Rasval - lagom aktiv hund till bruks och lydnad

MiniLi

Trådstartare
Min kusin ringde mig idag, han och hans flickvän tänker skaffa hund och han ville ha lite råd kring ras.

Han vill träna och tävla i bruks (spår) och lydnad. Han vill verkligen satsa och planerar att träna ordentliga pass ett par dagar i veckan (3-6 dagar) utöver fysisk motion.
Han vill dock inte ha en extremt krävande ras, dels för att det är deras första hund men också för att det är svårt att på förhand veta hur mycket tid som faktiskt kommer läggas ner i slutändan. Tycker det är sunt resonerat.

De är inne på amstaff. Själv är jag lite tveksam, jag har inte uppfattat amstaffs som en ras som passar om man verkligen vill satsa på tävling och träning? Eller har jag fel?

Vilken ras skulle ni föreslå till ett ungt par som vill ha en riktigt bra hund för lydnad och bruks men som inte vill binda upp sig på sjukt mycket aktivering?
BC, schäfer osv tänker jag går bort.

Kanske jaktlabbe?
Vad tror ni om Kelpie? För krävande?

Sv: Rasval - lagom aktiv hund till bruks och lydnad

Några andra raser jag funderar över:

Heeler
Schapendoes
Schipperke
Vit herdehund
Boxer
Riesen
Bracco italiano
Springer spaniel
Flat
Golden (ur jaktlinjer)
Tollare (jakt/brukslinjer)

En del har jag lite koll på, andra inte alls. Kanske någon som kan raserna bättre som har lust att skriva en rad om ev lämplighet?

Vad vill de mer ha för egenskaper? Vill de ha en mer sansad hund eller någon mer guttaperka liknande studsboll? Alla raserna du nämner är säkert bra, men har ju egenskaper som gör att de inte passar alla.

Spelar storlek och päls ngn roll?

Han vill absolut inte ha en slö hund, så det ska nog vara lite mer drag och energi i den. Jag fattade det också som att han föredrar en öppen hund som gillar folk.
Med tanke på att han verkligen vill satsa på träning och tävling tänker jag att det nog ska vara en hund med mycket driv och arbetslust.

Han sa att han gillar korthåriga hundar men jag tror att det kan vara förhandlingsbart sålänge pälsen är lättskött.

Det ska heller inte vara en allt för stor hund.

En korthårig collie från bra linjer skulle passa bra också.

Sedan är det nog så att det är de mest krävande raserna man kan komma allra längst med. Kelpie skulle jag inte rekommendera, den tycker jag verkar ligga på samma nivå som en schäfer.

Jag tycker korthårig collie känns som ett osäkert kort?
Framförallt eftersom jag aldrig träffat någon med speciellt mycket driv..

Ja vi pratade lite om det. Att de krävande hundarna ofta är de som kan bli bäst. Jag tror ju att han skulle fixa tex schäfer om han nu verkligen kommer aktivera och träna så mycket som han säger - men jag tycker också att det är sunt att lägga sig på en lite lägre nivå ifall verkligheten blir annorlunda.

Bracco är rätt långsamma och inte några bruksstjärnor, så det kan ni nog stryka:)

Okej tack! Känner en som har en riktigt trevlig tik men hon kanske är ett undantag :D

Om han väljer en valp efter aktiva, arbetande/tävlande linjer så skulle jag säga att kh collie är ett relativt säkert kort. Då får han en glad, öppen, aktiv och leksugen hund, tacksam att träna med.

Knappast mer osäkert än Heeler, Schapendoes och Vit herdehund, även om jag tycker att åtminstone den sistnämnda också är ett bra alternativ.

*kl*
En springer spaniel från arbetande linjer?

Boxer och Riesen kan ju vara oerhört bra också, men iaf boxer vet jag är svårt då det qvlas mycket för sällskap och utställning samt på en del tveksamma individer. Däremot är det ju sprutt i de flesta plus att de ör väldigt öppna och glada. Jag gillar verlöigen boxerna,

Men det jag menade är att det liksom är olika temperament på de olika raserna, typ Boxer och Heelern, heelern skäller väl en del o boxern gör det inte. Jag skulle bli galen på en skällig hund och det var lite detjag menade.

Kelpie kanske? Eller varför inte din egen ras, Aussie? Eller är de mer aktiva än Kelpien? Vallhundarna överlag har väl en en del strul med rädslor, stress, reservation osv. Men risken för det minskar väl drastiskt med en hund från bra uppfödare?

Jag tror att en bra bruksaussie kanske kan vara lite för krävande, och jag vill verkligen inte rekommendera något pälsmonster..

Kan inte tillräckligt mycket om Kelpie för att säga hur pass krävande de är, därför jag frågar här ;)

Jag har inte pratat med honom om skall osv. Tänker att om jag kommer med lite förslag på raser som kan vara passande för uppgiften och lagom aktivitetsnivå så kan de forska vidare själva för att se vad som passar bäst :)

Någon av lapphundsraserna? De (tre) kelpies jag träffat har högt aktiveringsbehov, och är enormt energiska, så jag skulle inte satsa på en sådan.

Vilken av lapphundarna i så fall?

Ang aktiveringsbehov - ni får gärna skriva vad ni menar med "högt" osv, är ju inte säkert att man definierar det på samma sätt. Skriv gärna hur mycket aktivering och vilken typ hundarna behöver för att må bra.

Okej tack! Känner en som har en riktigt trevlig tik men hon kanske är ett undantag :D

Trevliga, definitivt! Men jag skulle nog kunna jämföra dem med mina äldsta W, en hund som är svår att motivera till vad som krävs för lydnadsklasser/bruks. Träffar (tyvärr) ganska många braccos som inte gör så mycket mer än vad de verkligen behöver:p

Haha okej. Hon som har den här tiken är nog, när jag tänker efter, en hejare på motivation. Hon lyckas rätt bra även med sina RR :p

Försöker styra upp en lista..

Riktigt bra brukshundar men också mer krävande:
Kelpie
Aussie
Schäfer

Mellanting:
Golden jakt/brukslinjer
Tollare jakt/brukslinjer
Labrador jakt/brukslinjer
Heeler
Boxer (flamsiga)
Riesen
Flat

Mindre krävande men mer osäkert gällande bruks:
Springer spaniel jaktlinjer
Schapendoes
Schipperke
Korthårig collie arbetande linjer
Vit herdehund
Lapphundsraserna

Några tillägg/ändringar? Tar gärna emot all feedback!

För jag har uppfattat Kelpie och Aussie som liknande aktiveringsbehov nämligen.

Lapsk vallhund?
Boxer
Riesen
Rottis
Springer
Flat
Jaktlabbe
Schäfer

Flatten och labben behöver dock apportering som sysselsättning för att må riktigt bra. Sedan tror jag inte att Schäfern och Aussien och Kelpien skiljer sig jättemycket i aktivitetsnivå? Jag har inte haft någon själv, men som jag uppfattat det på folk så är de nog på liknande nivå allihop. Dock skiljer sig ju temperamentet väldans mycket åt.

Tillägg: Flatte är väldans flamsig och går lätt upp i stress. Sedan skulle jag inte lägga retrieverraserna så mycket under schäfer, kelpie och aussie.

Och är det någon som har några tankar kring amstaff som bruks/lydnadshund?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
321
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 197
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V