släpper jag trycket och slappnar av. när hästen är avslappnad går jag lugnt undan och låter hästen äta.

för ett par år sedan innan jag började "tänka NH" så hade jag möjligtvis rappat till hästen om den hade gått rakt på mig. efter ett par gånger hade den antagligen lärt sig att det gör ont att gå på mig, men en väldigt dominant häst hade kanske istället valt att agera hotfullt mot mig och eventuellt slå eller bita mig. nästa gång i hagen hade jag kanske tagit "fajten" med ett spö, tills hästen hade "lärt" sig.

i båda fallen har jag alltså tagit "striden", men bara i ena fallet använt NH. om det är någon som har orkat läsa så här långt så undrar jag såklart om någon håller med mig, eller om någon tycker att jag har missuppfattat NH (jag har ju aldrig gått kurser, utan tittat, tänkt och försökt lära)?

Haha, nejdå. Jag tar nästan ingenting personlig här utan tycker bara det är kul att höra hur andra tycker och tänker! :)
Jag ska kanske tillägga att jag inte alls är expert eller vet överdrivet mycket om NH då jag ärligt talat inte är intresserad. Det har fungerat med pollen hitills och jag tänker fortsätta använda rent sunt förnuft.
Så länge hästen får en bra uppfostran och inser vem som är ledaren så tycker jag heller inte att det spelar någon större roll hur man går tillväga.

I will not go in front of my horse and be his leader. My horse will not go in front of me and be my leader. We will go side by side as friends.

hehe skönt att höra;) vissa blir så upprörda om dom tror att det är personligt ^^;
Alltså alla uppfostrar sin hästar som dom vill, det är inget jag kan ändra på och jag tycker inte men behöver vara NH expert för att hantera en häst bra. Jag tycker bara inte men ska bruka våld.

snyggt citat :)

jag vet inte om det här är OT men här kommer det:

jag tycker att en del som tycker sig hålla på med NH också tycks ha missuppfattat begreppet.
jag var tex medryttare på ett ställe (i några veckor innan jag gav upp) på ett ställe där hästägaren gullade och daltade med hästarna, ställde inga krav och lät dem ta över fullständigt - och kallade detta NH eftersom hon inte använde våld mot dem :angel: nu vet jag iofs att de flesta som håller på med NH inte alls har den här inställningen utan är seriösa, vilken nivå de än har kommit till.

för mig handlar NH om att jobba med hästar på ett språk som är anpassat, det handlar om dominans, ledarskap, tillit och trygghet.
det är just att människan kan använda sin hjärna logiskt som gör att fysiskt våld inte är nödvändigt, vilket det däremot är hästar emellan. det är också människans logiska hjärna som gör det möjligt att jobba vidare på relationen (allt med hästens språk) och utveckla en närhet och förståelse med hästen.

därmed inte sagt att man ibland inte måste ta en "fajt". det som skiljer från "vanlig" hästhantering är att man använder sin förståelse för hur hästen kommer att reagera på ens signaler och därmed behöver man inte använda fysiskt våld.
ett exempel på "fajt" kan vara:
jag ska ge en häst hö i hagen. det är en dominant häst som jag intebefäst mitt ledarskap gentemot. jag vill att hästen ska vänta tills jag själv har valt att gå undan från maten. tills dess ska den stå avslappnad och gärna pyssla med något annat. den ska inte tränga sig på.
denna häst är dock van vid att kunna böka undan människan och börja äta direkt.
NH i den här situationen tycker jag att jag tillämpar när jag lugnt och tydligt kör bort hästen med ett vevande grimskaft då den försöker tränga sig på. om den inte viker undan tar jag också ett steg mot den.dessutom hanvänder jag en dominant kroppshållning. så fort hästen viker undan släpper jag trycket och slappnar av. när hästen är avslappnad går jag lugnt undan och låter hästen äta.

för ett par år sedan innan jag började "tänka NH" så hade jag möjligtvis rappat till hästen om den hade gått rakt på mig. efter ett par gånger hade den antagligen lärt sig att det gör ont att gå på mig, men en väldigt dominant häst hade kanske istället valt att agera hotfullt mot mig och eventuellt slå eller bita mig. nästa gång i hagen hade jag kanske tagit "fajten" med ett spö, tills hästen hade "lärt" sig.

i båda fallen har jag alltså tagit "striden", men bara i ena fallet använt NH. om det är någon som har orkat läsa så här långt så undrar jag såklart om någon håller med mig, eller om någon tycker att jag har missuppfattat NH (jag har ju aldrig gått kurser, utan tittat, tänkt och försökt lära)?

Jag tycker du har en bra syn på NH.
sedan finns det ju olika tekniker, oavsett hur man gör så går allt ut på att få en fungerande och bra relation utan våld:) som du säger i båda fallen tar man "fajt" eller korrigerar hästen på något vis. Då enliget mig är det väl bättre att ta det utan våld:)

hehe skönt att höra;) vissa blir så upprörda om dom tror att det är personligt ^^;
Alltså alla uppfostrar sin hästar som dom vill, det är inget jag kan ändra på och jag tycker inte men behöver vara NH expert för att hantera en häst bra. Jag tycker bara inte men ska bruka våld.

snyggt citat :)

Mjo. Jag har en erfarnehet att så fort man argumenterar emot så blir dom tvära och tjuriga och vägrar inse att det går att vidga vyerna. :D
Våld är något jag aldrig skulle kunna ta till, om det nu inte blir så att man måste försvara sig. Rätt som det är så kan en häst attackera och då anser jag att man måste få försvara sig..

så du menar att de som inte tävlar umgås inte med sina hästar?
jag skulle snarare påstå och som jag upplever att de som tävlar jämt och ständigt inte verkar ha tiden alls..

men som jag sett - baseras ett förtroende på bestraffningar?
"flockledare" har jag svårt att se att man blir på ryggen..sen kan man aldrig bli som människa en flockledare över en flock hästar..man kan bara skapa en bättre kommunikation häst - människa emellan.
Om de tävlar varje helg så tillbringar de antagligen en massa tid till hantering, ridning, miljö o lastträning.
Mer än vad man kan åstadkomma med en stunds promenad hemma o lite gos:rofl:

I övrigt tackar jag Mia R o sara- ida- för er ork.

Ungdomarna som inte har hästvana föräldrar eller mentorer fattar inte att man inte behöver någon metod alls.
Bara lite känsla för djuret, ömsesidig respekt o konsekvens.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 440
Senast: alicegard
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 623
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar