Registrering och pass kostnaden för halvblodet, är priset relevant, vad tycker du?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SussiLull
  • Startdatum Startdatum
Sv: Registrering och pass kostnaden för halvblodet, är priset relevant, vad tycker du

Att SG skulle ändrat reglerna i år verkar konstigt, som sagt, 300 kr täcker inte ens vad DNA-testet kostar så det verkar helt orimligt att det någonsin skulle ingått i deras avgift.

Jag har inte heller betalt mer än 300 kr.

Sv: Registrering och pass kostnaden för halvblodet, är priset relevant, vad tycker du

Men när du reggar i ASVH så går DNA-typningskostnaden genom ASVH, medan fullblodens DNA-typning inte går via SG, så den kostnaden borde komma separat. Det står ju klart och tydligt på deras hemsida, så om ni inte behöver betala för DNA-kollen så har det väl blivit fel någonstans :)

Registreringsavgiften är 1000 kr resp 300 kr, dvs 700 kronors skillnad (och SG är som sagt subventionerat). Andra kostnader är DNA och frivillig BT-anslutning, och detta har ingenting med avelsförbundens pass- eller registreringskostnad att göra.

flip-flopp; Ja jag menade att jag betalade 1250kr för registreringen och sedan 430kr för DNAt EXKL moms. Vilket blir 538kr inkl moms och avrundat uppåt.

Fördelarna jag ser med ASVH är att man inte måste visa upp stoet och/eller för registrering av fölet, vilket ibland kan vara opassande med unga föl, sjuka föl, morsor som inte är fräscha etc. Man kan alltså "pappersregga" men o andra sidan kan man det i ett par andra utlänska förbund också,

Annat att tänka på är att i de utländska förbunden så ingår ofta chip/brännmärkning, signalements beskrivning och DNA typning i registrerings kostnaden. Chip och avritning brukar väl ligga runt 400-500kr i Sverige och skall därför läggas på de 1538kr som ett ASVH pass kostar.
Hos Z kostar passet 1500euro inkl DNA typning, chip och avritning. Så det är ju faktiskt billigare än ASVH.

Nej, visst är det så att många av de mindre föreningarna med billigare avgifter jobbar idellt, men å andra sidan finns det ju säkert patriotiska ASVH medlemmar, som du själv, som gärna skulle stödja föreningen med idellt arbete.
Så det köper jag inte, material kostnaden borde dessutom vara billigare för en större förening då de köper allt i större mängd, borde kanske kunna få mängdrabatter etc.

poff; jag håller med om att SG har betydligt mycket bättre personlig service, de ringde upp även mig och vi löste det på telefon, från att jag skickade ansökan tills jag hade passet i handen = 5 dagar INKL lördag och söndag. Vilket är otroligt imponerande!

Förvisso reggar väl SG färre föl/år än ASVH men de sistnämnda verkar ju tidigare år varit lika förvånade varje år när passansökningarna börjar trilla in, dock verkar de fått till det i år då passen verkar dyka upp betydligt tidigare.

Om jag inte minns fel så är ASVH också sponsrade.

Registreringsavgiften är 1000 kr resp 300 kr, dvs 700 kronors skillnad (och SG är som sagt subventionerat). Andra kostnader är DNA och frivillig BT-anslutning, och detta har ingenting med avelsförbundens pass- eller registreringskostnad att göra.

Men det har det väl visst!

Om DNAt ingår i registreringkostnaden hos vissa förbund/föreningar så är väl det högst relevant eftersom det INTE gör det hos ASVH!!!

Jag upprepar mig: Om du läser SG egen prislista så ser du ju att DNA-kollen INTE ingår i de 300 kronorna. Den räkningen kommer troligtvis separat.

Nej, jag tror knappast att ASVH kan hitta några patriotiska medlemmar som vill sitta och göra iordning 5000 pass gratis :angel:

Du skriver att ASVHs pass också blir sponsrade. Det var en nyhet för mig i så fall, av vem blir de sponsrade?

ASVHs pass kostar fortfarande 1000 kr, inte 1538 kr. Om Z.as pass kostar 1500 € inkl DNA typning, chip och avritning så är det ungefär samma som ASVHs plus minus någon hundring.
ASVH:
1000 kr för passet (ASVHs avgift)
Ca 400 kr för DNA (beror på vad labbet tar)
Ca 2-300 kr för avritning och chip (olika hos olika Id-kontrollanter).

Något som ASVH borde kunna göra är att förhandla fram ett bättre pris på DNA-kollen, jag vet inte om de har gjort det.

Senast ändrad:

Jag upprepar mig: Om du läser SG egen prislista så ser du ju att DNA-kollen INTE ingår i de 300 kronorna. Den räkningen kommer troligtvis separat.

Nej, jag tror knappast att ASVH kan hitta några patriotiska medlemmar som vill sitta och göra iordning 5000 pass gratis :angel:

Du skriver att ASVHs pass också blir sponsrade. Det var en nyhet för mig i så fall, av vem blir de sponsrade?

ASVHs pass kostar fortfarande 1000 kr, inte 1538 kr. Om Z.as pass kostar 1500 € inkl DNA typning, chip och avritning så är det ungefär samma som ASVHs plus minus någon hundring.
ASVH:
1000 kr för passet (ASVHs avgift)
Ca 400 kr för DNA (beror på vad labbet tar)
Ca 2-300 kr för avritning och chip (olika hos olika Id-kontrollanter).

Något som ASVH borde kunna göra är att förhandla fram ett bättre pris på DNA-kollen, jag vet inte om de har gjort det.

och jag upprepar mig, jag har fortfarande inte betalt mer än 300kr för fullblodets pass, mer än det som ID kontrollanten tog. Jag har letat både bland mina papper och tittat på mina konton och har inte betalt nån DNA typning, kan inte hitta varken summa eller namn på nån som kan vara mottagare av det. Alltså har jag inte fått någon faktura. Så antingen har dom glömt mig (och poff?) eller så är det ändrat sedan dess.

Du måste bo på nåt bra ställe vad gäller ID kontrollanter för häromkring tar de flesta runt femhundringen för att göra alltihop.
Enligt ASVHs prislista så kostar DNAt 538kr inkl moms, så det blir 1538kr + det nu ID kontrollanten tar, vilket borde vara runt 400kr (chippet kostar runt 100kr att köpa om jag inte minns fel, sen ska de eg. lägga på minst 50% på det och ta ungefär lika mycket för signalements beskrivningen och sedan reseersättning också)
Så jag får det till strax under 2000kr. För min del, då jag bor i ett område med "dyra" kontrollanter, över 2000kr.

Jag skrev inte att ASVHs pass har blivit sponsrade, jag skrev att ASVH blir det, vart dom väljer att lägga pengarna är deras business.

Och ja, jag håller med om att de borde kunna förhandla fram bättre pris på DNAt när det är runt 5000 hästar som DNA typas/år. Det är ju heller inte bara föl utan lite vuxna, lite stickprover etc.

Nej, jag har inte heller fått ngn faktura från SLU på DNA- typningen. Skickade in mitt i sept., så i så fall är dom vansinnigt sega på att fakturera, för det verkar ju konstigt om dom skulle ha glömt både dig & mig :confused:.

kommer inte ihåg vad euron står i precis men säg mellan 8-10 skr då blir ju 1500 euro inte speciellt billigt, någonstans mellan 13-15000 kr landar det ju på då när man reggar hästen och även om chip och dna ingår är det betydligt dyrare än i sverige.

Tror Quickstar råkade lägga på en nolla för mycket,ska vara 150 euro :D

Jag tycker inte att ASVHs avgifter är för höga, om man ska se till vad den egentliga kostnaden är. De avelsförbund som gör billigare pass har antingen ekonomisk stöttning från annat håll (ex SGC) eller så görs arbetet ideellt (ex ponnyföreningar).

Jag betalade mina pass alldeles nyss, det gröna passet med BT-anslutning kostade 1988:- inkl moms, det gråa passet exkl BT-anslutning kostade 1538:- inkl moms. Då är ansökningarna inskickade innan 1 okt eller när brytdatumet var.

Samma här, har två föl på gröna papper i år. Den ena breedersansluten, den andra missad i kryssad på regansökan. 1988:- resp 1538:- båda inskickade i september.

Jag föredrar stc och travarna, har de inte ändrat så har jag för mig det låg på 875:- inkl. moms och då ingick dna, id-kontroll och frysmärkning och allt. Om ansökan inkom inom tre månader från fölets födelse. Bäst är att man skickar in ansökan. De skickar tillbaka att de mottagit samt regnr. Sedan får man en kallelse när och var id samt märkning kommer att ske. Har man tre föl eller fler så kommer de hem. Ingen extra kostnad.
Då jag påpekat detta för en i asvh´s styrelse så hette det bara att stc subventionerar pga atg-pengar. Men mig veterlig erhåller även ridsporten pengar från atg, så kanske det vore på plats att subventionera uppfödarna på detta sätt?! Då kommer det alla uppfödare till godo. Vill man sedan inte sponsra icke grönpapprade så är det ju enkelt genom att bara subventionera de föl som är berättigade till gröna papper.

Gira -som tycker asvh tar hutlöst betalt.

haha ok ja då kan jag hålla med om att det är billigt :D

Höll på att sätta teet i fel strupe när jag började räkna :)

Delvis KL

Du måste bo på nåt bra ställe vad gäller ID kontrollanter för häromkring tar de flesta runt femhundringen för att göra alltihop.
Enligt ASVHs prislista så kostar DNAt 538kr inkl moms, så det blir 1538kr + det nu ID kontrollanten tar, vilket borde vara runt 400kr (chippet kostar runt 100kr att köpa om jag inte minns fel, sen ska de eg. lägga på minst 50% på det och ta ungefär lika mycket för signalements beskrivningen och sedan reseersättning också)
Så jag får det till strax under 2000kr. För min del, då jag bor i ett område med "dyra" kontrollanter, över 2000kr.

.

DEt är intressant hur olika id-kontrollanterna kostar.

Allvarligt alltså. För jag tar själv 500:- inkl moms samt 20:- per mil i körersättning.

Ofta får man räkna med minst 1½ timme som jag lägger på att chippa en häst om jag räknar in körtid osv. Sedan kostar chippet ca 100 spänn. Chiprapportblock, stämpel etc kostar också.( chipblocken dryga 50 och stämpeln 350 har jag för mig) Ska man sedan rita in på signalemnentbeskrivningsblock så kostar ett sånt block ca 100lappen.

Så ska jag dela upp detta per häst samt dra av för chip osv så blir den timpenningen ganska låg. Sedan har jag ju en ansvarsförsäkring som skall betalas varje år. utbildningen kostade. Scannern kostade 3500:- osv osv.

-Det enda man får gratis är dna-remiss och de små gröna papperskorten med tejpremsa samt plastfickan, men det erhålles från labbet...

Sedan för den som är egenföretagare så är det ju skatt och sociala avgifter osv...

Men det är klart, gör jag många på samma ställe så lönar det sig. Sedan skall man kanske ha i åtanke att oftare än inte så är hästägarna urkass på att ha fölen torra, bra lyse i stallet och hyfsat hanterade fölungar där man kan kika i lugn och ro och inte utsätta sig för risken att bli halvt blåslagen.

För allt för vanligt är att fölen är blöta, oborstade, kanske i hagen då man kommer, aldrig haft grimma på sig u name it. Att då råka ut för en hästägare som inte vågar hålla emot, ja en sån är ju inte drömmen att chippa :grin:
Säger man således nej till en hästägare, att du får nog hantera fölet något mer annars kan jag varken göra en godtagbar kontroll efter virvlar eller chippa så blir det oftast ett herrans liv samt ett snyggt rykte. Jag är endå inte den som bangar. Men hur kan en uppfödare förvänta sig att jag som okänd för sto och föl skall gå in i en box till en ohanterad fölunge med en ilsken märr och utföra ett bra arbete, om inte ägaren ens själv vågar vara därinne samtidigt. -Tro mig, det har hänt flera gånger. En lös fölunge med märr som slår och hugger kan jag omöjligt chippa utan assistans.

Gira :banana:

KL
Slutsatsen blir iaf (för att återknyta till trådens början) att ASVH är billigare att regga i än en del tyska förbund och i KWPN, men dyrare än i en del andra. Dvs ASVH tar ut en normal avgift om man jämför med de utländska ridhästförbunden. Nu har vi räknat priser inkl moms. Hur hög är momsen i Tyskland?

Att en del svenska ponnyförbund är så billiga beror troligtvis på att de har ideell arbetskraft, precis som Athena skrivit tidigare.

Sedan är det ju givetvis alltid trevligt om det är så billigt som möjligt.

I mina hemtrakter så är det vanligt med chip och id-kontroll-kvällar. Dvs man träffas på en uppsamlingsplats (tex på hingststationen) och chipmärkare och id-kontrollant tar många på en gång = billigare. Man kan även passa på att ta vaccination och märkning samtidigt (ingen extra milkostnad).

Senast ändrad:

Visst får även ridsporten pengar av ATG (jag vet inte hur mkt ASVH får), men det är inte långt när så mycket som STC och SGC får.

För allt för vanligt är att fölen är blöta, oborstade, kanske i hagen då man kommer, aldrig haft grimma på sig u name it.

:o
Nämen vad säger du?! Det skulle aaaaaaaldrig hända hos mig :angel:

Tror Quickstar råkade lägga på en nolla för mycket,ska vara 150 euro :D

Ops! Precis vad jag gjorde, 150euro kostar det hos Z, vilket blir ca 1500sek ;)

KL
Slutsatsen blir iaf (för att återknyta till trådens början) att ASVH är billigare att regga i än en del tyska förbund och i KWPN, men dyrare än i en del andra. Dvs ASVH tar ut en normal avgift om man jämför med de utländska ridhästförbunden. Nu har vi räknat priser inkl moms. Hur hög är momsen i Tyskland? 7% och den är inräknad i samtliga de priser jag uppgivit, kollade ZfDP lite snabbt och jag fick det till att registrering och pass kostar 60euro hos dom, borde rimligen vara inkl bränning/chippning.

Absolut, där är vi nog alla överens!

I mina hemtrakter så är det vanligt med chip och id-kontroll-kvällar. Dvs man träffas på en uppsamlingsplats (tex på hingststationen) och chipmärkare och id-kontrollant tar många på en gång = billigare. Man kan även passa på att ta vaccination och märkning samtidigt (ingen extra milkostnad).
Det tycker jag är kanon, men jag har för mig att det är några som försökt detta i samband med fölmönstring men att det gått så där, vilket jag tycker är synd, jag hade hemskt gärna passat på att åtminstone få fölet chippat och avritat i samband med visningen.

Mina kommentarer är fetade.

En annan sak man faktiskt får ta med i beräkningen också är att när man reggar i de utlänska förbunden där man visar upp fölet, som man gör i de flesta tyska så får man en bedömning på fölet, och på stoet i de fall hon är ny, vilket också ingår i registrering avgifterna.

Fölvisning i ASVHs regi kostar väl från 250-750kr ungefär sen kostar stoets visning ytterligare några hundra + 400kr (?) för själva stamboksföringen.

:o
Nämen vad säger du?! Det skulle aaaaaaaldrig hända hos mig :angel:

QUOTE]

Vet du, dina är inte i närheten av vad jag sprungit på emellan varven. Allt från lurviga dyngsura islandföl i en lösdrift med en glödlampa, ännu roligare då de verkligen är genomblöta och således ganska svårt att se om det är en ljus, black och skäck i allt samt virvlar haha, rena skämtet då de aldrig haft grimma på sig och det är i november.

Sedan finns det elitryttare som tävlar på internationell nivå som inte vågar gå in till sitt eget sto men vill att jag ska göra det själv och således rodda ilsken märr och superrädd fölunge. MEN så finns alla de där som faktiskt är rena drömmen och sedan alla som är fullt acceptabla. Lite svårigheter måste det ju vara hehe.

kl

Vad gäller pengar från atg så är det väl ändå så att stc och sg är dem som genererar mest pengar åt atg -indirekt.

Jag tycker inte det spelar någon roll hur mycket de olika sporterna får, men ridsporten får mycket vs vad de drar in. Man kan välja vart man vill lägga pengarna ju och jag anser att asvh gott kunde lägga en subvention rörande fölregistrering.
Iallafall stc har ju egen personal som i princip inte gör annat än åker runt och id-kollar och märker fölen. Har för mig det är 4 personer eller nåt. Så de torde ha större personalkostnad än asvh.

Sen att stc är äckeldyra på ägarskiften.... SG tar ingenting för häst som passerat tävlingsbar ålder, hur det är innan vet jag inte.
Mer än en hundring borde det inte kosta att rega om, då detta görs i datorn och skriva ut en lapp rörande detta. Jisses, det borde gå på bara några minuter.

Gira

Sitter just nu med både ägarskiften, import som ska under svensk flagg och fölreg där det strular. *s* glömde skriva under ( var lite mycket där ett tag)och de kan inte skicka tillbaka utan jag måste fylla i en ny...

KL
Slutsatsen blir iaf (för att återknyta till trådens början) att ASVH är billigare att regga i än en del tyska förbund och i KWPN, men dyrare än i en del andra. Dvs ASVH tar ut en normal avgift om man jämför med de utländska ridhästförbunden. Nu har vi räknat priser inkl moms. Hur hög är momsen i Tyskland?

Att en del svenska ponnyförbund är så billiga beror troligtvis på att de har ideell arbetskraft, precis som Athena skrivit tidigare.

Det stämmer att ASVH kan vara billigare än några tyska förbund, MEN de är dyrare än många andra. Det tar dessutom en relativ långtid innan passet är färdigt.
Så frågan återstår, vad är det som kostar egentligen? Är det arbetskraften, matrialet, eller vad är det egentligen?
Gott nytt år på er allihopa!

Det stämmer att ASVH kan vara billigare än några tyska förbund, MEN de är dyrare än många andra. Det tar dessutom en relativ långtid innan passet är färdigt.
Så frågan återstår, vad är det som kostar egentligen? Är det arbetskraften, matrialet, eller vad är det egentligen?
Gott nytt år på er allihopa!
Jag har inte mer fakta om kostnaden av pass än någon annan här, men det är väl ganska givet vilka saker som kostar. Det är naturligtvis inte antingen det ena eller det andra, utan många små saker.

ASVH tar en avgift på 1000 kr inkl moms. Staten tar 200 kr (momsen), då återstår alltså 800 kr till ASVH.
Har ingen aning om vad själva passet kostar (själva häftet), men något kostar det ju, kanske 100-150 kr?
Frakten hem till hästägaren kostar kanske 30-40 kr med porto och kuvert?
Resten är arbetskostnad, dvs:
*tiden som går åt till att fylla i uppgifterna i passet,
*kolla så DNA-typningen är ok (kommunikation med de som gör analysen),
* evenuellt lägga tid på att reda ut bristfälliga eller felaktiga uppgifter som uppfödaren skickat in,
*skriva in uppgifterna i databasen (ASVH har ju en av de utförligaste databaserna som är gratis för alla att kolla på på internet, den måste även finansieras av något),
*stoppa passet i kuvert & skicka iväg det hem till ägaren.
Kanske är det något mer som jag inte tänkt på? Kan tyckas vara mycket pengar som går till arbetskostnad, men som sagt, jag vet inte vad själva materialet kostar. Eftersom du så gärna vill veta det så föreslår jag att du frågar ASVH om det direkt. Man ska ta med i beräkningen att personalen kanske får jobba en del övertid eftersom passen ska göras inom en begränsad tid = högre timkostnad till personalen.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 379
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III