Rasval för mig

Till er andra så får jag tacka för råden men jag känner mig bara något klokare när det gäller Kelpie :p På de andra har jag inte riktigt fått in fördelarna och nackdelarna om man jämför med min lista. Ni som känner att ni förklarat föreslagna raser lite väl kort får gärna fylla i :)

I övriga nyheter så känns det rätt tråkigt att vara hundägare just nu. Hunden jag har räcker tyvärr inte till för mina behov. I takt med att han har blivit äldre har han blivit mer svårtränad. Nu är han antingen ofokuserad och yster eller (vanligast numera) så är han tråkig och slö, han är bara snart 5 år. Om det är såhär det ska vara med alla pudlar så är det helt klart så att jag behöver en "bruksigare" ras.

Jag ska prata med uppfödaren som jag har pratat med tidigare om att köpa valp från då hon avlar på bruksegenskaper tillika utställningsmeriter, om hennes pudlar segnat ner så med åren.

Ta mig inte fel dock, jag älskar min hund! Han är helt underbar och det bästa som hänt mig men det verkar som att han inte räcker hela vägen numer. :(

Jag håller på det stora hela med Milosari i allt. Gällande hanhundsaggresivitet tror jag också att det framförallt handlar om okända hanar med otrevlig/fel approach. Sen verkar det vara vanligare i vissa linjer.

Min hund gillar inga hundar som rusar fram, varje sig det är tik eller hane, men han blev nästan ihjälbiten av en framrusande GD hane i höstas å kommer nog ihåg det. Men han vill inte slåss kan morra och försöker hålla avståndet.

Jag ska själv ta hem en kelpiehanvalp om 8 veckor och hoppas den ska komma bra överens med min nuvarande då 2,5 år gamla kelpiehane... Tror inte att det blir något problem alls om det skiljer 5 år mellan hanarna och valpen växer upp med "storebror".

Min kelpie är dock inte särskilt flamsig eller clownig men det beror nog mest på hur jag fostrat honom. Han är väldigt uppgiftsorienterad och "allvarlig" men älskar människor och leker gärna med alla människor.

Angående uppfödare så är det nog bäst att själv kolla upp, jag tycker inte att det går att säga att en uppfödare är bättre än en annan utan det beror på vad man vill ha sin hund till och vilka egenskaper man prioriterar. Läs på lite om MH/MT så kan du själv kolla upp vad olika uppfödare använder för hundar (och deras syskon) i sin avel. Några väldigt viktiga bitar oberoende vad man ska ha hunden till tycker jag är socialitet, avreaktioner och skottfasthet vilket framgår på MH.

Tack för svaret! MH har jag benkoll på och alla övriga specar gällande hundtest, tävlig och avel också så jag vet vad jag vill ha och därför ska leta efter. Jättebra med info om rasen dock, då det kan vara ganska så sockersötat på rasklubbsidorna!

Nu är ju dobermannen ingen pinscher ;)
Yra vet jag inte om jag tycker de är, men visst har de till viss del lätt att gå upp i stress, särskilt vid hög föväntan. :)

Äsch då, så är det ju. Det är bara det att de ser ut som och beter sig nästan precis likadant ;)

Tack ändå för tipset! Har du fler så kasta gärna på :)

Och nu blev jag lite nyfiken, för visst heter de Dobermann Pinscher på engelska? :)
Yes det stämmer, pinscher kmr från att de håller på mkt med tassarna har jag fått lära mig av pinscher ägare. Pinscher är numera borttaget från rasnamnet både på tyska och på de flesta andra språk vad jag vet men på engelska hänger det dock kvar. Då stavas rasen bara med ett N dessutom.
Dobbisen är överhuvudtaget inte släkt med pinschern, trots att de är lika som bär i olika size ;)

Förresten, vad för rädslor kan de ha? Jag har hittat en uppfödare som ska ha en kull med 1 på MH skott, är det sådan rädsla du menar eller vardgassituations-rädslor?

Ja, ljudrädslor kan förekomma precis som hos de flesta vallhundraser. En 1:a på MH är dock det bästa, det betyder att hunden inte bryr sig alls. Men jag missförstod kanske dig?

Att de inte är modigast i världen hos spökena eller behöver lite hjälp med att gå fram till dumpe tycker inte jag är hela världen (de är som sagt inga skyddshundar) men de behöver ju inte fly till grannkommunen och när hotet är över så SKA de komma över situationen snabbt och man vill inte ha några bestående rädslor (max 2:a på passagerna). Jag vill också att testledaren ska kunna hantera hunden utan problem. Så en 2:a där är för dåligt enligt mig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 992
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att skaffa hund igen. Min förra fick jag tyvärr lämna hos fd pojkvännen. Jag bor utanför Sthlm, pendlar ca 1,5...
2
Svar
31
· Visningar
5 280
Senast: Tussilago
·
M
Övr. Hund Ytterligare hundköp är inte aktuellt så länge jag bor hemma. Men sen så, om/när jag har tid och möjlighet..! Har väl endel raser som...
2
Svar
29
· Visningar
2 088
Senast: mallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar