Referens eller inte?????

Sv: Referens eller inte?????

Men på vilket sätt är dina personliga åsikter om personens persolighet relevanta? Varför känner du dig tvingad att berätta om dem? Jag skulle spontant säga att den enda relevanta kritiken är om du har något att säga om personens kompetens.

Jag hade ansett att mina personliga åsikter är viktiga, eftersom det är det som jag som referens ska stå för sedan.
Och som egen företagare så är det inte bara yrkeskompetensen som räknas utan även den sociala kompetens.
Om inte yrkeskompetensen är så stora att den överväger alla problem som en dålig social kompetens skapar, så hade jag i ett sådant läge valt att göra mina affärer någon annastans.

/Camilla

Jag hade ansett att mina personliga åsikter är viktiga, eftersom det är det som jag som referens ska stå för sedan.
Och som egen företagare så är det inte bara yrkeskompetensen som räknas utan även den sociala kompetens.
Om inte yrkeskompetensen är så stora att den överväger alla problem som en dålig social kompetens skapar, så hade jag i ett sådant läge valt att göra mina affärer någon annastans.

/Camilla

Jo, men åsikter om någons personlighet är väldigt subjektiva. Det är det jag försöker säga. Man uppfattar folk olika. Bara för att TS tycker att personen är på ett visst sätt behöver inte alla andra tycka det, därför undrar jag varför det är relevant.

Även skickligheten är ju en subjektiv åsikt. Den du tycker är skicklig kanske inte jag tycker är duktig.

Det är ju det referenser handlar om, just referensens uppfattning om personen ifråga.

Visst är det så, men TS har ju skrivit om att resultatet av personens arbete blivit väldigt bra.

Ja, och eftersom det är ett subjektivt påstående av vikt, är ju också kommunikationsförmåga och personliga egenskaper en subjektiv åsikt av vikt.

Ja, och eftersom det är ett subjektivt påstående av vikt, är ju också kommunikationsförmåga och personliga egenskaper en subjektiv åsikt av vikt.

Men är inte det relevanta just resultatet av personens yrkeskunnande? Hurvida personen är humorbefriad eller vad det kan röra sig om är enligt mig ointressant. Det är det jag menar. De kommunikativa egenskaperna anser inte jag är någonting referensgivaren behöver blanda sig i. Är man nog dålig på dessa bitar lär man i alla fall inte få några jobb. Nej, jag anser inte att personligheten är av vikt just då det gäller referenser ang vilken kompentens personen har att utföra arbetet. Om personen däremot är sjukligt aggressiv kan det var en annan femma, men det har hittills inte framkommit.

När jag tar referenser vill jag veta vad det är för person jag har att göra med. ALLT som vederbörande kan lämna.

Det gäller ju samma vid jobbansökan. Inte tusan frågar man bara om yrkesskickligheten, det är ju PERSONEN som är intressant. Inte bara, endast och allena prestationen.

Nä, som sagt: jag vill veta hur personen fungerar, hur kommunikationen fungerar, hur denne hanterar relationer (yrkesmässiga i det här fallet) - allt som vederbörande kan tala om. Vad som är av vikt för mig vill jag själv avgöra.

När jag tar referenser vill jag veta vad det är för person jag har att göra med. ALLT som vederbörande kan lämna.

Det gäller ju samma vid jobbansökan. Inte tusan frågar man bara om yrkesskickligheten, det är ju PERSONEN som är intressant. Inte bara, endast och allena prestationen.

Nä, som sagt: jag vill veta hur personen fungerar, hur kommunikationen fungerar, hur denne hanterar relationer (yrkesmässiga i det här fallet) - allt som vederbörande kan tala om. Vad som är av vikt för mig vill jag själv avgöra.

Tja, man tänker olika. :)

För mig skulle det viktiga vara hur personen är med hästar eftersom det är det jag anlitar denne för. Jag kan stå ut med att personen inte är perfekt bara min häst får bästa möjliga träning och omvårdnad.

Fast det med social kompetens anser jag har med saken att göra. Har hon som person inte ett trevligt bemötande mot mig som kund så vill jag få veta det av en referens, för jag anser att det är en del av hennes yrkesutövning.
Hon ska både vara bra på häst-delen, men även kunna bemöta sin kund (hästägaren) på ett bra ett bra sätt. Framförallt om det skulle bli problem eller hända något, så blir det hela väldigt mycket enklare att lösa om man med en person med bra social kompetens att göra.
Sedan om personen i fråga är otroligt duktig på häst-biten kan det hända att man bortser från att den social kompetensen inte är den bästa, men jag vill absolut veta det innan om jag har möjlighet så att det är ett medvetet val att bortse från den bristen.

/Camilla

Ett referensförfarande är ju likartat oavsett vad man ska använda referenserna till. Jobb, utbildning, ansökan till stallplats, bostad etc.

Vad som sedan är av vikt styr ju den som frågar, inte referensen själv. Jag tycker social kompetens är av yttersta vikt när jag lämnar bort en häst. Hästen har ett ekonomiskt och känslomässigt värde, inte tusan överlämnar jag känsloladdade 50 000 kr i händerna på en instabil ekonom, om även skicklig?!

Fast det med social kompetens anser jag har med saken att göra. Har hon som person inte ett trevligt bemötande mot mig som kund så vill jag få veta det av en referens, för jag anser att det är en del av hennes yrkesutövning.
Hon ska både vara bra på häst-delen, men även kunna bemöta sin kund (hästägaren) på ett bra ett bra sätt. Framförallt om det skulle bli problem eller hända något, så blir det hela väldigt mycket enklare att lösa om man med en person med bra social kompetens att göra.
Sedan om personen i fråga är otroligt duktig på häst-biten kan det hända att man bortser från att den social kompetensen inte är den bästa, men jag vill absolut veta det innan om jag har möjlighet så att det är ett medvetet val att bortse från den bristen.

/Camilla

Ja som sagt, man tänker olika.

Ett referensförfarande är ju likartat oavsett vad man ska använda referenserna till. Jobb, utbildning, ansökan till stallplats, bostad etc.

Vad som sedan är av vikt styr ju den som frågar, inte referensen själv. Jag tycker social kompetens är av yttersta vikt när jag lämnar bort en häst. Hästen har ett ekonomiskt och känslomässigt värde, inte tusan överlämnar jag känsloladdade 50 000 kr i händerna på en instabil ekonom, om även skicklig?!

Du tycker så ja.

Vad jag inte förstår är varför personen skulle vara instabil.
TS tycker inte om henne eller honom. Det är allt man vet.

Senast ändrad av en moderator:

Vilken information som är relevant för DIG är en sak. Vad man som referens ska vara beredd på att svara på för frågor är en annan.

Jag har t ex alltid frågat om vad referensen kan säga om den omfrågade som person. Och det gör nog faktiskt alla som jag känner som har anledning att ta referenser (arbete, drivande av rörelse etc).

Jag uppfattar inte alls att TS inte tycker om den som bad om referenser. Jag uppfattar det som att ts är tveksam till att den som frågat faktiskt förstår att det kanske inte är fördelaktigt att använda ts som referens. Det har ju inget med att tycka illa om. Det har med vad man kan lämna för referens. Och att alla är införstådda med det.

Vilken information som är relevant för DIG är en sak. Vad man som referens ska vara beredd på att svara på för frågor är en annan.

Jag har t ex alltid frågat om vad referensen kan säga om den omfrågade som person. Och det gör nog faktiskt alla som jag känner som har anledning att ta referenser (arbete, drivande av rörelse etc).

Jag uppfattar inte alls att TS inte tycker om den som bad om referenser. Jag uppfattar det som att ts är tveksam till att den som frågat faktiskt förstår att det kanske inte är fördelaktigt att använda ts som referens. Det har ju inget med att tycka illa om. Det har med vad man kan lämna för referens. Och att alla är införstådda med det.

Jag uppfattar det som att hon verkligen har svårt för personen, eftersom hon skriver det i ursprungsinlägget.

Sen kan jag självfallet bara skriva vad jag tycker och vad som gäller för mig, eftersom jag bara är mig. Precis som du bara kan tala utifrån dig själv.

Jag försöker förmedla en bild av vad referensens uppgift är, vad en referens kan ställas inför för frågor. Och det är inte utifrån mig själv, utan utifrån hur en referens används. Det förfarandet har jag nämligen - från alla tre sidor - god erfarenhet av.

Att det inte är referensens uppgift att ge en komplett bild (SIN bild) av den omfrågade går helt mot allt vad jag kan se referensens uppgift går ut på. Som referens uppger man ALLT man vet om personen, det som är ens uppfattning om den omfrågade.

Jag är väldigt glad för att jag inte arbetat för dig och därför inte måste använda dig som referens.

Jag är väldigt glad för att jag inte arbetat för dig och därför inte måste använda dig som referens.

Skulle tro att vem du än lämnar som referens kommer den inte att sitta och ljuga eller undanhålla information som den som ringer och frågar ber om.

Sen kanske inte man måste rapa upp allt man kan komma på om personen.

Om jag ringde en referensperson och den bara öste positiva kommentarer om en person skulle jag bli lite misstänksam.

I min värld hade det varit helt omöjligt, jag är intresserad av någon person som har saker att mörka, dölja och är rädd för "vad som kan komma ut".

Jag undrar hur många "hästviskare" som fått stå tillbaka för att människor inte kan umgås med dem? Tror att det är ett antal faktiskt........

Det behöver ju inte vara mörka hemligheter direkt. Men ibland kanske inte arbetsgivaren/referensgivaren egentligen vet så mycket. Om de har 30 anställda kanske det är svårt att objektivt bedöma varje arbetstagare rent personligt, lättare då kanske att hålla sig till det mer yrkesmässiga där det finns resultat osv att gå efter. Dessutom vidhåller jag fortfarande att en bedömning av någons personlighet är en subjektiv tolkning just därför att inte många människor verkligen förstår alla drivkrafter bakom varje beteende. Personen som försöker bedömma kan göra väldiga missbedömingar utifrån sina egna referensramar som kanske inte alls gjorts av en annan person. Verligheten är ju som vi uppfattar den, och två olika personer kan uppfatta samma sak väldigt olika. Precis som då jag bedömmer min arbetskollega utifrån mina referensramar och några andra utefter sina. Vi har helt skilda uppfattningar, om samma person. Så där tycker jag att du har fel. Bara för att du uppfattar en person som otrevlig behöver inte betyda att personen verkligen är otrevlig, du kan misstolka.
Bättre att hålla sig till kompetensen tycker jag, eftersom den oftast är lättare att bedömma än att försöka sig på ogrundade personlighetsanalyser.

Skulle tro att vem du än lämnar som referens kommer den inte att sitta och ljuga eller undanhålla information som den som ringer och frågar ber om.

Sen kanske inte man måste rapa upp allt man kan komma på om personen.

Om jag ringde en referensperson och den bara öste positiva kommentarer om en person skulle jag bli lite misstänksam.

Fast jag tycker ju inte att det bara måste vara positivt, men relevant ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 090
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar