Registrering och pass kostnaden för halvblodet, är priset relevant, vad tycker du?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SussiLull
  • Startdatum Startdatum
S

SussiLull

Detta är ett hett tema...........Men för oss, uppfödare, så frågar jag er alla ute i Sverige, tycker du priset för detta är relevant?

Vad tar andra förbund för detta, skulle vara roligt om vi kunde få en jämförelse, för jag tycker det är idag för dyrt, och säkert många med mig.

Så, tyck till.

Sv: Registrering och pass kostnaden för halvblodet, är priset relevant, vad tycker du

Har ett vagt minne att det här med passkostnaden bara skulle kosta självkostnadspris när det blev tal om det.. Vart tog det idelalet vägen?
Welshponny 2-400:-
Paint 500:-
Svenska hästavelsförbundet tror jag ligger på 400:- också.
Quarter 900:-

Varför skiljer det så enormt? Vad kostar ett pass för halvblod?

Sv: Registrering och pass kostnaden för halvblodet, är priset relevant, vad tycker du

Varför skiljer det så enormt? Vad kostar ett pass för halvblod?

Registrering hos ASVH

Kostnad inkl. moms
Avkomma efter hingst med licens/betäckningsbevis
Årsföl vars handling nått ASVH senast 30/9 födelseåret. 1000 kr
Årsföl m. handling inkommen 1/10-30/11 1250 kr
Årsföl m. handling inkommen 1/12-31/12 1700kr

Reg. av häst fr.o.m. 1/1 året efter födelseåret 1900 kr
----------------------------------------------------------------------------------
Avkomma efter av ASVH icke godkänd hingst.
(Avgift för språngrulla 5000 kr tillkommer om den ej är betald).
Årsföl vars handling nått ASVH senast 30/9 födelseåret. 1500 kr
Årsföl m. handling inkommen 1/10-30/11 1750 kr
Årsföl m. handling inkommen 1/12-31/12 2000 kr

Reg. av häst fr.o.m. 1/1 året efter födelseåret 2500 kr

Jag tycker att det är svinigt dyrt att skaffa pass till sina halvblodsföl! Tycker gott och väl att de kunnat halvera kostnaderna. :angel:

Här finns lite siffror på vad det kostar att regga i hannoveranerförbundet:
http://www.hannoveraner.com/fileadmin/user_upload/pdf/Gebuehrenordnung_Ausland_in_englisch.pdf

Verkar vara ganska mycket dyrare där än i ASVH, speciellt eftersom jag tror att man måste vara medlem i hannoveranerförbundet för att regga föl där. Varje år kostar det dessutom en "stoavgift" för varje sto som är i avel.

kl

Hos Svenska Galopp kostar det 300kr inkl DNA-typning.
Sista fakturan från ASVH landade på 1788kr inkl DNA typning.

LITE skillnad....

Det har tidigare uppkommit i flera trådar att just HBL och Araber verkar ha otroligt mycket mer exklusiva pass om man ska titta till tillverkningskostnaderna...

kl

Hos Svenska Galopp kostar det 300kr inkl DNA-typning.
Sista fakturan från ASVH landade på 1788kr inkl DNA typning.

LITE skillnad....

Vilka är det som utför DNA-typningen på fullblod i så fall om det kan bli så billigt? När man reggar i ASVH så är det SLU.s kostnader för DNA-typning som läggs på de 1000 kr.na. Är inte avgiften för Breedersanslutningen på 450 kr medräknad i de 1788 kr.na också?

Alltså:
1000 kr till ASVH
450 kr till Breeders (frivilligt att anmäla till)
Resten till SLU

Senast ändrad:

Svarar mig själv angående vad det kostar att regga fullblod...

Detta är klippt från Svensk galopp´s hemsida:

"DNA-materialet ska därefter omgående insändas till Blodgruppslaboratoriet och signalementsbeskrivningen till SG.

Ett självkostnadspris på 425 kr att tas ut för DNA-prov på föl. Om modern inte tidigare är DNA-typad i Sverige kommer en avgift på 425 kr tas ut för DNA-typning i Sverige.

.....

Avgift
Registreringsavgift 300 kr.Om ansökan insänds till SG inom 3 månader från födelsedatum tas ingen förseningsavgift ut.

Förseningsavgifter
Om ansökan inkommer senast:
3 månader - 6 månader från fölningsdatum: 1.550 kr
6 månader - inom födelseåret: 3.300 kr
- senare än födelseårets utgång: 5.300 kr
DNA- eller Blodtypning efter födelseåret: 1.000 kr.

Om ansökan kommer in senare än 31 december året efter hästens födelse kan registrering endast ske i undantagsfall och efter prövning. "

Jag vet inte hur du lyckats med det, men enligt detta så kostar det 300 kr + 425 kr att regga fullblod, dvs DNA-typningen ingår INTE i de 300 kr :p

Här är en länk till deras förenklade prislista:
http://www.galoppsport.se/appImage/avgifter2009.pdf

Senast ändrad:

Här finns lite siffror på vad det kostar att regga i hannoveranerförbundet:
http://www.hannoveraner.com/fileadmin/user_upload/pdf/Gebuehrenordnung_Ausland_in_englisch.pdf

Verkar vara ganska mycket dyrare där än i ASVH, speciellt eftersom jag tror att man måste vara medlem i hannoveranerförbundet för att regga föl där. Varje år kostar det dessutom en "stoavgift" för varje sto som är i avel.

Det är väl tal om att även ASVH skall införa en sk sto avgift.:devil:

Det är väl tal om att även ASVH skall införa en sk sto avgift.:devil:
Jaha, jag har inte hört att ASVH ska införa några nya avgifter i samband med föl och fölreggning? Var har du hört det?

Men vem vet vilka nya och högre avgifter som kommer införas i ASVH och alla andra förbund någon gång i framtiden? Svårt att sia om nu, så jag antar att det är årets avgifter som ska jämföras.

Du, jag och alla andra som betäcker ston betalar redan sen ganska många år en stoavgift , från början kallades den "SH-avgift". Det du kanske hört är att den nu ska ADMINISTRERAS av ASVH i stället för av hingstägarna? Bra info är www.sprangrulla.se, citat ur ordlistan där:

Stoavgift
Den säsongsavgift man betalar för att stoet skall få lov att betäckas. Kan betalas via systemet i samband med anmälan till betäckning. Återbetalas i de fall man erlagt kostnaden och stoet av någon anledning aldrig betäcks. Stoavgiften för aktuell säsong är 300 kr inkl. moms.

Märkligt!
Jag har bara betalt 300kr för mitt xx föl (fött 2008) var tvungen att gå igenom mina betalningar och inte har jag betalt nåt annat än de 300kr till SG.
Så antingen har de missat det eller så har de ändrat reglerna from i år.

Ang; ASVH så har jag INTE anmält till Breeders. Alltså är de 1788kr för enbart passet och DNA typningen.

Fortfarande dock så ifrågasätter jag vad som är så speciellt med ASVH pass jämnfört med SGs (och andra föreningars) pass, eller är det att det färgade pappret som ASVH använder är så dyrt?!

Märkligt!
Jag har bara betalt 300kr för mitt xx föl (fött 2008) var tvungen att gå igenom mina betalningar och inte har jag betalt nåt annat än de 300kr till SG.
Så antingen har de missat det eller så har de ändrat reglerna from i år.

Ang; ASVH så har jag INTE anmält till Breeders. Alltså är de 1788kr för enbart passet och DNA typningen.

Fortfarande dock så ifrågasätter jag vad som är så speciellt med ASVH pass jämnfört med SGs (och andra föreningars) pass, eller är det att det färgade pappret som ASVH använder är så dyrt?!
Att SG skulle ändrat reglerna i år verkar konstigt, som sagt, 300 kr täcker inte ens vad DNA-testet kostar så det verkar helt orimligt att det någonsin skulle ingått i deras avgift.

Konstiga räkningar du får... Årets SWB kostade 1700 kr inkl DNA och Breedersanslutning, så för mig stämde det med ASVHs prislista som de har på sin hemsida (reggning + DNA + BTanslutning). Min fölunge har full stam, har din det (skulle kunna vara något sådant som gjort att din var dyrare)? Eller skickade du in papprena i tid? Efter ett visst datum blir det dyrare (så är det ju för de flesta raser).

ASVH verkar ha hittat billigare papper än en del utländska förbund i alla fall. Tur det ;-)

Senast ändrad:

Du, jag och alla andra som betäcker ston betalar redan sen ganska många år en stoavgift , från början kallades den "SH-avgift". Det du kanske hört är att den nu ska ADMINISTRERAS av ASVH i stället för av hingstägarna? Bra info är www.sprangrulla.se, citat ur ordlistan där:

Stoavgift
Den säsongsavgift man betalar för att stoet skall få lov att betäckas. Kan betalas via systemet i samband med anmälan till betäckning. Återbetalas i de fall man erlagt kostnaden och stoet av någon anledning aldrig betäcks. Stoavgiften för aktuell säsong är 300 kr inkl. moms.

Funderade också på om det var SH-avgiftens administration som SussiLull missuppfattat som en "extraavgift" som ASVH skulle börja ta ut, men nu har du redan rett ut det i så fall :)

Jag tycker inte att ASVHs avgifter är för höga, om man ska se till vad den egentliga kostnaden är. De avelsförbund som gör billigare pass har antingen ekonomisk stöttning från annat håll (ex SGC) eller så görs arbetet ideellt (ex ponnyföreningar).

Jag betalade mina pass alldeles nyss, det gröna passet med BT-anslutning kostade 1988:- inkl moms, det gråa passet exkl BT-anslutning kostade 1538:- inkl moms. Då är ansökningarna inskickade innan 1 okt eller när brytdatumet var.

Att SG skulle ändrat reglerna i år verkar konstigt, som sagt, 300 kr täcker inte ens vad DNA-testet kostar så det verkar helt orimligt att det någonsin skulle ingått i deras avgift.

Konstiga räkningar du får... Årets SWB kostade 1700 kr inkl DNA och Breedersanslutning, så för mig stämde det med ASVHs prislista som de har på sin hemsida (reggning + DNA + BTanslutning). Min fölunge har full stam, har din det (skulle kunna vara något sådant som gjort att din var dyrare)? Eller skickade du in papprena i tid? Efter ett visst datum blir det dyrare (så är det ju för de flesta raser).

ASVH verkar ha hittat billigare papper än en del utländska förbund i alla fall. Tur det ;-)

Ja jag har ingen aning, men ärligt talat bryr jag mig inte om hurvida det täcker deras utgifter eller ej, jag har inte fått nån räkning på det iaf.

Min har gröna papper ja, dock kan det vara så att jag fick in papprena några dagar efter datumet, det tror jag nästan jag gjorde, då stämmer det med 1250kr och 430kr för DNAt (exkl moms)

Sen kan man väl diskutera vad man får för pengarna i ASVH jämnfört med ett av de utländska förbunden. Många är lite dyrare men man får mer för pengarna..
Sen är de utländska billigare på andra saker.. Tex Bruksprov.

Min har gröna papper ja, dock kan det vara så att jag fick in papprena några dagar efter datumet, det tror jag nästan jag gjorde, då stämmer det med 1250kr och 430kr för DNAt (exkl moms)
Ja, då var det tur att det inte var fullblodets papper du lämnade in för sent, de har dyrare avgifter än om man lämnar in för sent till ASVH... För övrigt så är ASVHs priser i deras prislista inklusive moms (så du borde betalat 1250 kr med moms om du skickade in senare, antar att du menar att DNA-kostnaden var exkl moms).
SG.s avgifter om man lämnar in "för sent":
Förseningsavgifter
Om ansökan inkommer senast:
3 månader - 6 månader från fölningsdatum: 1.550 kr
6 månader - inom födelseåret: 3.300 kr
- senare än födelseårets utgång: 5.300 kr
DNA- eller Blodtypning efter födelseåret: 1.000 kr.

Sen kan man väl diskutera vad man får för pengarna i ASVH jämnfört med ett av de utländska förbunden. Många är lite dyrare men man får mer för pengarna..
Sen är de utländska billigare på andra saker.. Tex Bruksprov.
Ge gärna exempel på vad man får mer för registreringsavgiften i de förbunden. Finare papper i passet som du själv undrade om ASVH har? Eller guldplätterade nitar i passet? :D
Ja, en del utländska förbund har billigare bruksprov än ASVH, men de är som sagt dyrare på registrering, medlemskap m. m. Men visst är det liiite konstigt att det gnälls mycket på om ASVH är dyrare än utländska förbund på en del grejer, men när de är billigare så är inte det heller bra (för då kan man helt plötslig jämföra med en ponnyförening där det sitter en person och jobbar ideellt)
Mina svar är fetade.

Senast ändrad:

Jag har i år fött upp mitt första fullblod och är alldeles chockad över skillnaden att regga i Svensk galopp & ASVH.
Det kostar 300 kr att regga i Sv. galopp & 1988 kr i ASVH :cool:, sen vet jag iof inte om det är relevant att jämföra dom två förbunden då jag antar att Sv. galopp är rätt sponsrade av ATG, men ändå...

En annan sak som skiljer enormt mkt är att dom från Sv. glp ringer upp direkt dom hittar ett fel i reg. ansökan, allt går att lösa på telefon, det är verkligen super service. Däremot så fick jag faktiskt passen från Asvh snabbare än från Sv. glp. Tror att ASVH har rekord på att fixa passen snabbt i år :bow:, vilket alltid är ngt.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 379
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III