Rätta mig om jag har fel

åke

Trådstartare
Om man korsar tex. varmblod x fullblod så blir det ju en korsning.
Om man korsar tex. halvblod x connemara så blir ju även det en korsning.
Men halvblod x fullblod blir väl om jag har fattat det hela rätt ett halvblod? Kan någen ge mig en vettig förklaring på detta. :confused:

Sv: Rätta mig om jag har fel

Fullblodet räknas som en "förädlare" i halvblodsrasen... därför är det helt ok, och blir trots korsningseffekten ett rent halvblod... :crazy:

Vem har sagt att avel är lätt??? :angel: ;)

Med andra ord kan ett fullblod förvandlas till ett halvblod?

Om man korsar ett fullblod med halvblod och då blir det egentligen 50/50 sen om man fortsätter så så blir det ju inget halvblod kvar?

Eller tänker jag helt fel?

Tiggertjejen skrev:
Med andra ord kan ett fullblod förvandlas till ett halvblod?

Om man korsar ett fullblod med halvblod och då blir det egentligen 50/50 sen om man fortsätter så så blir det ju inget halvblod kvar?

Eller tänker jag helt fel?

Hur menar du? Att man sedan betäcker fbl/hbl avkomman med fullblod, och sedan fortsätter att betäcka med fullblod?

Det finns faktiskt "halvblod" som är avlade så, dvs egentligen är till största delen fullblod. Ett exempel är hingsten Jovial 369. Jag vet inte exakt hur stor fullblodsprocent han hade, men han var nog ganska nära ett "rent" fbl.

Många av dagens halvblodshästar har väldigt mycket fullblod i sig. Ibland anger man fullblodsprocent uträknat på ett visst antal led, t.ex. är Flyinges Cardento 933 43,75% fullblod uträknat på fyra led (lägger man till fler led blir procenttalet säkert ännu större!).

//Kristin

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ju också registrera rena fullblodsston, och använda dom i aveln för halvblod... men det räcker inte att de är reggade i fullblodsförnbundet...

Ja det var så jag menade!
Tycker inte att det ska vara så iallafall, men det är min åsikt!

Det går inte att korsta tvärtom då i fullblodsavlen?

Mycket rörigt och märkligt. I mina ögon så är fullblod ett fullblod och halvblod är ett halvblod. Varför heter det bara inte halvblodskorsning? Som det gör med arabkorsning?

Korsar du fullblod på ett halvblodssto så är det ett halvblod, hur länge du än korsar in fullblod i till alla stoets ättlingar.
Ett exempel som finns är ju halvblodshingsten Jovial som var 96% fullblod.
Lite knepigt för rent blodsmässigt så blir det ju ett fullblod efter flera tillbakakorsningar, men de tycker inte stamboken
Knepigt de här :confused:

Hur är det med raser som Connemara och Welsh???
Kan man korsa in t.ex fullblod på dom o sen gör man återkorsningar på ursprungsrasen igen alltså på stoets ättlingar....blir då dom renrasiga efter några led???? och hur många led då isåfall?

åke skrev:
Mycket rörigt och märkligt. I mina ögon så är fullblod ett fullblod och halvblod är ett halvblod. Varför heter det bara inte halvblodskorsning? Som det gör med arabkorsning?

Förr var det iallfall tillåtet att korsa in fullblod även i varmblodstravarna, vet inte hur det är numera? :confused:

jag hade ett frysmärkt sto här förra sommaren på bete, hon var efter Bold Irish**...

Anzzie skrev:
Hur är det med raser som Connemara och Welsh???
Kan man korsa in t.ex fullblod på dom o sen gör man återkorsningar på ursprungsrasen igen alltså på stoets ättlingar....blir då dom renrasiga efter några led???? och hur många led då isåfall?

Nej, det kan man inte, och det har att göra med att dessa raser har stängda stamböcker, till skillnad från svenskt halvblod som är en öppen stambok.

De flesta ponnyraser (utom svensk ridponny som har speciella regler), engelskt och arabiskt fullblod, de flesta kallblodsraser, frieser, P.R.E. m.fl. hästraser har alla stängda stamböcker. Detta innebär att en häst för att få föras in i respektive stambok i alla led måste härstamma från för rasen godkända individer (i klartext, man kan inte korsa in nya raser).

Vissa undantag har dock gjorts med t.ex. fullblodsinkorsningar i connemararasen och welshinslag i våra gotlandsruss, då för att undvika inavel. Idag görs dock inga nya sådana korsningar utan man försöker värna om den genetiska bredden på andra sätt.

//Kristin

ancan skrev:
Förr var det iallfall tillåtet att korsa in fullblod även i varmblodstravarna, vet inte hur det är numera? :confused:

jag hade ett frysmärkt sto här förra sommaren på bete, hon var efter Bold Irish**...

Men är det bara varmblod som dom frysmärker då? Kan det inte vara så att man frysmärker gallopörer utomlands? För viss verkar det märkligt? :eek:

åke skrev:
Om man korsar tex. varmblod x fullblod så blir det ju en korsning.
Om man korsar tex. halvblod x connemara så blir ju även det en korsning.
Men halvblod x fullblod blir väl om jag har fattat det hela rätt ett halvblod? Kan någen ge mig en vettig förklaring på detta. :confused:

Har du någon gång reflekterat över att ridhästar kallas för "halvblod" ????

Halvblod är ursprungliga lite grövre hästraser vilka användes som drag och körhästar.
Dessa något tyngre hästraser har förädlats med fullblod för att mer lämpa sig som sport och ridhästar.

Halvblod = hälften fullblod och hälften tyngre ras = rid/sport häst

Denna förädling tar aldrig slut och vissa rid/sport häst avelsföreningar "kräver" inkorsning med rent fullblod i minst vart tredje led.

Samma sak som halvblodet är ridponny.
Det är i ursprunget en "nativ" ponnyras som förädlats med fullblod.

Ridponny = hälften halvblod och hälften "native" ponny = rid/sport ponny

Nu har vi för länge sedan glömmt bort hela grunden och vad ridhästar och ridponny egentligen är och hur dessa ursprungliga lite tyngre raser med fullblosdsinkorsning blivit mer lämpade som morderna rid/sport ponny och hästar.
--men det är en helt annan historia.
peråke

Sen några år, vet inte hur många, får man inte längre korsa in engelskt fullblod i varmblodstravare och få en renrasig häst.

Görel skrev:
Jovial var t o m 96,875% engelskt fullblod ;)

Vet du hur många led det är räknat på? Alla kända generationer eller?

//Kristin

Görel skrev:
Sen några år, vet inte hur många, får man inte längre korsa in engelskt fullblod i varmblodstravare och få en renrasig häst.

Ett exempel på en lyckad korsning vbl/fbl är Human Behaviour, vars mormor Nostalgic Memory är ett engelskt fullblod. Human Behaviour har sprungit in drygt 4 (!) millar på travbanan, så det kanske var ett misstag att utesluta fbl ur travaraveln?

//Kristin

Jag har räknat ut det alldeles själv :D

Eftersom det enda icke-fullblod som förekommer i hans stam är mormorsmorfar King's Own kollade jag upp hans stam i fyra led innan jag räknade. Mer fick jag inte tag på för detta var i början av 80-talet då varken allbreed eller internet fanns ;) Alltså kan Jovial ha någon ynka tiondels procent mer engelskt fullblod i sig än vad jag räknat ut, men inte mindre!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 193
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 744
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka