Rätta mig om jag har fel

Sv: Rätta mig om jag har fel

wintersnowdrift skrev:
Ett exempel på en lyckad korsning vbl/fbl är Human Behaviour, vars mormor Nostalgic Memory är ett engelskt fullblod. Human Behaviour har sprungit in drygt 4 (!) millar på travbanan, så det kanske var ett misstag att utesluta fbl ur travaraveln?

//Kristin

Jo, jag känner till honom :) Finns det några andra exempel på framgångsrika såna korsningar?

Jag tycker att det är synd att man inte får korsa fullblod på travarna.
Trots allt så är det ju till stor del fullblod som grundat rasen(iaf amerikanarna)
Sen är det klart att de krävs en satsande uppfödare, som kan och har råd att vänta några generationer på topphästen, tills det är 25% eller 12,5 % fullblod i travhästen.

Intressant diskussion det här, något jag själv funderat på. Om nu fullbloden är förädlare och så att säga "sporthästar", och man eftersträvar hög andel fullblod i halvbloden, varför vill man öht ha grova halvblod? Vad jag förstår är den gamla, tunga lågställda typen av halvblod inte vidare populär eller eftersträvanvärd i ridsporten. Är de rena fullbloden inte heller något att eftersträva inom sporten? Är det därför man korsar? Den här hingsten Jovial har om jag minns rätt varit väldigt framgångsrik och han var ju nästan rent fullblod? Jag vet inte, jag bara undrar!

Jovial 369 levde mellan 1952-1977 och sattes i avel 1955. Hans far Boheme xx var den tidens stjärna i hopp- och fältävlansavel, och jag har för mig att han hade 22 avkommor i svår klass. När Jovial var tre år tvekade man över att sätta honom i avel då han ansågs för högställd och ädel.

Jovial369.jpg

Jovial 369

Jovial själv fick sin största triumf som avelshongst vid OS 1972 då han både var far till Janne Jönssons Sarajevo som tog individuellt brons i fälttävlan, och till Ulla Håkansons Ajax som ingick i laget som tog brons i dressyr. Jovial hade två avkommor i svår dressyr, 8 i msv, 16 i svår hoppning och 50 i msv, samt 9 i svår fälttävlan och 9 i msv! Det var väl tur att han blev godkänd!!! (och så är han farfar till min egen häst ;) )

Bara för att visa en jämförelse på vilken hästtyp som eftersträvades då visar jag en bild på årsbrodern Jarramas 367 e Heristal - Onkel. Hans typ var den som eftersträvades då.

Jarramas367_1.jpg

Jarramas brukade underhålla på Flyingedagarna med att löshoppa 2 meter! Han fick 6 avkommor i svår hoppning och 40 i msv och åtminstone en i svår dressyr.

För att komplicera det hela ytterligare så kan du seminera ett rent fullblodssto med en ren fullblodshingst godkänd för halvblodsavel och måste då registrera som halvblodshäst med gröna papper trots att det är en ren fullblodshäst.
Detta pga att man inte godkänner seminering i fullblodsaveln utan endast naturlig betäckning. :D

LenaH skrev:
För att komplicera det hela ytterligare så kan du seminera ett rent fullblodssto med en ren fullblodshingst godkänd för halvblodsavel och måste då registrera som halvblodshäst med gröna papper trots att det är en ren fullblodshäst.
Detta pga att man inte godkänner seminering i fullblodsaveln utan endast naturlig betäckning. :D

Måste du krångla till allting :D

wintersnowdrift skrev:
Vissa undantag har dock gjorts med t.ex. fullblodsinkorsningar i connemararasen och welshinslag i våra gotlandsruss, då för att undvika inavel.
Det ar inte helt ratt. I Connemara aveln tillat man korsningar med bade fullblod och araber, dock i syfte att foradla rasen och gora den lattare - mer ridponny vanlig.
I Connemara aveln tillat man enbart Connemara-ston att bli betackta med en icke-Connemara hingst, det var alltsa inte ok att korsa ett fullblodssto med en Connemara hingst och tanka sej att regga den avkomman som Connemara.
Dock ar det bara 1 fullblodshingst och en arab-hingst som anvandes i Connemara aveln, trots att alla fullblodshingstar var tillatna.

På rak arm kommer jag på två xx-hingstar som användes i connemara-aveln? Little Heaven xx och Winter xx?
Var de inte tre tom?

Dette er jo spesielt for dere svensker. I alle andre land (delvis med unntak av Norge) er halvblods en varmblods ridehest med 50% fullblods, en varmblods er en ridehest og en traver er hva dere kaller varmblod...

DrSnuggles skrev:
Om nu fullbloden är förädlare och så att säga "sporthästar", och man eftersträvar hög andel fullblod i halvbloden, varför vill man öht ha grova halvblod? Vad jag förstår är den gamla, tunga lågställda typen av halvblod inte vidare populär eller eftersträvanvärd i ridsporten. Är de rena fullbloden inte heller något att eftersträva inom sporten? Är det därför man korsar?
Ett fullblod ar ingen sporthast, det ar en renrasig hast. Daremot ar halvbloden sporthastar.
Nar det galler vad man vill ha for typ av hast beror pa vad man vill syssla med. Den "gamla, tunga lagstallda typen av halvblod" som du sager ar inte sa popular i Sverige for att det ar modernt med lite lattare hastar. Men tittar du utomlands ar det inte alltid samma sak.

Ridsporten ar ju ett sa brett amne, att det ar svart att generalisera. Inom falttavlan tex ar det vanligare med mer fullblod, an vad det ar i tex dressyren, vilket beror pa att man i falttavlan garna vill ha den langa galoppen och uthalligheten som ett fullblod har.
Rena fullblod har inte alltid varit sa poppis inom ridningen, mycket ar val anledningen att ett rent fullblod oftast har en lite dalig hoppteknik for banhoppning. Fullblod ar framst avlade for galopp, och dar vill de ha ett mer flakt hopp dar hastarna landar galopperandes, alltsa vill man att hoppet ar mer som ett stort galoppsprang. I banhoppningen vill vi ha ett runt hopp med mycket rygg och dar benen lyfts sa hogt de bara kan, bade fram och bak. Dessutom ar det sa att fullbloden oftast inte har det dar trevliga temperamentet som behovs for ridsport, utan de behover mer arbete och mer aktivering. Man har sedan urminnes tider avlat fullblod for att vara sa snabba som mojligt, sa det ar lite si och sa med resten.

Dessutom ar det val sa att de basta fullbloden , kroppsligt, temperament, smidighet mm, faktiskt avlar galopphastar, och i mangt och mycket ar det de fullbloden som inte var tillrackligt bra for att bli galopphastar som blev halvblodsforadlare. :smirk:

Dessutom maste man skilja mellan fullblod och fullblod, da de ar indelade i olika skick.....galopphastar som racar flat-races utan hinder, galopphastar som racar chase:ar (mindre hinder) samt National Hunt hastar som tavlar over de hogre hindrena tex Grand National.
De flat-bred fullbloden ar oftast mindre och mycket latta, medans National Hunt-fullbloden ar storre och tyngre. Idag ar det svart att skilja pa ett NH-fullblod och ett vanligt halvblod. :crazy: :o

I Sverige ar "halvbloden" ocksa varmblod, men de kallas for halvblod i vardags sprak.

LenaH skrev:
På rak arm kommer jag på två xx-hingstar som användes i connemara-aveln? Little Heaven xx och Winter xx?
Var de inte tre tom?

Jo, du har ratt. Men det ar valigt fa som blev godkanda som Connemaror och numera finns med i registret. Anglo-araben Naheez ar sakerligen den 3:e hingsten du tanker pa.
Jag antar att man inte var sa noga med att fylla i alla namnen pa 1940-1950 talen, da manga an de Welsh-namnen, Irish Draught namnen mm inte gar att hitta i dagens Connemaror. I alla fall inte i speciellt manga. Jag har aldrig stott pa nagon kan jag saga.
Dessutom sa ar informationen mycket motsagelsefull nar det galler vad for raser man korsade med och vilka som var mest betydelsefulla.
Idag sager The Irish Connemara Pony Breeder Society att anglo-araben Naheez var den som var mest betydelsefull, men laser man pa andra stallen star det olika saker. :confused: :o

Detta kan man lasa pa ICCPS (International Committee of Connemara Pony Society) hemsida:
"The breed composition of the reference populations a small number of Thoroughbred, Arab and Irish Draught stallions sired registered Connemara Ponies in the 1940s and 1950s. There were also two stallions in the pedigree file that were known to have Welsh Cob genes. The proportion of genes that the animals in the reference populations possessed, originating from these stallions, was estimated to obtain the influence that the Thoroughbred, Arab and Irish Draught had on the reference populations..

The Thoroughbred was the most influential of the foreign breeds, accounting for approximately 6% of the genes of the reference populations. The Arab, Irish Draught and Welsh Cob accounted for approximately 3.7%, 1.2% and 0.9% of the genes of the reference populations respectively. Approximately 88% of the genes in the animals in the reference population are assumed to be Connemara Pony.
The majority of the animals in the reference populations possessed at least some Welsh Cob, Thoroughbred and Arab genes. Approximately 50% of the animals in the reference populations had Irish Draught in their ancestry."

Detta hittar ni pa en annan Connemara-sida:
"During the 19th century Welsh cobs were introduced with the objective of improving the breed and a little later, and less successfully, Hackneys, Clydesdales and some Thoroughbred blood. It was not until 1923 that the 'Connemara Pony Breeders Society' was formed, and three years later it published the first stud book, restricting registration to Seventy five mares and six stallions that were considered to be of suitable type. "
Den sista meningen ar nog den som ar mest viktig - da manga av korsningarna och aven ren-rasiga Connemaror inte var godkanda for avel, det ar val darfor vi inte ser alla dessa namnen i rasen, for de idag inte finns i Connemara-registret.

Fast nu handlade ju denna diskussionen inte om Connemaror. ;) :o

Du är en ambitiös typ du, jag kollade bara lite snabbt i min gamla ponnys stamtavla. :o Tack för infon! :bow:
PS Jag tror att det var en hingst som hette Long Island xx jag tänkte på. DS

Senast ändrad:

Jag ar inte sa ambitios, men jag pratade senaste idag om detta med en amerikansk kvinna som avlar Connemara-ponnier i Californien. :) Sa jag visste snabbt vart jag skulle hitta infon.

Det svenska halvblodets rasförening heter Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen och rasen heter internationellt Swedish Warmblood. Sen har väldigt många av någon märklig anledning börjat kalla varmblodstravare för varmblod :confused: och tror att Swedish Warmblood är en travare :crazy:

I know, og det er faktisk sånn i Norge også. Men dere er i hvert fall gjennomførte, i Norge brukes varmblods og halvblods om hverandre, uten system.

Görel skrev:
Det svenska halvblodets rasförening heter Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen och rasen heter internationellt Swedish Warmblood. Sen har väldigt många av någon märklig anledning börjat kalla varmblodstravare för varmblod :confused: och tror att Swedish Warmblood är en travare :crazy:

Namn på "native" raser är oftast just namn, ofta namn med geografisk anknyning där rasen vuxit fram

Men namn på "bruksraser" typavel, med speciella avelsmål är mer historiska namn som säger något om vilken typ av avel det är.

Varmblod, är tyngre "native" raser, förädlade med fullblod.

Halvblod (Swedish Warmblood), då tyngre äldre hästraser förädlade med fullblod. Den typen av avel är varmblodsavel-varmblodig ridhäst

Travhästar, då tyngre "native" raser typ Nordsvensk, Norfolk trotter (kommer ifrån Hackney)--förädlade med fullblod, Den typen av avel är varmblodsavel-varmblodig travhäst.

Ridponny. Native ponnyraser förädlade med fullblod. Den typen av avel är varmblodsavel-varmblodig ponny.

Förädling med fullblod av äldre eller "native" hästraser för att passa som sporthästar. (springa snabbare, hoppa högre osv..)

Varmblodig rid/sport häst. =halvblod (mer int. namn varmblod)
Varmblodig trav/sport häst =varmblod travare (slarvigt uttryckt varmblod)
Varmblodig rid/sport ponny. = ridponny (i en del länder sportponny)

peråke

Senast ändrad av en moderator:

För moderna hoppning- och dressyrtävling så är de rena fullbloden generellt mindre lämpade. Fullblod har t.ex. inte riktigt de gångarter man vill ha hos moderna dressyrhästar, de har lite hetare temperament och är mindre än man vill ha dem.
Så, nej, rena fullblod har inte riktigt vad man eftersträvar i dagens sporthästaveln - man vill ha lätta halvblod.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 193
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 744
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka