• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare Nog
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 108
  • Visningar Visningar 6 512
Det är lite olika hur ofta den typer av sidor uppdaterar mot folkbokföringen. Likaså på tex hitta eller eniro så varierar det hur snabbt ny adress kommer upp. Jag flyttade i våras och på vissa sidor uppdaterades adressen snabbt och på andra tog det ganska lång tid.
Hon flyttade för fem år sedan så 😅

Men om personen inte är skriven där han/hon bor är det väl inte så konstigt att det står fel uppgifter i de tjänster som hämtar data från folkbokföringen?
Nej såklart inte :)
Därför kan man inte utgå från att det som står på internet stämmer med vart folk faktiskt bor på riktigt.
Speciellt inte i Stockholm där bostadsmarknaden är bananas.

Alltså du skrev i princip att man inte kunde lita på att ratsit osv visar rätt adress, men exemplet du gav var ju snarare att man inte kan lita på att folk följer lagen och håller sin adress i folkbokföringen uppdaterad.
Det ÄR inte rätt adress för att folk står fel. Vad är det som är så svårt att förstå?

Det finns ju många olika anledningar till att folk vill dölja sina adressuppgifter. En inte alldeles ovanlig är att man är brottsling; antingen dömd (och därmed identifierbar genom rättegångshandlingar) och vill undvika eller åtminstone försvåra/minimera offentlighet, eller inte dömd och vill fortsätta verka under radarn.
(Och nej, jag har förstås ingen aning alls om det har någon bäring på TS trådstart.)

Eller att man jobbar med något som gör att folk (i bästa fall) försöker få tag på en privat. I värsta fall innebär jobbet någon form av hotbild.

Eller att man helt enkelt ogillar att det finns samkörd registerinformation tillgänglig för allt och alla i massformat (även folk som inte hade haft rätt begära ut uppgifterna från respektive myndighet).

/tillhör grupp tre, tillhört grupp ett.

Allt som syns på ratsit och liknande är ju offentliga uppgifter. Inga hemligheter direkt?
Mja, vilken hund jag har, hur många bilar, huruvida jag är singel, vilken lön jag har och vilken dörr i trapphuset som leder in till min lägenhet är inte något jag tycker ska räknas till offentliga uppgifter som kreti och pleti ska kunna ta reda på med en googling.

Mja, vilken hund jag har, hur många bilar, huruvida jag är singel, vilken lön jag har och vilken dörr i trapphuset som leder in till min lägenhet är inte något jag tycker ska räknas till offentliga uppgifter som kreti och pleti ska kunna ta reda på med en googling.
Det är offentliga uppgifter som vem som helst kan begära ut från div register. Det kan man väl ha åsikter kring, men personligen ser jag inte riktigt problemet..

Samt hur många kvadrat min bostad är, borde ju vara ointressant info

Om tjänsten visar folkbokföringsadresser och det är hennes folkbokföringsadress så är det ju inte något fel. Att det inte var den adressen som DU ville ha är en annan sak. Det har ju varken med korrektheten i uppgifterna eller tjänstens innehåll att göra.
Min poäng är att man ska vända sig direkt till personen i fråga om den aktuella adressen istället för att googla sig fram.

Min poäng är att man ska vända sig direkt till personen i fråga om den aktuella adressen istället för att googla sig fram.

Fast att hitta en adress även utomlands är ju enkelt. Visst där framgår inte mer än adressen men DET FINNS.

Tex har jag en amerikansk vän som jag inte kan postnumret till om jag vill kolla upp nåt, istället för att kontakta henne direkt så kollar jag upp adressen på google. Hon jobbar oregelbundna tider / dagar samt tidsskillnad som gör att jag inte alltid "bara skriver"... Och vad gäller skicka saker kanske man vill skicka en överraskning eller som när min moster fyllde 50 ville skicka blommor. INTE skriver jag till henne och frågar efter adressen. Då blir det ju ingen överraskning ju !
Min Moster blev ÖVERLYCKLIG !

Fast att hitta en adress även utomlands är ju enkelt. Visst där framgår inte mer än adressen men DET FINNS.

Tex har jag en amerikansk vän som jag inte kan postnumret till om jag vill kolla upp nåt, istället för att kontakta henne direkt så kollar jag upp adressen på google. Hon jobbar oregelbundna tider / dagar samt tidsskillnad som gör att jag inte alltid "bara skriver"... Och vad gäller skicka saker kanske man vill skicka en överraskning eller som när min moster fyllde 50 ville skicka blommor. INTE skriver jag till henne och frågar efter adressen. Då blir det ju ingen överraskning ju !
Min Moster blev ÖVERLYCKLIG !
Jag söker regelbundet på mig själv eftersom jag är helt oförmögen att lära mig mitt egna postnummer😅🙈

Liknande trådar

Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 261
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 127
Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 308
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
603
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka