Reflex-tider!

Alltså jag blir helt förvånad. Reflexer som blir dåliga? Byta ut med tre års mellanrum?

Jag har vissa jag haft i säkert tio-femton år som funkar bra.

Sen fattar jag ju att är det en tygreflex så nöts den i tvätten. Jag tvättar inte reflexgrjer så ofta (vissa aldrig) så jag fattar verkligen inte.

De nöts av vanlig användning, plastrelexer (både mjuka och hårda) blir repiga, vissa reflexer "fäller" färg, solen bleker, materialtrötthet o.s.v. men självklart är det skillnad på reflex och reflex också. Bara för att de är gamla så måste de inte vara dåliga, men man bör som sagt kolla med jämna mellanrum så att de fortfarande reflekterar tillräckligt.
 
Alltså jag blir helt förvånad. Reflexer som blir dåliga? Byta ut med tre års mellanrum?

Jag har vissa jag haft i säkert tio-femton år som funkar bra.

Sen fattar jag ju att är det en tygreflex så nöts den i tvätten. Jag tvättar inte reflexgrjer så ofta (vissa aldrig) så jag fattar verkligen inte.
Häng en ny och en gammal reflex bredvid varandra. Lys på dem 200 meter ifrån dem med stark lampa (gärna bil med halvljus) så ser du att skillnaden är enorm. Jag vill synas och jag vill synas bra på de mörka grusvägarna jag rör mig på där folk kör som galningar i kurvorna. Säkerhet är inget jag gamblar med. Gamla reflexvästar/täcken kan användas dagtid höst-vintertid och sommarkvällar eftersom det då är neonfärgen som behövs mest.
 
Alltså jag blir helt förvånad. Reflexer som blir dåliga? Byta ut med tre års mellanrum?

Jag har vissa jag haft i säkert tio-femton år som funkar bra.

Sen fattar jag ju att är det en tygreflex så nöts den i tvätten. Jag tvättar inte reflexgrjer så ofta (vissa aldrig) så jag fattar verkligen inte.
Ja reflexer blir dåliga med tiden när dom utsätts för bla väder och vind.

Bra sida om reflexer och hur man enkelt kontrollerar reflexer
https://ntf.se/konsumentupplysning/gaende/reflexer/
 
Jag har aldrig märkt att någon reflex skulle ha blivit dålig eller att någon ny skulle varit bättre. Förutom då såna som är tryckta på tyg alltså.
 
Lite mer information om reflexer.
---
Livslängd av reflexer
En reflex är en optisk produkt som bör hanteras försiktigt. Repor, värme och vatten förstör reflexen och över tid förlorar reflexer sin reflektionsförmåga. Observera därför följande:

  • Undvik slitage på reflexer, till exempel bör du inte förvara reflexer i en ficka tillsammans med nycklar eller andra hårda föremål.
  • Tvätta inte (mjuka) reflexter och reflexvästar fler än 15 gånger.
  • Förvara reflexer inte på ställen som kan bli väldigt varma (tex i direkt solljus, i bilen på sommaren med mera)
Du kan kontrollera om dina reflexer fortfarande fungerar bra genom att lysa på dem från cirka fyra meters håll. Jämför gärna en gammal med en ny reflex, och om den gamla reflexen syns sämre bör du byta ut den. Vi rekommenderar att du byter dina reflexer varje år!
---
https://www.if-sakerhet.se/guide-om-reflexer#livslangd-av-reflexer
 
Senast ändrad:
Jag kör ofta längsmed vägar med halvkass belysning. Så mitt tips är följande: Skippa de där små som lyser (se bild). Det är helt värdelöst om man ska synas för bilar t ex. Är man mörkt klädd (vilket de flesta är på vintern) och har en sån lampa som enda reflex så syns den inte när bilstrålkastaren lyser mot en. Man kan precis lika gärna låta bli att ha reflexlampa då. Bara en falsk trygghet genom att man tror att man syns tack vare lampan, men egentligen syns man inte alls. Samma med att gå med mobillampan tänd. Syns bra framåt, men inte bakifrån.


1598717670056.png

Nej, vanliga reflexer och varselkläder är såååå mycket bättre ur alla avseenden!
Personligen kör jag varselväst och dinglande hårdplastreflexer. Vid ridturen har jag varselsele med ljusdioder. Då syns man både när det lyser mot selen och sedan lyser den upp så man ser något när man är ute och rider eller går med hästen (som har täcke i varseltyg).
 
Brukar ha reflexväst och köpte förra året refkexhandskar. De syns otroligt bra. Hjälper nog också att man rör på armarna när man går. Handskarna är ju också alltid med.
 
Jag har reflexmössa, hästbenreflexer runt ärmsluten, väst och en och annan dinglare. Bor på landet utan gatubelysning.

När jag hade häst hade hon reflexgrimma under tränset (om hon skulle komma lös ville jag se henne), ländtäcke med reflex, reflexbrösta samt benreflexer på alla fyra.
 
Jag kör ofta längsmed vägar med halvkass belysning. Så mitt tips är följande: Skippa de där små som lyser (se bild). Det är helt värdelöst om man ska synas för bilar t ex. Är man mörkt klädd (vilket de flesta är på vintern) och har en sån lampa som enda reflex så syns den inte när bilstrålkastaren lyser mot en. Man kan precis lika gärna låta bli att ha reflexlampa då. Bara en falsk trygghet genom att man tror att man syns tack vare lampan, men egentligen syns man inte alls. Samma med att gå med mobillampan tänd. Syns bra framåt, men inte bakifrån.


Visa bifogad fil 56458
Nej, vanliga reflexer och varselkläder är såååå mycket bättre ur alla avseenden!
Personligen kör jag varselväst och dinglande hårdplastreflexer. Vid ridturen har jag varselsele med ljusdioder. Då syns man både när det lyser mot selen och sedan lyser den upp så man ser något när man är ute och rider eller går med hästen (som har täcke i varseltyg).

Jag håller inte helt med. Även små lampor syns på okej avstånd och dessutom kräver lampor inte att de belyses med nått. En lampa syns även i en sväng.
Däremot ska man såklart inte bara ha en enda liten lampa utan måst ha så man syns från andra håll. Vilket är samma med reflexer ju. De måste sitta så de syns.
 
Jag har varselkläder på mej i jobbet. Vi kallar de för morotskläder eftersom de är oranga :D

Övrigt privat försöker jag se till att ha reflexer på mej med snärtreflexer på dataväskan, alt ta en gammal arbetsjacka med reflexer.

När jag rider så har jag framför allt en varseljacka under höst/vinter/vår.

men appråpå väst i bilen så har jag min ”Olycksplatsansvarig” i bilen. Jag har en sådan roll ibland i jobbet men jag har en extra i min bil fall i fall jag skulle bli utringd på fritiden. Lagom snyggt att ha det om man skulle rida 😅
 
Jag kör ofta längsmed vägar med halvkass belysning. Så mitt tips är följande: Skippa de där små som lyser (se bild). Det är helt värdelöst om man ska synas för bilar t ex. Är man mörkt klädd (vilket de flesta är på vintern) och har en sån lampa som enda reflex så syns den inte när bilstrålkastaren lyser mot en. Man kan precis lika gärna låta bli att ha reflexlampa då. Bara en falsk trygghet genom att man tror att man syns tack vare lampan, men egentligen syns man inte alls. Samma med att gå med mobillampan tänd. Syns bra framåt, men inte bakifrån.


Visa bifogad fil 56458
Nej, vanliga reflexer och varselkläder är såååå mycket bättre ur alla avseenden!
Personligen kör jag varselväst och dinglande hårdplastreflexer. Vid ridturen har jag varselsele med ljusdioder. Då syns man både när det lyser mot selen och sedan lyser den upp så man ser något när man är ute och rider eller går med hästen (som har täcke i varseltyg).

vi har ute och red en gång i mörkret och såg 2röda ögon stirrandes på oss. Vi blev verkligen skiträdda men tyckte monstret satt lite väl stilla. Min pannlampa lyser otroligt bra och långt så vi kunde inte ge upp för detta stillasittande monster utan att se vad exakt det var som skrämde oss från vettet. Så vi smög sakta närmare för att upptäcka att dessa stirrande ögon var just två röda led-lampor som man kunde sätta fast i dragkedjan. Gisses vad vi skrattade! 😂
 
Jag har med reflexkappa. Köpte den på Gekås hästavdelning för några hundralappar. Annars reflexväst, sen har hundarna reflexer i sina koppel och jag sprayar deras täcken med reflexspray.
 
Många bra tankar i tråden, toppen!

För det har verkligen redan börjat! Var ute och åkte bil vid 21-tiden igår och folk utan reflexer vid övergångställena syns ju inte ett smack!
Åh vad jag blir sugen på att ta körkort... eller inte 😑.

Jag upplever att det är mjuka reflexer som försämras med tiden, inte de hårda i plast. Av den anledningen försöker jag ha båda varianterna.

Lite intressant också just det där med livslängden. Jag har reflexvästar till mina hundar, och var länge nöjd med att en av de gamla västarna fungerade trots att den var väldigt gammal. Sedan av någon anledning så köpte jag en ny väst, och hade då en gammal och en ny ut på promenad. Skulle fotografera hundarna och vad upptäckte jag då? Jo, att den gamla västen visserligen fungerade, men herregud så dålig den var jämfört med den nya! :eek:

Nu försöker jag att därför inte bara testa att de fungerar, utan också testa hur bra de är jämfört med nya reflexer. Börjar de tappa reflektionsförmågan så slänger jag dem (om det inte är plagg med inbyggd reflex, då kompletterar jag bara plagget med en extra reflex).

Tyvärr är jag dålig på att använda reflexer på mig själv. Jag har alltid reflexer på hundarna. Är dock medveten om hur dåligt jag syns, håller mig då på gångvägar osv. Tanken är att till den här vintern köpa något nytt, men har inte bestämt mig för vad. Reflexvästar hamnar ofta över jackfickorna och det stör mig något oerhört. Dinglande reflexer fastnar i allt möjligt, tex hundkoppel. Reflexer på benen... Har inte hittat några som faktiskt sitter bra. Sådana där hårda band som snurrar ihop sig runt ben/armar tycker jag är skitstöriga och obekväma.

Vad otäckt, vilken tur att du jämförde!

Jag byter ut alla reflexer med ungefär tre års mellanrum. Då har de vanligtvis gjort sitt. Ett tips på arm/benreflexer är mjuka band med kardborre på. Det har jag till både armar och ben just för att jag ogillar de där hårda snäppreflexerna (de har jag istället på andra saker). Tror att jag köpte de mjuka på öb.

Det där låter bra, jag såg såna på Clas Ohlsson nu när jag letade, postar bild, tänker nog köpa såna.

Jag kör ofta längsmed vägar med halvkass belysning. Så mitt tips är följande: Skippa de där små som lyser (se bild). Det är helt värdelöst om man ska synas för bilar t ex. Är man mörkt klädd (vilket de flesta är på vintern) och har en sån lampa som enda reflex så syns den inte när bilstrålkastaren lyser mot en. Man kan precis lika gärna låta bli att ha reflexlampa då. Bara en falsk trygghet genom att man tror att man syns tack vare lampan, men egentligen syns man inte alls. Samma med att gå med mobillampan tänd. Syns bra framåt, men inte bakifrån.


Visa bifogad fil 56458
Nej, vanliga reflexer och varselkläder är såååå mycket bättre ur alla avseenden!
Personligen kör jag varselväst och dinglande hårdplastreflexer. Vid ridturen har jag varselsele med ljusdioder. Då syns man både när det lyser mot selen och sedan lyser den upp så man ser något när man är ute och rider eller går med hästen (som har täcke i varseltyg).

Tänkvärt!

Brukar ha reflexväst och köpte förra året refkexhandskar. De syns otroligt bra. Hjälper nog också att man rör på armarna när man går. Handskarna är ju också alltid med.

Toppen!
Ja, jag tänker också att sånt som sitter så det rör sig är bra!
Min pappa t ex gillar inte reflexvästar på gående när han kör bil, han tycker de syns dåligt. Hellre då reflexer på ben/armar.
Reflexkappor tyckte både han och min bror var suveränt dock.

Kolla så att de andas bara! Det är det svåraste med reflexer och aktivitet/löpning tycker jag.. Jag har denna från Claes ohlsson, blir sjöblöt under den vid löpning..

Bra påminnelse!

---

Jag har letat runt massa och bl a hittat dessa som jag funderar på, utöver en vanlig väst:
Har ni sett så söt tomte? 😍 Han blir nog årets julklapp från mig (i förtid).
 

Bifogade filer

  • 20200830_082111.webp
    20200830_082111.webp
    24,7 KB · Visningar: 37
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag har skrotat den förra idén jag hade gällande den där smala reflex-selen.
Men - jag vill inte ha nån ful, Svampbob Fyrkant-väst heller (och ingen hel reflex-jacka, fast de verkar väldigt bra, men jackor har jag redan). Vad tror ni om dessa?

Någon som har erfarenhet av sidorna, den högra är från en sida som heter deVal.
 

Bifogade filer

  • 20200831_223617.webp
    20200831_223617.webp
    44,8 KB · Visningar: 24
Jag kan tipsa om att det finns reflexer som är överdrag till ryggsäckar. Barnet har ett sånt att dra över ryggsäcken på vintern på vägen till och från skolan. Varselgult med reflexer. Syns jättebra! Enkelt att dra över ryggsäcken.
 
Mitt problem är att min favoritvinterjacka har ingenstans bra att fästa reflexer. Jag vill inte ha en väst utanpå för då kommer jag inte åt fickorna. Jag vill inte sy på reflexer för jag vill inte att jackan ska förlora sin vattenavstötande funktion.
 
Jag kan tipsa om att det finns reflexer som är överdrag till ryggsäckar. Barnet har ett sånt att dra över ryggsäcken på vintern på vägen till och från skolan. Varselgult med reflexer. Syns jättebra! Enkelt att dra över ryggsäcken.

Har sett såna när jag googlat runt. Toppenbra!

Mitt problem är att min favoritvinterjacka har ingenstans bra att fästa reflexer. Jag vill inte ha en väst utanpå för då kommer jag inte åt fickorna. Jag vill inte sy på reflexer för jag vill inte att jackan ska förlora sin vattenavstötande funktion.

De västarna jag visade är lite kortare modell står det, för att man ska komma åt fickor fast man har väst :).

Jag tror det var dom jag visade det stod så om iaf, kan ha varit några andra, men har iaf läst det!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
522
Senast: SiZo
·
R
Kropp & Själ Hur gör man för att komma över mobilberoende? Vad fungerar? Jag har till och med en app som blockar appar och hemsidor, men när jag är...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 507
Senast: Praeterea
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 833
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 118
Senast: Therese1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp