M
Mos410
Sv: Regler för sin häst.
Hehe ja som du sa det är bara ord
Lärarna säger sexuell lägning,,,så jag snodde bara deras ord
du har rätt beteende störning lät bättre
Hehe ja som du sa det är bara ord
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror inte att hästen ser dig som ledare för att du rycker i den och styr den med smärta. De flesta hästar slutar bråka och lyssnar för att de helt enkelt ska slippa smärta, de är inte dumma heller.
Ja, så länge utövaren fattar att det ens handlar om "tryck och eftergift", det får man ju bara hoppas. För när man väl fattat det så behövs ju inga kedjor längre. Det är ju faktiskt så, för då kan man parera så mkt lättare eller hur? Då kan man kommunicera med hästapålle i alla fall. Och den skenar inte aldrig över stallplan.
Tekniken att lära hästen att ge efter för tryck (oavsett om det kommer från en repgrimma, skänkel eller kedja) är en grundläggande metod i utbildningen. Det har inget med "ledarskap" att göra, utan ett sätt att få hästen att förstå vad den som hanterar/rider den vill. Hästar är precis som människor olika känsliga för tryck och påverkan. En del bryr sig inte om spö eller skänklar, andra reagerar kraftigt bara för viktskillnader. Min häst bryr sig inte nämnvärt om betslet. Är hon på sitt goda humör följer hon små kramningar, men är hon motiverad att göra något annat bryr hon sig inte om även en hård hand. Så på henne kan vassare bett ibland behövas, för att undvika att hamna i en dragkamp.
Jag tycker det är urbota löjligt att sätta upp regler av typen: Repgrimma är okej, kedja är fel, eller: tränsbett av den eller den millimeterstorleken är bra, kandar fel. Det som är fel på en individ, är rätt på en annan.
Jag kan säkert komma dithän med min häst - om jag ger mig 17 på det - att jag kan rida henne bettlöst och utan sadel. Men varför skulle jag? Mitt mål är att tävla i dressyr. Jag har inget behov av att imponera på min omgivning med "rätt hästmetod". Huvudsaken för mig är att jag och hästen förstår varandra i alla situationer!
En individ som tar komandot som ledare har ju en annledning till varför han inte tycker att du är en duglig ledare, bara därför ska denne får stryk?
Jag menar vissa kanske inte får sin häst förbi den där presseningen som ligger påvägen till hagen och tar då en kejda run nosen eller genom munnen på sin vättskrämda häst och sliter med den.
Jag sysslar inte med skit. Mina hästar är glada, lätthanterliga och lydiga. De lyssnar på mig och vet att nej betyder nej. De är lättlastade, uppför sig även när andra hanterar dem och de sköter sig strålande oavsett om det är veterinär eller hovslagare som är i farten. De drar inte när man leder dem och de är inget problem att fånga i hagen. Jag har ridit barbacka i bara grimman i såväl snöstorm som sommarsol på mina förra. De som haft problem har tid, konsekvent hantering och tålamod fått ordning på och de vet var de har mig. Skulle aldrig falla mig in att hålla på och fjanta med repviftningar eller att hålla på och flytta runt dem som NH-mupparna håller på. Mina hästar respekterar mig och jag dem, jag behöver inte bevisa ngt genom att tvinga dem backa hit och dit för mitt eget höga nöjes skull, snacka om brist på respekt! Finns inte en ledarhäst i hela världen som skulle göra så mot en flockmedlem! Endast en dålig ledare bossar runt.![]()
Jag tror inte på att göra saker för komplicerat. Jag tror att många hästar (ston) tar kommandot för att de kan. Det är rätt kul att vara den som bestämmer!![]()
Ursprungligen postat av Mia_R
Jag sysslar inte med skit. Mina hästar är glada, lätthanterliga och lydiga. De lyssnar på mig och vet att nej betyder nej. De är lättlastade, uppför sig även när andra hanterar dem och de sköter sig strålande oavsett om det är veterinär eller hovslagare som är i farten. De drar inte när man leder dem och de är inget problem att fånga i hagen. Jag har ridit barbacka i bara grimman i såväl snöstorm som sommarsol på mina förra. De som haft problem har tid, konsekvent hantering och tålamod fått ordning på och de vet var de har mig. Skulle aldrig falla mig in att hålla på och fjanta med repviftningar eller att hålla på och flytta runt dem som NH-mupparna håller på. Mina hästar respekterar mig och jag dem, jag behöver inte bevisa ngt genom att tvinga dem backa hit och dit för mitt eget höga nöjes skull, snacka om brist på respekt! Finns inte en ledarhäst i hela världen som skulle göra så mot en flockmedlem! Endast en dålig ledare bossar runt.
Nej men då är det ju inga problem för dig och det är kul att höra. Men om en häst skulle försöka rusa iväg över stallplanen med dig skulle du då Dra en kedja genom munnen på den eller föröka hitta anledningen till varför den rusar?
Något sådant exempel har jag aldrig sett, däremot hårda metoder vid lastproblem, något som ofta har sitt ursprung i osäkerhet eller rädsla hos hästen. Det är trist att bevittna.
Framför allt stör jag mig på ryttare som använder otydliga sätt att kommunicera med hästen. De skriker, spöar hästen vid fel tillfälle, eller bestraffar den på annat sätt i fel moment. Hästen har ingen chans att förstå vad den har gjort, eller vad den förväntas göra. Väldigt många ryttare rider också varv på varv utan att någonsin berömma hästen! Jag ser uppfostran som ren utbildning, inte som ledarskap. Jag coachar hästen att förstå mitt signalsystem. Det är inte säkert att den någonsin kommer att se mig som en ledare, men den ska i alla fall förstå vad jag menar.
santmen det beror ju fortfarande på bristande kunskaper från ryttare
![]()
är det någon här inne som vet vad NH innebär eftersom det snackas om att man viftar ett rep...nej nej, NH är inte repviftning
Ja, eller bristande självförtroende. Men det behövs ju sällan några hårda metoder att ändra på saken om inte hästen tagit för vana att bete sig så illa att den är farlig för omgivningen. Då är det svårare av praktiska skäl.
Håller delvis med dig, fast jag vill inte använda etiketten NH. För det är precis som att NH är lösningen på allt.
Sunt förnuft och vanligt hästvett skulle jag hellre vilja kalla det, men det är inte så många som skulle förstå det är jag rädd.
Utan att nu vara NH-expert så vill jag också nämna repgrimman, som så många tycker är bra. Den fungerar ju just för att den ger hästen smärta/obehag när föraren drar/rycker i den. På vilket sätt skulle den vara så fantastiskt mycket bättre än ett kedjegrimskaft?
Vart jag vill komma är att det går trender och mode i allt, så även hästuppfostran. Men människor och hästar har varit de samma i århundraden. Det gäller att se bakom trenderna och ta ut det "gottaste" av alltihop, inte låsa sig vid att man är en viss typ av hästfolk, eller är hängiven en viss "skola".