Rasval, pudel eller annat?

Sv: Rasval, pudel eller annat?

Jag inser ju att allt handlar om att hitta rätt individ. faktiskt fått tips om Schappendoes(ursäkta stavningen) och även om en ras som hetet nånting på Gos d`....
Kan tro att whippet kan fungera fint, men känns ännu mindre som "min" ras än vad en pudel skulle göra:) Fd pojkvännen skrev i ett sms: Känns inte som att pudel är din typ av hund, men den blir säkert lydig och fin, du skulle ju kunna få en pitbull att bli vegan :)

Ni som har pudlar får gärna komma med bilder på dem!

En "BRA" pudel.. Jag ska leta efter en som har föräldrar som är röntgade, ögonlysta, och gärna har egna meriter inom nån form att tävling utöver utställning.. Mer?

Är sugen på att bekanta mig närmare med rasen , för har i ärlighetens nan inte så mkt IRL erfarenhet av dem. Går det ok att kontakta flera olika kennlar o säga som det är, att man vill bekanta sig med rasen? Men sen kan man ju inte köpa nåt från dem alla..

http://www.skk.se/hundraser/gos-datura-catala/
gos-datura-datala----087_vv_800px.jpg

Skulle jag inte våga satsa på, pudel låter mycket bättre o säkrare kort.

Ja en sån ja! Det är ju lite så jag känner, att pudel är något av ett " säkert" kort. Köper man från erfaren uppfödare bör de kunna välja ut en valp som tycks passande.

Håller med, de katalanska vallhundar jag har träffat har varierat MYCKET när det gäller mentaliteten, tror att det är lättare att hitta en bra pudel. Tyvärr är det ju så att många raser låter väldigt bra "på pappret" och om de är som de skall vara - men många är det inte utan svajar mentalt med diverse rädslor och annat, i värsta fall tillsammans med skärpa.
Det är klart att det finns stolpskott överallt men de verkar förekomma oftare när det gäller en del raser...

Fick idag erbjudande om en whippetvalp.. Ägaren vill inget ha för den, mot att jag stället ut den, och är den bra skall den användas till avel. En hane blir det då.. Kanske tål att tänkas på?

Här kommer bild på mina två pudlar, numera har jag bara den stora vita.

IMG_0435.jpg

De låter ju inte bra på pappret ens, utifrån det TS önskar sig:
" Egenskaper / Mentalitet

Rasen kräver mental och fysisk sysselsättning. Enstaka individer uppvisar stark vakt- och revirkänsla, andra kan ha behov av att hävda sig mot större, okända hundar. Det finns ett dominans- och självhävdelsebehov gentemot andra hundar. Det finns andra raser som är mer lättlärda, då gos d’atura català är självständig och har behov av att få fatta egna beslut.
"
http://www.skk.se/hundraser/gos-datura-catala/

Pudlar är verkligen härliga och fulla med liv! I princip alltid glada och roliga att vara omkring, lättlärda och skäller sällan (med rätt träning). Väldigt sällan aggressiva och framförallt ÄLSKAR människor! Jag har en mellanpudel som nu är 3 år. Han har just blivit godkänd terapihund så nu ska vi ut och göra gamla människor lite gladare. Något som är värt att tänka på med pudel dock är att verkligen hitta någon med rätt mentalitet. Pudlar är extremt känsliga hundar vilket innebär att det ofta blir så att; är någonting riktigt läskigt/gör ont en gång så kommer den saken/händelsen alltid att göra det. Jag tycker det är viktigt att föräldrarna även är MH-testade. Det är få som gör det med just mellanpudel men jag tycker att det är väldigt viktigt med tanke på vad som kan ske med hundens psyke vid obehagliga saker.

Här kommer lite bilder på min clown/diva:
DSC_0101.jpg

DSC_0105.jpg

DSC_0115.jpg

Pudel till middag!
416429_10150946512245912_1065655933_o.jpg

DSC_0149.jpg

Vilka härliga bilder!! Umgicks med en 8 månaders whippettispk i helgen. Rolig bekantskap!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka