Rättshaverister, har ni varit utsatta?

indra2012

Trådstartare
Baksidan av offentlighets principen, när den missbrukas och där det övergår till arbetsmiljö problem. Någon som har råkat ut för en rättshaverist? Vad gjorde du och vad gjorde arbetsgivaren?

Hur omfattande missbruk och på vilket sätt? Vilken typ av arbetsmiljöproblem blir det?

Det finns ett jättebra JO-beslut som säger att man får börja med att lämna ut en del och sedan fortsätta med att ta fram/sekretesspröva i turordning efter att det blivit läst, om det är stora mängder (verkligen jättemycket) Kan försöka leta om det är just det ni behöver hjälp med.

Finns också situationer när personalen kan uppleva det som problematiskt, men som ändå ligger inom ramen för vad lagen ger rätt till. Då måste man hantera det bäst möjligt. Kan vara en väg att veta väldigt noga vad som gäller och hålla sig stenhårt till att göra allt rätt, samtidigt som man noga begränsar sig till att göra enbart det och inget mer. Och motivera tydligt grunderna varför när man begränsar.

Handlingar är det i massor. Så pass att en extra anställd hanterar dem. Den JO anmälan tar jag gärna en länk till. Men vi har också problem med skriftliga mail med direkta förtal och felaktigheter, adresserade till alla överordnade utom de som är direkt ansvariga. Förutom det förekommer kränkningar direkt öga mot öga emot personalen och felvinklingar i media. Det är det största arbetsmiljöproblemet. Som chef ska du ansvara för arbetsmiljön men offentlighetsprincipen ger rättshaveristen rätt. Finns det några domar på det?

Handlingar är det i massor. Så pass att en extra anställd hanterar dem. Den JO anmälan tar jag gärna en länk till. Men vi har också problem med skriftliga mail med direkta förtal och felaktigheter, adresserade till alla överordnade utom de som är direkt ansvariga. Förutom det förekommer kränkningar direkt öga mot öga emot personalen och felvinklingar i media. Det är det största arbetsmiljöproblemet. Som chef ska du ansvara för arbetsmiljön men offentlighetsprincipen ger rättshaveristen rätt. Finns det några domar på det?
Ska kolla, men kanske inte ikväll.

Har läst ett annat jag minns också, där personen kontaktade väldigt många personer/avdelningar (kommun) om nästan samma sak och där man bestämde att hänvisa alla kontakter till samma person just för att få ordning på helheten och inte dubbelarbeta med flera, Med motiveringen då att ge bättre service ur mottagarens perspektiv.
En person som kan hantera bemötandet professionellt räddar arbetsmiljön för resten av personalen och man kan satsa på att ge den personen mer verktyg.

Massor av inkommande handlingar diarieför man som vanligt. Om de inte direkt ska ingå i ett ärende som är under handläggning kan man göra en akt som kanske heter något i stil med synpunkter rörande ...X och lägga in allt som är på samma tema från den personen. Och om innehållet är sådant att det behöver svaras på göra det en gång lite kort och sammanfattande. Massor av blandade åsikter behöver man inte ge svar på, då de inte är att betrakta som "ärenden" för myndigheten att hantera. Eventuellt ...har mottagit synpunkterna, vidarebefordrats till ansvarig för kännedom - men inte på varje enskilt brev om de är många och återkommande.

Komplex situation, som handlar om många fler aspekter än offentlighetsprincipen.
Kan denna bok vara till hjälp, kanske? http://akademikern.se/reportage/sa-bemoter-du-rattshaveristen

http://www.jo.se/PageFiles/7105/180-2014.pdf

Kritik för att man begränsat på fel sätt, men också en ledning från JO vad som går att använda som ok sätt att hantera enorma mängder utlämnande. Vet folk som jobbar mycket med allmänna handlingar som tycker det är bra skrivet i den bedömningen.

Om det är en kommunal organisation du sitter i och ni kommit så långt som en extra anställd, så kanske ett telefonsamtal till Kalmar för att bolla lite erfarenhet kan vara en ide?
Har ni pratat med någon förvaltningsjurist om hur, var och när ni kan och inte kan dra gränser?

• Gilla
Reactions: Sar
Som socialsekreterare har jag råkat ut för många rättshaverister, men det har yttrat sig på andra sätt än att beställa stora mängder handlingar.

Som att man skickar in enorma mängder papper till oss, anmälningar med flera hundra bilagor ihop med usb:n med ännu fler bilagor, bilder och filmer. Det blir en annan typ av arbetsmiljöproblem, både hur någon ska ha tid att gå igenom allting och hur det ska diarieföras och arkiveras.

Eller att man beställer ut sina gamla handlingar och därefter ifrågasätter både innehåll och placering av kommatecken i flera år gamla handlingar där kontakten med socialtjänsten är avslutad sedan flera år tillbaka.

Har också råkat ut för de som velat ha gamla handlingar, har ägnat flera dagar åt att sekretesskolla det som ska lämnas ut, och sedan har man inte hämtat ut handlingarna.

Jag pratade med en av dem bara häromveckan. Vi har ett antal återkommande rättshaverister som vi haft kontakt med i flera år. Nya tillkommer, några faller ifrån. För att stärka chefer och medarbetare har vi kört ett par utbildningar för att både bli bättre på att hantera dem och bli bättre på att inte trigga beteendet. Utbildningarna har varit till stor hjälp.

Arbetar i privata sektorn och vi lyder ju inte under offentlighetsprincipen, men även vi stöter då och då på personer som skulle kunna benämnas rättshaverister. En landade nyligen i mitt knä. Igen. Hen poppar upp regelbundet och kräver bla betalt för en rättighet som redan genom myndighetsbeslut är löst och ersatt vilket hen inte kan/vill förstå/acceptera. Hen överklagade beslutet men domstolen avslog överklagandet. Vi har vårt på det torra.

Arbetar i en stor koncern och personen har en förmåga att kontakta nya personer var gång vilket genererar många frågor. Tidigare har personen även ofta cc:at namngivna personer hos polisen, domstolar, kronofogde mm och hänvisat till pågående ärenden/utredningar, som inte existerat.

Hittills har de kontaktade inom koncernen alltid så småningom lyckats hitta fram till min avdelning som ansvarar för frågorna, tack och lov. Vår strategi är nämligen att det alltid är vi som i slutänden ska bemöta hens frågor/krav oavsett vem hen kontaktat. Vi svarar hen kort och konsekvent och hänvisar till samma information och dokument som hen tidigare fått från oss och bestrider hens omotiverade krav. Vårt svar den här gången genererade ett svar att hen ska "dra oss inför rätta". Har hört det förr. Ett svar till kommer hen att få från oss men inget nytt i sak. Så får hen göra vad hen vill.

Tack! Någon som vet vilken slags e-post en rättshaverist ska få tillgång till från en anställda e-post konto, in, ut, papperskorg. Allt eller går det begränsa till ärendet?

Hur har personen formulerat sin begäran?
Är det oklart exakt vad frågan gäller så får man prata med personen och reda ut vad som önskas.

Allt som frågas efter ska prövas och bedömas om det ska lämnas ut eller ej.
Först mot reglerna i TF om det är en allmän handling.
Sedan mot reglerna i OSL om den omfattas av sekretess.
Är svaret ja på första och nej på andra så ska handlingen lämnas ut.

Säga generellt vad i e-posten som ska lämnas ut går inte riktigt.
Den kan ju innehålla så väldigt olika slags handlingar beroende på vad som skickats, så det behöver man bedöma utifrån handlingarnas innehåll och funktion.
Beroende på hur lådan använts så kan det t.ex. tänkas att allt där inte är allmänna handlingar.

Frågar man efter "e-post" från/till/om utan några begränsningar så skulle jag säga att det bör tolkas som alla korgar/mappar med olika sorteringar som ligger inom den brevlådan/adressen.
Ibland kan det vara arbetsbesparande att hjälpa till med råd om lämpliga sökvägar och urvalskriterier för det personen söker så att frågan specificeras effektivt till gagn för båda parter.
En praktisk hantering kan vara att visa postlistan (alt. resultatet från urvalssökning/sortering i den) och sedan ta fram innehållet i de brev som personen väljer att vilja se.

Som att man skickar in enorma mängder papper till oss, anmälningar med flera hundra bilagor ihop med usb:n med ännu fler bilagor, bilder och filmer.
Sånt där får vi också, drivor av det. Trots att vi inte ens har nåt med saken att göra oftast.

Vi har rättshaverister av den typ som dels överklagar exakt allt som går att överklaga och lite till. Får de svaret att något inte går att överklaga, överklagar de det. Osv. I samband med detta beställer de också ut enorma mängder handlingar, så att de stackarna hos registrator har fullt upp med dessa meningslösheter.

Vi har svårt att få bukt med det, på grund av att det är en stor organisation och många led mellan de personer som rättshaveristerna anser sig felaktigt behandlade av och de instanser som de kan lämna in sina klagomål hos. Det kräver löjligt mycket arbetstid och skapar tidvis rätt stora arbetsmiljöproblem. Just nu är de värsta rättshaveristerna av ovanstående typ inte heller anställda hos oss, så det finns inget ledningen kan göra åt dem egentligen. Vore de anställda, skulle man nog i alla fall i något fall kunna vidta arbetsrättsliga åtgärder.

Vi har också en del rättshaverister att hantera i mitt jobb. Har gått en utbildning som var kanonbra, om hur man både känner igen tendenserna, undviker att trigga dem och hur man dämpar beteendet när man ändå fått det på halsen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 139
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 922
Senast: Rosett
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II