Rasval för mig

Illiana

Trådstartare
Hej! Nu var det alltså min tur för rasval.

Jag har ju en mellanpudel nu och han är härlig på sitt sätt men jag vill inte ha en mellanpudel igen. Han som jag har är lite "småhund" i vissa fall, tex blir han lätt rädd för ljud (såsom diskskrammel). Har ju länge tänkt att det är självklart att det blir en storpudel nästa gång men nu har jag börjat vackla.

Pudeln är ju fantastisk men för att få ställa ut hunden så måste det vara så himla mycket pälsvård och de timmarna hade jag egentligen hellre spenderat på att träna med hunden. Detta samt att pudeln kan inte träna timvis varje dag, den fokuserar så hårt att den blir trött på en timme eller så.

Vad jag vill ha:
* Tränings- och tävlingskompis för att hitta vår gren, jag är intresserad av allt mellan himmel och jord men tror inte jag skulle klara av en IPO-typ av hund.

* Intelligent och lättlärd som kan jobba många timmar under en dag utan att bli trött psykiskt (tänk spåra 2 timmar i sträck).

* FRISK!!

* Inte alltför glad i människor, hellre att den vaktar lite än att den ska springa fram till allt och alla.

* Gärna retriverpsyke, alltså clown :p

* Helst ska den inte fälla alls :angel: men lite pälsvård går bra

Jag har själv funderat på jaktlabbe och, som sagt, storpudel. Vad tror ni?

Ja någon retriever med lite "fart i" kanske kunde vara något? Gillar du labrador så kanske de är ett utmärkt val?

Tror att man får vara jäkligt petig om man ska köpa pumi. Nu har jag absolut inte träffat många, men en av mina närmsta vänner hade förut en pumi och när hon skulle gå agilitykurs så valde hon utan tvekan en av sina whippets före pumin, för pumin var svårare att träna med. Vi brukade skämta om att pumin var mer vinthund än de flesta vinthundar ;) Samtidigt vet jag ju att det finns de som lyckas väldigt bra på tävlingar osv, men ja, man får kanske kolla noga på vad man köper om man vill ha pumi som tävlingshund.

@Red_Chili Det jag funderar över med labben är just de här två punkterna:

* FRISK!!

* Inte alltför glad i människor, hellre att den vaktar lite än att den ska springa fram till allt och alla.

* Helst ska den inte fälla alls men lite pälsvård går bra

Stämmer det verkligen?

@Jenka : Pumi är verkligen ingen hund för mig. Alldeles för yv och "spretig" i psyket, uppfattar dom också som väldigt osäkra hundar och det vill jag verkligen komma bort ifrån.

Så vitt jag vet är labben en frisk ras? Visst brukar man väl höftröntga dem, men själv ser jag hellre att en ras har problem med höfter än tex allergier då man åtminstone kan kolla höftstatus på hunddata... Sedan är de ju helt klart glada i människor. Nu har jag inte träffat så många labradorer, däremot ett gäng goldens och de jaktgoldens jag träffat har inte alls varit lika flamsigt, jobbigt "på" mot människor som utställningsgoldens. Kan självfallet vara en uppfostringsfråga också då de jaktgoldens jag träffat tillhört folk som gillat att träna aktivt med sina hundar i alla möjliga grenar hur mycket som helst. Ang pälsen så är jag övertygad om att inte ens en golden fäller speciellt mycket om den får riktigt bra, rå mat.

Ot men det beror väl på hur man menar med fäller @Red_Chili . Bra pälskvalitet kan man ju komma åt med bra kost men de rena fyllningarna... på nåt sätt måste ju pälsen bort?

Jag har nog bara träffat folkglada goldens...

@Jenka, självfallet. Jag är mest van vid att folk som pratar om att de inte vill ha hundar som fäller tänker sig att man knappt kan klappa hunden utan att få fullt med päls på sig, eller inte kan ha hunden i soffan utan att man direkt ser var hunden legat. Så var det för mig också förut, det fanns alltid hundhår på kläder och soffa, men det försvann när jag bytte till bättre foder och även om fällningen inte helt försvinner så är jag övertygad om att det många gånger kan bli mycket bättre än vad det generellt sett är med hundar. För herregud vad dåliga pälsar många hundar har... (samtidigt som de luktar illa, pruttar, skiter enorma lass med stinkande bajs och allmänt visar att de inte fungerar bra på fodren de äter)

@Red_Chili Fast det är väl inte bara HD eller har jag fått för mig helt fel? Jag har hört mycket om cancer och allergier hos labbe men då kanske jag har fel? Ang fällningen så är jag ju van vid pudel, kommer bli en stor omställning oavsett.

@Mumorsan Jag har själv labrador och har man honom som utgångspunkt faller labradoren då människor är det absolut bästa han vet! Finns inte en enda gnutta vakt i den hunden, tyvärr! Hade varit skönt ibland. Som tur är vaktar vår golden ytterdörren åt oss istället;)
Däremot är labradoren en frisk ras, det är ju höftstatusen i rasen som behöver arbetas på men om man är noga med vilka linjer man väljer så är det inget större problem!
Dock fäller labradoren ganska mycket, är säkert olika såklart men av alla de jag känner med labradorer så fäller de ganska mycket, och tror mig minnas att rasen ändå är ganska känd för sitt konstanta fällande.
Däremot får man ju en fantastiskt rolig hund i utbyte mot ett pälsbeklätt golv:D

Jag gick ifrån pudel, både stor och mellan till Bearded collie, och har inte ångrat mig alls. Men visst, lite pälsvård är det ju på dom också, men det behöver inte läggas tid på klippning och annat isf. Otroligt förig och rolig och jobba med är min uppfattning om rasen, och de jag mött har inte reagerat nämnvärt på ljud, och då de gjort det avreagerat snabbt.

@LittleJohn Tack för info! Tråkigt med pälsen, hade för mig att de fällde mindre men då har jag fått för mig fel igen :p Du får gärna skriva lite om vad du gör med din hund, hur den är mentalt och så :)

@Emor Bearded Collie har jag knappt träffat nån. Nackdelen med dom är deras päls, blir svårt att arbeta flera timmar på sommaren då. Sen vet jag inte hur uthålliga de är psykiskt? Vallhundar brukar ju kunna arbeta länge och intensivt men är det så även med Beardisar?

Känner en med labbe (iofs av utställningslinjer) och hen har fått tipset att regelbundet rengöra öronen så den inte får öroninflammation. efter lite slarv så har den tyvärr fått det, trots att den inte badat. Vet dock inte hur stort problemet är?

Den hunden fäller dock ENORMA mängder hår :S MYCKET mer än min schäferhane gör.

Leder är väl också ett problem som labben har men där kan man som någon annan nämnde kolla hunddata så det känns ju lättare att kolla upp :)

Bearded collie eller schapendoes kanske? Golden? Deras päls känns lättare att få bort från kläder/övrigt tyg. Någon som har/känner någon med golden som kanske kan svara på det? :)

Det är stor skillnad på ledstatusen hos jaktavlade och utställningsavlade labbar, jag är inte insatt i detaljerna men man uteslöt minst en person ur avelsrådet efter att men påpekat att man borde ha betydligt högre krav än index på 100 för parningar av jaktlabbar eftersom man riskerade att försämra ledstatusen i de linjerna annars.

Labradorer är en av de raser som toppar listan när det gäller allergier tyvärr. Utöver det problem med höfter och andra leder, och magproblem.

Sen fäller de ju hemskt mycket. Dessa korta små strån sticks som sjutton.

En schnauzer (mellan) kanske? De är strävhåriga och fäller knappt. Tuffa, uthålliga och älskar att arbeta. Kräver dock sin stimulans, så det är ingen hund för alla, men det låter ju som att du vill jobba en del. Det finns dom som är clowniga, men de har inget retrieverpsyke (dvs älskar allt och alla).
En vakthund i grund och botten, som inte tappar hår överallt.

Dock kanske du inte är sugen på en päls som behöver trimmas några gånger per år?

@Red_Chili baserar du detta med pälsen enbart på dina egna hundar? Min erfarenhet är nämligen annorlunda, både tidigare och nuvarande hundar fäller nämligen ansenliga mängder trots bra, färsk mat...

@Mumorsan varför inte Aussie? Lång päls förvisso, men annars stämmer det mesta. Om du vill ha en hund som du kan ställa ut fast den är av brukslinjer och kan tänka dig att släppa på kravet att den inte är så social så kan också kelpie funka.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 992
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att skaffa hund igen. Min förra fick jag tyvärr lämna hos fd pojkvännen. Jag bor utanför Sthlm, pendlar ca 1,5...
2
Svar
31
· Visningar
5 280
Senast: Tussilago
·
M
Övr. Hund Ytterligare hundköp är inte aktuellt så länge jag bor hemma. Men sen så, om/när jag har tid och möjlighet..! Har väl endel raser som...
2
Svar
29
· Visningar
2 088
Senast: mallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar