inverterad
Trådstartare
Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal och jag börjar se mig om efter nästa hund så ser det mörkt ut. Den typ av collie som jag vill ha (mentalt bra, med goda arbetsegenskaper och mycket lek, kamp, nyfikenhet och arbetsglädje) är otroligt svår att få tag i. Bra collies som är orädda hade jag inte haft några större problem att hitta, men det räcker liksom inte att de inte är rädda, de ska dessutom vara sociala, träningsvilliga och ha allt det där andra som jag söker. Därför umgås jag så smått med tanken att eventuellt byta ras. Men till vad? Och finns det verkligen nåt som passar mig bättre än collien?
Mina önskemål:
- goda arbetsegenskaper för bruks (spår), massor av lek, nyfikenhet osv
- träningsvillig och förig
- ingen total träningsnarkoman utan en hund som fixar några dagar utan aktivering utan att riva huset (får såklart bli lite på tårna men inte så det blir jobbigt)
- ska funka i barnfamilj med mycket umgänge, barn som springer osv
- socialt tillgänglig och trygg
- inte lätt till hundaggressivitet utan ska vara godmodiga med andra hundar, även av samma kön
- inte för stor men inte för liten, runt 50-60 cm
- gärna päls men inget krav, men ska tåla kyla (och värme)
- inte för mycket vakt, lite lagom sådär är ok
- gärna inte alltför svårt att hitta mentalt bra hundar, all typ av rädsla för underlag, ljud osv går bort förstås
Har ni några idéer? Eller är det kört och jag får helt enkelt dammsuga hela världen efter en till collie?
Mina önskemål:
- goda arbetsegenskaper för bruks (spår), massor av lek, nyfikenhet osv
- träningsvillig och förig
- ingen total träningsnarkoman utan en hund som fixar några dagar utan aktivering utan att riva huset (får såklart bli lite på tårna men inte så det blir jobbigt)
- ska funka i barnfamilj med mycket umgänge, barn som springer osv
- socialt tillgänglig och trygg
- inte lätt till hundaggressivitet utan ska vara godmodiga med andra hundar, även av samma kön
- inte för stor men inte för liten, runt 50-60 cm
- gärna päls men inget krav, men ska tåla kyla (och värme)
- inte för mycket vakt, lite lagom sådär är ok
- gärna inte alltför svårt att hitta mentalt bra hundar, all typ av rädsla för underlag, ljud osv går bort förstås
Har ni några idéer? Eller är det kört och jag får helt enkelt dammsuga hela världen efter en till collie?