rastips bra förstahund

picksy

Trådstartare
håller på att hjälpa min familj att hitta en hundras som passar och tänkte fråga här om ni har nåt tips. Det är deras första egna hund

De vill ha en rätt liten hund men inte som en chihuahua utan ngt större.
Den ska vara social och inte ennmanshund.
Lättlärd, och inte kräva alltför mkt motion. inte skällig.
Gärna en som inte fäller men det är inget måste.
Raser som de har tittat på är bichon frise och havanaise men har ni några tips på andra raser som kan passa?
Det måste inte nödvändigtvis vara en renrasig

Sv: rastips bra förstahund

Någon av bichonerna passar som hand i handske. Tipsa gärna om Löwchen, som är den största i bichonfamiljen, en lättsam, trevlig, mångsidig hund som man kan ha väldigt mycket kul med. Löwchen ska enligt tradition vara lejonklippta med lång päls fram och kortklippt rumpa, snyggt tycker många, men om man inte tycker om rasklippningen kan man klippa ned den. De är friska och sunda, positiva, sociala, lättlärda hundar som går att göra mycket med men inte är krävande. De vaktar, lite lagom, men är inte skälliga. De fäller inte.

Dvärgschnauzer.
Tålig och frisk ras. Lättlärda, fäller inte, har ingen jakt eller vallinstinkt. Kräver inte mer motion än normala promenader men orkar en hel del om man vill och är ingen hund som "fryser ihop" för att tempraturen går under nollan ute :)

Glada och positiva hundar som hänger på det mesta. Inne är de riktiga soffpotatisar...... Medans för den som vill träna funkar de fint i både bruks, spår, agillity och rallylydnad.

Det är en trimmras som man får lämna in till "hundfrisören" 3-4 ggr per år. Utöver det kammar man ur underull själv, det är inte alls svårt. Då får hunden en sträv och väldigt vädertålig päls som inte fäller.

Löwchen! Utan tvekan! Jag har en sötnos sedan en månad, och jag kunde inte gjort ett bättre val!! Underbart psyke, vill vara alla till lags! Kan skälla ett par gånger när det knackar, eller nån kommer in genom dörren, men tystnar lika snabbt igen, för att svansviftandes gå o hälsa på personen, känd som okänd!

Frisk ras, som inte fäller (har ingen underull), kan trimmas om man inte orkar med pälsvårdnaden. Fråga gärna mer om du undrar nåt!

Jag har en papillon här hemma, sjukt kul hund som hänger på allt matte hittar på. Glad, social, lättlärd som få och en riktig liten clown. Skäller endast när det knackar på dörren, annars är han tyst. Tar det lugnt när det inte händer nåt, men ute är det fullt ös. Dock kräver ju pälsen borstning, men jag brukar fuska och raka honom på sommaren.

Jag tror, som flera andra, att papillon kan vara ett jättebra alternativ!

Sedan måste jag också få säga, att om det är så att familjen ska köpa valp - köp renrasig!
Många småhundar ska ögonlysas innan parning för att man ska kunna vara säker på att de inte har ögonfel (vilket tyvärr inte är jätteovanligt inom vissa raser) och många ska även få sina knän undersökta för att man ska se att de är som de ska och inte hoppar ur led.

Sådana fel förekommer utan tvekan både hos renrasiga hundar och blandraser, för felen försvinner inte av att du blandar raserna. Hos blandraserna har du dock ingen koll på hur det ser ut med sjukdomar och fel hos hundens släktingar. Samtliga renrasiga hundar kan du däremot kolla upp på http://kennet.skk.se/hunddata
På så sätt kan ni göra bästa möjliga jobb för att få en frisk och sund hund, och det borde ju absolut vara högsta prioritet även om man "bara" vill ha en glad familjehund.

Bra skrivet, det är också viktigt att köpa renrasigt från seriösa uppfödare för att minimera risken att hunden kommer från en "valpfabrik" eller är insmugglad... Ett problem vi inte kommer bli av med förrän folk blir kräsna med var de köper hundar från.

Jag slår ett slag för Chinese Crested Powder Puff.

1378527_636985796323892_298857367_n.jpg

jättebra svar ska framföra detta. Men kan inte papillon va rätt skälliga?

Jo min kan skälla men slutar när man säger åt honom. Speciellt vill han gärna vakta gården. Han är ingen vekling men kan bli nervös för höga ljud. Följer med på turer med häst i skog å mark. Funkar bra i stan. Lätt att ha med sig i kollektivtrafik. Är kastrerad då han bara hade en testikel -ingen utställning. Tyckte han var mer rädd förut med har blivit modigare med åren. Nyfiken. Positiv. Vill att det händer saker. Beter sig lite valpigt mellanåt trots sina 11 år ;). Väldigt lekfull har han alltid varit utom då han varit sjuk.

Edit: vill poängtera att är man noga med att säga till redan från början vad gäller skälleriet är det inga problem. Mycket är nog inlärt. Alltså oavsett ras. Men de är tkr jag väldigt lättlärda :). Men roligare hund om man hittar på lite mer saker, nya vägar, lite hopp, lydnadsträning osv.

Senast ändrad:

Min skäller när det plingar på dörren, slutar när man säger till. Annars "tystskäller" han, ser skitkul ut. Han sitter och skuttar med framdelen och öppnar bara munnen, en riktig liten clown.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 782
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka