På vilket sätt menar du att någon bor i bostadsrätt skulle vara en förklaring till varför de är felaktigt skrivna?
Det är hennes hyresrätt som hon bodde i innan hon flyttade till bostadsrätten. Hennes lillebror bor där nu. Tanken var väl att skriva honom på den lägenheten men de har avvaktat tills han får ett fast jobb. Han jobbar ju nu så jag fattar inte riktigt vad som är problemet. Men det kanske var att han inte hade en fast anställning. Nånting arbetsrelaterat var det iaf.

Mja, vilken hund jag har, hur många bilar, huruvida jag är singel, vilken lön jag har och vilken dörr i trapphuset som leder in till min lägenhet är inte något jag tycker ska räknas till offentliga uppgifter som kreti och pleti ska kunna ta reda på med en googling.
Skilj på vad som är konsekvenser av att något är offentliga uppgifter, och på vad som är konsekvenser av att något är tillgängligt för kreti och pleti med google.

Jag tror att rätt få människor inser hur mycket av sådant som de anser vara självklara bekvämligheter och lägre kostnader på systemnivå som kommer av att ha grundläggande personuppgifter offentliga. Och sällan är beredda att verkligen ta det omak som kommer med hemliga adresser fullt ut, trots att de i allmänna ordalag säger sig vara villiga till det. I allmänhet tror jag man föreställer sig någon sorts situation där man fortsatt skulle njuta nyttan av ett välfungerande offentligt register samtidigt som man skulle slippa de nackdelar som finns.

Det finns helt klart en del nackdelar ner hur det blivit med både utgivningsbevisen och principer om öppna data, att privata aktörer hellre ska stå för tillhandahållande tjänster än att myndigheterna själva ska göra det för sin egen data etc. Men det är en annan fråga än om uppgifterna borde vara sekretssbelagda.

Det är hennes hyresrätt som hon bodde i innan hon flyttade till bostadsrätten. Hennes lillebror bor där nu. Tanken var väl att skriva honom på den lägenheten men de har avvaktat tills han får ett fast jobb. Han jobbar ju nu så jag fattar inte riktigt vad som är problemet. Men det kanske var att han inte hade en fast anställning. Nånting arbetsrelaterat var det iaf.
Ok, så orsaken är att någon andrahandshyr svart? Det är ju en lite annan förklaringsmodell än att någon har bostadsrätt som boendeform...

Jag tycker att du tar upp ett tramsigt exempel som anledning till att man inte ska googla en adress. Det är olagligt att stå skriven på en adress man inte bor på. Att det är vanligt i Stockholm gör inte saken bättre eller mindre olagligt. Att googla adressen till människor är inte helt ovanligt, tex när man vill överraska folk, med brev, kort, blommor, paket osv. Det är inte personuppgiftsidorna som gör fel och inte är det de som googlar adresser som gör fel, det är de som står skrivna på fel adress som gör fel. Ja, det står ibland fel adress där, so what liksom? Förhoppningsvis händer det inte så ofta.

Jag tycker att du tar upp ett tramsigt exempel som anledning till att man inte ska googla en adress. Det är olagligt att stå skriven på en adress man inte bor på. Att det är vanligt i Stockholm gör inte saken bättre eller mindre olagligt. Att googla adressen till människor är inte helt ovanligt, tex när man vill överraska folk, med brev, kort, blommor, paket osv. Det är inte personuppgiftsidorna som gör fel och inte är det de som googlar adresser som gör fel, det är de som står skrivna på fel adress som gör fel. Ja, det står ibland fel adress där, so what liksom? Förhoppningsvis händer det inte så ofta.
Det händer ofta att folk står fel. Vilket du inte verkar fatta. Sen att du tycker det är tramsigt går stå för dig.

Jag söker regelbundet på mig själv eftersom jag är helt oförmögen att lära mig mitt egna postnummer😅🙈
Jag är inte ensam alltså. Vad skönt! Bott här i 3 år nu, men det bara går inte. Jag vet inte varför? Har inte haft problem tidigare. Det är bara här det är problem.

Jag tog upp ETT exempel. Detta eftersom det var så nyligen. Jag hade kunnat skickat ett sms från början istället för att googla adressen.
Jo men gör du det hädanefter i så fall om du känner dig tryggare med det. Jag fortsätter att googla. De jag för det mesta behöver googla till vet jag hur de bor och att de står skrivna där de rent faktiskt bor också så jag behöver inte oroa mig över det. Alla är ju inte som i ditt exempel ändå.

Jo men gör du det hädanefter i så fall om du känner dig tryggare med det. Jag fortsätter att googla. De jag för det mesta behöver googla till vet jag hur de bor och att de står skrivna där de rent faktiskt bor också så jag behöver inte oroa mig över det. Alla är ju inte som i ditt exempel ändå.
Jag bryr mig helt ärligt om hur du gör 😅
Och ja detta har hänt flera gånger så jag dubbelkollar helst att adressen verkligen stämmer.

Liknande trådar

Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 907
Senast: vilde
·
IT & mobiler Förstår mig ibland inte på den kanalen. Jag sökte på en person först bland vänner men nej ingenstans. Trodde personen hade blockat mig...
Svar
1
· Visningar
446
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
385
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 619
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar