Hej! Nu var det alltså min tur för rasval.
Jag har ju en mellanpudel nu och han är härlig på sitt sätt men jag vill inte ha en mellanpudel igen. Han som jag har är lite "småhund" i vissa fall, tex blir han lätt rädd för ljud (såsom diskskrammel). Har ju länge tänkt att det är självklart att det blir en storpudel nästa gång men nu har jag börjat vackla.
Pudeln är ju fantastisk men för att få ställa ut hunden så måste det vara så himla mycket pälsvård och de timmarna hade jag egentligen hellre spenderat på att träna med hunden. Detta samt att pudeln kan inte träna timvis varje dag, den fokuserar så hårt att den blir trött på en timme eller så.
Vad jag vill ha:
* Tränings- och tävlingskompis för att hitta vår gren, jag är intresserad av allt mellan himmel och jord men tror inte jag skulle klara av en IPO-typ av hund.
* Intelligent och lättlärd som kan jobba många timmar under en dag utan att bli trött psykiskt (tänk spåra 2 timmar i sträck).
* FRISK!!
* Inte alltför glad i människor, hellre att den vaktar lite än att den ska springa fram till allt och alla.
* Gärna retriverpsyke, alltså clown
* Helst ska den inte fälla alls men lite pälsvård går bra
Jag har själv funderat på jaktlabbe och, som sagt, storpudel. Vad tror ni?
Jag kom att tänka på Curly coated retriver, tycker den stämmer bra in på alla dina kriterier! De jag har träffat har varit jättetrevliga arbetsvilliga hundar, och dom är i regel lite "enmanshundar" och inte så förtjust i främlingar. Lättskött päls! Kan dock inte svara på sjukdommar osv men känner inte till att dom skulle vara sjuka, förutom kanske benägenhet för dåliga höfter..